Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaus iltalenkillä.... pelottaako muita kadulla kulkeminen?

Vierailija
05.08.2017 |

Kävin äsken iltalenkillä normaalia myöhemmin, eli tulin just äsken (vähän klo 22 jälkeen) kotiin. Yleensä käyn lenkkeilemässä alkuillasta tai vapaapäivinä päiväsaikaan. Asun arvostetulla kerrostaloalueella, isohkossa suomalaisessa kaupungissa, keskustaan kilometri.

Huomasin nyt eka kertaa näin illalla, että mua pelottaa liikkua nykyisin kaduilla. Aggressiivisia, äänekkäitä nuoria miehiä lippikset vinossa joka paikassa ja isoja lössejä porukkaa, jonka läpi pitää mennä/juosta kun ovat näin kesällä valloittaneet puistot ja pyörätiet.

Tällä kertaa kävi niin, että pyörätiellä kävelevää nuorisoporukkaa ohittaessani joku idiootti (tällä kertaa oli ihan kantasuomalainen nuori), lähti juoksemaan rinnalle ja ilveilemään mulle uhkaavasti. Onneksi kaverinsa huusivat, että "älä viitti nyt...." ja jonkin matkan päästä kaveri lopetti juoksemisen ja mun seuraamisen. Ei siis tapahtunut varsinaisesti mitään, mutta tuli tosi epämiellyttävä fiilis.

Kolme kertaa on käynyt tänä vuonna niin, että ihan päiväsaikaan, joku mamu on alkanut lenkkeillessäni tai jossain venytellessäni heittää läppää hoono soomella ja tullut viereen sönköttämään iskuyrityksiään jne. - ei siis ole saanut olla rauhassa ulkona, kun on yksin.

Ulkonäöltäni olen hyvin tavis, ei pitäisi ärsyttää ketään. Kohta 40 tosin, mutta kai sitä nyt 4-kymppinenkin saa vielä kadulla liikkua?!

Nyt kun tuon rinnallajuoksijan jälkeen jouduin vielä pari isoa mamuporukkaa ohittamaan (väistivät kyllä varsin hyvin tänään ja antoivat tilaa ok), niin tuntui siltä, että mä haluan vaan kotiin ja en enää ikinä lähde ulos kadulle enkä päästä mun lapsiakaan sinne enää koskaan, etenkään baareihin 18-v.... ilmapiiri oli jotenkin tosi inhottava etenkin nyt illalla, vaikka liikuin siis ihan normaaleilla paikoilla, tosin yksin.

Onko tää jotain keski-ikäistymistä ja turhaa pelkoa, vai onko ilmapiiri kaduilla muuttunut ja rauhassa ei saa enää kulkea nuorison ollessa lähellä? Pitääkö ostaa joku turvasumute kohta lenkkitakin taskuun - tai ottaa aviomies mukaan lenkille "esiliinaksi"....? Pieni feministiluonteeni ei siihen kyllä taipuisi helpolla....

Musta klo 21-22 on vielä ihan normaalien ihmisten normaalia ulkoiluaikaa kuitenkin ja missään pimeillä, hämärillä syrjäkujilla en siis liiku vaan normaalisti keskellä kaupunkia.... Tuli jotenkin tosi paha ja ahdistava mieli äsken... :(

Olenko ainoa, jota kadulla yksin liikkuminen on ruvennu pelottamaan?

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä ehkä uusia asuinpaikkoja. Eihän tuota kestä.

Vierailija
122/128 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso (ja myös vanhemmatkin) on tyhmentynyt koko 2000-luvun ajan. Kaikki alkoi siitä, kun vuosituhannen alussa "kukkahattuilu" alkoi nostamaan päätään. Kehityssuunta on siis ollut nähtävissä jo sangen pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, että kaupungissa pelottaisi kulkea iltaisin. Aina, kun käyn jossain isommassa kaupungissa niin kyllä se ihmisten määrä yms iltaisin jotenkin jännittää minua. Asun maalla, mutta täälläkin omat juttunsa. Nuorisoa kokoontuu joihinkin paikkoihin ja toisaalta on ollut väkivaltarikoksia myös täällä. Näin en tiedä onko maaseutukaan niin turvallinen paikka enää.

