Asiakas alkoi räyhätä minulle, kun en tiennyt mikä on vanna
Olin parikymppisenä Tarjoustalossa kesätyössä. Asiakkaat olivat mukavia eivätkä juuuri tulleet kysymään apua. Toki mielelläni autoin aina kysyttäessä.
Kerran eräs nainen tuli kysymään onko meillä vannoja myynnissä. Minä kysyin naiselta "Mikä on vanna?" Koska en tosissaan ennen ollut kuullut tuollaista sanaa. "Etkö sä tiedä mikä on vanna!?!" Nainen huutaa pää punaisena. "No siinä kylvetetään vauvaa!" Minä vastasin että joo, kyllä meillä on sellaisia ja näytin hänelle.
Kotona otin sitten selvää että kyseessä oli murresana. Samalla tavalla minä olisin voinut palvella häntä vaikka stadin slangilla ja suuttua kun ei ymmärrä mitä mikäkin sana tarkoittaa.
Kaikkea sitä.
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin Oululaisena en ole koskaan tätä ennen kuullut sanaa vanna. Kysyin äsken myös työkavereiltani ja ainoastaan yksi vanhempi nainen oli koskaan kuullut moisen sanan. Punkka, tarkoittaen ammetta, on kyllä tuttu, vaikka ei sitäkään kovin usein täällä kuule.
Mä oon 35v ja mulle vanna on ihan tuttu sana. Ja punkka sänkynä. Mutta mä asun itä-Suomessa. Kiitos mummolleni, joka oli hämeestä kotoisin. Hän mulle varmaan opettanutkin nuo sanat. Sekä tassin. 🤗
Niin ja se leetakin on mun mummon peruja. Kiitos mummo, kun opetit nämä sanat. 😘
Vierailija kirjoitti:
"Kenen luona sä punkkaat?" hehe, se tarkoittaa jossain puolella että kenen luona toinen kylpee vauvan ammeessa tai vannassa. Virolaisilla on myös vann, mutta se on myös isojen ihmisten amme.
Punkassa tietysti kylvetään, eikä punkata, kun puhutaan ammeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs on mauseri?
sama kuin tussari
Siis pyssy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanna=amme
Kato. Sä tiesit. Voi olla myös punkka, mutta kyllähän se ihan suomeksi on pesuvati.
Pesuvati on kyllä ihan eri asia kuin se vauvojen amme.
Sitä minä ihmettelen, miksi ne suuttuu, kun mä en tiedä asiaa :D Luulis, että mun pitäis suuttua itselleni siitä, mutta ehkä niillä on huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli taas miehen kanssa kommunikaatiokatko, vaikka naapurikunnista ollaankin kotoisin, niin en todellakaan tajunnut mitä tarkoittaa "hankkia ramppi oveen" ja pidin miestä aivan pöhkönä kun sellaisia puhuu kun sisäovesta kyse.
No mikä se ramppi oli, ellei luiska, jota pitkin pääsee pyörätuolillakin? Tuskin se, kun sisällä riittää kun ottaa kynnyksen pois.
Vierailija kirjoitti:
Amme. Vanna on murresana tosiaan, eikä voi olettaa että kaikki sen tietäisivät. Mielestäni on hiukan ylimielistä käyttää sanaa vanna, kun ollaan ihan tavallisissa ympyröissä eikä omalla murrealueella. Asiakkaan suuttuminen oli myös aika kuvaavaa.
Sanotko myös aikuisen amme kylpyhuoneessa? Kyllä se on ihan yleiskieltä sanoa vannaksi. Ja olen Keski-Suomesta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tallessa Rekolan neuvolasta Vantaalta saatu vauvan ohjekirja vuodelta 1974.
"Vauvalle kannattaa hankkia vanna, jossa on helppo hoitaa iltakylvetys. Äitiyspakkauksen vati taas on kätevä pikkupesuihin tai vaikka sideharsovaippojen liotukseen."
Aivan. Meikäläinen on oppinut jo koulussa lastenhoidon tunnilla, että vauva kylvetetään vannassa.
Jos on asiakaspalvelussa töissä, pitäisi kyllä tuntea myytävät tavarat niiden nimillä. Kuuluu jo yleissivistykseen tuollaiset sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tallessa Rekolan neuvolasta Vantaalta saatu vauvan ohjekirja vuodelta 1974.
"Vauvalle kannattaa hankkia vanna, jossa on helppo hoitaa iltakylvetys. Äitiyspakkauksen vati taas on kätevä pikkupesuihin tai vaikka sideharsovaippojen liotukseen."Aivan. Meikäläinen on oppinut jo koulussa lastenhoidon tunnilla, että vauva kylvetetään vannassa.
mikä ihme on koulun lastenhoidon tunti??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli taas miehen kanssa kommunikaatiokatko, vaikka naapurikunnista ollaankin kotoisin, niin en todellakaan tajunnut mitä tarkoittaa "hankkia ramppi oveen" ja pidin miestä aivan pöhkönä kun sellaisia puhuu kun sisäovesta kyse.
No mikä se ramppi oli, ellei luiska, jota pitkin pääsee pyörätuolillakin? Tuskin se, kun sisällä riittää kun ottaa kynnyksen pois.
On meillä päin myös haka eli oveen laitettava metallinen juttu, jonka koukkuosa laitetaan aspiin. Sitä olettaisin tuossa tarkoitetun.
Näyttäkää yksikin mainoslehtinen tai kuva kaupan tarvikeluettelosta jossa myyntiartikkeli olisi nimeltään vanna.
Vierailija kirjoitti:
Jos on asiakaspalvelussa töissä, pitäisi kyllä tuntea myytävät tavarat niiden nimillä. Kuuluu jo yleissivistykseen tuollaiset sanat.
Osaatko siis jokaisen suomen kielen murteen kaikki sanat, kun ne kerran kuuluvat sinusta yleissivistykseen?
Vierailija kirjoitti:
Amme
No eikä?! Kukaan ei olekaan vielä yli kymmenen sivun aikana kertonut, että vanna on amme, luojan kiitos sinä tulit valistamaan meitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amme. Vanna on murresana tosiaan, eikä voi olettaa että kaikki sen tietäisivät. Mielestäni on hiukan ylimielistä käyttää sanaa vanna, kun ollaan ihan tavallisissa ympyröissä eikä omalla murrealueella. Asiakkaan suuttuminen oli myös aika kuvaavaa.
Sanotko myös aikuisen amme kylpyhuoneessa? Kyllä se on ihan yleiskieltä sanoa vannaksi. Ja olen Keski-Suomesta kotoisin.
Itse vielä sorruit ylimielisyyteen. Se että sinä tiedät jonkun murresanan ei tosiaankaan tarkoita että kaikki sen tietäisivät.
En ole ennen kuullut koko sanaa mutta sehän taas ei mene sinun ymmärrykseesi.
Muistan 1950-luvulta, että kodissamme oli vanna vauvaa varten. Vanna oli metallinen ja nykyisten muovisten mallinen. Mutta kun muutin kaupunkiin ja aloin käyttää kylpyhuonetta, siinä oli amme ja vauvalleni ostin vauvan ammeen. Kylpyammetta sanoo vannaksi keskisuomalaista alkuperää oleva 85v naapurini, minä olin jo unohtanut koko vanna sanan.
Olen yli 50v ja tässä ketjussa kuulin koko sanan ensimmäisen kerran. Lienee jotain metsäsuomalaisten murretta.
Katrina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupesi kiinnostamaan, missä päin Suomea vanna sanaa käytetään. Olen Keski-Suomesta ja vanna ja amme ovat molemmat käytössä täällä.
Täällä Savossa ainakin vanna on yleisessä käytössä. Joku tuolla sanoi, että venäjänkielestä on sana peräisin, äkkiseltään siis voisi kuvitella, että Itä-Suomessa tätä sanaa käytetään enemmän. Sitä en tiedä, onko siirtokarjalaisten mukana tullut, vai kuulopuheena eteenpäin siirtynyt.
Omat isovahemmat siirtokarjalaisia ja heidän kautta itsekin käytän sanaa vanna. Olen helsingissä asunut koko ikäni (30v)
Mä oon 35v ja mulle vanna on ihan tuttu sana. Ja punkka sänkynä. Mutta mä asun itä-Suomessa. Kiitos mummolleni, joka oli hämeestä kotoisin. Hän mulle varmaan opettanutkin nuo sanat. Sekä tassin. 🤗