HS teki asenteellisen pilkkajutun ABC-asemasta - tiesikö hääpari?
HS kertoo pilkkaavaan sävyyn ABC ketjun asemista. Mukana on Kajaanin ABC asemalla häitä viettävä pariskunta. Tiesivätkö pariskunta, että heidän häistään tehdään pilkkajuttu ja kuvitukseksi valitaan mahdollisimman rumat kuvat?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Suoranaista vittuiluhan tuo juttu oli! Alkaen jo niistä appelsiinin välisistä lampuista - pitikö sitäkin oikein korostaa?
Myös kuvakulmat olivat oikein tahallaan valittu siten, että kuvattavat olisivat mahdollisimman epäedustavat. Liitteenä olevassa kuvakollaasissa morsian takaapäin siten, että persus näyttää mahdollisimman suurelta ja alusvaatteet vilkkuvat, olisikohan sen kuvan voinut jättää vaikka kokonaan pois? Samoin kuvat puolisyödystä pasteijasta. Oli myös oikein korostettu että tarjoiluna oli einespullia ja Juhlamokkaa. Jos tuo ei ole vittuilua niin ei sitten mikään.
No mutta kun se lamppu on appelsiininvärinen! Ja se pasteija oli kuvaushetkellä puoliksi syöty! Ja tarjoiluna oli einespullia ja Juhlamokkaa! Mitä muuta näistä olisi voinut kertoa kuin totuuden? Miten tämä totuus on vittuilua?
Ainoa, mitä jutussa paheksun, on kuva, missä pilkistää morsiamen alusvaatteet.
Muuten kuvaus häistä oli epäilemättä juuri sellainen kuin mitä häät olivat. Hääpari oli tyyni eikä heillä ole mitään tarvetta hehkuttaa tunteitaan. Tilaisuus oli koruton. Ja se toden totta järjestettiin huoltoasemalla. Onko se vittuilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä jutun sävy ei ole yhtään negatiivinen. Päinvastoin. Tuollaiset hääthän alkaa olla jo melkein hipsterimenot: rikotaan tarkoituksella kaikkia perinteisiä häätapoja ja sen sijana juhlitaan omalla tavalla. Samalla säästyy tuhansia euroja rahaa.
Iso peukku pariskunnalle. Paljon parempiakin rahankäyttötapoja löytyy kuin häät ja ilmeisesti heillä oli kuitenkin mukavat omanlaisensa juhlat.
Voisin hyvin itsekin kuvitella pitäväni vastaavat matalaprofiiliset hääjuhlat, jos ikinä naimisiin menisin enkä tekisi sitä karkaamalla. Normaalit häät tuntuu vaan niin pröystäilyltä eikä olisi yhtään mun juttu.
t. hipsterikuplassa Kalliossa elävä nuori nainen.
Niin, maallahan ei ole ollut tapana mitkään megalomaaniset häät morsiamenluovutuksineen, vaan siellä on osattu mennä kirkkoherranvirastoon vihityttämään itsensä ilman isoja juhlia. Vanhemmille ja sisaruksille on tarjottu kakkukahvit, joten kyllä tuossa jutussa ollaan todella perinteisten pienten maalaishäiden äärellä. Ainoa poikkeus on juhlatila eli ei olla kotona eikä jossain pankin tms. vuokraamassa juhlatilassa vaan ABC:lla.
Olen ollut ainakin kymmenen kertaa tuollaisissa pienissä maalaishäissä, joissa ei ole ohjelmaa, ei rahankerjäystä, ei edes kakunleikkuussa jalan polkemista. On hääpari, läheiset ja pieni juhlahetki.
Toisena ääripäänä ovat sitten isot häät notkuvine pöytineen ja pitoemäntineen, mutta enemmän näitä pieniä kahvitilaisuuksia on kuin niitä isoja juhlia, joita kaupunkilaiset tuntuvat suosivan.
Olen itsekin alunperin maalta kotoisin ja kyllä kaikki tietämäni häät sielläkin juhlitaan isosti ja perinteitä noudattaen. Näin siis ainakin Lapin suunnalla tehdään. En tiedä, missä maalla nuo pienet ei perinteiset häät on yleisiä. Minulle tuollainen kevyempi juhlinta on siis harvinaisen kuuloinen asia ja erikoinen juhlapaikka lisää tätä "omantienkulkuhispteriyttä".
t. se nykyään jo vuosia Kalliossa elänyt hipsterinainen
Hämeessä, Etelä-Savossa ja Pirkanmaalla on viimeiset 20 vuotta vietetty tuollaisia pienempiä häitä ja oltu ihan tyytyväisiä ratkaisuun. Useimmilla pareilla on tässä vaiheessa lapsi tai kaksi, elämä mallillaan.
Perinteisiin ei Suomessa kuulu morsiamen luovuttaminen, jalan polkaisu hääkakkua leikattessa tai edes tölkit auton perässä meteliä tuomassa. Ne tulivat meille pääosin 80-luvulla. Sitä ennen hääpari käveli yhdessä alttarille ja leikkasi kakkua pohtimatta, kumpi on pomo.
Pyh ja pah:
"Kansankulttuuriarkisto Folkkultursarkivetin merkintöjen mukaan molempia tapoja astella vihkitoimitukseen on esiintynyt Suomessa koko 1900-luvun ajan. Arkistonhoitaja Carola Ekrem ei allekirjoita väitteitä, että morsiamen saattaminen olisi Hollywood-traditiota tai horjuttaisi naisen tasa-arvoasemaa.
- En näe asiaa niin. Vaikuttaa kaukaa haetulta, että morsiamen luovutus olisi amerikkalaista alkuperää. Myös feministinen näkökulma on mielestäni hieman vanhentunut. Sen sijaan suudelma alttarilla on amerikkalainen traditio, joka on levinnyt elokuvien kautta, Ekrem toteaa."
Arkistonhoitajan mielipide ei ihan yllä faktaksi asti.
Nuo olis mun unelmien häät: ei mitään lapsellista, mukahauskaa ohjelmaa!
Ekaa kertaa aloitukseni on suosituin.
Ap
Lukijavaan kirjoitti:
Näytti siltä, että pariskunnalla ei välttämättä nouse hissi yläkerroksiin. Jossain hääohjelmassa oli samankaltainen pariskunta, morsiamella myös punaiseksi värjätty tukka ja punainen mekko ja sulholla sulkahattu. Kaikilla on oikeus näyttää itseltään mutta ihmettelen kenen idea oli lähettää toimittaja ja kuvaaja Kajaaniin ja miksi....
Noiden aiemmin linkattujen kuvien perusteella näyttää siltä, ettei tomittajalla välttämättä nouse hissi yläkerroksiin.
Pienet silmät syvällä päässä, hiukan muodton kallo... ?
Hesarin Facebookissa linkittämän jutun kommenteissa morsian kyllä tuo esiin, että toimittaja oli asenteeltaan negatiivinen jo haastatellessaan heitä.
Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä ärsytti jutussa ABC:n mollaaminen. Ajan paljon autolla niin töissä, työmatkoilla kuin sukuloimaan ja musta on kiva että näiden kaikenkirjavien Pirkon ja Kertun huoltsikkojen sijaan voin mennä ABC:lle mistä löydän esimerkiksi kasvisvaihtoehdon ruoaksi/välipalaksi, kaupan josta voi ottaa samalla muutakin sekä ylipäätään että vakiona tiedän paikan olevan siisti ja tarjottavan kuranttia. ABC on varma valinta jos ei seutuja tunne kun valikoima on kaikkialla sama.
Me pysähdytään aina reissussa ABC:lle vessaan, koska siellä on selkeimmät ohjeet vessoihin ja siisteimmät vessat.
Vierailija kirjoitti:
is:n juttu oli ihan asiallinen
Tosi hauskoja ne alkupään kommentit!
Tuollainen jutun pitäisi ollakin. Siinä IS:n jutussa ei pilkattu ketään yksittäistä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Hm. Olen koulutukseltani tekstintutkija ja työskentelen media-alalla ja väitän, että sisälukutaitoni on melkoisen hyvä. En löydä jutusta sitä pilkkaa, josta moni täällä puhuu. Ja mitä tulee Markus Jokelaan, on hän erittäin arvostettu valokuvaaja, joka kuvaa suomalaisista elämää lämmöllä mutta kaunistelematta. Niin tässäkin jutussa.
Taitaa olla kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo olis mun unelmien häät: ei mitään lapsellista, mukahauskaa ohjelmaa!
Silti varmaan haluaisit, että niistä kerrottaisiin positiiviseen sävyyn ja juttuun liitettäisiin vain imartelevia kuvia sen sijaan, että tehdään valtakunnan päälehteen pilkkakirjoitus.
Ihana juttuhan tuo oli. Onnea vaan pariskunnalle 💞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tolle jutulle voi kuin nauraa, ihan sydämellisesti. Kaksi maalaistolloa järjestää huoltoasemahäät, kun eivät paremmasta tiedä. Hesari kirjoitaa tarkan ja todenmukaisen jutun, pariskunta on varmasti lukenut ja hyväksynyt jutun etukäteen.
Väärin, he pitivät tuollaiset, koska eivät halunneet tuhlata rahaa, eivätkä muutenkaan ole minkään turhamaisuuden perään. Ei maalaistolloja vaan järki-ihmisiä.
Minusta ei ole turhamaisuutta että pesee juhlia varten hiuksensa, silittää vaatteensa ja pukeutuu oikeankokoiseen mekkoon, josta alusvaatteet eivät vilku. Se on normaalia käytöstä.
Juuri näin! On yllättävää miten ihmisistä nykyään siisteys ja hyvät käytökset ovat turhamaista pröystäilyä. Itse olen 90-luvun lamaperheessä kasvanut, silti meilläkin kaupungille lähtiessä oli aina kävelykengät eikä lenkkarit koska kotoa opittiin että hygieniasta huolehditaan, hiukset harjataan ja vaatteet on siistit kun lähdetään julkisille paikoille. Ei ole rikas suku meilläkään mutta enpä ole tuollaisesti pukeutuneita ihmisiä meidän suvun hääjuhlissa tavannut.
Miten lenkkarit muka ei ole sopivan siistit ja puhtaat kaupunkikiertelyyn? Itse käytän monesti farkkujen kanssa siistejä hyvän näköisiä lenkkareita kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, laitathan jatkossa linkin mukaan tai sitten jätät aloitukset tekemättä.
Muille, tässä: http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005314776.html
Päätin käyttää hyväkseni palstan köyhiä besserwissereitä, itse luin jutun paperiversiosta, johon ei pysty linkkaamaan.
ApOnko sut pudotettu pää edellä asvalttiin vauvana? Olen tuo linkkaaja, ja luin jutun myös paperilehdestä. Mutta en koskaan olisi niin ääliö, et tekisin aloituksen lehtijutusta linkkaamatta sitä juttua mukaan. Ihan sama jos tekis aloituksen "vähänkö oli hyvä se eilinen keskustelu siskoni kanssa, eikö?" kertomatta mikä oli keskustelun sisältö.
Joten jätätkö näiden keskustelualoitusten teon jatkossa fiksummille, kiitos.
Oletko sä jotenkin yksinkertainen? Sun mielestä mistään "ei-linkitettävästä" ei saa keskustella täällä? Monet Hesarin jutut on vain tilaajille. Niistä ei varmaan saa puhua? Puhumattakaan vaikka kirjoista, joista ei löydy e-versiota. Ainoa ääliö täällä olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä jutun sävy ei ole yhtään negatiivinen. Päinvastoin. Tuollaiset hääthän alkaa olla jo melkein hipsterimenot: rikotaan tarkoituksella kaikkia perinteisiä häätapoja ja sen sijana juhlitaan omalla tavalla. Samalla säästyy tuhansia euroja rahaa.
Iso peukku pariskunnalle. Paljon parempiakin rahankäyttötapoja löytyy kuin häät ja ilmeisesti heillä oli kuitenkin mukavat omanlaisensa juhlat.
Voisin hyvin itsekin kuvitella pitäväni vastaavat matalaprofiiliset hääjuhlat, jos ikinä naimisiin menisin enkä tekisi sitä karkaamalla. Normaalit häät tuntuu vaan niin pröystäilyltä eikä olisi yhtään mun juttu.
Niin, maallahan ei ole ollut tapana mitkään megalomaaniset häät morsiamenluovutuksineen, vaan siellä on osattu mennä kirkkoherranvirastoon vihityttämään itsensä ilman isoja juhlia. Vanhemmille ja sisaruksille on tarjottu kakkukahvit, joten kyllä tuossa jutussa ollaan todella perinteisten pienten maalaishäiden äärellä. Ainoa poikkeus on juhlatila eli ei olla kotona eikä jossain pankin tms. vuokraamassa juhlatilassa vaan ABC:lla.
Olen ollut ainakin kymmenen kertaa tuollaisissa pienissä maalaishäissä, joissa ei ole ohjelmaa, ei rahankerjäystä, ei edes kakunleikkuussa jalan polkemista. On hääpari, läheiset ja pieni juhlahetki.
Toisena ääripäänä ovat sitten isot häät notkuvine pöytineen ja pitoemäntineen, mutta enemmän näitä pieniä kahvitilaisuuksia on kuin niitä isoja juhlia, joita kaupunkilaiset tuntuvat suosivan.
Ikinä en ole niin suurissa häissä ollut kuin miehen suvun puolen juhlissa Etelä-Pohjanmaalla, eivätkä tosissaan missään kaupungissa (= Seinäjoki) asu. Itse olen pk-seudulta ja tosiaan yksissäkään meidän suvun häissä missä olisi ollut yli 150 vierasta en ole ollut, miehen puolella näitä sen sihaan on useammatkin. Että kyllä ne maalaishäät usein myös ovat isot.
Maalaishäät on eri asia kuin häät maalla. Kyllä minunkin kotipitäjässäni on isoja häitä joka viikonloppu useitakin, koska se on suosittu mökkipaikkakunta ja siellä on kaunis vanha kirkko, jossa on upeat puitteet vihkimiselle. Etusijalla on tietty oman seurakunnan väki, mutta kesällä 80% vihittävistä tulee muualta eli lähikaupungista tai Helsingistä. Nämä häät ovat isoja, 200 kutsuvierasta jne.
Paikkakuntalaiset pystyvät käymään vihillä vähän vaatimattomammin, pelkät kahvittelut läheisille ei ole mikään poikkeus.
Mutta jokainen katsoo asiaa omasta näkökulmastaan. Sinä katsot pelkästään oman kokemuksesi ja TV:n satuhäiden perusteella. Näiden lisäksi on satoja pieniä vihkitilaisuuksia, joista sinä et tiedä mitään ja siksi niitä ei sinulle ole.
Puhun nyt nimenomaan niistä miehen sukulaisista jotka ovat sieltä maalta kotoisin ja siellä asuvat, vai mikä sinusta sitten lasketaan maaseuduksi? Minusta tuolla Etelä-Pohjanmaalla ei hirveän montaa isoa kaupunkia ole? Tottakai on pieniäkin vihkitilaisuuksia, missään en ole väittänyt etteikö maaseudulla mentäisi naimisiin pienesti. Siltikin esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla isot häät ei ole mikään poikkeus ja pohjalaiset häät on käsite.
https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/haat-pohjanmaan-tapaan/05360183
"Lapualaislähtöisen Miina Meurmanin ja kuopiolaisperäisen Tuomas Meurmanin häät vietettiin pohjalaiseen tyyliin: isosti. Pari ei halunnut rajata ystäviä tai sukulaisia pois. Helpointa oli kutsua kaikki."
http://juhlat.fi/plan/pohjalaiset-haat/
"Vanhojen perinteiden mukaan näihin häihin kutsutaan koko kylä (tai ainakin melkein) eli suuret juhlat on luvassa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin alunperin maalta kotoisin ja kyllä kaikki tietämäni häät sielläkin juhlitaan isosti ja perinteitä noudattaen. Näin siis ainakin Lapin suunnalla tehdään. En tiedä, missä maalla nuo pienet ei perinteiset häät on yleisiä. Minulle tuollainen kevyempi juhlinta on siis harvinaisen kuuloinen asia ja erikoinen juhlapaikka lisää tätä "omantienkulkuhispteriyttä".
t. se nykyään jo vuosia Kalliossa elänyt hipsterinainen
Hämeessä, Etelä-Savossa ja Pirkanmaalla on viimeiset 20 vuotta vietetty tuollaisia pienempiä häitä ja oltu ihan tyytyväisiä ratkaisuun. Useimmilla pareilla on tässä vaiheessa lapsi tai kaksi, elämä mallillaan.
Perinteisiin ei Suomessa kuulu morsiamen luovuttaminen, jalan polkaisu hääkakkua leikattessa tai edes tölkit auton perässä meteliä tuomassa. Ne tulivat meille pääosin 80-luvulla. Sitä ennen hääpari käveli yhdessä alttarille ja leikkasi kakkua pohtimatta, kumpi on pomo.
Pyh ja pah:
"Kansankulttuuriarkisto Folkkultursarkivetin merkintöjen mukaan molempia tapoja astella vihkitoimitukseen on esiintynyt Suomessa koko 1900-luvun ajan. Arkistonhoitaja Carola Ekrem ei allekirjoita väitteitä, että morsiamen saattaminen olisi Hollywood-traditiota tai horjuttaisi naisen tasa-arvoasemaa.
- En näe asiaa niin. Vaikuttaa kaukaa haetulta, että morsiamen luovutus olisi amerikkalaista alkuperää. Myös feministinen näkökulma on mielestäni hieman vanhentunut. Sen sijaan suudelma alttarilla on amerikkalainen traditio, joka on levinnyt elokuvien kautta, Ekrem toteaa."
Arkistonhoitajan mielipide ei ihan yllä faktaksi asti.
No fakta on se että 1900-luvun ajan näitä on ollut eikä -80 lähtien niinku yllä kirjoittaja väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tolle jutulle voi kuin nauraa, ihan sydämellisesti. Kaksi maalaistolloa järjestää huoltoasemahäät, kun eivät paremmasta tiedä. Hesari kirjoitaa tarkan ja todenmukaisen jutun, pariskunta on varmasti lukenut ja hyväksynyt jutun etukäteen.
Väärin, he pitivät tuollaiset, koska eivät halunneet tuhlata rahaa, eivätkä muutenkaan ole minkään turhamaisuuden perään. Ei maalaistolloja vaan järki-ihmisiä.
Minusta ei ole turhamaisuutta että pesee juhlia varten hiuksensa, silittää vaatteensa ja pukeutuu oikeankokoiseen mekkoon, josta alusvaatteet eivät vilku. Se on normaalia käytöstä.
Juuri näin! On yllättävää miten ihmisistä nykyään siisteys ja hyvät käytökset ovat turhamaista pröystäilyä. Itse olen 90-luvun lamaperheessä kasvanut, silti meilläkin kaupungille lähtiessä oli aina kävelykengät eikä lenkkarit koska kotoa opittiin että hygieniasta huolehditaan, hiukset harjataan ja vaatteet on siistit kun lähdetään julkisille paikoille. Ei ole rikas suku meilläkään mutta enpä ole tuollaisesti pukeutuneita ihmisiä meidän suvun hääjuhlissa tavannut.
Miten lenkkarit muka ei ole sopivan siistit ja puhtaat kaupunkikiertelyyn? Itse käytän monesti farkkujen kanssa siistejä hyvän näköisiä lenkkareita kaupungilla.
Ne on _lenkkikengät_, toki nykyajan lenkkarit on vähän eri tasoa kuin 90-luvulla mutta en mä asicsen juoksukengissä lähtis nykäänkään kaupungile. Kaupunkikiertely esimerkiksi ulkomailla on asia aivan erikseen, tottakai pitää olla hyvät kengät jalassa jos meinaa kävellä 20km kaupungissa nähtävyyksiä katsellen.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin Facebookissa linkittämän jutun kommenteissa morsian kyllä tuo esiin, että toimittaja oli asenteeltaan negatiivinen jo haastatellessaan heitä.
Jep, niinpä näkyy olevan:
Sanna Väisänen Toi reportteri oli jo haastatellessa meitä niin sellainen että aloin jo miettiä että ei varmaan olis halunnut olla kuvajaajan mukana koko jutussa
Mistä morsian löysi mekon joka noin roikkuu pahasti päällä?
Vierailija kirjoitti:
No onneksi hesan paikallislehteä ei paljoa lueta muualla Suomessa ja nuoriso ei lue enää hesassakaan.
No tätä palstaa lukee koko maailma ja tän palstan välityksellä tämäkin juttu ja kuvat leviää maailman joka kolkkaan, mistä vaan netti löytyy.
Maalaishäät on eri asia kuin häät maalla. Kyllä minunkin kotipitäjässäni on isoja häitä joka viikonloppu useitakin, koska se on suosittu mökkipaikkakunta ja siellä on kaunis vanha kirkko, jossa on upeat puitteet vihkimiselle. Etusijalla on tietty oman seurakunnan väki, mutta kesällä 80% vihittävistä tulee muualta eli lähikaupungista tai Helsingistä. Nämä häät ovat isoja, 200 kutsuvierasta jne.
Paikkakuntalaiset pystyvät käymään vihillä vähän vaatimattomammin, pelkät kahvittelut läheisille ei ole mikään poikkeus.
Mutta jokainen katsoo asiaa omasta näkökulmastaan. Sinä katsot pelkästään oman kokemuksesi ja TV:n satuhäiden perusteella. Näiden lisäksi on satoja pieniä vihkitilaisuuksia, joista sinä et tiedä mitään ja siksi niitä ei sinulle ole.