Miksi miehet kohtelee minua näin?
Täällä on vähän väliä puhetta siitä, kuinka naiset on niskan päällä parisuhdemarkkinoilla ja muuta vastaavaa. Puhutaan myös, että naisten on helppo saada seuraa. Olen naimisissa itse, mutta tämä aihe tuli mieleen kun kaksi kertaa viikon sisällä olen törmännyt samaan ilmiöön, mihin koko aikuisikäni olen saanut tottua.
Olen niitä, joihin ei juuri koskaan oteta kontaktia, ei edes baarissa. Olen se, kenen ystävää aletaan jututtamaan joka jumalan kerta, oli seurassani sitten minkälainen tai kokoinen nainen tahansa. Olen myös se, ketä joskus tuijotetaan ja sitten pudistetaan päätä ja jatketaan matkaa. Ja se pahin: olen joku ihmeen vihanpurkukohde monelle miehelle, monessa eri tilanteessa ja monesta eri aiheesta.
Otetaan esimerkiksi tilanne, johon jouduin viikonloppuna: hääjuhlat, ilta jo hyvällä mallilla. Istun omissa ajatuksissani pöydässä, jossa muu seurue juttelee musiikista. Tulee ilmi, että olen ollut musiikkiluokalla. Minulta kyseltiin sen jälkeen, soitanko jotain instrumenttia ja millaista musiikkia kuuntelen. Kun olen vastannut, seureen miesjäsen (joka ei ole puhunut minulle mitään koko aikana) alkaa ärsyyntyneenä kysymään, että miten hyvin muka soitan ja osaanko edes nuotteja ja toteaa sitten, että kuuntelemani musiikki on pelkkää p*skaa ja että hän halveksuu ihmisiä jotka ovat sellaisia kuin minä. Jäin haavi auki tilanteessa, enkä saanut sanottua mitään takaisin.
Mutta tällaisia vihanpurkauksia olen saanut osakseni silloin tällöin, ja aina niin että mies on ensin passiivis-agressiivisena joko kommentoinut jotain muka-mukavaa, tai tuijottanut puoli iltaa jossakin baarin nurkassa kunnes tulee avautumaan jostain. Ikinä minulle ei ole tarjottu drinkkiä missään, eikä koskaan ole tullut kukaan "jännämies" tai alfa-uros iskemään. Ei siis ikinä. Oma mieskin löytyi netistä ihan sattumalta.
Mitä tämä käytös on, selittäkää. Olen aivan tavallisen näköinen ja ylipainoinen. Mikä minussa niin ärsyttää?
Kommentit (94)
En tiedä mistä johtuu, mutta kuulostaa ihan mun elämältä. Mulle kävi samalla lailla että seurueessa yritin olla kohtelias ja tutustua uusiin ihmisiin. Kuulin, että eräällä miehellä oli koiria ja itsellänikin on ollut useampi, niin aloin jutella, että minäkin olen koiraihmisiä. Hetken päästä tämä päin näköä sanoo "Sä oot just sellainen, joka ei tiedä koirista yhtään mitään" Mun koiran rotu oli sitten vissiin väärä. No, sanoin heipat ja en enää kommunikoinut kyseisen mulkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Olen niitä, joihin ei juuri koskaan oteta kontaktia, ei edes baarissa."
Eli olet kuin 99 % miehistä.
Mutta tuohon hääcaseen liittyen, niin ei tuollainen käytös ole normaalia.
En vetäisi siitä muita johtopäätöksiä kuin että mies on sekopää.
No sitten niitä sekopäitä on enemmän kuin yksi. Vaikea selittää lyhyesti, mutta monen miehen käytös on ollut sellaista hiljaista vihaa täynnä. Ap
Eiköhän enemmistöllä naisista ole noita kokemuksia. Mulla ainakin.
Omituista, mutta tuli mieleen vaikutatko olemukseltasi koppavalta? Se voisi selittää käytöksen.
Voi olla että tahtomattasi laukaiset sen käytöksen. Minulle on käynyt varsinkin miesten kanssa usein niin että kun puhun mielestäni täysin neutraalisti jostain asiasta, tyyliin "en tarvitse älypuhelinta koska a, b, c" niin sitten toinen osapuoli alkaa todella ärtyneesti puolustella miksi älypuhelin on HÄNELLE välttämätön. Mitä en ole lainkaan kyseenalaistanut, todennut vaan että en itse tarvitse.
No, keskustelin aiheesta mieheni kanssa ja mieheni sanoi että minulla on niin napakka tapa ilmaista itseäni että miehet kokee minut hyökkäävänä. Hän on kuulemma tottunut siihen ja tietää etten tarkoita mitään mutta vähän vieraammat miehet ottavat helposti kaiken sanomiseni riidan haastamisena: ei sen sanomani asiasisällön takia vaan äänensävyni. Siis vaikka puhuisin ihan puoliksi itsekseni ja omasta mielestäni neutraalisti.
Baareissa olen kyllä nuorempana huomiota saanut enemmän kuin tarpeeksi (olin nuorempana nätti ja näpsäkkä) mutta missään "selvinpäintilanteissa" miehet ei ole oikein ikinä lähestyneet minua. Käyttäydyn ilmeisesti tahtomattani tavalla joka on miesten mielestä tavattoman hyökkäävä.
Sinulla voi olla taustalla jotain samantapaista. Mutta kun olet yhden miehen itsellesi löytänyt, ei niistä muista ole väliksi. :)
Mies kun saa pakit naiselta, johon on ihastunut niin suuttuu ja kohdistaa vihansa kaikkiin naisiin.
Jos nainen on ei-kaunis kuten minä olen, niin miehet selvästi häiriintyvät siitä. He tuntevat olonsa silminnähden kiusaantuneeksi ja vauvautuneeksi seurassani. Kai miehillä on tietty raja, että minkä näköisiin naisiin he haluavat ottaa kontaktia. Sellainen ok-nätti on se raja, siitä alaspäin on heille sama kuin ruma. Ihan vaikka naisen olemus olisi sellainen neutraalin mitäänsanomaton. Myös ylipainoisuus on asia, joka selvästi kuvottaa miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten niitä sekopäitä on enemmän kuin yksi. Vaikea selittää lyhyesti, mutta monen miehen käytös on ollut sellaista hiljaista vihaa täynnä. Ap
Ns. kilttimiehet ovat usein autisteja sosiaalisissa tilanteissa.
Muutama ilta sitten olin lasillisella ystäväni kanssa. Nauroin ihan kippurassa ystävän tarinalle, joten vaikea ajatella että olisin näyttänyt koppavalta (yhden vastaajan ehdotus) ainakaan sillä hetkellä. Sivusilmällä huomaan, että läheisessä pöydässä on seurue, jossa kaksi miestä tuijottaa todella vihaisesti meihin päin. Kun olin menossa vessaan, toinen miehistä kommentoi jotakin. En kuullut mitä, mutta ilmeestä päätellen se ei ollut mitään positiivista.
Ja en muuten pukeudu paljastavasti, enkä räväkkäästi, olen tavallisen näköinen ja tyyliltäni yksinkertainen. Tyylikäs omasta mielestäni, mutta yksinkertainen on hyvä kuvaamaan sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa haukkua autisteja! Mun mies on sellainen ja silti ei perseile aloittajan mainitsemalla tavalla. Taitaa olla vain kusipää. Tai sitten luuli, että naama = aivot ja pelästyi älyllistä tasoa osoittanutta "rumilusta".
Ujoa hiljaista ihmistä, joka seurassa mielellään sivustatarkkailee, väärintulkitaan monesti ylimielisenä ja ollakseen olevana ja se taas sitten aiheuttaa tietysssä useimmiten narsistisessa miestyypissä "mikä vittu toikin on olevinaan mä vähän näytän sille". Se vika onkin noiden vihavastaajien korvien välissä nimittäin tyhmyys ja käytöstapojen puute. Harvemmin olen törmännyt ilmiöön toisinpäin.
Ymmärrän sua. Mulla on samanlaisia kokemuksia. Oma mies löytyi urheilukentältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama ilta sitten olin lasillisella ystäväni kanssa. Nauroin ihan kippurassa ystävän tarinalle, joten vaikea ajatella että olisin näyttänyt koppavalta (yhden vastaajan ehdotus) ainakaan sillä hetkellä. Sivusilmällä huomaan, että läheisessä pöydässä on seurue, jossa kaksi miestä tuijottaa todella vihaisesti meihin päin. Kun olin menossa vessaan, toinen miehistä kommentoi jotakin. En kuullut mitä, mutta ilmeestä päätellen se ei ollut mitään positiivista.
Ja en muuten pukeudu paljastavasti, enkä räväkkäästi, olen tavallisen näköinen ja tyyliltäni yksinkertainen. Tyylikäs omasta mielestäni, mutta yksinkertainen on hyvä kuvaamaan sitä. Ap
Jotkut miehet kokevat naisen naurun kastroivaksi usein. Paitsi jos nainen nauraa miehen kertomalle vitsille. Muuten se on heistä uhkaavaa, sellaista naista ei voi hallita. Veikkaan tätä yleensäkin, ehkä susta välittyy, että olet itsenäinen etkä kaipaa miesten hyväksyntää. Osaa miehistä se raivostuttaa. Onneksi enemmistö miehistäkin on kuitenkin normaaleja.
Minä saan myös usein ihan uskomattomia hyökkyksiä tuntemattomilta miehiltä. Ihan kuin joku minussa ärsyttäisi heitä suunnattomasti. Toisaalta, olen kuullut monilta ystäviltäni ihan samaa, eli luultavasti yhteinen nimittäjä ei löydy hyökkäyksen uhreista eli naisista vaan miehistä jotka nyt ovat aggressiivisia ja vihamielisiä ylipäätään ja purkavat kiukkuaan naisiin koska eivät uskalla haastaa riitaa toisten miesten kanssa. Nämä miehet yleensä ovat olleet juuri sellaisia jotka eivät nakkikiskatappelussa pärjäisi...Baarissa nämä passiivisaggressiiviset ukot tulevat laukomaan mitä tahansa loukkauksia kun ovat kai tulleet jonkun naisen torjumaksi ja kostavat sitä. Esim itselleni on sanottu suoraan ilman mitään ennakkovaroitusta että olen ruma ja lihava (vaikka en edes ole). Samoin ystävilleni. Vaikea kuvitella naista joka menisi vieraille miehille laukomaan tällaista p.skaa.
"Jotkut miehet kokevat naisen naurun kastroivaksi usein. Paitsi jos nainen nauraa miehen kertomalle vitsille. Muuten se on heistä uhkaavaa, sellaista naista ei voi hallita."
Noh, lähtisin hieman vähemmän dramaattisemmalle linjalle: jos naisen nauru tuntuu siltä, etä se ei kohdistu miehen hauskoihin juttuihin vaan se on pilkallista ja kohdistuu vaikkapa pieneen pippeliin niin se saa miehen varovaiseksi ja jopa vihaiseksi. Naisella on "sosiaalisen häpäisyn lihakset" paljon suuremmat kuin miehellä ja mies ovi kokea asian jopa uhkaavana, jää alakynteen.
Mutta asiaan. Ehkäpä ap:n naaman perusilme tai normaali äänensävyu on jotenkin kovan tai terävän oloinen . Kun mielipiteitä laukoo ne voivat vastaanottajasta tuntua ehdottomalta ja ehkä jopa aggressiiviselta. Jos olet isokokoisempi kuin moni mies niin voi tulla ihan klassinen tilanne - isompikokoista voi vähän pelätä. Jos yrität yli-pehmittää sanavalintoja, ilmettä ja äänensävyä ja ajatella mukavia ajatuksia niin muuttaako se tilannetta? En nyt sano että pitäisi lähteä itseäsi muuttamaan mutta jos haluat vaikka yhtenä baari-iltana kokeilla, tehdä sosiaalisen ihmiskokeen, niin tämä on yksi ajatus.
Huonoitsetuntoiset miehet - joita on paljon - inhoavat sitä, jos nainen osaa jotakin. Mullekin on kommentoitu musiikkiharrastuksesta aggressiivisesti - soitatko sä MUKA kitaraa? Ai tykkäät harjoitella laulua youtubevideoiden avulla, ettei tarvitse kuunnella palautetta? Olen ajatellut että musiikki on koettu yleensä miehisenä lajina tai jutulla,jolla saa naisia. Jos sitten naisella onkin musiikkitaitoja ja miehellä ei, niin piru irti...
Sitten samat miehet ihmettelee, että minua ei kiinnosta vaikka kuinka yrittäisi. No ei, kun pilkkasit harrastusta ja intohimoa, joka on mulle todella tärkeä. Ne miehet, jotka jaksaa kanssani vaikka jutella musiikista, saa minut puolelleen ja kiinnostumaan vähintään ystävänä.
Ajattelin että tämä liittyy juuri musiikkiin, mutta joku muu ketjussa mainitsi saaneensa kuraa niskaan koirista, joten olisiko sitten tietyt miehet surkimuksia, joiden mielestä nainen saisi kiinnostua vain "akkamaisuuksista".
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että tahtomattasi laukaiset sen käytöksen. Minulle on käynyt varsinkin miesten kanssa usein niin että kun puhun mielestäni täysin neutraalisti jostain asiasta, tyyliin "en tarvitse älypuhelinta koska a, b, c" niin sitten toinen osapuoli alkaa todella ärtyneesti puolustella miksi älypuhelin on HÄNELLE välttämätön. Mitä en ole lainkaan kyseenalaistanut, todennut vaan että en itse tarvitse.
No, keskustelin aiheesta mieheni kanssa ja mieheni sanoi että minulla on niin napakka tapa ilmaista itseäni että miehet kokee minut hyökkäävänä. Hän on kuulemma tottunut siihen ja tietää etten tarkoita mitään mutta vähän vieraammat miehet ottavat helposti kaiken sanomiseni riidan haastamisena: ei sen sanomani asiasisällön takia vaan äänensävyni. Siis vaikka puhuisin ihan puoliksi itsekseni ja omasta mielestäni neutraalisti.
Baareissa olen kyllä nuorempana huomiota saanut enemmän kuin tarpeeksi (olin nuorempana nätti ja näpsäkkä) mutta missään "selvinpäintilanteissa" miehet ei ole oikein ikinä lähestyneet minua. Käyttäydyn ilmeisesti tahtomattani tavalla joka on miesten mielestä tavattoman hyökkäävä.
Sinulla voi olla taustalla jotain samantapaista. Mutta kun olet yhden miehen itsellesi löytänyt, ei niistä muista ole väliksi. :)
No kuulostat kyllä vähän ärsyttävältä. Mikset voi vain sanoa, ettet käytä älypuhelinta ja säästää monologin syistä siihen,jos jotakuta oikeasti kiinnostaa?
Kommenteissa on todettu, että naisen puhetyyli voi ärsyttää miehiä, hiljaisuus voi ärsyttää, nauru voi ärsyttää ja ulkonäkökin voi ärsyttää. Eli siis ihan mikä vain voi naisessa ärsyttää miehiä ja he katsovat oikeudekseen antaa tämän naisen kuulla kunniansa.
Itse olin nuorena kaunis, mutta äärimmäisen ujo. Jouduin kerran menemään ravintolaan kun oli opiskelijoiden tutustumisilta. Istuin tietenkin hiljaa ujostellen tilannetta ja ihmisiä. Joku sankari siihen sitten tuli kertomaan kuinka hän kyllä tietää millaisia minunkaltaiseni naiset ovat. Istuin siellä kuulemma koppavana esittelemäsää rintojani jne. Siinä meni miehen arvio naisesta niin pieleen kuin vain ikinä voi. Eikä sillä mitään väliä miten hän tulkitsi yksin istumiseni, mutta se, että hän katsoi asiakseen kertoa minulle mitä mieltä hän on minusta. Kummallista, että miehet kokevat, että heillä on oikeus "ojentaa" tuntemattomiakin naisia, jotta nämä osaisivat olla oikeanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Huonoitsetuntoiset miehet - joita on paljon - inhoavat sitä, jos nainen osaa jotakin. Mullekin on kommentoitu musiikkiharrastuksesta aggressiivisesti - soitatko sä MUKA kitaraa? Ai tykkäät harjoitella laulua youtubevideoiden avulla, ettei tarvitse kuunnella palautetta? Olen ajatellut että musiikki on koettu yleensä miehisenä lajina tai jutulla,jolla saa naisia. Jos sitten naisella onkin musiikkitaitoja ja miehellä ei, niin piru irti...
Sitten samat miehet ihmettelee, että minua ei kiinnosta vaikka kuinka yrittäisi. No ei, kun pilkkasit harrastusta ja intohimoa, joka on mulle todella tärkeä. Ne miehet, jotka jaksaa kanssani vaikka jutella musiikista, saa minut puolelleen ja kiinnostumaan vähintään ystävänä.
Ajattelin että tämä liittyy juuri musiikkiin, mutta joku muu ketjussa mainitsi saaneensa kuraa niskaan koirista, joten olisiko sitten tietyt miehet surkimuksia, joiden mielestä nainen saisi kiinnostua vain "akkamaisuuksista".
Samat itsetuntovammaiset miehet inhoavat yleensä myös sanavalmiita, iloisia ja reippaita naisia. Heille on punainen vaate se, jos nainen on iloinen ja tyytyväinen ihminen eikä keskity kerjäämään heidän huomiotaan ja hyväksyntäänsä. Naisen pitää olla passiivinen, vailla omia mielenkiinnonkohteita ja persoonallisuutta ja ilmaista iloaan ainoastaan silloin, jos mies kertoo vitsin. Muuten saa paskaa niskaan niin että jätevedenpuhdistamoakin hirvittäisi.
Miehet usein kertovat pitävänsä huumorintajuisista ja iloisista naisista mutta suomeksi sanottuna tarkoittavat sitä että naisen pitää kikatella tauotta heidän jutuilleen.