Mummi lupasi tyttärelleni korvakorut!!
Mä jouduin aikoinaan itse oottamaan 9-vuotiaaksi ennenkuin äitini lopulta antoi mun reijittää korvat.
Nyt kun mun äiti hoitaa aina välillä mun omia tyttäriäni hän lupasi tänään mun 5-vuotiaalle tytölle korvakorut!
Juttu meni näin: " Kyllä mummi vie Nean korvakorukauppaan ja laitetaan sulle oikeat reiät ja mummi ostaa tottakai ihanat timanttikorvakorut omalle kullanmurulle." Näin siis mummi oli tytölle luvannut ja tyttö oli tietty aivan haltioissaan kun menin hoidosta hakemaan.
Sitten kun mummi huomas mun kauhistuneen ilmeen se alkoi vähän varoa sanojaan ja sanoi että minultakin pitäisi varmaan vielä kysyä...
Tosi kurja joutua tällaisen pahan äidin rooliin ja kieltää koko juttu jota ne kaksi ovat jo suunnitelleet ja tyttökin on aivan onnessaan. Voi vee.
Mä olin tosiaankin itse päättänyt että sais oma tyttökin ottaa vielä muutaman vuoden. Miten te muut? Ootteko te sopineet jonkun iän jolloin korvat vasta reijitetään? Mua niin harmittaa ne mahdolliset tulehdukset ja mätäparit yms. Perhanan mummi minkä teki.
Kommentit (78)
Vierailija:
Vaikka 5 vuotiaalla olisi prinsessaikä, olen ajatellut, että hän ei silti saa koruja, eikä prinsessamekkoja. Turhaan ruokkia lapsen mielikuvitusta, että hän olisi muka joku maailmannapa ja prinsessa.
Parempi lapselle opettaa, että tuollainen on turhuutta ja jos muilla tyttärillä on, se on heidän häpeänsä. On oltava ylpeästi erilainen. Hyvä itsetuntoinen lapsi ei kerjää vanhemmiltaa korvakoruja, vaikka kaikilla muilla olisi.
Tärkeä ja ihana kaikinpuolin. Vanhemmiltaanhan lapsen on ihailua saatava. Olkoot se sitten meidän prinsessa -tyylistä, jos lapsi on ihastunut prinsessatyyliin.
Pienillä tytöillä tuntuu olevan kaipuu ja kaiho kaikkeen kauniiseen ja meidän aikuisten mielestä turhaan. Mutta olen tästä lukenutkin jonkun viisaan sanoja. Lapsen pitää antaa elää prinsessavaiheensakin. Ei ole meidän aikuisten tehtävä kieltää lapselta kauneutta, tai sanoa, mikä on kaunista. Totta kai lapseni on saatava röyhelöitä ja vaaleanpunaista.
Itsetunto kasvaa siitä, että hän saa olla sellainen kuin on. Ei pakoteta joksikin muuksi.
Mä jouduin aikanaan odottamaan 12-vuotis-synttäreitäni ennen kuin sain reiät korviin- ja kyllä niitä odotinkin hulluna, olisin halunnut jo 7-vuotiaana.
Mutta sinänsä tuo että mummi lupaa lapselle jotain noin isoa, on pielessä ja mummin pitää itse perua puheensa jos niin päätätte.
Muutenhan opetat sekä lapselle että mummille että annat periksi kun tarpeeksi hankala tilanne tulee- molemmat käyttää sitä varmasti hyödykseen muissakin asioissa.
Mukavaahan on että mummi haluaa antaa lapselle jotain kivaa, mutta syytä on ensin keskustella vanhempien kanssa.
Onko tää mummi sun vai isän äiti?
Meillä mun äiti on aika rauhallinen mutta hysteerinen anoppi ostelee alle 1v tyttärelleni jo luistimia, suksia, polkupyörää jne......
Ihan kiva mutta varastot täyttyy turhaan jo näin aikaisin, ei meidän " vaavi" vielä niistä ymmärrä kun ei ees kävele vielä ihan kunnolla :o)
Ethän kirjoittanut tuota tosissasi?
Totta on että maailman navaksi itseään luulevat lapset on sietämättömiä, mutta mä olen kyllä ollut siinä luulossa että toi prinsessavaihe nyt vaan kuuluu tytöillä asiaan...
EN tiedä mikä allergia sulla voisi olla. Kumma, kun korviksista ei tule mitään allergiaa. Jospa sulla jää pesuainetta sormuksen alle ja se siellä ärsyttää sitten. Niin mun isälle käy, jollei se varo.
Joskus jostain ulkomailta voi saada kultakoruja, joissa on nikkeliä seosaineena, vaikkei saisi olla. Jotkut ovat jopa kullalle allergisia.
Minusta olisi hankalaa varoa koko ajan niitä koruja, ettei reikä repeä.
Kyllä, pitää sallia röyhelöt, rimpsut ja rämpsyt. Meillä kotona saa leikkiä prinsessaa, mutta niitä rimpsuja ei päälle laiteta esim. päiväkotiin. On käytännöllisiä, tyttömäisiä vaatteita ilman hörselöitä.
Mutta, en ymmärrä miten korvakoruasia liittyy tähän??? Reiät korvissa säilyy prinsessaleikki-iän jälkeenkin...
et varmaan ole millekkään allerginen vaan ihottuma johtuu siitä ettei iho saa happea,sormus on siinä liian tiiviisti...
Yhdes ihana aamu-jaksossa oli just tosta kertomas seppä.. siksi suomessakin on alettu myydä sormuksia joissa on " koloja" sisäpuolella,just että hengittäis paremmin!
jo tuolla aiemmin kerroin sai tyttäreni korvikset 5v lahjaksi kun oli niitä jo vuoden halunnut. Kerroin myös että se voi sattua mutta hän halusi ne silti. Korviksia laittaessa hän istui aivan paikallaan ja kun kysyin jälkeenpäin että sattuiko niin tyttö totesi et pikkuisen nipisti mut se meni heti ohi. Reijät eivät tulehtuneet ja tyttö sai itse valita vaihtokorut. Hänellä on korvissa tällä hetkellä pienet nappikorut eivätkä ne ole koskaan tarttuneet hiuksiin eivätkä haitanneet millään tavoin mitään leikkiä.
En myöskään itse ymmärrä että korvikset laitetaan ihan pienille lapsille jotka eivät asiaa itse vielä ymmärrä ja meilläpäin ei edes laiteta alle 5v lapsille ja silloinkin rei' ittäjä juttelee lapsen kanssa ja varmistaa että lapsi itse haluaa ne.
En ymmärrä tuota äitiä joka ei anna lapsensa leikkiä prinsessaa. Meillä saa tyttö olla juuri sellainen kun haluaa. Välillä pukeutuu prinsessaksi ja pitää tanssiesityksiä ja välillä taas kiipeää puuhun ja leikkii supernaista. Kyllä lapsista, joiden mielikuvitusta ja itsetuntoa latistetaan ja jotka eivät koskaan saa olla vanhemmilleen edes hetken maailmannapoja; tulee katkeria ja huonon itsetunnon omaavia aikuisia.
Tyttö rupesi pyytämään korviksia 3,5- vuotiaana. Laitettiin ne sitten kun hän oli 3v10kk ja mitään ongelmia ei ole ollut. Nyt hän on 4,5v ja just äsken vaihdettiin korviksia ;) Tytöllä on myös kaapissa bellen asuste, tuhkimon sekä prinsessa ruususen. Myös balettipukuja löytyy. Lähdemme kohta mummolaan ja tyttö puki housujen alle balettipuvun. Hän on prinsessa :) Myös kaikenlaista kruunua ja hörhelöä löytyy. Ihanaa kun toinen kuvittelee olevansa prinsessa. Korvakorut eivät ole kertaakaan tarttuneet mihinkään eikä laitto sattunut.
Olet mielestäni oikeanlainen äiti!
T. Se tämän ketjun känkkäränkkä :-)
Meillä myös 5v tyttö mutta saa vielä muutaman vuoden odotella korvareikiä ;)
täytyyhän tytön saada olla hieno ;) aattele miten iso juttu se on lapselle! hoidatte ne vaan hyvin, desinfiointi, ei turhaa näpräystä ym. niin ei tulehdu.
omani sai 3v ja oikein hyvin on sujunut.
(vajaa 3v) mummo maksaa reiät ja korvikset. Itse en ole samalla linjalla ollenkaan. Ja ärsyynnyn kovasti aina kun alottaa korvishöpötyksen. Ite tein reiät yläasteella ja turhiksi totesin. En ole korviksia pitänyt 10vuoteen. Silti reikiin tulee edelleen ajoittain pallukat, joista tulee valkeaa visvaa. Olen koittanut mummolle sanoa että tyttö saa korvikset jos isona niitä haluaa, mutta sen ei tartte niistä yhtään höpöttää. Vielä ei ole menny perille =(
Kummitäti olisi vienyt jo 4v. Kohta on ekaluokka takana, mut nyt tyttö ei oo halunnut enään itsekkään kun pelkää kipua.
Vierailija:
Oma tyttöni saa olla vapaasti sitä, mitä haluaa. Jos prinsessa, niin pinkkiä ja hörhelöitä silloin leikit pullollaaan. Jos tekee mieli rakentaa veljen kanssa autorataa, siitä vaan. Meillä ei opeteta, että joku naiseyteen ja tyttöyteen liittyvä olis tyhmää tai turhaa ja poikamaiset harrasteet suotavia ja fiksuja. Lapsi saa harrastaa ja leikkiä minkä tärkeäksi ja kivaksi kokee.
Niin ja asiaan sieltä vierestä: Tytölläni 6v ei ole vielä korvakoruja Enemmän käytännön kuin periaattelliset syyt, ettei vielä ole, vaikka silloin tällöin niitä kyselee. Varmasti saa, ehkä jo ekaluokkalaisena, jos vielä tahtoo ja kivun ja huolehtimisen ymmärtää.