Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakas alkoi räyhätä minulle, kun en tiennyt mikä on vanna

Vierailija
03.08.2017 |

Olin parikymppisenä Tarjoustalossa kesätyössä. Asiakkaat olivat mukavia eivätkä juuuri tulleet kysymään apua. Toki mielelläni autoin aina kysyttäessä.

Kerran eräs nainen tuli kysymään onko meillä vannoja myynnissä. Minä kysyin naiselta "Mikä on vanna?" Koska en tosissaan ennen ollut kuullut tuollaista sanaa. "Etkö sä tiedä mikä on vanna!?!" Nainen huutaa pää punaisena. "No siinä kylvetetään vauvaa!" Minä vastasin että joo, kyllä meillä on sellaisia ja näytin hänelle.

Kotona otin sitten selvää että kyseessä oli murresana. Samalla tavalla minä olisin voinut palvella häntä vaikka stadin slangilla ja suuttua kun ei ymmärrä mitä mikäkin sana tarkoittaa.

Kaikkea sitä.

Kommentit (370)

Vierailija
81/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saisinko litran trattivahveroita" :-D

Minä olin töissä kaupassa Turussa ja eräs mies ilmoitti, että kärryssä on kolme joppia. Piti nousta katsomaan mitä siellä oli. Rasvattomia maitoja. Meillä päin ne oli kurria.

Eikös joppi vastannut nykyistä kevytmaitoa ja kurri rasvatonta?

Mulle rasvaton maito on homeopaattista maitoa.

Vierailija
82/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesi kiinnostamaan, missä päin Suomea vanna sanaa käytetään. Olen Keski-Suomesta ja vanna ja amme ovat molemmat käytössä täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sinun kielelläsi sitten on? En kyllä ole ikinä kuullut missään päin Suomea kutsuttavan sitä muuksi kuin vannaksi.

Vauvan amme.

T. Eri

Juuri näin, myös punkkana tunnettu.

Jos mä meen punkkaan, niin meen sänkyyn :)

Paatipunkassa on vauvat kylvetetty meilläpäin.

Ruotsista jne....

Vierailija
84/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se sinun kielelläsi sitten on? En kyllä ole ikinä kuullut missään päin Suomea kutsuttavan sitä muuksi kuin vannaksi.

No vaikkapa lasten amme?

ohis

Vierailija
85/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa erikoinen. Olen 40-vuotias helsinkiläinen, enkä koskaan ole ennen kuullut sanaa vanna. Vaikka olen lukenut paljon kirjallisuutta, opiskellut kaksi yliopistotutkintoa, ja isäni ja äitini suvut ovat muualta Suomesta kuin täältä etelästä. Luulin otsikosta, että vanna on joku 1900-luvun alun sana, jota kukaan ei ole käyttänyt lähes sataan vuoteen ja joku asiakas on tahallaan kyykyttänyt ap:ta. Vauvat kylpee ammeessa tai vauvan ammeessa tai lasten ammeessa. Tai jos ei tiedä sanaa amme, niin sitten vauvat kylpee "siinä esineessä/systeemissä, jossa kylvetetään vauvoja".

Vierailija
86/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena opiskelijana tavaratalon neuvonnassa töissä. Asiakas tuli tiskille ja karjaisi (tietenkin tervehtimättä ensin): Miss teillon muovit? Minä selitin - ystävällisesti - että tavaratalossa ei ole muoviosastoa erikseen, mutta mistähän muoviesineestä on kyse, neuvon sitten oikealle osastolle. Asiakas: Vittuuks se sulle kuuluu, mitä mä etsin!

Auta siinä sitten. No, asiakaspalvelu on... syvältä.

Vierailija
87/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen Prismassa kysynyt elintarvikkeen sijaintia ja varauduin siihen ettei työntekijä tiedä.Ei tiennyt mutta kyllä se löydettiin.

Vierailija
88/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan amme.

T. Eri

Juuri näin, myös punkkana tunnettu.

Punkka on sänky eli vuode.

Vierailija
89/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesi kiinnostamaan, missä päin Suomea vanna sanaa käytetään. Olen Keski-Suomesta ja vanna ja amme ovat molemmat käytössä täällä.

Täällä Savossa ainakin vanna on yleisessä käytössä. Joku tuolla sanoi, että venäjänkielestä on sana peräisin, äkkiseltään siis voisi kuvitella, että Itä-Suomessa tätä sanaa käytetään enemmän. Sitä en tiedä, onko siirtokarjalaisten mukana tullut, vai kuulopuheena eteenpäin siirtynyt.

Vierailija
90/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin vanhemmat ihmiset käyttävät paljon vanhoja jo yleisestä käytöstä poistuneita sanoja. Käyttäähän nuorisokin sanoja joita vanhemmat eivät ymmärrä. Kieli on mukava asia ja suomenkielessä on taatusti suuri määrä sanoja, joita eivät oppineimmatkaan ole kuulleet, joten jos tulee vastaan sana mitä ei ymmärrä, kysy vaan rohkeasti ja kohteliaasti. Vaikka että nyt on kyllä sellainen sana mitä en tunne, voitko kertoa minulle mitä se tarkoittaa. Näinhän toimimme ulkomaillakin, mielestäni se ei ole mikään häpeä ja voit vielä kiittää että olet oppinut uuden sanan. Olipa muuten tökerö asiakas, huono käytös on pahempaa kuin se ettei tiedä kaikkia maailman sanoja.

Vierailija
91/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nuori äiti puhui vauvan vannattamisesta. Olin ihan kuutamolla.

Vierailija
92/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs on mauseri?

sama kuin tussari

Mauseri on työntömitta, tussari on pyssy

Mauser on pistooli,käsiasemalli.Ukkomauser oli jossain mainoksessa.

Vierailija
93/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin parikymppisenä Tarjoustalossa kesätyössä. Asiakkaat olivat mukavia eivätkä juuuri tulleet kysymään apua. Toki mielelläni autoin aina kysyttäessä.

Kerran eräs nainen tuli kysymään onko meillä vannoja myynnissä. Minä kysyin naiselta "Mikä on vanna?" Koska en tosissaan ennen ollut kuullut tuollaista sanaa. "Etkö sä tiedä mikä on vanna!?!" Nainen huutaa pää punaisena. "No siinä kylvetetään vauvaa!" Minä vastasin että joo, kyllä meillä on sellaisia ja näytin hänelle.

Kotona otin sitten selvää että kyseessä oli murresana. Samalla tavalla minä olisin voinut palvella häntä vaikka stadin slangilla ja suuttua kun ei ymmärrä mitä mikäkin sana tarkoittaa.

Kaikkea sitä.

Vai, että pää punaisena... ;) 

Koittakaapa ite huutaa pää punaisena noi lauseet... 

"Etkö sä tiedä mikä on vanna!?!"  

"No siinä kylvetetään vauvaa!" Ei kuulosta ihan huudolta.

Suomalaisten mielestä kaikki normaalia puheääntä tuohtuneempi ilmaisu on "raivoamista ja huutoa". Myöskään sillä ei ole mitään väliä, kumpi on oikeassa (ap ei toki mitään virhettä tehnyt, vaan mielestäni ihan oikein toimi ja käyttäytyi.) vaan se,  joka pystyy itsensä tekopyhästi pidempään hillitsemään saa mukamas vaihtaa koko puheenaiheen siihen, että keskustelu ei ole asiallinen toisen volyymien perusteella. Epäkunnioittavaa ja halveksuvaa paskaa saa vuodattaa rivien välistä ja jopa suoraan, kunhan puhuu vaan ilmeettömästi hiljaisella äänellä tai pilkallisesti eli suutaan saa soittaa ihan vapaasti ja todistajatkin vaan tölläävät, mutta jos joku hermostuu niin se on niin maan hirveetä että.. 

Tiedän tämän miehestäni, joka todella hiukan kohottaa ääntä, kun huomaa, että toinen yrittää ignoorata hänen asiansa. Saa sitten toistuvasti palautetta, että on mukamas raivonnut/huutanut/käyttäytynyt uhkaavasti.. Mieheni ulkoinen koko näyttää myös vaikuttavan kanssakeskustelijan tuntemuksiin. Mieheni käyttäytyy hyvin asiallisesti : ei kiroile, ei nöyryytä, ei häpäise, mutta on jämäkkä ja hyvin jyrkkä sen kanssa, että asia todella hoidetaan asianmukaisesti. 

Niin minä vaan sitä: että ihanko todella se rouva huusi pää punaisena? Et yhtään liioitellut.? Olit varmasti ihan oikeassa, joten ihmettelen tarvetta värittää juttua. ?! Tai sitten on vaan s tosi harvinainen tapaus. 

Minulle huusi kerran yksi normaali mieshenkilö, kun olin töissä, mutta se oli oikeasti menettänyt hermonsa ja sanoitus sen mukaista: P...KELE S..TANA H...ETTI J..ALAUTA...ynnä muuta mölinää. Tuohtuneita asiakkaita tapasin jatkuvasti, ääni hiukan kohonneena, mutta puheesta ihan hyvin sai selvää ja heillä oli tai ei ollut aihetta hermostumiseen. 

Vierailija
94/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vannat  vielä ymmärrän, mutta äitini ei meinannut saada kahvia kun tilasi "kaksi sumppia". Nuori myyjätyttö  oli ihan hämillään ! Selvitin sitten äidin takaa että kaksi kahvia kiitos..

Vierailija
95/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan moni tietäisi, mikä on tassi?

Muari ryysti aina tassilta kaffia. Pisti sen kolomen sormen varaan ja sokuri oli hampairen välis.

Vierailija
96/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa erikoinen. Olen 40-vuotias helsinkiläinen, enkä koskaan ole ennen kuullut sanaa vanna. Vaikka olen lukenut paljon kirjallisuutta, opiskellut kaksi yliopistotutkintoa, ja isäni ja äitini suvut ovat muualta Suomesta kuin täältä etelästä. Luulin otsikosta, että vanna on joku 1900-luvun alun sana, jota kukaan ei ole käyttänyt lähes sataan vuoteen ja joku asiakas on tahallaan kyykyttänyt ap:ta. Vauvat kylpee ammeessa tai vauvan ammeessa tai lasten ammeessa. Tai jos ei tiedä sanaa amme, niin sitten vauvat kylpee "siinä esineessä/systeemissä, jossa kylvetetään vauvoja".

Olen 40v, syntynyt Mikkelissä nyt asun Imatralla ja en ole  ikinä törmännyt keneenkään, joka ei ymmärrä että vanna = vauvan amme!

Vierailija
97/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän täytyy tietää myyntiartikkeleiden myyntinimet. Eli käytännössä ne nimet, jotka lukee hyllynreunan tuotelapussa/hintalapussa. Vauvan amme myydään kaikkialla suomessa tuotenimellä amme. Myyjän ei tarvitse tietää myyntiartikkeleille erilaisia lempinimiä tai murrenimiä.

Vierailija
98/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakstuuki on vahakangas, entäs hantuuki, käsipyyhe. Olen asunut lapsuuteni Ruotsin rajalla. Tuttuja sanoja rajan pinnassa.

Vierailija
99/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40v, syntynyt Mikkelissä nyt asun Imatralla ja en ole  ikinä törmännyt keneenkään, joka ei ymmärrä että vanna = vauvan amme!

No ilmeisesti vanna on venäjän kielestä idästä tullut murresana, joka on käytössä Itä-Suomessa. Sitä ei ole koskaan kuullutkaan ihmiset, jotka viettävät elämänsä Etelä-Suomessa tai Varsinais-Suomessa.

Vierailija
100/370 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kahvilassa: Ottaisin tuon lakkakakun palan.

Myyjä: Ööö, minkä?

Minä: Tuon tuossa

Myyjä: Ai tämän, ei tätä kukaan ole aikaisemmin kutsunut lakkakakuksi

Minä: Aha?

Leivoksen nimi oli Keskiyön aurinko, nimilappu oli vain sijoitettu väärään kohtaan eli lasivitriinissä olevan toisen leivosrivin eteen.

Höh, on se kumma jos Antellin myyjä ei tiedä mikä on lakka :D Monesti olen tilannut Keskiyön auringon lakkakakkuna ja ovat tajunneet :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi