Ihmeellisiä vaatimuksia päiväkodissa
Lapsi aloitti juuri päiväkodissa. Hyvin on mennyt, lapsi viihtyy ja on hyvällä tuulella kun haetaan kotiin. Nyt alkoi vaan tulla outoja vaatimuksia vanhemmille. Pitäisi askarrella jotain julisteita perhekuvista, ja viedä päiväkotiin, ja kirjoitella jotain lasten parhaita puolia ja rakkaudensanoja, niin että niitä voidaan lueskella lapsille. Siis häh? En tajua. Onko päiväkodeissa yleistäkin että vanhemmille annetaan "kotiläksyjä"? Ja vielä sellaisia, että niihin joutuu laittamaan omaa aikaa? Ei kyllä kiinnosta yhtään. Lapsi on päiväkodissa, koska tarvitsee turvallisen paikan missä olla sillä välin kun vanhemmat ovat töissä. Ei tässä haluttu millekään askartelukurssille.
Kommentit (380)
MInä sanoin päiväkodille, että haluan meille kotiin kuvat hoitajista ja perheistään. Pitäähän kotonakin katsella kuvialapsen kanssa ja miettiä, että missä se Saija-täti mahtaa nyt olla, onkohan se vaikka lenkillä. Jostain syystä päiväkodissa ei innostuttu tästä ollenkaan, että heidän kuvansa olisi kaikkien perheiden katseltavana. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä alku vanhemmille, joita ei pätkääkään kiinnosta. Mä tekisin tuon yhdessä lapsen kanssa, ja kun sillä joskus tulisi ikävä, näkisi sen yhdessä tehdyn seinällä ja muistaisi nuo sanat ja tunnelman.
Mulla onkin vaan neljä lasta, joten mistäpä minä mitään tiedän...
Hehe, onko kiva kiillottaa omaa kruunua? Voi tehdä, jos a) päiväkoti maksaa valokuvat ja muut materiaalit, sekä b) korvaa minulta kuluneen ajan (vakiotaksani on 50 e/alkava tunti + alv). Luuletko että suostuvat?
Maksoiko joku sulle sen lapsen tekemisestä? Sääli, ettet saa työnnettyä sitä takaisin, vuoden mutsi.
En ole kommentoinut tuota edellistä, mutta kyllä joku voi ihan oikeasti olla niin varaton että kuukauden budjetti kärsii tuollaisesta, sinulle se ei ehkä ole ylimääräistä, mutta joku joutuu todella laskemaan kaikki rahansa centin rajoissa.
Mitä tällainen varaton sitten tekee siinä tapauksessa, kun hänen lapsensa ainoat hanskat menevät hukkaan päiväkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitpa näkemässä, miten joka taapero menee päiväunilta herättyään taulunsa luo keräämään voimaa ja rakkautta. Mä olen nähnyt. Kauheaa, ettet välitä lapsestasi. Se taulu on lapselle tosi tärkeä.
Ja samalla lapsia eriarvoistava ja syrjivä kun osa vanhemmista panostaa ja osa ei. Tällaista ei todellakaan kuulu vaatia kotona tehtäväksi vaan se on päiväkodin tehtävä.
Päiväkodin tehtävä hommata lapsen perheestä kuva ja kertoa, mitä vanhemmat lapsessaan rakastavat?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun lapset on jo isoja koululaisia! En olisi ikinä suostunut mihinkään askarteluihin enkä päiväkodin vanhempainiltojen piirileikkeihin. Ja kyllä, rakastin ja rakastan edelleen lapsiani enemmän kuin mitään.
Luulen, että päiväkotilapselle on hyödyllisempää olla hoitopäivän jälkeen vaikka ihan äidin kainalossa vs. se, että saisi katsella jotain ihmeen valokuvakollaasia päiväkodissa ja olla sitä varten yksin kotona leikkimässä, kun äiti sitä askartelee.
Mulla meni hommaan noin 5 minuuttia kun lapsi oli nukkumassa. Lapseni tuskin kärsi vanhempien läsnäolon puutteesta tuona aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä alku vanhemmille, joita ei pätkääkään kiinnosta. Mä tekisin tuon yhdessä lapsen kanssa, ja kun sillä joskus tulisi ikävä, näkisi sen yhdessä tehdyn seinällä ja muistaisi nuo sanat ja tunnelman.
Mulla onkin vaan neljä lasta, joten mistäpä minä mitään tiedän...
Ei kysymys ole kiinnostuksesta, vaan perheen yksityisyydensuojasta, sillä ei ainakaan meillä jaeta perhekuvia kelle tahansa tai julkiseen käyttöön. Ja kukaan ei tiedä mihin nämä valokuvat ja rakkausrunot päätyvät.
Minä tiedän: päiväkodin seinälle ja sen jälkeen lapsen askartelukansioon kotiin vietäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten korpeaa, jos tähän "yhteisöllisyyteen" käytetty aika on pois lasten perustarpeiden täyttämisestä.
Tältä palstalta olen joskus lukenut, miten rankkaa päiväkotien henkilöstöllä on, kun pitää järjestää kaiken maailman äitienpäivähäppeningejä, isovanhempien kahvituksia ja ties mitä. Minunkaan arkeani nuo iltatapahtumat eivät tee yhtään helpommaksi, joten voitaisiin ihan suosiolla luopua niistä. Tai vanhempainyhdistys järjestäisi ne, ja henkilökunta tulisi omalla ajallaan, jos tulisi.
Joten hyvä perushoito etusijalle, henkilökunnan ei tarvitse näprätä seinille mitään teoksia meikäläisen perhekuvista eikä järjestää iltakekkereitä joiden vuoksi arkea pitää pyörittää vajauksella.
Lapsen turvallisuudentunteen tyydyttäminen/tukeminen on varmasti sinunkin mielestäsi aika perustavaa laatua oleva tarve? Siihen tällainen kai pyrkii. Tällainen tehtävä pitäisi olla jokaisessa päiväkodissa! Ei todella tarvi olla mikään Picasso että saa pari valokuvaa liimattua paperille omaa lasta varten.
Entä jos lapsi sattuu olemaan julkisuuden henkilön lapsi tai jos vanhempi työskentelee turvallisuutta ja suojelua vaativassa tehtävässä?
Ja yhtä hyvin lapsi voidaan leimata päiväkodissa, valokuvien perusteella.
Kuka ottaa valokuvista juridisen vastuun? Ja miten huomioidaan laissa annettu perheen yksityissuoja, jos kuvat ovat kaikkien nähtävillä ja saatavilla.
Ihan omana itsenään ne julkisuuden henkilöt kuitenkin käyvät tuomassa ja hakemassa lapsensa päiväkodista, istumassa vanhempainilloissa ja kevätjuhlissa, ja silloin saattaa muille vanhemmille paljastua, että heidän lapsensa on samassa päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole yhtään kuvaa kymmeneen vuoteen missä näkyisin kaulasta ylöspäin.
Millaisiahan kuvia sinä sitten otat/otatat itsestäsi...
Vanhemmilla ei ole edes mitään juridista oikeutta antaa julkisuuteen (jota päiväkoti edustaa) alaikäisestä lapsista valokuvia tai hoitolapsen sisaruksista. Sama koskee myös isovanhempia tai muuta perhettä, ellei vanhemmat ole asianomaisilta kysynyt siihen lupaa.
Me tehtin lapselle voimavideo, sillä on mittaa 15 min ja se on lapsen tabletilla mukana päiväkodissa. Sitä on lapsen kiva katsella ihan omatoimisesti vaikka silloin, kun toiset on satutunnilla. Tosin aika pitkään saatiin vääntää kättä siitä, että lapsi voi ottaa tabletin esille koska haluaa, mutta vedottiin siihen, että tämä on lapsen parhaaksi. Jollekin riittää vanhanaikainen stilkuva, meidän lapsi on tottunut videoihin jo vauvana. Jokaisella lapsella on oikeus saada katsella sellaisia kuvia, joihin on tottunut ja jotka parhaiten lievittää eroahdistusta ja tuo turvaa.
Vierailija kirjoitti:
MInä sanoin päiväkodille, että haluan meille kotiin kuvat hoitajista ja perheistään. Pitäähän kotonakin katsella kuvialapsen kanssa ja miettiä, että missä se Saija-täti mahtaa nyt olla, onkohan se vaikka lenkillä. Jostain syystä päiväkodissa ei innostuttu tästä ollenkaan, että heidän kuvansa olisi kaikkien perheiden katseltavana. Miksiköhän?
Se hoitajien kuva kyllä menee kaikille lapsille, jotka valokuvauksessa ottavat ryhmäkuvan.
Nykykulttuuri on muutenkin kuvallistunut ja kuvien (selfieiden ja niden esittelyn, instagramin ym.) merkitys identiteetille saanut suhteettoman merkityksen. Pidän arveluttavana, vaikkakaan en yllättävänä, että päiväkodit lähtevät tähän kehitykseen näköjään kritiikittömästi.
Itse en todellakaan antaisi itsestäni mitään kuvia päiväkotiin. Tosin en veisi lastakaan sinne hoitoon, jos ammatillinen kasvattajuus on noin muotivirtausten vietävissä. Lapselle voisin antaa oman kotipaitani, jota voisi pitää unirättinä, että kokee olonsa tutuksi ja turvalliseksi.
Päiväkodeissa olisi syytä vakavasti miettiä, onko tarpeen mukautua vallitsevaan kuvia ylikorostavaan kulttuuriin, vai olisiko kasvatusalan ammattilaisilla kykyä auttaa lasta käsittelemään ikäväänsä jollain aktiivisemmalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtin lapselle voimavideo, sillä on mittaa 15 min ja se on lapsen tabletilla mukana päiväkodissa. Sitä on lapsen kiva katsella ihan omatoimisesti vaikka silloin, kun toiset on satutunnilla. Tosin aika pitkään saatiin vääntää kättä siitä, että lapsi voi ottaa tabletin esille koska haluaa, mutta vedottiin siihen, että tämä on lapsen parhaaksi. Jollekin riittää vanhanaikainen stilkuva, meidän lapsi on tottunut videoihin jo vauvana. Jokaisella lapsella on oikeus saada katsella sellaisia kuvia, joihin on tottunut ja jotka parhaiten lievittää eroahdistusta ja tuo turvaa.
Meillä sama. Käyttää sitä päikyille mennessä, ja kun on viimeinen haettava usein niin rauhoittuu siihen sen yksinäisen vartin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten korpeaa, jos tähän "yhteisöllisyyteen" käytetty aika on pois lasten perustarpeiden täyttämisestä.
Tältä palstalta olen joskus lukenut, miten rankkaa päiväkotien henkilöstöllä on, kun pitää järjestää kaiken maailman äitienpäivähäppeningejä, isovanhempien kahvituksia ja ties mitä. Minunkaan arkeani nuo iltatapahtumat eivät tee yhtään helpommaksi, joten voitaisiin ihan suosiolla luopua niistä. Tai vanhempainyhdistys järjestäisi ne, ja henkilökunta tulisi omalla ajallaan, jos tulisi.
Joten hyvä perushoito etusijalle, henkilökunnan ei tarvitse näprätä seinille mitään teoksia meikäläisen perhekuvista eikä järjestää iltakekkereitä joiden vuoksi arkea pitää pyörittää vajauksella.
Lapsen turvallisuudentunteen tyydyttäminen/tukeminen on varmasti sinunkin mielestäsi aika perustavaa laatua oleva tarve? Siihen tällainen kai pyrkii. Tällainen tehtävä pitäisi olla jokaisessa päiväkodissa! Ei todella tarvi olla mikään Picasso että saa pari valokuvaa liimattua paperille omaa lasta varten.
Entä jos lapsi sattuu olemaan julkisuuden henkilön lapsi tai jos vanhempi työskentelee turvallisuutta ja suojelua vaativassa tehtävässä?
Kuka ottaa valokuvista juridisen vastuun? Ja miten huomioidaan laissa annettu perheen yksityissuoja, jos kuvat ovat kaikkien nähtävillä ja saatavilla.
Ihan omana itsenään ne julkisuuden henkilöt kuitenkin käyvät tuomassa ja hakemassa lapsensa päiväkodista, istumassa vanhempainilloissa ja kevätjuhlissa, ja silloin saattaa muille vanhemmille paljastua, että heidän lapsensa on samassa päiväkodissa.
Joo, mutta silloin asianomaiset voivat kieltää itsestään valokuvaamisen.
Mutta jos perheen naamataulut ovat päiväkodissa, kuka tahansa voi käyttää niitä hyväksi ja median käyttöön, myös henkilökunta, nykyteknologian avulla.
Yleensä perhekuvissa on myös muita perheenjäseniä esim.vanhemmat sisaret, isovanhemmat jne. He eivät ehkä halua edustaa naamataulullaan päiväkodissa ja ihmisten töllötettävänä.
Kannattaa mennä sinne vanheimpaaniltaan. Niissä on varattu aikaa vanhempien mielipiteille ja toiveille, myös kritiikille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä sinne vanheimpaaniltaan. Niissä on varattu aikaa vanhempien mielipiteille ja toiveille, myös kritiikille.
ja toki sitä otetaan vastaan myös muulloin
Vierailija kirjoitti:
Mitä on rakkaudensanat?
Se on kasvatustieteen korkeasti koulutettujen ammattilaisten ammattisanastoa, jota ei kuka tahansa törhö ymmärräkään. Nyt on pedagogiikka laadukasta!
Onkohan ihan laillista vetää koko perheen (asiakkaan) kuvat julkisen laitoksen seinälle kaikkien perheiden näkyviin? Lasten kuvaaminen ja kuvien jakaminen on tarkkaa puuhaa päiväkodeissa. Kirjalliset luvat täytyy olla eikä se sittenkään ole aina ihan selvää, voiko kuvia laittaa esille ja mihin ja mihin niitä käytetään ja miten varmistetaan kuka ne näkee. Päiväkodeissa käy paljon muitakin kuin vanhempia. Onko vanhemmilla vastaavaa suojaa? Pitäisi ainakin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta silloin asianomaiset voivat kieltää itsestään valokuvaamisen.
Mutta jos perheen naamataulut ovat päiväkodissa, kuka tahansa voi käyttää niitä hyväksi ja median käyttöön, myös henkilökunta, nykyteknologian avulla.
Yleensä perhekuvissa on myös muita perheenjäseniä esim.vanhemmat sisaret, isovanhemmat jne. He eivät ehkä halua edustaa naamataulullaan päiväkodissa ja ihmisten töllötettävänä.
Meinaat, että henkilökunta ottaisi kuvia jostain asiakasperheen kuvasta ja lähettäisi sen Seiskaan? *ojentaa folioa*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hoitajien kuva kyllä menee kaikille lapsille, jotka valokuvauksessa ottavat ryhmäkuvan.
Niin menee, koska opettajalla on virka-työsuhde päiväkodissa, toisin kuin vanhemmilla tai heidän perheenjäsenillä.
Päiväkodilla ei ole mitään oikeutta esim. valokuvata lapsia, ilman huoltajan lupaa, saati että ne laitettaisiin koko kansan nähtäväksi.
Päiväkodissa henkilökunnan ja lasten vanhempien lisäksi käy myös muita ulkopuolisia esim. huoltohenkilöstöä, siivoojia, korjaajia jne.
Ja näin asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan, koska ei kukaan hae Leevin vanhempien kuvaa laatikosta esille, ei siihen ole aikaa. Hyvä kun pienten ryhmässä ehditään vaipat vaihtamaan ja lapset syöttämään, johonkin valokuvien katseluun ei normaalipäivänä ole todellakaan aikaa. Aamussa on käytännössä yksi ainoa hoitaja ryhmän kanssa, vasta ulkoiluun tulee seuraava töihin, joten kyllä ne valokuvataulut saa aika pitkään turhina olla.