Koirista tuli mieleeni eräs tilanne. Asuin joskus vanhempani kanssa talossa jonka lähellä kokuuntui nuoria yms muuta porukkaa. Pitivät meteliä öisin. Meillä oli tuolloin iso pk-rotuinen koira. Se tavallaan pelasti meidät isommalta harmilta tuolloin. Sattui niin, että oli lämmin vuoden aika ja ikkuna oli auki. Pysähdyin yöllä muuten vaan kuuntelemaan onko ulkona rauhallista. Sitten kuulin taas tuon porukan ääniä ja yksi heistä sanoi kuinka meidät pitäisi vanhempani kanssa tappaa tai ainakin tulla pihaamme pelottelemaan meitä yms.Tiesin, että tarkoittavat meitä. En minä pimeässä nähnyt ketään ja äänet varmaan kuuluivat kauempaa. Sitten yksi sanoi, että miten kun siellä on se koira. Sen jälkeen muut nyötyivät siihen, ettei kannata tulla pihaamme. Äänet kaikkosivat ja minä seisoin täristen siinä ikkunan vierellä. Onneksi oli edes verhot vedetty eteen ja piileskelin siis siinä seinän vieressä. En muista, että oliko edes ulko-ovi lukossa, kun muistaakseni minun piti vielä koiramme ulos päästää asioilleen ja varmasti oli vielä tuolloin ovikin ikävästi lukitsematta.

Sen jälkeen aloin paljon miettiä mitä kaikkia tuolla oikein kulkee. Itseni tapauksessa kiusaamisella ja ikävillä puheilla yms osuutta asiaan ja sen vuoksi varmasti olisivat mielellään tulleet pelottelemaan. Muistui tämä mieleeni ketjua lukiessa. Samalla kyllä tuon tapauksen jälkeen mietin, että koirastani on turvaa minulle. Kyllä tuo kaikki oli silti mielessäni pitkään ja mietin missä on hyvä kulkea. Tämä jo ihan maallakin. En tykkää kohdata nuorisoa tai mitään meluavia porukoita tai nuorisoa täynnä olevia autoja. 

Vierailija
124/128 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotialueilla on rauhallista. Käyn kahdella eri omakotialueella öisin lenkillä eikä noissa liiku ketään. Muutama koiranulkoiluttaja joskus. Yksi paikallinen käy joskus metsässä polttelemassa ruohoa. 

Vierailija
125/128 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso (ja myös vanhemmatkin) on tyhmentynyt koko 2000-luvun ajan. Kaikki alkoi siitä, kun vuosituhannen alussa "kukkahattuilu" alkoi nostamaan päätään. Kehityssuunta on siis ollut nähtävissä jo sangen pitkään.

No, kerropa lisää tästä logiikasta. 

Vierailija
126/128 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä! Lisään vielä, että kännykkään puhuessa voi myös sanoa tyyliin että: "Joo, mä oon jo lähellä, ihan kohta siellä. Nyt mä näenkin sut jo"!

Vierailija kirjoitti:

Avaimet nyrkissä on hyvä puolustus ja ennenkaikkea tuo itselleen turvaa kun tietää, että on jotain jolla puolustautua. Hiuslakka sun muut pullot korkeintaan hämmentää mahdollisessa hyökkäystilanteessa, ei sillä ketään vahingoiteta tai sokeuteta (ellet sitten pidä sytkäriä siinä edessä ja muodosta pientä DIY-liekinheitintä). 

Mikäli ulkona liikkuminen pelottaa voi myös sopia tutun (miehen, siskon.. jne) kanssa että voi tälläisissä tilanteissa soittaa ja jutella niitä näitä. Voitte myös sopia tietyn ''koodi-aiheen'' esim. jos kysyt ''näitkö eilen salkkarit?'' tietää vastapuoli mikä tilanne on kyseessä, eikä tarvitse väkisin keksiä syytä soittaa. Mikäli haluat feikata puhelun paras tapa on mainita puhelussa, että olet aivan juuri saapumassa kohteeseesi (''oon ihan just tässä teillä, just kävelen tässä senjasen kadun risteyksessä, en muistanu käydä siellä kaupassa.. plapla ja he

Vierailija
127/128 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pelko ja  uhka voi olla aivan todellinen. Itse todistin yhtä sekopää naista vastaan oikeudessa ja myöhemmin tämä tämän kaverit tuli ulkona vastaan ja kävivät kimppuun. Sitä ennen seurasivat välillä autolla keskustassa jne kun liikuin satunnaisesti kuin jossain elokuvassa ja tunnistin auton. Tämmöisissä tilanteissa on todella suuri riski joutua väkivallan uhriksi kun suututat sekopäät vaikka itse käyvät kimppuun. Hän sai lopulta tästäkin syytteen mutta henki voi lähteä jos huono tuuri käy ja 3 henkilöä käy päälle

Vierailija
128/128 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Käyn useinkin lenkillä 23-03 välillä. Hiljaista on. Ehkä sä oot liikkeellä liian aikaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan