Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaus iltalenkillä.... pelottaako muita kadulla kulkeminen?

Vierailija
05.08.2017 |

Kävin äsken iltalenkillä normaalia myöhemmin, eli tulin just äsken (vähän klo 22 jälkeen) kotiin. Yleensä käyn lenkkeilemässä alkuillasta tai vapaapäivinä päiväsaikaan. Asun arvostetulla kerrostaloalueella, isohkossa suomalaisessa kaupungissa, keskustaan kilometri.

Huomasin nyt eka kertaa näin illalla, että mua pelottaa liikkua nykyisin kaduilla. Aggressiivisia, äänekkäitä nuoria miehiä lippikset vinossa joka paikassa ja isoja lössejä porukkaa, jonka läpi pitää mennä/juosta kun ovat näin kesällä valloittaneet puistot ja pyörätiet.

Tällä kertaa kävi niin, että pyörätiellä kävelevää nuorisoporukkaa ohittaessani joku idiootti (tällä kertaa oli ihan kantasuomalainen nuori), lähti juoksemaan rinnalle ja ilveilemään mulle uhkaavasti. Onneksi kaverinsa huusivat, että "älä viitti nyt...." ja jonkin matkan päästä kaveri lopetti juoksemisen ja mun seuraamisen. Ei siis tapahtunut varsinaisesti mitään, mutta tuli tosi epämiellyttävä fiilis.

Kolme kertaa on käynyt tänä vuonna niin, että ihan päiväsaikaan, joku mamu on alkanut lenkkeillessäni tai jossain venytellessäni heittää läppää hoono soomella ja tullut viereen sönköttämään iskuyrityksiään jne. - ei siis ole saanut olla rauhassa ulkona, kun on yksin.

Ulkonäöltäni olen hyvin tavis, ei pitäisi ärsyttää ketään. Kohta 40 tosin, mutta kai sitä nyt 4-kymppinenkin saa vielä kadulla liikkua?!

Nyt kun tuon rinnallajuoksijan jälkeen jouduin vielä pari isoa mamuporukkaa ohittamaan (väistivät kyllä varsin hyvin tänään ja antoivat tilaa ok), niin tuntui siltä, että mä haluan vaan kotiin ja en enää ikinä lähde ulos kadulle enkä päästä mun lapsiakaan sinne enää koskaan, etenkään baareihin 18-v.... ilmapiiri oli jotenkin tosi inhottava etenkin nyt illalla, vaikka liikuin siis ihan normaaleilla paikoilla, tosin yksin.

Onko tää jotain keski-ikäistymistä ja turhaa pelkoa, vai onko ilmapiiri kaduilla muuttunut ja rauhassa ei saa enää kulkea nuorison ollessa lähellä? Pitääkö ostaa joku turvasumute kohta lenkkitakin taskuun - tai ottaa aviomies mukaan lenkille "esiliinaksi"....? Pieni feministiluonteeni ei siihen kyllä taipuisi helpolla....

Musta klo 21-22 on vielä ihan normaalien ihmisten normaalia ulkoiluaikaa kuitenkin ja missään pimeillä, hämärillä syrjäkujilla en siis liiku vaan normaalisti keskellä kaupunkia.... Tuli jotenkin tosi paha ja ahdistava mieli äsken... :(

Olenko ainoa, jota kadulla yksin liikkuminen on ruvennu pelottamaan?

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota edes keskustassa eikä täällä idemmässä.

T. helsinkiläinen

Vierailija
2/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin tällaista porukkaa varmaan enemmän liikkeellä. Liikun iltaisin ulkona lähinnä (pienehkön) koiran kanssa enkä oikeastaan ole pelännyt, mutta en viitsi mennä syrjäisille pimeille kujille. Ja isossa kaupungissa asun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikähän se on. Keski-iässä alkaa ymmärtää, ettei tässä enää nuorruta. Kaikki hidastuu.

Sitä näkee vaaroja ja kummastuksia siellä missä niitä ei ehkä olekaan. Rinnallajuoksijan olisin ottanut huumorilla.

Mä heitän joka päivä juoksulenkin Töölönlahden ympäri nykyään alkuillasta 17-19. 10-20 vuotta sitten tein sen yöllä, 22-02.

N45

Vierailija
4/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ikähän se on. Keski-iässä alkaa ymmärtää, ettei tässä enää nuorruta. Kaikki hidastuu.

Sitä näkee vaaroja ja kummastuksia siellä missä niitä ei ehkä olekaan. Rinnallajuoksijan olisin ottanut huumorilla.

Mä heitän joka päivä juoksulenkin Töölönlahden ympäri nykyään alkuillasta 17-19. 10-20 vuotta sitten tein sen yöllä, 22-02.

N45

Toisaalta on typeryyttä kuvitella että tässä elellään jossain lintukodossa missä mitään pahaa ei voi koskaan tapahtua. Varjojaan ei kannata säikkyä eikä vainoharhaiseksi heittäytyä, mutta suosittelen kyllä lämpimästi kaikkia enempivähempi säännöllisesti yksin liikkuvia miettiä toimintamallit valmiiksi huonompiakin tapauksia varten.

Vierailija
5/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa. Olen kuppaisessa lähikaupassa töissä ja tietenkin yksin. Kauppa auki 23 asti ja voitte kuvitella miten mukava on olla kaljan vartijana kun tälläiset sakit saapuu möykkäämään. Itkun kanssa pyöräilen/kävelen yöllä kotiin ja pelkään näkyykö niitä matkankin varrella.

Vierailija
6/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kai se on vaan annettava periksi, että ikä tekee varovaisemmaksi ja näkee uhkia sielläkin, missä niitä ei parikymppisenä nähnyt. Eli oma pää, ei olosuhteet, on muuttunut. Hyvä kommentti 3 - ja muiltakin - en siis ole ihan ainoa, lohduttavaa :) Ehkä tästedes ihan vaan suostun kotijumppaan olkkarissa, jos lenkille pääsy menee liian myöhäiseksi :) ap 

Vierailija
7/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten kun asuin toisella paikkakunnalla, kävin usein illalla lenkillä pimeän tullen, koska tykkään käydä rauhalliseen aikaan kun muu liikenne rauhoittuu.

Yhtenä iltana vähän hirvitti kun huomasin itseäni selvästi vanhemman +50v? miehen kävelevän mun perässä muutaman kymmenen metrin päässä. Jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä että se seuraa mua ja aloin käveleen reippaammin eteenpäin ja koitin kiemurrella reitillä (onneksi oli katuvalaistuksia eli ei mikään ihan syrjäinen alue). Se vaan tuli ja tuli ja sit käännyin yhdelle tielle joka johti kaupan pihaan. Se mies tuli sit siinä perässä. Olin kaupan pihassa (pysähdyin siihen) ja soitin sillon miehelleni ja tää perässä kulkenut mies istuu kivelle viereen ja alkaa puhua jotain mulle. En kuullu mitä se sano ja lähdin vaan nopeeta käveleen pois takas kotiin päin ja puhuin samalla puhelimeen.

Onneks se mies ei tullut enää perässä mutta jotenkin mua hirvitti :D

Vierailija
8/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiku koskaan ulkona klo 21 jälkeen.

Vierailija
9/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ase. Siitä voi olla muutenkin hyötyä taistelussa patriarkaattia vastaan.

Vierailija
10/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ainakin Tampereella välillä pelottaa vaikka ennen ei pelottanut, enkä oo vielä 40. Täällä muutama vuos sitten raiskattiin tyttöjä tossa Pyynikin/Pispalan harjun taitteessa just alkuillasta. Ei mieskään mielellään päästä mua kävelemään iltaisin yksin. Kerran on auto seurannut, kun en suostunut kyytiin. Muutama uhkaavan tuntuinen tilanne vaikka mitään ei sattunutkaan sitten. Hyvä keino on kävellä puhelin kourassa kuin oisit soittamassa jollekin niin tuskin kukaan siinä uskaltaa päälle käydä. Mulle on myös suositeltu "kirkujaa" maksaa muutaman euron sekatavarakauppoissa.

