Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmeellisiä vaatimuksia päiväkodissa

Vierailija
02.08.2017 |

Lapsi aloitti juuri päiväkodissa. Hyvin on mennyt, lapsi viihtyy ja on hyvällä tuulella kun haetaan kotiin. Nyt alkoi vaan tulla outoja vaatimuksia vanhemmille. Pitäisi askarrella jotain julisteita perhekuvista, ja viedä päiväkotiin, ja kirjoitella jotain lasten parhaita puolia ja rakkaudensanoja, niin että niitä voidaan lueskella lapsille. Siis häh? En tajua. Onko päiväkodeissa yleistäkin että vanhemmille annetaan "kotiläksyjä"? Ja vielä sellaisia, että niihin joutuu laittamaan omaa aikaa? Ei kyllä kiinnosta yhtään. Lapsi on päiväkodissa, koska tarvitsee turvallisen paikan missä olla sillä välin kun vanhemmat ovat töissä. Ei tässä haluttu millekään askartelukurssille.

Kommentit (380)

Vierailija
121/380 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan päiväkodin lasten ja henkilökunnan kuvat työpaikkani seinälle, jotta voin raskaan päivän aikana samastua lapseni elämään, keiden kanssa hän viettää päivänsä. Sopiiko?

Vierailija
122/380 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on uskomaton! Ikävää, että pk:n henkilökunta ei ole osannut ap:lle selittää mistä on kyse ja miksi niitä kuvia pyydetään. Kun oma lapseni aloitti hoidossa, saimme pk:lta keväällä hoitajien laminoidun kuvan ja henkilökunnalta neuvon laittaa se esille lapsen korkeudelle seinälle. Näin tehtiin ja kesän aikana heistä puhuttiin paljon. Samassa yhteydessä saimme myös kartongin ja pyynnön, että liimaisimme sille kuvia lapselle tärkeistä ihmisistä ja toisimme taulun tutustumispäivänä yhdessä mukanamme. Toki sanottiin myös, että tämä ei missään nimessä ole pakollista. Kuvia laitoimme vanhemmista, serkusta, isovanhemmista. Toki kysyimme kaikilta luvan ja selitimme minne kuvat tulevat esille. Tämä oli yksi pieni, mutta merkittävä osa erittäin hyvin suunniteltua pehmeää alkua päiväkodissa. Ja kyllä, taulu oli todella tärkeä lapselle. Hänellä on nykyisin se seinällään omassa huoneessa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/380 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvästi perheen yksityisyys - lapsi aloittaa päiväkodin!

Taisi mennä jo odotusaikana fb.

Vierailija
124/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun aloittaja tarvitse tehdä mitään tuollaista, itse en ainakaan tekisi.

Vierailija
125/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjätty ilman kotiläksyjä silloin kun lapsi oli tarhassa 15 vuotta sitten. Tai ehkä se onkin itkenyt ikäväänsä tyhjän seinän edessä kun ei ole ollut perhekuvia katseltavaksi. Kyllä sun ap pitää tuollainen varmaan värkätä ettei lapsi ole ainoa jolla ei sellaista ole. Muuten sanoisin että voi hyvää päivää. 

Vierailija
126/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä alku vanhemmille, joita ei pätkääkään kiinnosta. Mä tekisin tuon yhdessä lapsen kanssa, ja kun sillä joskus tulisi ikävä, näkisi sen yhdessä tehdyn seinällä ja muistaisi nuo sanat ja tunnelman.

Mulla onkin vaan neljä lasta, joten mistäpä minä mitään tiedän...

Hehe, onko kiva kiillottaa omaa kruunua? Voi tehdä, jos a) päiväkoti maksaa valokuvat ja muut materiaalit, sekä b) korvaa minulta kuluneen ajan (vakiotaksani on 50 e/alkava tunti + alv). Luuletko että suostuvat?

Siis oikeestiko sä et voi tehdä lapsesi eteen mitään pyydettyä ja samalla hinnoittelet kaiken lapseesi liittyvän ? 

Vierailija
127/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä vaatimuksia? Vai kummallisia?

Vierailija
128/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä alku vanhemmille, joita ei pätkääkään kiinnosta. Mä tekisin tuon yhdessä lapsen kanssa, ja kun sillä joskus tulisi ikävä, näkisi sen yhdessä tehdyn seinällä ja muistaisi nuo sanat ja tunnelman.

Hehe, onko kiva kiillottaa omaa kruunua? Voi tehdä, jos a) päiväkoti maksaa valokuvat ja muut materiaalit, sekä b) korvaa minulta kuluneen ajan (vakiotaksani on 50 e/alkava tunti + alv). Luuletko että suostuvat?

Siis oikeestiko sä et voi tehdä lapsesi eteen mitään pyydettyä ja samalla hinnoittelet kaiken lapseesi liittyvän ? 

Tyypillistä mammaluentaa. (En ole se, jolta kysyit. Kyllästynyt vain mammain heikkoihin luku- ja argumentointitaitoihin)

Vierailija
129/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kierrellyt pääkaupunkiseudun päiväkodeissa ja nähnyt joissain niistä näitä perhetauluja, joissa on kuvia vanhemmista ja lapsesta (ja hänen sisaruksistaan). Niitä ei ole pakko tehdä, eikä koskaan ole koko ryhmä sellaista tuonut eikä vaadittu tuomaan.

Ne ovat kyllä tosi kivoja, ja jotenkin tuovat perhettä ja päiväkotiryhmää lähemmäs toisiaan. On myös kiva esim sijaiselle nähdä, että tuossa on tuon lapsen vanhemmat, mutta tämä ei ole silti perhetaulujen tarkoitus.

Kukaan eikä mikään taho vaadi nimenomaan äitiä tekemään niitä, toki tämänkin asian voi halutessaan vääntää niin, että "tässä taas annetaan perheenäidille lisää töitä ja mikä se tämmöinen juttu on ja miksi mun pitäisi.." Tarkoitus on, että koko perhe yhdessä tekee.

Asiaan voi suhtautua vähintään kahdella tavalla. Aloittaja kokee tällaisen perhetaulun tekemisen jotenkin ärsyttävänä ja uhkaavana, sen verran on negatiivinen tuo aloitus.

Miksi et haluaisi jakaa muutamaa kuvaa perheestäsi lapsesi ryhmän kesken? Lapsi näkee vanhempiensa kuvan kesken päivää päiväkodissa, ja sekin luo mukavaa fiilistä ja antaa lapselle sellaisen kivan tunteen, että tässä me ollaan, meidän perhe.

Vähemmistö vanhemmista on näitä tauluja yleensä väsännyt. En ymmärrä, miksi ei voisi yhdessä tällaista kotona tehdä, sekin on oma kiva projekti.

Päiväkoti yrittää kaikin tavoin luoda yhteisöllisyyttä ja luottamusta kodin ja päiväkodin välille.

Vierailija
130/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on just niin sitä lällyn lällyä jota kaikessa inhoan.  Lapsi viedään päiväkotiin sen takia että vanhemmat voivat käydä töissä ja voivat olla varmoja että lapsi on hyvässä hoidossa, ...tai no ainakin hoidossa.  Ei päiväkodin (tavalliselle suomalaiselle jopa maksullisen) kuulu alkaa vanhempia kuormittamaan sinä töistä vapaana olemisaikana turhaan kun heillä muutenkin tekemistä kodissaan sen palkkatyön jälkeen.

Vierailija
131/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on just niin sitä lällyn lällyä jota kaikessa inhoan.  Lapsi viedään päiväkotiin sen takia että vanhemmat voivat käydä töissä ja voivat olla varmoja että lapsi on hyvässä hoidossa, ...tai no ainakin hoidossa.  Ei päiväkodin (tavalliselle suomalaiselle jopa maksullisen) kuulu alkaa vanhempia kuormittamaan sinä töistä vapaana olemisaikana turhaan kun heillä muutenkin tekemistä kodissaan sen palkkatyön jälkeen.

Juuri näin. Tottakai, lapsikohtaisesti valokuva perheestä voi hoidon aloituksen ikävää lievittää ja tällöin sen tuonti on ihan ok, mutta ei niiden kuvien seinällä tarvitse olla saati että perheen tulisi askarrella siitä kuvasta yhtään mitään. Omat lapseni on olleet sellaisia, että ollessaan hoidossa esim isovanhemmilla (silloin tällöin, eivät ole jatkuvia hoitoapureita), on vanhemman yhteydenotto kesken hoidon jopa pahentanut ikävää. Voisin nähdä että meidän kohdalla tuollainen olisi torpannut päiväkotiin sopeutumisen jo alkuunsa kun naamalle olisi jatkuvasti hierottu että nämä tässä on vanhemmat ja nyt et saa niitä nähdä.

Meidän päiväkodissa yli-innokkaat vanhemmat ehdottivat että pidettäisiin sellainen päivä jotta vanhemmatkin tulevat yhdeksi päiväksi päiväkotiin mukaan. Ei siis mikään lapsen hoidon aloitukseen liittyvä tutustuminen vaan ihan random-päivä kesken kauden. No kiva, mullapa ei ole lomapäiviä jemmassa joten joudun tekemään ylitöillä päivän sisään. Palkatonta ei tähän saa, tosin se nyt olisi kaiken huippu. Kiitos päiväkoti kun mahdollistatte työssäkäynnin, eikun hetkonen. Painan viikon kymmentuntista päivää nähden lastani hereillä 2h. Kiitos.

Vierailija
132/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahdeksan lasta ja päivähoitopalveluja olen käyttänyt 20 vuoden ajan. Kyllä on ajat muuttuneet.

Vanhempainiltoihin en ole enää vuosiin osallistunut. Niissä ei ole minulle mitään uutta. En jaksa tuntikausia jauhaa synttäritarjoiluista tai kurahousuista (pitääkö olla henkselit vai vyötärömalli). Ne on tarkoitettu sisällöllisesti niille, joiden ensimmäinen lapsi on aloittanut päiväkodin.

Omaa lasta pidettiin outona, kun hänellä ei ollut unilelua. Selitin, että kyllä hänellä on: Puuha-Pete traktori, mutta päiväkodin ohjeiden mukaan kovia leluja saa viedä vain lelupäivänä. Lapselle allergiaa, joten pehmoleluja vältellään.

Marraskuussa lykättiin käteen tyhjä vhs-kasetti, joka piti täyttää jouluisella materiaalilla joulukalenteria varten. Kyllä siinä vaiheessa tuli mieleen, että näin ne hoitajan hommat ulkoistetaan vanhemmille. Askartele ja ideoi siinä sitten työpäivän jälkeen.

Vierailija
133/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyyttä ja luottamusta ei voi tehtäviä jakelemalla ja ylhäältäpäin luoda. Yhdessä vanhempien kanssa voi ideoida, ja jo varhaiskasvatussuunnitelman perusteetkin edellyttävät, että perheiden erilaisuutta kunnioitetaan.

Hyvä tapa lähteä yhteistyöhön ei ole korostaa joka käänteessä, miten asiantuntija ja koulutettu on. Vanhemmat tuntevat kuitenkin oman lapsensa parhaiten ja perhe elää omannäköistään elämää. He ovat lapsensa ensimmäiset ja tärkeimmät varhaiskasvattajat.

Sinänsä ei mitään tauluja tms. vastaan, mutta perheelle voi "antaa" läksyjä, ainoastaan ideoita ja ehdotuksia.

Vierailija
134/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti pyrkii toteuttamaan toiveita. Jos moni vanhempi toivoo tuollaista läheisen päivää, usein se järjestetään. Ei sen vuoksi, että tahdottaisiin jollekin paha mieli. Ja erilaiset tilanteet ymmärretään, ei sen tarvitse olla juuri vanhempi, joka paikalle tulee.

Vierailija
135/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kirjoituksen takana on väkisin joku itiksen sossupummi. Kukaan muu ei esitä rahavaadetta, jos kyseessä on oman lapsen päiväkotiin askarteleminen. Jos ei ole varaa materiaaleihin, niin kannattiko lapsia tehdä?

Vierailija
136/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä kyttäysorganisaation harjoittamaa käskytystä. Vanhempia pisteytetään, vrt. neuvola.

En lähtisi mukaan tuohon. Antaisin palautetta.

Vierailija
137/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

129 toistaa vielä: noita perhekuvatauluja ei ole pakko kenenkään tehdä, eikä niitä yleensä teekään kuin alle puolet perheistä (mun havaintojeni perusteella pääkaupunkiseudulla).  Kyseessä ei siis ole otsikon väittämä vaatimus.

Vierailija
138/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on jo 10 v, mutta samanlainen juliste piti tehdä jo silloin lastemme päikkyyn. Piti olla kuvia perheestä, kerrottu vanhempien töistä, mitä perheenä harrastetaan, isovanhemmista jne. Kuulemma on lasten kanssa kätevää jutella noista asioista kun ovat julisteina kaikkien luettavana. Lapsiemme mukaan noista ei muitenkaan koskaan puhuttu.

Muuten asia olisi ollut minusta ok, mutta minusta oli epämielyttävää kertoa ammateistamme muille vanhemmille. Asia ei kuulu muille. Harrastuksista kerrottaessa perheet olivat panneet parastaan. Ihan älytöntä lesoilua. "Perheemme harrastaa laskettelua Sweitsissä ja sukeltelua Hawaijilla."

Kannattaisiko hankkia työ jota ei tarvitse hävetä ja harrastaa muutakin kuin palstailua?

Vierailija
139/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pää pois perseestä kyse on SINUN lapsesta.

Meinaatko jatkossa laskuttaa esim. Koulun Kevätjuhlaan osallistumisen.

Kovin on yksipuolinen näkemys lapsen kasvatuksesta/elämästä.

Älä koskaan vie mihinkään harrasteeseen, niihinkin menee omaa aikaasi vaikka vain lapsi harrastaa.

Vierailija
140/380 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä isänä teen nämä kaikki samat jutut ilman marinaa. "Omaa aikaa" *nauraa* Oma aikasi alkaa kun lapset menevät nukkumaan ja silloinkin se koostuu siivoamisesta ja pyykinpesusta yms. Kun olet ne saanut tehtyä, niin jaksaahan sitä ehkä katsoa tunnin telkkua ennen nukkumaan menoa.

Olet päättänyt hommata lapsen, joten päätäppä nyt hoitaa velvollisuutesi ja lopeta se turha kitinä. Päiväkodissa lapsi turvaa tuttuihin asioihin ja sinun kuvasi saattaa olla se niistä tärkein. Se kuinka "hienon" siitä teet on oma asiasi... siihen voit laittaa tunnin tai 5min aivan sama.