Miksi lähit unohtaa oman elatusvelvollisuutensa
Lapselle lasketaan lapsilisä ja etän maksama elari ja vingutaan ettei riitä. Miksi lähit eivät muista, että heidänkin täytyy "maksaa" osansa lapsen elatuksesta?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten elatus ei mene puolet ja puolet vaan suhteessa vanhempien tuloihin, se kumpi tienaa enemmän maksaa isomman osan. Kumma ettei tämä mene jakeluun.
Omat lapseni ovat jo aikuisia, perheellisiä, minulta menee nytkin kuukaudessa enemmän rahaa heihin kuin ex koskaan maksoi elatusmaksua.
Toki minun ei tarvitsi heille mitään antaa, mutta minulla on varaa, haluan antaa, he ovat lapsiani ja antaisin heille vaikka viimeisen paitani jos he tarvitsisivat, minusta se on ihan luonnollista. Minun vanhemmuuteni ei lopu koskaan.Tarvitseminen ja haluaminen on kaksi eri asiaa. Kukaan ei tarvitse älypuhelinta tai lomaa ulkomailla jne.
Juuri tuon elatusmaksujen suhtauttaminen tuloihin on syy miksi moni piilottaa tulonsa. Minä en rupea IKINÄ elättämään exääni.
Järki käteen nyt. Haluat kai että lapsesi pärjäävät koulussa että pääsevät aikanaan töihin. Digimaailma on tulevaisuutta, joten osta nyt vaan heille kännykät ja tietokoneet, muuten putoavat kelkasta.
Tietokone on täysin eri asia kuin älypuhelin. Älypuhelin on lelu mutta PC on työkalu.
Älypuhelin on nykyään taskukokoinen tietokone, joka toimii käyttöliittymänä arkiympäristöön. Sillä voi hoitaa kameran virkaa, sähköpostin, laskunmaksun, tilin seurannan, pysälöinnin maksamisen, navigoinnin, sillä ostetaan ja näytetään matkaliput ja konsertti-ja elokuvaliput, saadaan labratulokset. Kännykästä katsotaan telkkaa, luetaan kirjat, pelataan pelit, etsitään asunnot ja myydään kirpparilla. Tämä on kaikki vasta alkua. Älypuhelin on väline koko oman arjen hallintaan.
Tietokone taas on tulevaisuuden käyttöliittymä työelämään. Voi myös olla että tulevaisuudessa tehdään paljon enemmän töitä etänä, ja työt ja oma työpiste ja neuvotteluhuone on oma läppäri. Täytyy osata powerpointit, pilvet, presentaatiot ja photoshopit. Sillä hoidetaan omat henkilöstöasiat ja lyncillä etäneuvottelut.
Jo alakoulussa monet koulutehtävät tehdään kännykällä ja kotitehtävät tietokoneella.
Koska et näytä tietävän tätä, sinulla ei liene kouluikäisiä lapsiakaan.
Elikä todistit että älypuhelin on lelu.
Kukaan ei rupea tekemään töitä älypuhelimella.
PC taas on erittäin hyödyllinen.
Vaikka koko ajan jauhetaan siitä miten nykyajan lapset on syntynyt tekniikka kädessä niin nykyajan lapsi/nuori tajuaa huomattavasti vähemmän tekniikasta kuin vaikka 1980 luvun lapsi tajusi silloin.
Syy on yksinkertainen: Silloin ei käytetty mobiilileluja ja kun käytettiin vaikka PC:tä niin sen käyttöön tarvittiin osaamista. Nykyohjelmat tekevät lähes kaiken itse jolloin käyttäjän ei tarvitse osata yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pääse unohtumaan :D
Pikemminkin etävanhemmilla tuppaa unohtumaan, että kulut on todellisuudessa todella paljon isommat, kuin edes elatusmaksut tuplana.
