Asiakas alkoi räyhätä minulle, kun en tiennyt mikä on vanna
Olin parikymppisenä Tarjoustalossa kesätyössä. Asiakkaat olivat mukavia eivätkä juuuri tulleet kysymään apua. Toki mielelläni autoin aina kysyttäessä.
Kerran eräs nainen tuli kysymään onko meillä vannoja myynnissä. Minä kysyin naiselta "Mikä on vanna?" Koska en tosissaan ennen ollut kuullut tuollaista sanaa. "Etkö sä tiedä mikä on vanna!?!" Nainen huutaa pää punaisena. "No siinä kylvetetään vauvaa!" Minä vastasin että joo, kyllä meillä on sellaisia ja näytin hänelle.
Kotona otin sitten selvää että kyseessä oli murresana. Samalla tavalla minä olisin voinut palvella häntä vaikka stadin slangilla ja suuttua kun ei ymmärrä mitä mikäkin sana tarkoittaa.
Kaikkea sitä.
Kommentit (370)
Minä kahvilassa: Ottaisin tuon lakkakakun palan.
Myyjä: Ööö, minkä?
Minä: Tuon tuossa
Myyjä: Ai tämän, ei tätä kukaan ole aikaisemmin kutsunut lakkakakuksi
Minä: Aha?
Leivoksen nimi oli Keskiyön aurinko, nimilappu oli vain sijoitettu väärään kohtaan eli lasivitriinissä olevan toisen leivosrivin eteen.
Kivoja on ne asiakkaat, jotka ei tiedä nimeä asialle, jota ovat vailla. Selitykset on välillä niin ympäripyöreitä että on työn ja tuskan takana selvittää, että jaa.. se haluaa muistilappuja. Ja osalla tosiaan meinaa hermo mennä, kun en myyjänä tajua mitä keltaista postimerkkiä hän on vailla.
Mikäs se sinun kielelläsi sitten on? En kyllä ole ikinä kuullut missään päin Suomea kutsuttavan sitä muuksi kuin vannaksi.
Olin kesätöissä myyjänä, enkä tiennyt mikä on vakstuuki.
Sanoin: hetkinen... kävin sitten kysymässä muilta myyjiltä.
Tuli muistot mieleen vanhasta viikonlopputyöpaikasta: olin lounasravintolassa savossa, olin siinä kassalla maksuttamassa ihmisiä. Yksi vanhempi mies sitten kysy: "onko tuossa sopassa sattumia?" Ihmettelin että mitä ne sattumat ovat. Se sitten selitti että onhan siinä muutakin kuin liemeä. Huvittava muisto. Se ei sentään raivonnut minulle.
Minäkin olen pari kertaa hämmästynyt, kun joku ei tiedä mikä on sontikka...
Et ole työskennellyt tarpeeksi asiakaspalvelussa jos tuo on pahin kokemus....
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se sinun kielelläsi sitten on? En kyllä ole ikinä kuullut missään päin Suomea kutsuttavan sitä muuksi kuin vannaksi.
Vauvan amme.
T. Eri
Amme. Vanna on murresana tosiaan, eikä voi olettaa että kaikki sen tietäisivät. Mielestäni on hiukan ylimielistä käyttää sanaa vanna, kun ollaan ihan tavallisissa ympyröissä eikä omalla murrealueella. Asiakkaan suuttuminen oli myös aika kuvaavaa.
Vieläkin säälittää se nuorimiesparka, joka tuli tädin grillille ostoksille. Halusi kortonkipaketin... öö?... tupakkakartonginko?
Minä 16 v. ihan pihalla 😂 ostaja nuppi punaisena 😁
Vierailija kirjoitti:
Minä kahvilassa: Ottaisin tuon lakkakakun palan.
Myyjä: Ööö, minkä?
Minä: Tuon tuossa
Myyjä: Ai tämän, ei tätä kukaan ole aikaisemmin kutsunut lakkakakuksi
Minä: Aha?
Leivoksen nimi oli Keskiyön aurinko, nimilappu oli vain sijoitettu väärään kohtaan eli lasivitriinissä olevan toisen leivosrivin eteen.
Tämä on yleistä kahviloissa nykyään, hontalaput puuttuvat tai väärä hintalappu tuotteen kohdalla. Toinen on kahvin pakkomyynti, ostan pienen kupin kahvia mutta myyjä myy suuren kupin kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan amme.
T. Eri
Juuri näin, myös punkkana tunnettu.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan amme. En ole koskaan kutsunut vannaksi, vaikka tiedänkin mitä se tarkoittaa. Helsinki.
Minustakin vanna on ihan tavallinen sana.
Mutta onhan se äärettömän törppöä ruveta raivoamaan tai edes hyhkäilemään, jos joku ei tiedä. Yleensä kyllä käytetään vain amme -- vauvan amme.
apteekissa:
saisinko nimeltä mainitsemattomia naisten juttuja?
"joo, tule tänne vaan, täällä nämä XXXXXXXXXXX ovat, millanen vaiva, ONKO PAHAKIN?"
Kysyitkö ihan oikeasti tylysti mikä on vanna? Asian, kun olisi ystävällisemmin esitänyt vastauskin oli saattanut olla ystävällisempi. Opettele sanan pahoitteluni käyttö töksäyttelyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kylvetettiin vauvat ammeessa , vauvan ammeessa.
Jos kahviloihin tulee Suomessa pakolliset tipit niin silloin lopetan asioinnin niissä.
kaikkea sitä aina tapahtuu ja sattuu kun busineksiin ruvetaan. toivottavasti olet jo toipunut, eihän sitä kaikkea ihminen voi tietää.