Miksi miehet kohtelee minua näin?
Täällä on vähän väliä puhetta siitä, kuinka naiset on niskan päällä parisuhdemarkkinoilla ja muuta vastaavaa. Puhutaan myös, että naisten on helppo saada seuraa. Olen naimisissa itse, mutta tämä aihe tuli mieleen kun kaksi kertaa viikon sisällä olen törmännyt samaan ilmiöön, mihin koko aikuisikäni olen saanut tottua.
Olen niitä, joihin ei juuri koskaan oteta kontaktia, ei edes baarissa. Olen se, kenen ystävää aletaan jututtamaan joka jumalan kerta, oli seurassani sitten minkälainen tai kokoinen nainen tahansa. Olen myös se, ketä joskus tuijotetaan ja sitten pudistetaan päätä ja jatketaan matkaa. Ja se pahin: olen joku ihmeen vihanpurkukohde monelle miehelle, monessa eri tilanteessa ja monesta eri aiheesta.
Otetaan esimerkiksi tilanne, johon jouduin viikonloppuna: hääjuhlat, ilta jo hyvällä mallilla. Istun omissa ajatuksissani pöydässä, jossa muu seurue juttelee musiikista. Tulee ilmi, että olen ollut musiikkiluokalla. Minulta kyseltiin sen jälkeen, soitanko jotain instrumenttia ja millaista musiikkia kuuntelen. Kun olen vastannut, seureen miesjäsen (joka ei ole puhunut minulle mitään koko aikana) alkaa ärsyyntyneenä kysymään, että miten hyvin muka soitan ja osaanko edes nuotteja ja toteaa sitten, että kuuntelemani musiikki on pelkkää p*skaa ja että hän halveksuu ihmisiä jotka ovat sellaisia kuin minä. Jäin haavi auki tilanteessa, enkä saanut sanottua mitään takaisin.
Mutta tällaisia vihanpurkauksia olen saanut osakseni silloin tällöin, ja aina niin että mies on ensin passiivis-agressiivisena joko kommentoinut jotain muka-mukavaa, tai tuijottanut puoli iltaa jossakin baarin nurkassa kunnes tulee avautumaan jostain. Ikinä minulle ei ole tarjottu drinkkiä missään, eikä koskaan ole tullut kukaan "jännämies" tai alfa-uros iskemään. Ei siis ikinä. Oma mieskin löytyi netistä ihan sattumalta.
Mitä tämä käytös on, selittäkää. Olen aivan tavallisen näköinen ja ylipainoinen. Mikä minussa niin ärsyttää?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on ei-kaunis kuten minä olen, niin miehet selvästi häiriintyvät siitä. He tuntevat olonsa silminnähden kiusaantuneeksi ja vauvautuneeksi seurassani. Kai miehillä on tietty raja, että minkä näköisiin naisiin he haluavat ottaa kontaktia. Sellainen ok-nätti on se raja, siitä alaspäin on heille sama kuin ruma. Ihan vaikka naisen olemus olisi sellainen neutraalin mitäänsanomaton. Myös ylipainoisuus on asia, joka selvästi kuvottaa miehiä.
No vielä enemmän tuntuvat häiriintyvän kauneudesta. Tuntuu, kuin useimmat miehet haluaisi karttaa. Jossain vaiheessa tajusin olevani keskivertoa kauniimpi ja rinnat on isot, joten siinä syy. Erinnäisten kommenntie ja mutkan kautta selvinnyt tää. En siis itse pidä itseäni kuin ihan taviksena.[/
" tajusin olevani keskivertoa kauniipi"
"En pidä itseäni kuin taviksena"Niin miten se nyt sitten lopulta oikein on? Taidat pitää itseäsi hyvinkin muiden yläpuolella, on isot tissit ja kaikki. Pitäiskö meidän nyt kovasti sääliä sinua?
Ei minusta tuossa ollut mitään ristiriitaa. Kommenttien kautta selvinnyt, että pidetään kauniina, ja itse pitää itseään edelleen taviksena niin kuin alun perinkin.
Vierailija kirjoitti:
kuvauksesi hänen ulkonäöstään oli selvästikin tehty katkeran kiukkuisten silmälasien läpi. Ei hän nyt mitenkään pahannäköinen ole ikäisekseen. Tuon näköisiä te naiset pakkaatte olemaan.
Eli näkemyksesi on, että koska henkilöstä löytyy nykyään myös edustavan näköisiä valokuvia (ovat btw eri asia kuin se, miltä ihminen näyttää luonnossa), se kumoaa täysin kirjoitukseni muiltakin osin? Sen kuvan viestistäsi saa.
[...]
En kehdannut tehdä sitä edes sen jälkeen, kun tämä mielestäsi kivan näköinen nainen oli käynyt nokkimaan minua.
Tämän täytyy olla jotain naisten logiikkaa, muuten on vaikea käsittää miten vedät noita johtopäätöksiäsi. Ei sinua kovin johdonmukaiseksi ajattelijaksi voi kehua. Jos sanon, että kuvauksesi naisen ulkonäöstä oli värittynyt, niin sinun mielestäsi se tarkoittaa että olen eri mieltä kaikessa muussakin? Sinun kanssasi on varmaan äärettömän rasittavaa väitellä, kun suhtaudut noin tunnevetoisesti loukkaantuen ihan asialliseen erimielisyyteen. Ihan kuin sinä et kuuntelisi lainkaan mitä sinulle sanotaan ja aivosi työstäisivät jotain ihan muuta tulkintaa siinä samalla. Se käy ilmi esimerkiksi tuosta, kun väität minun ajattelevan kyseisen runoilijan olevan kivan näköinen. Lue uudestaan mitä kirjoitin ennenkuin seuraavan kerran purkaudut.
No kerrankin joku, jolla on sama ongelma. Minulle myös jotkut miehet heittelevät aivan puun takaa omituisia kommentteja. Siis joko baarissa tai esim FBssä erään vanhan koulukaverin ex-mies (jota en juurikaan livenä edes näe) hyökkää aina kommentoimaan todella ilkeästi joitakin mielestäni neutraaleja postauksiani, joissa en edes puhu itsestäni. Olen yrittänyt miettiä onko näillä miehillä jotain yhteistä nimittäjää, ei minusta, uskoakseni he eivät muussa elämässään ole mitenkään narsistisia (tosin, en kai sitä voi varmaksi tietää).
Muuten niitä kikattelijoita ei kannata kadehtia, olen kuullut miesten puhuvan selän takana todella ilkeästi tällaisista naisista, vaikka sosiaalisessa tilanteessa ovat mielin kielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvauksesi hänen ulkonäöstään oli selvästikin tehty katkeran kiukkuisten silmälasien läpi. Ei hän nyt mitenkään pahannäköinen ole ikäisekseen. Tuon näköisiä te naiset pakkaatte olemaan.
Eli näkemyksesi on, että koska henkilöstä löytyy nykyään myös edustavan näköisiä valokuvia (ovat btw eri asia kuin se, miltä ihminen näyttää luonnossa), se kumoaa täysin kirjoitukseni muiltakin osin? Sen kuvan viestistäsi saa.
[...]
En kehdannut tehdä sitä edes sen jälkeen, kun tämä mielestäsi kivan näköinen nainen oli käynyt nokkimaan minua.Tämän täytyy olla jotain naisten logiikkaa, muuten on vaikea käsittää miten vedät noita johtopäätöksiäsi. Ei sinua kovin johdonmukaiseksi ajattelijaksi voi kehua. Jos sanon, että kuvauksesi naisen ulkonäöstä oli värittynyt, niin sinun mielestäsi se tarkoittaa että olen eri mieltä kaikessa muussakin? Sinun kanssasi on varmaan äärettömän rasittavaa väitellä, kun suhtaudut noin tunnevetoisesti loukkaantuen ihan asialliseen erimielisyyteen. Ihan kuin sinä et kuuntelisi lainkaan mitä sinulle sanotaan ja aivosi työstäisivät jotain ihan muuta tulkintaa siinä samalla. Se käy ilmi esimerkiksi tuosta, kun väität minun ajattelevan kyseisen runoilijan olevan kivan näköinen. Lue uudestaan mitä kirjoitin ennenkuin seuraavan kerran purkaudut.
Huh.
Tämän täytyy olla jotain naisten logiikkaa, muuten on vaikea käsittää miten vedät noita johtopäätöksiäsi. Ei sinua kovin johdonmukaiseksi ajattelijaksi voi kehua. Jos sanon, että kuvauksesi naisen ulkonäöstä oli värittynyt, niin sinun mielestäsi se tarkoittaa että olen eri mieltä kaikessa muussakin? Sinun kanssasi on varmaan äärettömän rasittavaa väitellä, kun suhtaudut noin tunnevetoisesti loukkaantuen ihan asialliseen erimielisyyteen. Ihan kuin sinä et kuuntelisi lainkaan mitä sinulle sanotaan ja aivosi työstäisivät jotain ihan muuta tulkintaa siinä samalla. Se käy ilmi esimerkiksi tuosta, kun väität minun ajattelevan kyseisen runoilijan olevan kivan näköinen. Lue uudestaan mitä kirjoitin ennenkuin seuraavan kerran purkaudut.
Vannoin, etten enää tähän keskusteluun tule enkä ainakaan kirjoita tästä aiheesta, mutta kerta kiellon päälle... Jee, olet oikeassa, olin harvinaisen epäjohdonmukainen ja epäoikeudenmukainen tämän asian kanssa. Olen niin kiusaantunut siitä, että alennuin sitä haukkujaa itse haukkumaan ja vielä nimellä, että teen tulkintavirheitä. Syyllistän itseäni nyt asiasta niin, että luen kaikkea sen syyllisyydentunteeni läpi. Nyt lopetan asiasta jauhamisen. Huomaan kuitenkin kaikesta tästä, että jatkuva ulkonäöstä nälviminen on kerta kaikkiaan kroonistanut minut. On niin epäoikeudenmukaista ja raivostuttavaa joutua muiden nokittavaksi. Onneksi täällä sai nähdä, että ongelma on yleinen. Ainakaan itselläni ei auta se, että antaa olla vain ja nielee nöyryytyksensä. Yllättävä takapotku saattaa seurata vuosienkin takaa ja sitten rähisee netissä :/. Olisi tosiaan ollut viisampaa purkaa tilanne silloin, kun se oli päällä. Mutta miten ihmeessä pystyy alkaa reagoimaan solvauksiin reaaliaikaisesti? Kuten sanottu, itse olen onnistunut parikin kertaa miesten kanssa mutta ne ovat olleet onnenkantamoisia (ja silloinkin takaisin loukkaamisesta tuli vähän huono omatunto. Tosin hyvä puoli oli, ettei tullut niitä tyypillisiä masennuksia, joita yleensä solvatuksi joutumisen jälkeen joutuu kärsimään)
Veikkaanpa, että olet näiden miesten silmissä liian älykäs. (Musikaalisuus korreloi älykkyyden kanssa.) Moni mies pelkää älykästä naista ja ainoa tapa millä pystyvät vähentämään pelkoaan on mitätöidä pelon aiheuttaja.
Mulle joskus naapurissa asunut opiskelukaveri (mies) sanoi, ettei siedä itseään älykkäämpiä naisia, eikä siksi halunnut kanssani sen enempää kaveerata. Ihan normi älykkyydellä varustettu olen, mutta rispektit hänelle, että pystyi moisen ääneen sanomaan ilman, että piti yrittää vähätellä mua.
Monilla miehillä on sisäänrakennettu perusolettama, että naiset ovat heidän alapuolellaan. Kun joku nainen aiheuttaa ristiriidan tämän käsityksen kanssa, tulee henkilölle jonkinlainen pakonomainen tarve laittaa nainen paikalleen eli pitää itsensä naisen yläpuolella mitätöimällä tätä. Sitähän tuo käytös on, mitätöintiä. Voi johtua milloin mistäkin; ulkonäöstä, harrasteista, työstä tms. Itse olen huomannut, että näissä miehissä on myös sovinistisia piirteitä, joita yrittävät piilotella, koska se ei ainakaan nuorempien keskuudessa ole enää ns. sosiaalisesti sallittua. Huvittavaa muuten, että naisia nimitellään passiivis-aggressiivisiksi usein. Oman kokemukseni mukaan näin käyttäytyvät ovat nimemomaan miehiä, jotka eivät kykene normaaliin kommunikaatioon.
Vierailija kirjoitti:
"Olen niitä, joihin ei juuri koskaan oteta kontaktia, ei edes baarissa."
Eli olet kuin 99 % miehistä.
Mutta tuohon hääcaseen liittyen, niin ei tuollainen käytös ole normaalia.
En vetäisi siitä muita johtopäätöksiä kuin että mies on sekopää.
En kuitenkaan usko kuuluvani tuohon 1% ja seksiäkin ovat naiset tulleet tarjoamaan baarissa. Ehkäpä vika on laskupäässäsi?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että olet näiden miesten silmissä liian älykäs. (Musikaalisuus korreloi älykkyyden kanssa.) Moni mies pelkää älykästä naista ja ainoa tapa millä pystyvät vähentämään pelkoaan on mitätöidä pelon aiheuttaja.
Mulle joskus naapurissa asunut opiskelukaveri (mies) sanoi, ettei siedä itseään älykkäämpiä naisia, eikä siksi halunnut kanssani sen enempää kaveerata. Ihan normi älykkyydellä varustettu olen, mutta rispektit hänelle, että pystyi moisen ääneen sanomaan ilman, että piti yrittää vähätellä mua.
50% "älykkäistä" naisista on idiootteja, jotka vain luulevat liikoja itsestään. Siinä on myös yksi syy miksi miehet karttavat "älykkäitä" naisia.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan hyvän näköinen, tosin isokokoinen, muodokas, enkä mikään hiirulainen . Pukeudunpa miten tahansa, niin erotun joukosta (suht pitkä + korkkarit, leveät hartiat, hyvä ryhti).
Baareissa, silloin harvoin kun tulee käytyä, miehet kyllä kiinnittävät huomiota, hymyilevät, mutta hyvin harvoin kukaan tulee läheisemmin tutustumaan.
Yksi miestyyppi on, jolta silloin tällöin saan aloittajan kuvailemaa agressiivista huomiota ja se on itseään kovina pitävät miehet. Luultaavasti heillä on huono itseluottamus ja kokevat mut jotenkin uhkana. Uskon sen johtuvan siitä, kuten muutenkin sen miesten lähestymättömyyden, että annan olemuksellani itsevarman, hyväksyntää hakemattoman vaikutelman. Siis varmaan vähän koppavan. Ja olen kyllä sanavalmis, jos joku tulee haastamaan riitaa eli ei se uhkaava vaikutelma niin kauhean kaukana ole, vaikka olen kyllä yleensä ihan lempeä ja sopuisa :)
Joskus joku mainitsi, että korkealla sijaitsevat kulmakarvani saattavat antaa sellaisen vaikutelman, kuin olisin koko ajan arvioimassa - se varmaan pitää toiset loitolla?Mulle todellinen ongelma on naisten minuun kohdistama agressiivisuus. Baareissa varsin jos katse vois tappaa, olisin kuollut jo moneen kertaan. Mutta ihan kauppajonossakin olen joskus saanut osakseni hyökkäyksiä naisilta, joita en ennen hyökkäyksen alkua ole huomannut ollenkaan. Koen että pienet (ei välttämättä fyysisesti, usein ovat minua vanhempia ja tukevampia) ihmiset tulevat kiukuttelemaan. Yleensä en lähde siihen mukaan, korkeintaan sanon napakasti jotain tyyliin rauhoitu tai vain nostelen niitä kulmakarvoja :D
Me voidaan titeämättämme antaa ilmeillämme ja olemuksellamme ylimielistä, koppavaa, arvostelevaa tai uhkaavaa vaikutelmaa sellaisille, jotka ovat niille alttiita. Ehkä se on hyvä, että niin huonolla itseluottamuksella olevat pysyvätkin kaukana?
Olen aika lyhyt nainen ja olen monta kertaa tullut isokokoisen naisen jyräämäksi jonoissa, baaritiskillä, milloin missäkin. Kirjoitit, että saat vihaisia katseita naisilta, joita et ole aikaisemmin edes huomannut. Voisiko tuo olla se syy? Itse en aina tyydy vain mulkoilemaan vaan saatan sanoa rumastikin jyrälle, jos minua kohdellaan huonosti. Lyhytkin ihminen on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla miehillä on sisäänrakennettu perusolettama, että naiset ovat heidän alapuolellaan. Kun joku nainen aiheuttaa ristiriidan tämän käsityksen kanssa, tulee henkilölle jonkinlainen pakonomainen tarve laittaa nainen paikalleen
Juuri näin ajattelen, mutta ei tulisi mieleenkään sen takia alentaa naisia. Ajattelen, että miehet ovat joissakin asioissa parempia ja naiset joissakin.
Tietenkin pidän "miesten" puolia niillä miehisillä aloilla. En kuitenkaan niin, että yrittäisin vähätellä toisia. Naisista voi löytyä poikkeusyksilöitä, jotka pesevät tietenkin miehet asioissa, joissa miehet ovat parempia.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on ei-kaunis kuten minä olen, niin miehet selvästi häiriintyvät siitä. He tuntevat olonsa silminnähden kiusaantuneeksi ja vauvautuneeksi seurassani. Kai miehillä on tietty raja, että minkä näköisiin naisiin he haluavat ottaa kontaktia. Sellainen ok-nätti on se raja, siitä alaspäin on heille sama kuin ruma. Ihan vaikka naisen olemus olisi sellainen neutraalin mitäänsanomaton. Myös ylipainoisuus on asia, joka selvästi kuvottaa miehiä.
No vielä enemmän tuntuvat häiriintyvän kauneudesta. Tuntuu, kuin useimmat miehet haluaisi karttaa. Jossain vaiheessa tajusin olevani keskivertoa kauniimpi ja rinnat on isot, joten siinä syy. Erinnäisten kommenntie ja mutkan kautta selvinnyt tää. En siis itse pidä itseäni kuin ihan taviksena.[/
"En pidä itseäni kuin taviksena"Niin miten se nyt sitten lopulta oikein on? Taidat pitää itseäsi hyvinkin muiden yläpuolella, on isot tissit ja kaikki. Pitäiskö meidän nyt kovasti sääliä sinua?
Ei minusta tuossa ollut mitään ristiriitaa. Kommenttien kautta selvinnyt, että pidetään kauniina, ja itse pitää itseään edelleen taviksena niin kuin alun perinkin.
" tajusin olevani keskivertoa kauniimpi" on eri asia kuin " tajusin olevani muiden mielestä keskivertoa kuniimpi" eli tekstistä löytyy kyllä ristiriita.
Mä olen ylipainoinen ja siitä ainakin miehillä tuntuu olevan baareissa tarve tulla avautumaan mulle. Ihan kuin jonkun miestyypin olisi pakko "kertoa tosiasiat" tai "osottaa mulle paikkani" tulemalla läskittelemään ja kertomaan, miten inhottava ja epähaluttava oon. En oo koskaan tajunnu sitä. Kai nää ihmiset haluaa korottaa itsensä mun yläpuolelle ja parantaa omaa huonoa sosiaalista itsetuntoaan (?!) toimimalla näin. Saahan musta olla tykkäämättä ja ylipaino varmasti on monelle turn-off, mutta miksi tulla ihan puun takaa ilman mitään aiempia kontakteja yhtäkkiä ääneen vttuilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" tajusin olevani keskivertoa kauniimpi" on eri asia kuin " tajusin olevani muiden mielestä keskivertoa kuniimpi" eli tekstistä löytyy kyllä ristiriita.
Semantiikalla kikkailu on perseestä. (naisten heiniä)
Jos vaikka pääsee supermalliksi, niin voinee sanovansa olevansa keskivertoa kauniimpi?
Sinkkumies
Jos on nätti naama ja keskivertoa isommat rinnat, niin luultavasti on miestenkin mielestä keskivertoa nätimpi. Ellei sitten ole kiero nenä tai muuta vastaavaa, mitä ei halua itse nähdä ;)
Sinkkumies
Sanovansa olevansa ;) Joskus tulee ajateltua paria kolmea asiaa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ylipainoinen ja siitä ainakin miehillä tuntuu olevan baareissa tarve tulla avautumaan mulle. Ihan kuin jonkun miestyypin olisi pakko "kertoa tosiasiat" tai "osottaa mulle paikkani" tulemalla läskittelemään ja kertomaan, miten inhottava ja epähaluttava oon. En oo koskaan tajunnu sitä. Kai nää ihmiset haluaa korottaa itsensä mun yläpuolelle ja parantaa omaa huonoa sosiaalista itsetuntoaan (?!) toimimalla näin. Saahan musta olla tykkäämättä ja ylipaino varmasti on monelle turn-off, mutta miksi tulla ihan puun takaa ilman mitään aiempia kontakteja yhtäkkiä ääneen vttuilemaan?
Ei näihin voi ottaa mitään kantaa. Miten esim. itse käyttäydyt. Esim. toi ilman aiempia kontakteja haiskahtaa, koska baareissa nimenomaan otetaan kontakteja. Jos ylenkatsot sitä, niin olisiko siinä syy?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka pääsee supermalliksi, niin voinee sanovansa olevansa keskivertoa kauniimpi?
Sinkkumies
Semanttisen perkaamisen pointtihan tässä olikin, että henkilö kyllä tietää myös itse, onko keskivertoa kauniinpi vai ei, vaikka yrittikin tekstissään muuta väittää ja sitä kautta kerjätä sympatiaa ja kehuja. Olen lopen kyllästynyt kuuntelemaan naisten jatkuvaa itsekehua ja pohjatonta tarvetta saada ulkoisilla seikoilla pönkitystä omalle egolleen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Semanttisen perkaamisen pointtihan tässä olikin, että henkilö kyllä tietää myös itse, onko keskivertoa kauniinpi vai ei, vaikka yrittikin tekstissään muuta väittää ja sitä kautta kerjätä sympatiaa ja kehuja. Olen lopen kyllästynyt kuuntelemaan naisten jatkuvaa itsekehua ja pohjatonta tarvetta saada ulkoisilla seikoilla pönkitystä omalle egolleen .
Hmm.. ei toi nyt oikein toimi sinunkaan argumenttisi, kun ei me voida kehua naista jonka kuvaa me ei olla nähtykään. Mielestäni silloin keskustellaan yleisellä tasolla. Kirjoittajahan voi olla vaikka 100 kiloinen valas, mutta ei se sitä meidän kommentointia mihinkään muuta.
Sinkkumies