HS teki asenteellisen pilkkajutun ABC-asemasta - tiesikö hääpari?
HS kertoo pilkkaavaan sävyyn ABC ketjun asemista. Mukana on Kajaanin ABC asemalla häitä viettävä pariskunta. Tiesivätkö pariskunta, että heidän häistään tehdään pilkkajuttu ja kuvitukseksi valitaan mahdollisimman rumat kuvat?
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä jutun sävy ei ole yhtään negatiivinen. Päinvastoin. Tuollaiset hääthän alkaa olla jo melkein hipsterimenot: rikotaan tarkoituksella kaikkia perinteisiä häätapoja ja sen sijana juhlitaan omalla tavalla. Samalla säästyy tuhansia euroja rahaa.
Iso peukku pariskunnalle. Paljon parempiakin rahankäyttötapoja löytyy kuin häät ja ilmeisesti heillä oli kuitenkin mukavat omanlaisensa juhlat.
Voisin hyvin itsekin kuvitella pitäväni vastaavat matalaprofiiliset hääjuhlat, jos ikinä naimisiin menisin enkä tekisi sitä karkaamalla. Normaalit häät tuntuu vaan niin pröystäilyltä eikä olisi yhtään mun juttu.
t. hipsterikuplassa Kalliossa elävä nuori nainen.
Niin, maallahan ei ole ollut tapana mitkään megalomaaniset häät morsiamenluovutuksineen, vaan siellä on osattu mennä kirkkoherranvirastoon vihityttämään itsensä ilman isoja juhlia. Vanhemmille ja sisaruksille on tarjottu kakkukahvit, joten kyllä tuossa jutussa ollaan todella perinteisten pienten maalaishäiden äärellä. Ainoa poikkeus on juhlatila eli ei olla kotona eikä jossain pankin tms. vuokraamassa juhlatilassa vaan ABC:lla.
Olen ollut ainakin kymmenen kertaa tuollaisissa pienissä maalaishäissä, joissa ei ole ohjelmaa, ei rahankerjäystä, ei edes kakunleikkuussa jalan polkemista. On hääpari, läheiset ja pieni juhlahetki.
Toisena ääripäänä ovat sitten isot häät notkuvine pöytineen ja pitoemäntineen, mutta enemmän näitä pieniä kahvitilaisuuksia on kuin niitä isoja juhlia, joita kaupunkilaiset tuntuvat suosivan.
Vielä paremman reportaashin saisi, kun joku kirjoittaisi makeover-jutun, kuinka wannabe-hipsteri kirjoitti mollaavan jutun abc-häistä. Taustat, miten syntyi idea jutusta, miten löydettiin tavis pariskunta (tuskin tyrkyttivät itseään medialle), miten toimittajan matka sujui Kajaaniin (käytiinkö matkalla äitiä moikkaamassa), oliko toimittajalla vittumainen päivä vai oliko häneltä vaan tilattu vittumainen juttu jne.
Olkaa hyvä HS, saatte idean ihan ilmaiseksi käyttöönne.
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä jutun sävy ei ole yhtään negatiivinen. Päinvastoin. Tuollaiset hääthän alkaa olla jo melkein hipsterimenot: rikotaan tarkoituksella kaikkia perinteisiä häätapoja ja sen sijana juhlitaan omalla tavalla. Samalla säästyy tuhansia euroja rahaa.
Iso peukku pariskunnalle. Paljon parempiakin rahankäyttötapoja löytyy kuin häät ja ilmeisesti heillä oli kuitenkin mukavat omanlaisensa juhlat.
Voisin hyvin itsekin kuvitella pitäväni vastaavat matalaprofiiliset hääjuhlat, jos ikinä naimisiin menisin enkä tekisi sitä karkaamalla. Normaalit häät tuntuu vaan niin pröystäilyltä eikä olisi yhtään mun juttu.
Jutussa on hyvin hienovaraista v*ttuilua, sellaista epäsuoraa, mistä ei helposti jää kiinni, koska kaikki ihmiset eivät vaan tajua sitä. Kuvat huonosti istuvasta puvusta täydentävät kuvaa.
Voin kuvitella, että joissain porukoissa naureskellaan tälle, että ne v*tun pöndet ei edes huomaa ilmiselvää veetuilua, vaan pitävät juttua lämmöllä tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
On kysytty lupa kuvien julkaisemiseen varmasti.
Sen sijaan hääpari ei välttämättä ollenkaan ole tiennyt olevansa tuollaisen jutun kuvituksena.
Onhan näitä tämän tyyppisiä juttuja useinkin mediassa. Ja ihmiset ihan tunnistettavina kuvissa.
Voi sinua yksinkertaista. Hääpari on aivan varmasti ymmärtänyt, että toimittaja ja valokuvaaja tekevät heidän koruttomista häistään artikkelin Helsingin Sanomiin. Heillä on ollut täysi oikeus kieltäytyä tällaisen jutun tekemisestä.
Luin jutun läpi enkä millään löytänyt siitä pilkkaa ja miten pystyisikään pilkkaamaan paria joka ei ole halunnut häihinsä puheita, häävalsseja, kiusallisia typeriä leikkejä, kartanoa juhlapaikaksi jne eli kaikki prinsessahäiden kliseet karsittu pois. Tehty siis juuri sellaiset vaatimattomat häät kuin on haluttu.
Miksi tällainen "kehä kolmosen sisäpuolella vietetään vain ökyhäitä" -asenne tulee? Nykyäänhän myös häissä kaikki vähän hippi ja erilainen on muotia, ökyhäät kermakakkuineen ovat olleet out jo vaikka kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, maallahan ei ole ollut tapana mitkään megalomaaniset häät morsiamenluovutuksineen, vaan siellä on osattu mennä kirkkoherranvirastoon vihityttämään itsensä ilman isoja juhlia. Vanhemmille ja sisaruksille on tarjottu kakkukahvit, joten kyllä tuossa jutussa ollaan todella perinteisten pienten maalaishäiden äärellä. Ainoa poikkeus on juhlatila eli ei olla kotona eikä jossain pankin tms. vuokraamassa juhlatilassa vaan ABC:lla.
Olen ollut ainakin kymmenen kertaa tuollaisissa pienissä maalaishäissä, joissa ei ole ohjelmaa, ei rahankerjäystä, ei edes kakunleikkuussa jalan polkemista. On hääpari, läheiset ja pieni juhlahetki.
Toisena ääripäänä ovat sitten isot häät notkuvine pöytineen ja pitoemäntineen, mutta enemmän näitä pieniä kahvitilaisuuksia on kuin niitä isoja juhlia, joita kaupunkilaiset tuntuvat suosivan.
Olen itsekin alunperin maalta kotoisin ja kyllä kaikki tietämäni häät sielläkin juhlitaan isosti ja perinteitä noudattaen. Näin siis ainakin Lapin suunnalla tehdään. En tiedä, missä maalla nuo pienet ei perinteiset häät on yleisiä. Minulle tuollainen kevyempi juhlinta on siis harvinaisen kuuloinen asia ja erikoinen juhlapaikka lisää tätä "omantienkulkuhispteriyttä".
t. se nykyään jo vuosia Kalliossa elänyt hipsterinainen
Kun luin tuon jutun niin irtisanoin sen jälkeen Hesarin tilaukseni.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun läpi enkä millään löytänyt siitä pilkkaa ja miten pystyisikään pilkkaamaan paria joka ei ole halunnut häihinsä puheita, häävalsseja, kiusallisia typeriä leikkejä, kartanoa juhlapaikaksi jne eli kaikki prinsessahäiden kliseet karsittu pois. Tehty siis juuri sellaiset vaatimattomat häät kuin on haluttu.
Niin, hehän halusivat vain morsiamen rintavarustuksen lehdenlukijoiden ihailtavaksi.
Kun kyse ei ole siitä, mitä morsiuspari halusi vaan siitä, miltä lehden toimittaja sai heidän häänsä näyttämään. Kaikki eivät halua isoja prinsessahäitä, mutta en keksi ketään, joka haluaa vihkipukuaan tai polttareitaan (joita ei ollut) pilkattavan valtakunnallisessa lehdessä. Koska yllättäen morsian ei järjestä polttareita (kuten toimittaja tuntui olettavan), järjestestäjänä ovat kaverit.
Ja niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, niin pienet häät voivat olla ihan kauniit ja ikimuistoiset ilman rahantuhlausta, mutta jostain syystä toimittaja ei halunnut kertoa siitä kauniista puolesta yhtään mitään.
Laittakaa ihmiset palautetta Hesarille. Edes muutama kommentti, jos ette jaksa pitkää tekstiä kirjoittaa. Minä laitoin jo. Juttu oli kuvottava ja herjaava. Harvoin jaksan antaa edes negatiivista palautetta mistään, mutta nyt oli pakko.
Minulle tuli tästä tosi paha mieli. Olen itsekin pohjoisesta kotoisin ja tiedän, millaista elämää sielläpäin vietetään. Pääkaupunkiseudulla asuneena, olen jo sopeutunut tänne hyvin. Juttua lukuessani tunsin koti-ikävän läikähdyksen. Ihmiset ovat niin erilaisia kotiseudullani. Kaikki ei ole niin justiinsa :) Näistä ABC-häistä olisi saanut lämminhenkisen jutun. Mutta sen sijaan siitä saa nolon ja ivallisen vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin alunperin maalta kotoisin ja kyllä kaikki tietämäni häät sielläkin juhlitaan isosti ja perinteitä noudattaen. Näin siis ainakin Lapin suunnalla tehdään. En tiedä, missä maalla nuo pienet ei perinteiset häät on yleisiä. Minulle tuollainen kevyempi juhlinta on siis harvinaisen kuuloinen asia ja erikoinen juhlapaikka lisää tätä "omantienkulkuhispteriyttä".
Hämeessä, Etelä-Savossa ja Pirkanmaalla on viimeiset 20 vuotta vietetty tuollaisia pienempiä häitä ja oltu ihan tyytyväisiä ratkaisuun. Useimmilla pareilla on tässä vaiheessa lapsi tai kaksi, elämä mallillaan.
Perinteisiin ei Suomessa kuulu morsiamen luovuttaminen, jalan polkaisu hääkakkua leikattessa tai edes tölkit auton perässä meteliä tuomassa. Ne tulivat meille pääosin 80-luvulla. Sitä ennen hääpari käveli yhdessä alttarille ja leikkasi kakkua pohtimatta, kumpi on pomo.
Hm. Olen koulutukseltani tekstintutkija ja työskentelen media-alalla ja väitän, että sisälukutaitoni on melkoisen hyvä. En löydä jutusta sitä pilkkaa, josta moni täällä puhuu. Ja mitä tulee Markus Jokelaan, on hän erittäin arvostettu valokuvaaja, joka kuvaa suomalaisista elämää lämmöllä mutta kaunistelematta. Niin tässäkin jutussa.
Tästäkin ketjusta lähtee kommentteja. Kerroin laittaneeni palautetta Hesariin ja se poistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole niin suurissa häissä ollut kuin miehen suvun puolen juhlissa Etelä-Pohjanmaalla, eivätkä tosissaan missään kaupungissa (= Seinäjoki) asu. Itse olen pk-seudulta ja tosiaan yksissäkään meidän suvun häissä missä olisi ollut yli 150 vierasta en ole ollut, miehen puolella näitä sen sihaan on useammatkin. Että kyllä ne maalaishäät usein myös ovat isot.
Vierailija kirjoitti:
Sinustako morsian ja sulhanen eivät ansainneet saada lehteen mahdollisimman kaunista kuvaa itsestään sen sijaan että valittiin otos, jossa rintaliivit näkyvät? Jotenkin en voi kuvitella, että Sanna vasiten halusi esitellä alusvaatteitaan.
Juttu kertoi realistisesti arkisista häistä. Ei silloin yritetä saada "mahdollisimman kaunista kuvaa" vaan kuvaa siitä, miltä tapahtuma realistisesti näytti. Jos morsina olisi arastellut rintaliivien näkymistä, olisi varmasti valinnut toisenlaisen asun tai harteille esimerkiksi huivin. Tai jos olkaimen rikkoutumista olisi arasteltu, se olisi käyty korjaamassa vaikkapa vessassa tai takahuoneessa. Kuvaajaa ei ole voinut olla huomaamatta kun on ihan vierestä kuvattu. Kuvaajalle olisi myös voinut sanoa, että älä kuvaa tätä. Kyse on dokumentaarisesta jutusta kuvineen. Kaunistellut ja maalailevat jutut ovat erikseen.
Hesaria asenteellisuudesta syyttäminen samalla Kallion asukkaita haukkuen kyllä aika noloa. Tietääkseni myöskään ei ole osoitettu korrelaatiota kalliiden häiden ja avioerojen suhteen, mutta ehkä jollakulla on joku tilasto osoittaa? Se, että tietää yhden parin, joka erosi heti isojen häiden jälkeen ei vielä ole tilasto.
Näytti siltä, että pariskunnalla ei välttämättä nouse hissi yläkerroksiin. Jossain hääohjelmassa oli samankaltainen pariskunta, morsiamella myös punaiseksi värjätty tukka ja punainen mekko ja sulholla sulkahattu. Kaikilla on oikeus näyttää itseltään mutta ihmettelen kenen idea oli lähettää toimittaja ja kuvaaja Kajaaniin ja miksi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeessä, Etelä-Savossa ja Pirkanmaalla on viimeiset 20 vuotta vietetty tuollaisia pienempiä häitä ja oltu ihan tyytyväisiä ratkaisuun. Useimmilla pareilla on tässä vaiheessa lapsi tai kaksi, elämä mallillaan.
Perinteisiin ei Suomessa kuulu morsiamen luovuttaminen, jalan polkaisu hääkakkua leikattessa tai edes tölkit auton perässä meteliä tuomassa. Ne tulivat meille pääosin 80-luvulla. Sitä ennen hääpari käveli yhdessä alttarille ja leikkasi kakkua pohtimatta, kumpi on pomo.
Pyh ja pah:
"Kansankulttuuriarkisto Folkkultursarkivetin merkintöjen mukaan molempia tapoja astella vihkitoimitukseen on esiintynyt Suomessa koko 1900-luvun ajan. Arkistonhoitaja Carola Ekrem ei allekirjoita väitteitä, että morsiamen saattaminen olisi Hollywood-traditiota tai horjuttaisi naisen tasa-arvoasemaa.
- En näe asiaa niin. Vaikuttaa kaukaa haetulta, että morsiamen luovutus olisi amerikkalaista alkuperää. Myös feministinen näkökulma on mielestäni hieman vanhentunut. Sen sijaan suudelma alttarilla on amerikkalainen traditio, joka on levinnyt elokuvien kautta, Ekrem toteaa."
Mikä muka oli herjaavaa? Juttu oli täysin neutraali. Millaisista häistä pitäisi kirjoittaa, että teille kelpaisi? Keskibudjetin peruskirkkohäistä? Hohhoijaa. Uhriutukaa lisää. Huomenna olette täällä nauramassa uudelle Satuhääjaksolle.
Ensinnäkin tuollainen liian pienten rintiskoiden näkyminen mekon alta on ihan yhtä mautonta kuin jos joku pitää sellaisia housuja että alushousut vilkkuu. Siinä ei arvisteta pätkääkään kanssaihmisiä, siististi pukeutuminen ei mitään täydellisyyden hipomista tai snobbailua. Ja viimeinen ja tärkein pointti: Zen Café ei ole poppia, se on suomirockia