Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
61/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikille ei ole töitä, on kohtuullista taata työttömille edes perustoimeentulo. Miksi työttömien tulisi olla yhteiskunnan sääntöjen mukaan, jos he eivät edes pääse osaksi yhteiskuntaa. Ihmiset voivat tehdä oikeastaan mitä vain, jos on tarpeeksi nälkä ja huono olla.

Ilmeisesti voivat jopa skeitata ja kuunnella musiikkia. Valtaa pitävät varmaan vapisevat pelosta...

Vierailija
62/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau voisinpa olla kuin Juuso. Mutta minulla on selkäranka. Sen sijaan teen kolmea työtä että pysyisi hengissä ja samalla tiedän että Juuso saa enemmän rahaa kuin minä.

Maksetaanko noista tuista veroja?

Milloinkohan tullaan siihen, että kolmen ihmisen töiden vieminen ei ole mikään ylpeilyn aihe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.

Ei tavallinen mies muutenkaan parisuhdetta enää muodostele.

Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).

Onneksi voitte kokoontua omaan pikku piiriinne selittämään toisillenne noita päättömyyksiä. Mistä ihminen saa noin harhaisen mutta rautaisen itsetunnon? "Olen muuten täydellinen, mutta kun en ole kuuluisa miljonääri niin en kelpaa." Kyllä se kelpaamattomuus johtuu ihan itsestänne.

Haha, tuo selitys toimi silloin kun naisettomat miehet olivat hiukan hitaita ns. peräkammarinpoikia.

Nyt meillä on korkeakouluopiskelijoita, hyvissä asemissa työelämässä olevia miehiä jne. jotka kaikki kertovat samaa tarinaa. Valtavat määrät.

Japanissa jo yli 40% nuorista aikuisista on kokemattomia. Kerro ihmeessä mikä se "itsestä johtuva syy" on mikä johtaa tuollaisiin lukuihin?

Vierailija
64/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri vaikutus minkälaiset vanhemmat. Täytyy alusta lähtien olla mukana lapsen koulunkäynnissä, kannustaa, innostaa motivoida jne. Eikä osteta niitä mopoja sun muita härveleitä jos koulunkäynti ei maita. 

Vierailija
65/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.

Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.

En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.

Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :D

Puhut YHDESTÄ naisesta.

Suosittelen, että sanot seuraavan kerran ei ja kokeilette vaihteeksi sinun suosimaasi tapaa elää vaikka siinä yksiössä.

Vierailija
66/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.

Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).

Onneksi voitte kokoontua omaan pikku piiriinne selittämään toisillenne noita päättömyyksiä. Mistä ihminen saa noin harhaisen mutta rautaisen itsetunnon? "Olen muuten täydellinen, mutta kun en ole kuuluisa miljonääri niin en kelpaa." Kyllä se kelpaamattomuus johtuu ihan itsestänne.

Haha, tuo selitys toimi silloin kun naisettomat miehet olivat hiukan hitaita ns. peräkammarinpoikia.

Nyt meillä on korkeakouluopiskelijoita, hyvissä asemissa työelämässä olevia miehiä jne. jotka kaikki kertovat samaa tarinaa. Valtavat määrät.

Japanissa jo yli 40% nuorista aikuisista on kokemattomia. Kerro ihmeessä mikä se "itsestä johtuva syy" on mikä johtaa tuollaisiin lukuihin?

Tietysti se, että iso osa japanilaisista nuorista miehistä on kouluttamattomia maajusseja. Tämä näkyy hyvin siinä miten Japani on teknologian takapajula... eiku

Vierailija
67/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.

Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :D

Joo, mutta ei sinulla sitten muuhun rahaa olisikaan. Joka toinen tuntemani haluaisi mielellään vain olla tekemättä mitään. Yhteiskunta elättää. Joo, ei se kyllä kovin hyvin elätä. Kun sairastut, kela-korvaukset on nykyisin niin huonot, että moni joutuu jättämään lääkkeet apteekkiin, että saa kaupasta leipää.

Vierailija
68/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau voisinpa olla kuin Juuso. Mutta minulla on selkäranka. Sen sijaan teen kolmea työtä että pysyisi hengissä ja samalla tiedän että Juuso saa enemmän rahaa kuin minä.

Maksetaanko noista tuista veroja?

"mulla on niinku vähän vitusti selkärankaa koska mä alistun rahan takia porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen".

Vierailija
69/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten saisivat tehdä mitä lystäävät, mutta kyllä se vähän vituttaa kun maksamistani veroista elätetään loisia.

Jos heille ei maksettaisi mitään, niin haittaisi lainkaan, syökööt vaikka lokkeja niitä täällä riittää.

LOL.

"mun rahoilla".

Juuri niin.

Yritysten ja ihmisten veroista ne rahat on kiskottu.

Luuletsä tosissasi että se raha on tyhjästä ilmaantunut... ai niin, se tulee automaatista, talon seinästä, joten sen täytyy olla taikaa.

Olisko aika mennä takas kouluun ja käydä edes yläaste loppuun.

Niin ja paljonko Juuso maksaa meille?

600.000 euroa.

Siitä voit pohtia että paljonko 80.000 Juusoa maksaa.

Vierailija
70/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää köyhästä elämästä, niin mikäpä tuossa. Eläke aivan minimaalinen noilla tapauksilla.

Vierailija
71/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokoomuslaiset kun muistutatte ihanuudellanne tässä ketjussa, miksi en jatkossakaan aio tehdä työtä.

t. toinen juuso

Vierailija
72/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun riistokynnys ylitetään, on luvassa uusi kansalaissota. Omahyväisyys voi siis olla turmiollista.

Vierailija
73/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että parisuhteen muodostus on jotenkin tärkeä asia miehille? Juu toki palstalle on pesiytynyt ulimiesten "joukko" johon kuuluu ehkä 3-5 miestä ja jotka valittaa naisen puutetta mutta ne ei ole kaikki suomen miehet. 

Etenkin naiset tuntuu tuota parisuhteen muodostamista tuputtavan miehille. Juu ei tuon kaltaset miehet suhteeseen kelpaa kuten tilastoista näkee, mutta onko niiltä miehiltä kysytty haluaako ne edes parisuhdetta? Mun mielestä se ei nykyaikana ole välttämättömyys vaan pikemminkin tuo mukavaa lisäarvoa/iloa elämään mikäli sellaisen jostain syystä haluaa

Vierailija
74/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen mielenterveysongelmainen. Olen ollut työtön koko aikuisikäni. Minulla ei ole koulutusta, kokemusta työelämästä eikä mielenkiintoa mihinkään. Olen ollut lapsesta saakka masentunut.

Jos perustulo tulisi, ja sillä pystyisi elämään, minun elämäni helpottuisi huomattavasti. Joudun tappelemaan Kelan kanssa puolen vuoden tai vuoden välein oikeudestani olla työkyvytön, vaikka käyn terapiassa eikä tilanteeni ole parantunut mihinkään sen vuoden aikana. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän papereihin ilmestyy diagnooseja.

Jos olisin terve, menisin varmaan kouluun ja töihin. En usko, että kukaan haaveilee minimituella kituuttamisesta vuosi toisensa perään?

Vierailija
75/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun riistokynnys ylitetään, on luvassa uusi kansalaissota. Omahyväisyys voi siis olla turmiollista.

Ei vittu mikä pelle olet!

Suomessa on edelleenkin yksi maailman tasaisimmista tulonjaoista.

Ymmärrätkö yhtään? Oikeesti?

Vierailija
76/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että parisuhteen muodostus on jotenkin tärkeä asia miehille? Juu toki palstalle on pesiytynyt ulimiesten "joukko" johon kuuluu ehkä 3-5 miestä ja jotka valittaa naisen puutetta mutta ne ei ole kaikki suomen miehet. 

Etenkin naiset tuntuu tuota parisuhteen muodostamista tuputtavan miehille. Juu ei tuon kaltaset miehet suhteeseen kelpaa kuten tilastoista näkee, mutta onko niiltä miehiltä kysytty haluaako ne edes parisuhdetta? Mun mielestä se ei nykyaikana ole välttämättömyys vaan pikemminkin tuo mukavaa lisäarvoa/iloa elämään mikäli sellaisen jostain syystä haluaa

Ne miehet, jotka kelpaisivat naisille parisuhteeseen, eivät usein halua parisuhdetta. Ne miehet, jotka haluaisivat parisuhteen, eivät kelpaa naisille. Surullinen tilanne

Vierailija
77/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ilmiö johtuu siitä että 10% miehistä saa 90%:lta naisista. Naiset eivät anna lopuille 90% miehistä. Siksi tää 90% miehistä ns. syrjäytyy. Loput 10% bilettävät ja astuvat. Kyseessä on naisten markkinat.  

Vierailija
78/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei sinulla sitten muuhun rahaa olisikaan. Joka toinen tuntemani haluaisi mielellään vain olla tekemättä mitään. Yhteiskunta elättää. Joo, ei se kyllä kovin hyvin elätä. Kun sairastut, kela-korvaukset on nykyisin niin huonot, että moni joutuu jättämään lääkkeet apteekkiin, että saa kaupasta leipää.

No siinähän on vain yksi syy lisää olla tekemättä mitään. Kuka tällaista "yhteiskuntaa" haluaa olla rakentamassa, jossa ihmiset eivät saa edes tarvitsemiaan lääkkeitä?

Vierailija
79/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vittu mikä pelle olet!

Suomessa on edelleenkin yksi maailman tasaisimmista tulonjaoista.

Ymmärrätkö yhtään? Oikeesti?

Kenelle on, kenelle ei

Vierailija
80/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja noilla "valtavilla määrillä" vika on itsessä, jos kumppania ei löydy. Tämä on siitä hassu juttu, että naiset ihan todellakin päättävät itse, millainen on hyvä kumppani heille. Monelle miehelle tämä on aivan mahdoton asia ymmärtää. He kun ovat vakuuttuneita, että he itse määrittelevät naiselle sopivan miehen. Ja jos nainen ei ole samaa mieltä, nainen on väärässä. Älytön tapa ajatella. Ja selittää sinkkuuden. Saa olla aika tyhmä nainen, joka tuollaisen kelpuuttaa.

Japanissa syy on se, että miehiä kiinnostaa työnteko ja/tai tietokonepelit. Ei mikään muu. Suomessa miehet eivät ole työnarkomaaneja, mutta jokainen tuntee monta miestä joiden tärkein elämän sisältö ovat tietokoneet.

Toki mitään yhteistä syytä ei ole olemassa, joten on typerää vaatia minulta selitystä. On vain yksi fakta. Jos kukaan ei kiinnostu, se johtuu sinusta. Sama juttu kuin ihmisellä, jonka kaikissa työpaikoissa on aina huono ilmapiiri. Se huono ilmapiiri johtuu tuosta ihmisestä, ei niistä kaikista muista.

Jos moottoritiellä kaikki idiootit ajavat väärään suuntaan, sinä olet se joka ajaa väärään suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan