Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakas alkoi räyhätä minulle, kun en tiennyt mikä on vanna

Vierailija
03.08.2017 |

Olin parikymppisenä Tarjoustalossa kesätyössä. Asiakkaat olivat mukavia eivätkä juuuri tulleet kysymään apua. Toki mielelläni autoin aina kysyttäessä.

Kerran eräs nainen tuli kysymään onko meillä vannoja myynnissä. Minä kysyin naiselta "Mikä on vanna?" Koska en tosissaan ennen ollut kuullut tuollaista sanaa. "Etkö sä tiedä mikä on vanna!?!" Nainen huutaa pää punaisena. "No siinä kylvetetään vauvaa!" Minä vastasin että joo, kyllä meillä on sellaisia ja näytin hänelle.

Kotona otin sitten selvää että kyseessä oli murresana. Samalla tavalla minä olisin voinut palvella häntä vaikka stadin slangilla ja suuttua kun ei ymmärrä mitä mikäkin sana tarkoittaa.

Kaikkea sitä.

Kommentit (370)

Vierailija
361/370 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sinun kielelläsi sitten on? En kyllä ole ikinä kuullut missään päin Suomea kutsuttavan sitä muuksi kuin vannaksi.

Vauvan amme.

T. Eri

Juuri näin, myös punkkana tunnettu.

Punkka on sänky.

En kyl siinä vauvaa kylvetyäis.

Vierailija
362/370 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sinun kielelläsi sitten on? En kyllä ole ikinä kuullut missään päin Suomea kutsuttavan sitä muuksi kuin vannaksi.

Esimerkiksi amme, tai meillä voitaisiin kutsua sanoilla korvo tai korvee, tai pesukooli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/370 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanna on tosiaan juuri se muovinen soikea pesuvati vauvojen pesua varten.

Amme on se posliinipintainen iso kaukalo mitä vielä joidenkin vanhojen talojen kylpyhuoneista löytyy.

Punkka on sänky.

Jos ei muuten sanavarasto kartu, niin kirjojen lukeminen auttaa.

Vierailija
364/370 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä mikä se on. Vanna kuulostaa päävanteelta joka on kiristynyt liikaa?

Vierailija
365/370 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietari Suuri

Vaasan linnassa

hattuja polki,

suutari...

Vierailija
366/370 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lyödä asiakasta.

Vierailija
367/370 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on ihan vaan punkka:D

Punkka on sänky, eritoten armeijassa.

Vierailija
368/370 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helga-neidinkin voi nähdä badenwannessa, kun avaa oikean oven hotellissa.

Vierailija
369/370 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun "kielialueellani" täällä Keski-Suomessa vanna on todellakin se vauvan kylvetysastia.  Amme tarkoittaa isompaa juttua, siis kiinteää kylpyammetta.

Vauvan vannasta täällä on puhuttu iät ja ajat.

Ei kai se ihme ole, jos joku ihan nuori ei tiedä sanan merkitystä, jos ei ole koskaan ollut vauvojen kanssa tekemisissä ja nykyäänhän ei nuoret ole lapsinakaan leikkineet vauvanukeilla, joilla minun lapsuudestani oli nukkien vannatkin.  Vannaa ei oikeastaan tarvita missään muualla kuin vauvaperheessä.  Kukaan ei osta sitä muuhun tarkoitukseen, mutta myöhemmin se voi olla monin tavoin kätevä, meillä on siinä kylvetetty koiraa ja liotettu mattoja ennen pesua ja monenlaista muutakin hommaa, mutta ilman vauvaa sitä ei olisi ikinä tullut hankituksi.

Joten voihan se jollekin nuorelle olla todellakin vähän spesiaali sana.

Vierailija
370/370 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkka on sänky.  Nuorina me punkattiin milloin missäkin,  mikä tarkoitti, että nukuttiin milloin kenenkin luona ja milloin missäkin sängyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä