Miksi lähit unohtaa oman elatusvelvollisuutensa
Lapselle lasketaan lapsilisä ja etän maksama elari ja vingutaan ettei riitä. Miksi lähit eivät muista, että heidänkin täytyy "maksaa" osansa lapsen elatuksesta?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi aina vedotaan asumiskuluihin. Onhan etävanhemmallakin ne. Mun tuntemilla etävanhemmilla on kaikilla niin isot asunnot, että siellä on lapsillekin tilaa.
Jollakin tavalla sitä pitää uhriutua. Olen lapseni kanssa oikein oivallisesti mahtunut asumaan kaksiossa läpi hänen elämän. Kumpikin ollaan vielä hengissä, eikä kuristauduttu ahtauteen. :D
Vierailija kirjoitti:
Katsoo hän vaan peiliin, "ihan omat mokat urpot". Uhriutukaa nyt ihan joukolla yht. 'tirsk'
Ihquu<3 Olen ihan hurmioitunut näistä kypsistä vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksu on puolet siitä määrästä joka lapsen elatukseen laskennallisesti kuuluu, eli jos lapsen kulut ovat laskennallisesti 400e/kk, elarit ovat siitä puolet. Lapsilisä lasketaan tosin mukaan laskuihin, eli se pienentää elareiden määrää.
Kenen lapsi elää 400e/kk? Omilla menee pelkkiin harrastuksiin kuukaudessa tuo summa.
Oma valinta. Kallis harrastus ei ole mikään perusoikeus vaan täysin vapaahtoista!
Olen eronnut 9 vuotta sitten. Kumpikaan meistä eronneista ei ole toiselta elareita vaatinut. Ollaan ihan puhumalla sovittu jos jotain ylimääräisiä maksuja. Lapsetkin ovat vaihdelleet vanhemmiten asumispaikkaansa koulujensa mukaan. Eli ei mene aina niin. Tehtiin päätös erossa että lapsia ei vedetä mukaan siihen ja ihan hyvin toiminut. Tasapainoisia lapsia, vanhin täysi-ikäinen jo, nuoremmat yläasteella. Nyt kummankin vanhemman luona asuu kirjoilla yksi alaikäinen.
Itse olen lähivanhempana eikä eksä suostunut maksamaan penninjeniä elatusta. Ulosoton kautta ne häneltä nykyään peritään. 150e tulee yhdestä lapsesta ja lapsia on kaksi päiväkoti ikäistä.
Miten nämä etävanhemmat jaksaakaan aina valittaa elatusmaksuista. En ymmärrä miten itsekkäitä he ovatkaan. Elatusmaksut on tarkoitettu lapsen elämiseen. 150e/kk Ei riitä alkuunkaan siihen nähden mitä lapseen menee rahaa kuukaudessa/vuodessa.
Minä maksan päiväkodin, lasten vaatteet, kengät (joka syksy, talvi, kesä, kevät uudet koska jalka kasvaa niin nopeaaa ja leikki-ikäisellä kuluu järkyttävää vauhtia) lisäksi housuja menee pk ikäisellä paljon, koska leikkivät lattialla ja housujen polvet kuluu puhki. Ostan talvi kamppeet, hanskat, pipot, välivaatteet. Huolehdin joulusta; lahjat, joulupukin maksut. Kesälomareissut lapsille järjestän ja maksan. Käytän hoplopissa välillä, uimassa ym pientä kivaa tekemistä. Ruoka maksaa, harrastukset maksaa jos sellaiseen ryhtyy. Synttärit juhlat sekä lahjat kustannan minä.
Paljon on pieniä kuluja joista kertyy suuri summa vuodessa, hammastahnat- ja harjat. Shampoot, vessapaperit, vaatteet, sukat, Sukkahousut, vaipat, parturit, viihdykkeet, kaveri synttärit ymym lista on "loputon"
Jos vanhempien elatuskyky on kovin erilainen (lähi matalapalkkainen ja etä paremmin toimeentuleva), niin _lasta_ kohtaan on epäreilua, että etävanhemmalla on korkeampi elintaso. Vanhemmat kun osallistuvat lapsen elatukseen kykynsä mukaan eikä minkään minimikulutaulukon (paitsi pienituloiset).
Oih, miksi tätä kaikkea ei kerrottu minulle aikaisemmin... lapsen elämä ei ole halpa leikki ja isoksi kasvaminenhan se vasta maksaakin!
Miten näin yksinkertainen asia on niiiin vaikea ymmärtää? Hoetaan vaan tyhmänä: pienet lapset pienet murheet, isot lapset jne. Jos ei ole varaa elättää lasta yksin, ei sitä kannata sitten yhteiskunnan elätettäväksikään synnyttää. Joka toinen perhe hajoaa, se on jo niin fakta nykyisin. Neuvokaa nyt ainakin sitten järkevään perhesuunnittelun omat jälkeläisenne, että osaavat katkaista köyhäilyn ja uhriutumisen kierteen ja miettivät perheenlisäystä sitten, jos ja kun niistä lapsista/lapsesta pystyvät myös taloudellisesti tasapainoisesti huolehtimaan ihan itse. Yhteiskunnan elätiksi ei kannata opettaa, se ilmasen rahan lysti on nääs loppumassa, jos yhtään viitsii seurata asioiden kehittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Oih, miksi tätä kaikkea ei kerrottu minulle aikaisemmin... lapsen elämä ei ole halpa leikki ja isoksi kasvaminenhan se vasta maksaakin!
Miten näin yksinkertainen asia on niiiin vaikea ymmärtää? Hoetaan vaan tyhmänä: pienet lapset pienet murheet, isot lapset jne. Jos ei ole varaa elättää lasta yksin, ei sitä kannata sitten yhteiskunnan elätettäväksikään synnyttää. Joka toinen perhe hajoaa, se on jo niin fakta nykyisin. Neuvokaa nyt ainakin sitten järkevään perhesuunnittelun omat jälkeläisenne, että osaavat katkaista köyhäilyn ja uhriutumisen kierteen ja miettivät perheenlisäystä sitten, jos ja kun niistä lapsista/lapsesta pystyvät myös taloudellisesti tasapainoisesti huolehtimaan ihan itse. Yhteiskunnan elätiksi ei kannata opettaa, se ilmasen rahan lysti on nääs loppumassa, jos yhtään viitsii seurata asioiden kehittymistä.
Ei kai kukaan yhteiskunnan elätiksi opettamisesta puhukaan. Jos lapsella on sekä isä että äiti, molemmat osallistuvat lapsen elatukseen kykyjensä mukaan. Elatusmaksuja maksetaan niin pieni- kuin suurituloisillekin lähivanhemmille. Se on etävanhemman osuus lapsensa elatuksesta, ei mikään almu tai yhteiskunnan tukimuoto.
Ai miten niin unohtuu? Meinaatko, että on yleistäkin, että lähihuoltaja ostaa ruokaa vain itselleen ja maksaa asunnon vuokrasta vain osan?
Vierailija kirjoitti:
No ei voi mitenkään lähiltä oma elatusvastuu unohtua, koska sitä ei voi paeta, kun ei ne samassa taloudessa asuvat lapset pyhästä hengestä elä. Ne lapsiin liittyvät suuremmat laskut kuten päivähoitomaksut, harrastuskulut sekä polkupyörien yms. hankinnat osuu aina sille lähivanhemmalle.
Etävanhemmathan voi kyllä nostaa kytkintä ja jättää elarit maksamatta ja lapset tapaamatta. Ulosotto sitten hoitakoon...
Suurimmalal osalla lapsista ei ole mitään noista. Kyllä minäkin tiedän monta vanhempaa jotka kuluttavat lapsiinsa vähemmän rahaa kuin mitä ne saa elatustukia ja lapsilisää yhteensä. Eli ne tienaa lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi mitenkään lähiltä oma elatusvastuu unohtua, koska sitä ei voi paeta, kun ei ne samassa taloudessa asuvat lapset pyhästä hengestä elä. Ne lapsiin liittyvät suuremmat laskut kuten päivähoitomaksut, harrastuskulut sekä polkupyörien yms. hankinnat osuu aina sille lähivanhemmalle.
Etävanhemmathan voi kyllä nostaa kytkintä ja jättää elarit maksamatta ja lapset tapaamatta. Ulosotto sitten hoitakoon...
Suurimmalal osalla lapsista ei ole mitään noista. Kyllä minäkin tiedän monta vanhempaa jotka kuluttavat lapsiinsa vähemmän rahaa kuin mitä ne saa elatustukia ja lapsilisää yhteensä. Eli ne tienaa lapsilla.
Just näin. Munkin eksällä on kummasti rahaa käydä, risteilyillä, ulkomaanreissuilla, hampurilaisravintoloissa jne. vaikka lapset valittaa etteivät koskaan saa mitään muuta kuin ihan minimin. Joutuvat maksamaan arkiherkkujakin sukulaisiltaan saamista rahoista.
Lienee turha sanoa, että elareiden ja muun lapsille annetun avun jälkeen mun on ihan turha haaveilla mistään ulkomaanreissuista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lähivanhempana eikä eksä suostunut maksamaan penninjeniä elatusta. Ulosoton kautta ne häneltä nykyään peritään. 150e tulee yhdestä lapsesta ja lapsia on kaksi päiväkoti ikäistä.
Miten nämä etävanhemmat jaksaakaan aina valittaa elatusmaksuista. En ymmärrä miten itsekkäitä he ovatkaan. Elatusmaksut on tarkoitettu lapsen elämiseen. 150e/kk Ei riitä alkuunkaan siihen nähden mitä lapseen menee rahaa kuukaudessa/vuodessa.
Minä maksan päiväkodin, lasten vaatteet, kengät (joka syksy, talvi, kesä, kevät uudet koska jalka kasvaa niin nopeaaa ja leikki-ikäisellä kuluu järkyttävää vauhtia) lisäksi housuja menee pk ikäisellä paljon, koska leikkivät lattialla ja housujen polvet kuluu puhki. Ostan talvi kamppeet, hanskat, pipot, välivaatteet. Huolehdin joulusta; lahjat, joulupukin maksut. Kesälomareissut lapsille järjestän ja maksan. Käytän hoplopissa välillä, uimassa ym pientä kivaa tekemistä. Ruoka maksaa, harrastukset maksaa jos sellaiseen ryhtyy. Synttärit juhlat sekä lahjat kustannan minä.
Paljon on pieniä kuluja joista kertyy suuri summa vuodessa, hammastahnat- ja harjat. Shampoot, vessapaperit, vaatteet, sukat, Sukkahousut, vaipat, parturit, viihdykkeet, kaveri synttärit ymym lista on "loputon"
En puutu nyt yhtään mihinkään muuhun kuin tähän kohtaan. Eihän sen pidäkään riittää siihen lapseen menevään rahaan vaan vain ja ainoastaan puoleen välttämättömästä menosta. Tämähän se taisi olla AP:nkin nostama pihvi. puolet noista kuluista kuuluukin lähin maksaa. Ja lisäksi se etä menettää käytännössä sen arjen elämisen tuomat ilot (kaikki tosin tätä eivät haluakaan, mutta osa haluaa). Toki on paljon eroperheitä, joissa asiat hoidetaan hyvin ja fiksusti, ihan kuin on niitä joissa jompikumpi tai jopa molemmat ovat törppöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on pieniä kuluja joista kertyy suuri summa vuodessa, hammastahnat- ja harjat. Shampoot, vessapaperit, vaatteet, sukat, Sukkahousut, vaipat, parturit, viihdykkeet, kaveri synttärit ymym lista on "loputon"En puutu nyt yhtään mihinkään muuhun kuin tähän kohtaan. Eihän sen pidäkään riittää siihen lapseen menevään rahaan vaan vain ja ainoastaan puoleen välttämättömästä menosta. Tämähän se taisi olla AP:nkin nostama pihvi. puolet noista kuluista kuuluukin lähin maksaa. Ja lisäksi se etä menettää käytännössä sen arjen elämisen tuomat ilot (kaikki tosin tätä eivät haluakaan, mutta osa haluaa). Toki on paljon eroperheitä, joissa asiat hoidetaan hyvin ja fiksusti, ihan kuin on niitä joissa jompikumpi tai jopa molemmat ovat törppöjä.
Suurin soa noista jutuista on myös täyttä huuhaata. Housuja ei todellakaan mene paljon kun ostaa laatutavaraa. Kuinka paljon nämä hinnoista valittavat ostavat kirpputoreilta tavaraa?
Minä en ollut yhdelläkän kesälomareissulla koko lapsuudessani ja hyvin pärjäsin.
Hoplop on rikkaiden paikka. Ei sellaisia hintoja kukaan täysijärkinen maksa.
Harrastukset ei ole jotain asiaa mitä etävanhemman kuuluu maksaa. Suurin osa lapsista ei harrasta yhtään mitään ja hyvin ne pärjää.
Synttäreille ei tarvitse ostaa yhtään mitään. Kyllä minäkin lapsena olin lukuisilla synttäreillä ja minun luona oltiin joka vuosi mutta koskaan ei mitään lahjoja osteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on pieniä kuluja joista kertyy suuri summa vuodessa, hammastahnat- ja harjat. Shampoot, vessapaperit, vaatteet, sukat, Sukkahousut, vaipat, parturit, viihdykkeet, kaveri synttärit ymym lista on "loputon"En puutu nyt yhtään mihinkään muuhun kuin tähän kohtaan. Eihän sen pidäkään riittää siihen lapseen menevään rahaan vaan vain ja ainoastaan puoleen välttämättömästä menosta. Tämähän se taisi olla AP:nkin nostama pihvi. puolet noista kuluista kuuluukin lähin maksaa. Ja lisäksi se etä menettää käytännössä sen arjen elämisen tuomat ilot (kaikki tosin tätä eivät haluakaan, mutta osa haluaa). Toki on paljon eroperheitä, joissa asiat hoidetaan hyvin ja fiksusti, ihan kuin on niitä joissa jompikumpi tai jopa molemmat ovat törppöjä.
Suurin soa noista jutuista on myös täyttä huuhaata. Housuja ei todellakaan mene paljon kun ostaa laatutavaraa. Kuinka paljon nämä hinnoista valittavat ostavat kirpputoreilta tavaraa?
Minä en ollut yhdelläkän kesälomareissulla koko lapsuudessani ja hyvin pärjäsin.
Hoplop on rikkaiden paikka. Ei sellaisia hintoja kukaan täysijärkinen maksa.
Harrastukset ei ole jotain asiaa mitä etävanhemman kuuluu maksaa. Suurin osa lapsista ei harrasta yhtään mitään ja hyvin ne pärjää.
Synttäreille ei tarvitse ostaa yhtään mitään. Kyllä minäkin lapsena olin lukuisilla synttäreillä ja minun luona oltiin joka vuosi mutta koskaan ei mitään lahjoja osteltu.
Joo, ja minäkin leikin vain käpylehmillä pienenä. Ei lapset tarvitse yhtään mitään muuta. Housuja ei tarvitse ostaa ollenkaan, tulee vielä halvemmaksi. Toisten synttäreille tosiaan ilman lahjoja ja siellä käskee syödä napansa täyteen kakkua, niin ei tarvitse sitten kotona antaa lapselle ruokaa. Täytyyhän minun saada kaljarahani, uusi autoni ja uudet hifilaitteeni, minulla on etänä oikeus omiin menoihini ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Lapsista ei ole elämässään ikinä päivähoidossa, eivät harrasta mitään eivätkä omista edes polkupyörää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä haluat, että sun oma lapsi saa mahdollisimman vähän ja kaiken mahdollisimman halvalla. Miksi kaikki ylimääräinen ja luksus jää lähivanhemman kustannettavaksi. Miksi kaikki penninvenytys ja kirpparikierrokset ja lahjoitetaanpalstan selaamiset olisi vain lähivanhemman vastuulla. Miksi etävanhempi ei voi maksaa siitä, että omalla lapsella olisi hieman enemmän kuin vain juuri ja juuri minimitoimeentulo, häh?
Tämä. Eksä valitti liiton aikana että laitan lapsen kaiken edelle. Nyt hän kieltäytyy tajuamasta ettei se asia ole eron jälkeen mihinkään muuttunut, että jos taloudesta täytyy kiristää, niin minä syön itse kaurapuuroa että lapsella on kaikki mitä tarvitsee. Eksä narisee, ettei halua kustantaa mun elämistä, mutta oikeasti hänen kitsastelu on kaikki suoraan lapselta pois.
Oikeasti uskon että tekee sen vain silmittömänä kostona että todella eläisin pelkällä kaurapuurolla. Miten voi ihminen niin jaksaa vihata, en häntä pettänyt enkä jättänyt toisen takia. Itse ryyppäsi liittomme.
Ei kyllä pääse unohtumaan :D
Pikemminkin etävanhemmilla tuppaa unohtumaan, että kulut on todellisuudessa todella paljon isommat, kuin edes elatusmaksut tuplana.
Bussikortit, polkupyörät huoltoineen, elokuvarahat, viikkorahat, harrastusmenot kuljetuksineen ja välineineen, puhelinlaskut, puhelimet (ne muuten tuppaa hajoamaan lähes vuosittain), hygieniatarvikkeet, lääkkeet, vaatteet ja kengät (pojalla uusitaan kesäisin 4 viikon välein, pohjat ja kärjet kuluu).
Sitten on vielä ne perusmenot, asumiset, vedet, sähköt jne.
Kyllä kaikki menee lapsiin, mikä omista menoista "yli" jää.
Enkä valita, tämä on mun valinta ja haluan rahani käyttää lapsiin. Mutta vituttaa etät, jotka valittaa 150e panostuksesta väheksyen lähin kuluja.
Lähillä on myös mittakaavahyöty asuessaan lapsen kanssa verrattuna yksin asuvaan erään. Paskapaperia ja pesuaineita sekä ruokaa ostetaan oli lapsia tai ei. Pyykkikone pyörii oli lapsia tai ei jne. Ei lapsen asumis- ja ruokakulut ole paljoakaan. Tietysti kaikkeen saa menemään rahaa jos on varaa.
Ei kiinnosta.
Keksi jotain muuta.
Minulla on tylsääääää.
Katsoo hän vaan peiliin, "ihan omat mokat urpot". Uhriutukaa nyt ihan joukolla yht. 'tirsk'