Mikä on ammattisi? Palkka kuukaudessa käteen?
Minä aloitan. Lähihoitaja ja noin 1800€ kuussa käteen.
Kommentit (585)
Leikkaussalisairaanhoitaja. Vuorotyö. Työkokemusta 27 vuotta. Käteen jää kuukaudessa n. 1900-2000€. Ei paljon naurata.
Vielä opiskelen sairaanhoitajaksi. Tein sh sijaisuutta ja 2000e jäi käteen. Kokemusta ei yhtään.
(Luokan)opettajan koulutusta ei todellakaan voi verrata muihin yliopistokoulutuksiin. Opintopisteitä saa ompelusta ja voimistelusta. Lisäksi muut maisterit ja myös sairaanhoitajat tekevät työpäiviä vuodessa paljon enemmän kuin opettaja. Opettajan palkka on kyllä mielestäni hyvä verrattuna työpäiviin. En ymmärrä, miksi opettajat valittavat niin paljon palkoistaan, kun tuntipalkka on oikeasti hyvä ja koulutus ei ole vaativa.[/quote]
Ei pidä paikkaansa! Opintopisteet ropisevat laariin pääosin "ompelun ja voimistelun" didaktiikasta (=opetusopista). Perustaitoja ei siellä harjoitella. Osoittaa tietämättömyyttä kommentoida koulutusta vähemmän vaativaksi. Nykyään (luokan)opettajien koulutukseen kuuluu varsin paljon tutkimuksen ja kokeilujen tekemistä, ja harjoitteluvaihe on laajempi kuin esimerkiksi aineenopettajilla.
Opettajankouluttaja, netto perustyöstä vaihtelee vuosittain, mutta on noin 2800/kk.
Arkeologi/tutkija käteen 1950e/kk. Kaksi ikälisää mukana palkassa.
Ohjaaja lastensuojeluyksikössä. Työ erittäin vaativaa ja välillä myös vaarallista. Käteen jää yleensä 1800e. Paska palkka työn vaativuuteen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi, päivätyö n. 2400€
rosvo, yötyö n. 4800€
Sairaanhoitaja ja käteen jää kk-palkasta + lisistä n. 2400€
Opekouluttaja kirjoitti:
(Luokan)opettajan koulutusta ei todellakaan voi verrata muihin yliopistokoulutuksiin. Opintopisteitä saa ompelusta ja voimistelusta. Lisäksi muut maisterit ja myös sairaanhoitajat tekevät työpäiviä vuodessa paljon enemmän kuin opettaja. Opettajan palkka on kyllä mielestäni hyvä verrattuna työpäiviin. En ymmärrä, miksi opettajat valittavat niin paljon palkoistaan, kun tuntipalkka on oikeasti hyvä ja koulutus ei ole vaativa.
Ei pidä paikkaansa! Opintopisteet ropisevat laariin pääosin "ompelun ja voimistelun" didaktiikasta (=opetusopista). Perustaitoja ei siellä harjoitella. Osoittaa tietämättömyyttä kommentoida koulutusta vähemmän vaativaksi. Nykyään (luokan)opettajien koulutukseen kuuluu varsin paljon tutkimuksen ja kokeilujen tekemistä, ja harjoitteluvaihe on laajempi kuin esimerkiksi aineenopettajilla.
Opettajankouluttaja, netto perustyöstä vaihtelee vuosittain, mutta on noin 2800/kk.
Kyllä minä ainakin kurssien arvosanat olen saanut sen perusteella, millainen valmistamani jakkara tai vaate on lopputulokseltaan. Yllättävän vähän monialaisilla didaktiikkaan paneudutaan. Totta se on, että melko vähällä selviää luokanopen opinnoista ja ne saa suoritettua 3-4 vuoteen helposti. T. Opeopiskelija
Ammattini on elinkeinoni. Saan palkkaa kuukaudessa käteen.
Luokanopettaja, aineenopen pätevyydellä. Ei ikälisiä eikä ylitunteja, käteen jää n. 2200€/kk
Talousasiantuntija, netto 2700 €. Luin tradenomiksi 90-luvulla. Silloin meitä revittiin töihin. Serkku luki myös ja on ulkomailla töissä 70 hengen osastopäällikkönä. Lähti opintojen jälkeen vielä Saksaan kouluun. Harmittaa etten lähtenyt myös...mutta mulla on perhe. Pitää olla tyytyväinen.
En ole tajunnutkaan miten huonopalkkainen olen. Käteen jää 1800-2000€/kk ja erityisopettaja olen. Tosin minulla ei ole täydet tunnit, joten toki on normaalia lyhyemmät päivätkin.
Lukion lehtori, 2800-3000e (sis. kaikki mahdolliset ikälisät); ylioppilaskirjoitusten korjaamisista saa lisäliksaa 2 kertaa vuodessa muutamista satasista tuhatlappuseen riippuen korjaamieni kokeiden määrästä
Toimistopäällikkö, käteen jää 2300 euroa kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtori, kaikki kokemuslisät, 3000€ netto, tyytyväinen.[/
Törkeetä. Opettajat ja OAJ: suomen ahnein ja törkein porukka. Ihan faktaa : verratkaa suomalaiset opettajien palkkoja keskimääräiseen kansainväliseen tasoon . Ja noi opinnot: äidinkielen, mantsan, bilsan, ussan didaktiikkaa eli opettamista. Kehityspdykaa pikkusen. Ja ne gradut: käykääpä lukemassa. Monien Yläkoululaiset projektityöt on parempia!
Aineenopettajat eivät tee graduaan kasvatustieteelliseen vaan ihan sille omalle alalleen eli esim. kirjallisuustieteeseen tai yleiseen historiaan. Minä opetan niille yläkoululaisille äikkää eikä kertaakaan ole tullut vastaan tutkielmaa tai projektia, joka olisi kelvannut edes kandidaatin tutkielmaksi. Yläkoululaisten käsitteellinen ajattelu on vielä hyvin lapsellista ja harva heistä oppii kunnolla käyttämään lähdekirjallisuutta, vaikka sitä paljon harjoitellaan. Itse siis koin opiskellessani, että opettajaopintojen teoriapuoli tosiaan oli aika kevyttä huttua (ehkä sitä psykologiaa lukuun ottamatta), mutta oman alani opinnot olivat ihan rautaisaa asiaa. Aineenopet eivät ole vain opettajia, vaan oman alansa asiantuntijoita. Opettajan palkka ei ole mielestäni liian pieni vaan juuri sopiva, työtä ja siihen vaadittavaa koulutusta vastaava. Siinä ei ole mitään törkeää.
ALMA2 kirjoitti:
Ohjaaja lastensuojeluyksikössä. Työ erittäin vaativaa ja välillä myös vaarallista. Käteen jää yleensä 1800e. Paska palkka työn vaativuuteen nähden.
Mutta kuitenkin sen arvoista eikö? Tärkeä työ??
Lastentarhanopettaja, kaikki ikälisät ja käteen jää 1720e
Tämä ketju saa pohtimaan uudelleen alanvaihdon mielekkyyttä.
Sh, netto 2300-2500/ kk, 2-vuorotyö
Receptionisti-vartija n. 1600 e, jos on vain täydet tunnit.