Bussikortit, polkupyörät huoltoineen, elokuvarahat, viikkorahat, harrastusmenot kuljetuksineen ja välineineen, puhelinlaskut, puhelimet (ne muuten tuppaa hajoamaan lähes vuosittain), hygieniatarvikkeet, lääkkeet, vaatteet ja kengät (pojalla uusitaan kesäisin 4 viikon välein, pohjat ja kärjet kuluu).
Sitten on vielä ne perusmenot, asumiset, vedet, sähköt jne.
Kyllä kaikki menee lapsiin, mikä omista menoista "yli" jää.
Enkä valita, tämä on mun valinta ja haluan rahani käyttää lapsiin. Mutta vituttaa etät, jotka valittaa 150e panostuksesta väheksyen lähin kuluja.
Polkupyörät voi huoltaa itse,
Elokuvissa ei tarvitse rampata, halvemmaksi tulee ostaa itselle ne leffat, Kaikki harrastukset eivät ole kalliita, Lapsille ei tarvitse älykännykkää ja näin ollen puhelinkuluiksi riittää muutama hullu euro kuussa. Hygieniatuotteisiin ei hirveesti mene jos fiksusti ostaa (shampoo parikymppiä vuosi+ hammastahna saman verran jne) max sata euroa. Ja nuo perusmenot ovat aikalailla samat on yksi tai kaksi henkilöä. (ehkä vedessä vähän eroa)
Eli etävanhemman mielestä lapsen ei tarvi mennä kavereiden kanssa elokuviin kun sen voi katsoa kotonakin? Pitäisi ostaa jotain halpoja tuotteita jotka on jo todettu sopimattomiksi yms. Se on kumma, että etävanhempi haluaa lapsensa elävän kuin kerjäläinen. Onneksi me lähivanhemmat kuitenkin tiedetään, että lapsi ny tarvii muutakin kuin harrastuksenaan kävelyn. Idiootti.
Ne "halvat tuotteet" ovat monesti jopa parempia kuin kalliimmat. En ole etä vaan ihan normaali perhe ja osaan suhteuttaa asumisen kustannukset sen kautta. Ne kulut eivät hirveitä tosiaan ole jos fiksusti rahat käyttää. Tämän fiksun rahankäytön ovat jo lapsetkin oppineet. Viimeksi tällä viikolla lapsi ilakoi saamistaan osinkotuotoista ja päätti ihan itse että 20 euroa hän niistä käyttää ostaakseen uuden pelin itselleen, loput 50 sijoitamme takaisin tuottamaan. Eli emme elä kuin kerjäläiset, mutta emme myöskään ravaa jatkuvasti mäkkärissä ja leffoissa. Meidän 7-vuotiaskin jo ymmärtää että elokuva tulee kalliimmaksi kuin saman elokuvan ostaminen ja katsominen kotona, ja sen elokuvan kotona voi katsoa useammin kuin kerran samalla rahalla.
Niin. Miksi kuvittelet olevasi parempi, kuin minä yh? Kyllä meilläkin ollaan kokeiltu ja kokeiltu, lapsella atopia. Ei meilläkään lapsi syö jatkuvasti mäkkärissä tai käy leffassa, ehkä 4x vuodessa. 7v on ihan eri kuin 15v. Huku tuohon paremmuuteesi. Kuulostellaan asia uudelleen sitten jos jäät yksin lasten kanssa.
Teini-ikäinen nyt vaan kuluttaa enemmän. On jatkuva vaate, sos.elämä, mopokortit, mopo, harrastukset, puhelin, netti jne jne kohta tulevat lukion kirjat, yo-maksut, ajokortti yms. Joten pidä pääs kiinni.
Missä sanoin että meillä vain yksi lapsi, ja mistä tiedät että mitä tauteja meillä on? Kuten sanoin meillä lapsille on jo pienestä pitäen opetettu mikä on rahan arvo, mistä rahaa tulee miten sitä on hyvä käyttää. Lapsilla on omat sijoitussalkkunsa, joita seuraavaat itse myöskin, oman käsityskykynsä mukaan ja heille niiden avulla opetetaan juurikin elämään ja tekemään valintoja. Mopokortti jos tulee niin lapsi itse tekee sen päätöksen ja maksaa sen myös itse. Mopokorttikaan ja mopo eivät ole mitään pakollisia menoja.
Sijoittamiseen vaaditaan että on ylimääräistä rahaa. Olet onnekas jos teillä on, ei voi kuitenkaan yleistää. Kolmen lapsen pienipalkkainen yh ei taatusti pysty irrottamaan kymppiäkään sijoitukseen vaan on koko ajan miinuksen puolella.
Näin tosiaan voi toisilla olla. Toisilla ei näköjään näin ole. On vara ostaa aski tupakkaa päivässä, ja käydä lounaalla subilla ja lasten kanssa mäkkärissä jne. Nämä ovat niitä valintoja että säästääkö ja sijoittaako vai käyttääkö hetken mielihyvään.
Esität nokkelaa. En minäkään polta tupakkaa, en käytä meikkejä, eikä meillä käydä mäkkärillä. Kukaan minun tuttu yh ei edes polta, ajattelet nyt parinkymmenen vuoden takaista maailmaa.
En käy Alkossa enkä osta olutta, en edes limsaa.
Vaatteita ostan vain sen verran että voin käydä töissä.
Silti rahat ei riitä ylimääräiseen. Ei ole muuta hetken mielihyvää, kuin se kun lapsi iloitsee jostain pienestä jutusta minkä onnistuin hänelle kustantamaan.Se että sinun tuttusi eivät polta, ei kerro sitä etteikö niin tehtäisi. Suomessa on kuitenkin vieläkin yli 800 000 tupakoitsijaa, ja 15-24 vuotiaistakin noin 15% tupakoi päivittäin.
Se että osa suomalaisista polttaa, ei tarkoita että kaikki pienipalkkaiset yksinhuoltajat olisivat tiukilla vain koska hassaavat rahansa Malboroon.
En tarkoittanutkaan että kaikki ja juuri tupakkaan. Se tupakka oli yksi esimerkki. Lukuisia muita täällä on tullut ihan yh:den suista. Merkittäviä summia mopoihin, mopokortteihin, hygieniatarvikkeisiin (kun vain se yksi laatu kelpaa), ulkomaanmatkoihin, leffakäynteihin, mäkkärikäynteihin jne. Vaikka mikään näistä ei yksinään olisikaan merkittävä, voi näistä vuoden mittaan kertyä yllättävän suuri summa. Näin pienistä menoista säästäen meidänkin perheen sijoitussalkku on saanut alkunsa. Nyt jo pääsemme aika ajoin nauttimaan hedelmistä, vaikka lapsetkaan eivät vielä ole aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten elatus ei mene puolet ja puolet vaan suhteessa vanhempien tuloihin, se kumpi tienaa enemmän maksaa isomman osan. Kumma ettei tämä mene jakeluun.
Omat lapseni ovat jo aikuisia, perheellisiä, minulta menee nytkin kuukaudessa enemmän rahaa heihin kuin ex koskaan maksoi elatusmaksua.
Toki minun ei tarvitsi heille mitään antaa, mutta minulla on varaa, haluan antaa, he ovat lapsiani ja antaisin heille vaikka viimeisen paitani jos he tarvitsisivat, minusta se on ihan luonnollista. Minun vanhemmuuteni ei lopu koskaan.Tarvitseminen ja haluaminen on kaksi eri asiaa. Kukaan ei tarvitse älypuhelinta tai lomaa ulkomailla jne.
Juuri tuon elatusmaksujen suhtauttaminen tuloihin on syy miksi moni piilottaa tulonsa. Minä en rupea IKINÄ elättämään exääni.
Järki käteen nyt. Haluat kai että lapsesi pärjäävät koulussa että pääsevät aikanaan töihin. Digimaailma on tulevaisuutta, joten osta nyt vaan heille kännykät ja tietokoneet, muuten putoavat kelkasta.
Tietokone on täysin eri asia kuin älypuhelin. Älypuhelin on lelu mutta PC on työkalu.
Älypuhelin on nykyään taskukokoinen tietokone, joka toimii käyttöliittymänä arkiympäristöön. Sillä voi hoitaa kameran virkaa, sähköpostin, laskunmaksun, tilin seurannan, pysälöinnin maksamisen, navigoinnin, sillä ostetaan ja näytetään matkaliput ja konsertti-ja elokuvaliput, saadaan labratulokset. Kännykästä katsotaan telkkaa, luetaan kirjat, pelataan pelit, etsitään asunnot ja myydään kirpparilla. Tämä on kaikki vasta alkua. Älypuhelin on väline koko oman arjen hallintaan.
Tietokone taas on tulevaisuuden käyttöliittymä työelämään. Voi myös olla että tulevaisuudessa tehdään paljon enemmän töitä etänä, ja työt ja oma työpiste ja neuvotteluhuone on oma läppäri. Täytyy osata powerpointit, pilvet, presentaatiot ja photoshopit. Sillä hoidetaan omat henkilöstöasiat ja lyncillä etäneuvottelut.
Jo alakoulussa monet koulutehtävät tehdään kännykällä ja kotitehtävät tietokoneella.
Koska et näytä tietävän tätä, sinulla ei liene kouluikäisiä lapsiakaan.Elikä todistit että älypuhelin on lelu.
Vaikka koko ajan jauhetaan siitä miten nykyajan lapset on syntynyt tekniikka kädessä niin nykyajan lapsi/nuori tajuaa huomattavasti vähemmän tekniikasta kuin vaikka 1980 luvun lapsi tajusi silloin.
Syy on yksinkertainen: Silloin ei käytetty mobiilileluja ja kun käytettiin vaikka PC:tä niin sen käyttöön tarvittiin osaamista. Nykyohjelmat tekevät lähes kaiken itse jolloin käyttäjän ei tarvitse osata yhtään mitään.
Ai ei vai. Pitänee soittaa pomolle että en tehnyt tänään töitä kun PC oli rikki ja osallistuin videoneuvotteluihin, vastailin sähköposteihin, ja luin ja muokkasin esityksiä älypuhelimellani.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksu on puolet siitä määrästä joka lapsen elatukseen laskennallisesti kuuluu, eli jos lapsen kulut ovat laskennallisesti 400e/kk, elarit ovat siitä puolet. Lapsilisä lasketaan tosin mukaan laskuihin, eli se pienentää elareiden määrää.
Öö...ei. Jos lähiksen palkka on about 2000 ja etiäisen about 8000, ei todellakaan ole noin. Pienituloisen elatuskyky kun on huono, maksaa etiäinen ihan vitusti elareita vaikka olisi viikko-viikko systeemi. Lähis kun ottaa vaan esim. 80 m2 vuokra-asunnon (lapsille omat huoneet), hurahti elatuskyky nollille ja x-ukko maksaa käytännössä kaikki lasten laskennalliset kulut... Että sillleen. Kannattaa ottaa hyvätuloisesta ukosta huonopalkkaisena ero. Järjestelmä on tältä osin rektaalista vaikka lapsille hyvää vain haluankin. Kiva kuulla äiti-viikon jälkeen pojalta, että on nälkä, kun ei jääkaapissa ollut ruokaa.
Miksi odottaa sijoitussalkun hedelmiä kun voi tehdä asioita tässä ja nyt? Toki olen ihminen jota kiinnostaa rahan kasaaminen:yhtään.
Seuravat viisi vuotta palkka menee kahden teinin harrastuksiin ja lukioon ja elämiseen, sitten saan pitää palkkani ihan itselläni ja voisin harkita sijoittamistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksu on puolet siitä määrästä joka lapsen elatukseen laskennallisesti kuuluu, eli jos lapsen kulut ovat laskennallisesti 400e/kk, elarit ovat siitä puolet. Lapsilisä lasketaan tosin mukaan laskuihin, eli se pienentää elareiden määrää.
Kenen lapsi elää 400e/kk? Omilla menee pelkkiin harrastuksiin kuukaudessa tuo summa.
Meillä menee joka lapsella sama summa viikossa normi juttuihin mitä teinit vapaa-ajalla ostelee. Siihen päälle 200-300 viikossa harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et näytä tietävän tätä, sinulla ei liene kouluikäisiä lapsiakaan.Elikä todistit että älypuhelin on lelu.
En kyllä tiedä millä vuosikymmenellä elät. Olen itse käynyt atk-tunnit 80-luvulla, silloin ei pystytty kuvittelemaan lainkaan mitä tietokoneilla tulevaisuudessa tehtäisiin. Siitä basicilla madon tekemisestä ei ollut tasan mitään hyötyä, kun 90- luvun lopulla aloin opetella cadia ja 2000- luvulla 3D-suunnittelua. 10 vuotias poikani rakentelee ja pyörittelee peleissään näppärämmin 3D-insinöörisuunnitelmia, kun kukaan insinööri meillä töissä vuonna 2000. Lapset leikkivät leikeissään asioita joita he tulevat tarvitsemaan aikuisina. Sinä ehkä pärjäsit sillä basicilla pitkälle. Meidän lapsilta vaaditaan paljon enemmän. Jos sinä et näe sitä tärkeänä, niin valitettavasti niiden lapset jotka on saaneet harjoitella jo nuorena menevät työnhaussa niiden ohi jotka eivät ole saaneet. On hienoa että lapsesi osaavat sijoittaa ja se on varmasti arvokas oppi, mutta ihan en usko että teilläkään sitä tehdään ilman tietokonetta ja nettiliittymää, ja vielä niin että netissä käydään päivittäin. Ja se taito ei riitä jos lähtee takamatkalta kaikessa tietotekniikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ydinperheiden lapset eriarvoisessa asemassa kuin erolapset. Ydinperheen lasten pitää tulla toimeen paljon vähemmällä rahalla.
Juuri näin! Ainakin Espoossa nämä vuoroviikkolapset suorastaan rypevät yltäkylläisyydessä: elämä on yhtä juhlaa ja sirkushuveja, kun koti vaihtuu viikottaina ja aina on uudet herkut tarjolla. Joululahjat tulee tietty tuplaten sekä joka loma viedään matkoille, koska vanhemmat vievät vuorotellen. Kesällä tietty tuplana.
Molemmissa huusholleissa Jopot ja kaappi täynnä muotirytkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä millä vuosikymmenellä elät. Olen itse käynyt atk-tunnit 80-luvulla, silloin ei pystytty kuvittelemaan lainkaan mitä tietokoneilla tulevaisuudessa tehtäisiin. Siitä basicilla madon tekemisestä ei ollut tasan mitään hyötyä, kun 90- luvun lopulla aloin opetella cadia ja 2000- luvulla 3D-suunnittelua. 10 vuotias poikani rakentelee ja pyörittelee peleissään näppärämmin 3D-insinöörisuunnitelmia, kun kukaan insinööri meillä töissä vuonna 2000. Lapset leikkivät leikeissään asioita joita he tulevat tarvitsemaan aikuisina. Sinä ehkä pärjäsit sillä basicilla pitkälle. Meidän lapsilta vaaditaan paljon enemmän. Jos sinä et näe sitä tärkeänä, niin valitettavasti niiden lapset jotka on saaneet harjoitella jo nuorena menevät työnhaussa niiden ohi jotka eivät ole saaneet. On hienoa että lapsesi osaavat sijoittaa ja se on varmasti arvokas oppi, mutta ihan en usko että teilläkään sitä tehdään ilman tietokonetta ja nettiliittymää, ja vielä niin että netissä käydään päivittäin. Ja se taito ei riitä jos lähtee takamatkalta kaikessa tietotekniikassa.
Nyt sinä kyllä sekoitat useampia vastaajia omiin viesteihisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on paljon lääkekuluja, niihin saa Kelan vammaistukea.
Liian pienet vaatteet ja harrastusvälineet voi myydä ja myös itse ostaa käytettyjä.
Lukiokirjat eivät ole välttämättömiä. Niitä voi lainata kirjastosta ja skannata tarvittavilta osin.
Ei kyllä kela korvaile mitään finnivoiteita, kuivan ihon kosteusvoiteita, hydrocortisoneja ja kuumelääkkeitä, kihomatolääkkeitä ja täikampoja, syylälääkkeitä, d-vitamiineja, c-vitamiineja, maitohappobakteereja, flunssalääkkeitä, satunnaisia allergialääkkeitä, laastareita ja satunnaisia siteitä erilaisiin palo-ja maantivammoihin, jne jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei vai. Pitänee soittaa pomolle että en tehnyt tänään töitä kun PC oli rikki ja osallistuin videoneuvotteluihin, vastailin sähköposteihin, ja luin ja muokkasin esityksiä älypuhelimellani.
Sama täällä. PC ei ollut rikki, en vaan jaksanut roijata mukana. Sähköpostit hoitui, ppt:n väsäsin ja excelrapsaa pyöritin. Hyväksyin myös muutamat laskut ja yhden ihmisen loman. On tää älypuhelin kyllä lelu ja etätyöt pelkkää sohvalla makaamista. Voi voi voi.
Ilmeisesti nämä elareista valittavat etät on joko niitä, jotka ovat rakentaneet uraa exän kustannuksella, tai niitä, jotka ovat exään verrattuna todella huonoja rahankäyttäjiä (ja nyt sillä mokomalla exällä näyttää olevan rahaa kaikkeen), tai niitä kostonhimoisia lapsiaikuisia, jotka haluavat pahaa exälle ja lapsille, tai joskus niitä, joiden entinen on aidosti kelvoton huoltaja ja lapset kulkevat liian pienissä reikävaatteissa ja syövät kavereilla.
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole koskaan kuullut lukiolaisesta joka olisi selvinnyt lukiosta ilman kirjojen ostamista eli jollain skannatuilla monisteilla. Jossakin kurssissa voi selvitä, mutta käytännössä kaikilla muilla on kirjat (osalla tosin käytettynä ostetut). Luliossa vaaditaan lisäksi kohtalaisen hyvä tietokone ja ilman älypuhelinta ei käytännössä voi olla. Nykyään nuorten välinen kanssakäyminen tapahtuu pitkälti sen avulla ja Wilman käyttäminen olisi hankalampaa. Lisäksi silloin tällöin voi käydä ja käykin varmaan kaikilla niin että joku laite rikkoutuu ja takuu ei silloin yleensä korvaa
Mina en ostanut kuin kielten kirjat lukiossa. Muuten menin aihetta sivuavalla kirjallisuudella tai dokkareita katsoen. En oikeasti ymmarra kirjoja kun nuo lukion kirjat ovat melko surkeita.
Harmitti valilla kun tiesin asiat 2 kertaa vaadittavan maaran, mutta opettajat eivat pitaneet tavastani.
Jistorian ope totesi kerran luokan edessa jakaessaan kokeita. "olisin antanu kympin mutta kun kyseessa oli tama oppilas niin annoin 9-" ja sitten nimeni ja koepaperi kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti nämä elareista valittavat etät on joko niitä, jotka ovat rakentaneet uraa exän kustannuksella, tai niitä, jotka ovat exään verrattuna todella huonoja rahankäyttäjiä (ja nyt sillä mokomalla exällä näyttää olevan rahaa kaikkeen), tai niitä kostonhimoisia lapsiaikuisia, jotka haluavat pahaa exälle ja lapsille, tai joskus niitä, joiden entinen on aidosti kelvoton huoltaja ja lapset kulkevat liian pienissä reikävaatteissa ja syövät kavereilla.
Unohdin mainita patologisen pihit, jotka eivät halunneet kustantaa lastensa elämistä edes ydinperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pienet vaatteet ja harrastusvälineet voi myydä ja myös itse ostaa käytettyjä.
Lukiokirjat eivät ole välttämättömiä. Niitä voi lainata kirjastosta ja skannata tarvittavilta osin.
Ei kyllä kela korvaile mitään finnivoiteita, kuivan ihon kosteusvoiteita, hydrocortisoneja ja kuumelääkkeitä, kihomatolääkkeitä ja täikampoja, syylälääkkeitä, d-vitamiineja, c-vitamiineja, maitohappobakteereja, flunssalääkkeitä, satunnaisia allergialääkkeitä, laastareita ja satunnaisia siteitä erilaisiin palo-ja maantivammoihin, jne jne jne
Finnivoiteella ei tee mitään. Kuivan ihon kosteusvoide on turha ellei lääkäri ole sitä tutkinut. Hydrocortisonit ja kuumelääkkeet on turhia ellei lääkäri niitä määrää. Kihomatolääkkeitä ja täikampoja ei nykypäivänä tarvitse 99% ihmisistä koskaan. Syylälääkkeitä ei tee mitään sillä ne tehoaa huonosti ja on tehokkaampiakin menetelmiä. D-vitamiini on äärettömän halpaa. C-vitamiinia ei tarvitse jos syö kunnon ruokaa. Maittohappobakteerit on täyttä roskaa. Mikään lääke ei auta flunssaan. Jos lääkäri ei ole allrgiaa todennut niin mitään lääkkeitäkään ei tarvita. Miten paljon teillä muka menee laastareita?
Miten suomalaisista on tullut kaltaisiasi? Kaikenlaisia mömmöjä käytetään että tavallisesta elämästä selvitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnivoiteella ei tee mitään. Kuivan ihon kosteusvoide on turha ellei lääkäri ole sitä tutkinut. Hydrocortisonit ja kuumelääkkeet on turhia ellei lääkäri niitä määrää. Kihomatolääkkeitä ja täikampoja ei nykypäivänä tarvitse 99% ihmisistä koskaan. Syylälääkkeitä ei tee mitään sillä ne tehoaa huonosti ja on tehokkaampiakin menetelmiä. D-vitamiini on äärettömän halpaa. C-vitamiinia ei tarvitse jos syö kunnon ruokaa. Maittohappobakteerit on täyttä roskaa. Mikään lääke ei auta flunssaan. Jos lääkäri ei ole allrgiaa todennut niin mitään lääkkeitäkään ei tarvita. Miten paljon teillä muka menee laastareita?
Miten suomalaisista on tullut kaltaisiasi? Kaikenlaisia mömmöjä käytetään että tavallisesta elämästä selvitään.
Mä en jaksa edes alkaa vastaan tähän, kun tällä kommentoijalla selvästi ei ole lapsia. Muuten hän tietäisi mikä rumba joka syksy alkaa täistä ja kihomadoista. Noihin muihin en viitsi edes mennä.
Ei meidän ydinperheessä ole koskaan ollut kihomatoja tai täitä, lapset jo kouluikäisiä ja päiväkodissa olleet. Ehkei yh:t eivät ymmärrä siisteyskasvatuksen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän ydinperheessä ole koskaan ollut kihomatoja tai täitä, lapset jo kouluikäisiä ja päiväkodissa olleet. Ehkei yh:t eivät ymmärrä siisteyskasvatuksen päälle?
Täit rakastavat puhtaita hiuksia.
Keskiluokka kurjistuu maksaessaan jäljellä olevan hyvinvointivaltion ylläpitoa ja ekonomit ja takuusäätiöt varoittavat viikoittain ylivelkaantumisesta. Ja sitten nämä yyhoot täällä kilpaa kehuu lastensa satasia kuukaudessa maksavia harrastuksia. Mahtaa visa vinkua.
Se että osa suomalaisista polttaa, ei tarkoita että kaikki pienipalkkaiset yksinhuoltajat olisivat tiukilla vain koska hassaavat rahansa Malboroon.