11/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei hirveästi pelota, mutta suoraan sanottuna vituttaa kaikki nistit ja muu ihmissaasta jota tuolla ulkona pyörii. Kesällähän ne viihtyvät ulkosalla, kun ei ole paikkaa mihin mennä. Suomen kesä on muuten ihana, mutta valitettavasti tämä tietty porukka pilaa usein kesäillat päihteistä johtuvalla arvaamattomalla käyttäytymisellä, huutamisella ja riehumisella.  

🇺🇦🇮🇱

12/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Käyn monesti myöhään illalla pyörälenkillä, kun lapset ovat jo nukahtaneet. Vauhti on aika kova ja olen naamaltani punainen kuin tomaatti, sekä olen muutenkin tämmöinen paksu akka. Joten mitään raiskareita en ainakaan pelkää.

Vierailija
13/128 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki ase. Siitä voi olla muutenkin hyötyä taistelussa patriarkaattia vastaan.

Laittomalla aseella ei pysty harjoittelemaan ja laillista taas ei voi kantaa mukana. Muuten kyllä ihan hyvä ajatus, mikään ei tasa-arvoista ihmisiä yhtä tehokkaasti kuin kompakti 9x19mm vyötärökotelossa.

14/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan avaimet sormien väliin, jos alkaa epäilyttää, tuo se vähän turvan tuntua. On kyllä ollut mielessä kauan ostaa jokin turvasumutin tai - hälytin.

En kauheasti ole kyllä törmännyt pelottaviin tilanteisiin. Kerran kävelin noin ilta kymmeneltä kotiin päin ja yksi ulkomaalaisen näköinen mies seisoskeli puhelimeen puhuen yksien talojen parkkipaikalla kun kuljin ohi hän lähti muutaman metrin päästä seuraamaan. Aloin kaivaa taskua, kuin minulla olisi muka jotain turvavälinettä, muuta kuin avaimet ja käännyin hieman katsomaan häntä ajatellen ettei pääse yllättämään niin melkein heti hän kääntyi ja jatkoi katua toiseen suuntaan edelleen puhelimeen puhuen.

Jäi se hieman vaivaamaan. Saattoi olla että meinasi jotain ja ajatteli että minulla on jokin turvasumutin taskussa tai ei aikonut mitään mutta tajusi että luulin niin ja päätti mennä toista reittiä, tai lähti toiseen suuntaan koska esim puhelimessa ystävä neuvoikin että eikun sinne päin...

Ja kerran olen illalla vaihtanut suuntaa, kun näin edessä päin istuvan joukon nuoria miehiä penkillä, siinä oli vielä pieni metsikkö vieressä, niin en kyllä halunnut kokeilla onko turhaa pelkoa.

Vierailija
15/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Töölössä ei pelota yleensä, mutta yöllä jos tulen kotiin jostain niin olen tarkkana kotini lähellä olevan puiston läpi mennessä, ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
16/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan täällä Helsingissä pelota 🤔 Ärsyttää, mut ei pelota? Jos Penttilä alkais jutteleen metsäpolulla niin ehkä sit saattasin kiljasta :)

Vierailija
17/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria Johanna kirjoitti:

Minä laitan avaimet sormien väliin, jos alkaa epäilyttää, tuo se vähän turvan tuntua.

Ota mielummin kännykkä käteen ja ala puhumaan siihen kovaan ääneen. Vielä parempaa jos pystyt samalla oikeasti soittamaan jollekin. 

Vierailija
18/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota koska ulkoillessa on mukana meidän 80kg painava koira. Aika usein ihmiset vaihtaa toiselle puolelle katua ihan omasta tahdostaan.

Vierailija
19/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän vuoksi minulla on todella isokokoinen ja äksy koira :) Voi turvallisesti lenkkeillä missä ja milloin vain!

Vierailija
20/128 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota koska ulkoillessa on mukana meidän 80kg painava koira. Aika usein ihmiset vaihtaa toiselle puolelle katua ihan omasta tahdostaan.

Ei ihan noin iso,  mutta iso ja musta koira on meilläkin, ja sen kanssa ei pelota missään. Tässä eräänä iltana kun vein koiraa iltalenkille ja opiskelijatyttäreni oli mukana, meitä vastaan asteli reippaasti geelitukka, mutta kun koira sukelsi puskista näkyville, heebo hyvin livakkaan pujahti viereisen kerrostalon pihalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän