Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että voi olla kunnon kohottaminen rapakunnosta hyvään kuntoon hidasta.. Mutta palkitsee nyt!

Vierailija
12.08.2026 |

Aloitin elämäntaparemontin 3 vuotta sitten. Olin silloin tosi huonossa kunnossa, pelkkä 2 km lenkin käveleminen(!) särki jalkoja ja hengästytti. Juoksemaan en pystynyt edes yhtä lyhtypylvään väliä, hengästyin niin hirveästi. Ihan sama kuinka hiljaa ja hitaasti yritin sitä juosta. 

No, nyt kävin eilen juoksemassa, juoksin 5 km putkeen, enkä edes juuri hengästynyt, pystyin hengittämään nenän kautta. Juoksu kulki kevyesti. Sillä tavalla kuin en ole villeimmissä unelmissanikaan uskonut ikinä pystyväni itse juoksemaan. Olo oli ja on edelleen todella epäuskoinen, ja samalla euforinen. Se olin todellakin minä, mä pystyin siihen!?! 

Mutta helkkarin hitaasti mun kunto on noussut. Liki 3 vuotta meni että tähän pääsin. Onneksi en luovuttanut, hyvä fyysinen kunto ja kevyt olo on kyllä kaiken sen työn arvoista. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Hieno lopputulos sun urakalla. Niinkuin Ela laulaa, "jos se ois helppoo kaikki tekis niin". Ei ollu helppoo, mutta sä teit 💪

Vierailija
2/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kunto ihan rapa, ajatuskin liikkumisesta saa jo tuskan hien pintaan.

Kunhan saan ruokavalion kohdalleen niin aloitan pienillä liikkeillä kohti parempaa terveyttä. Nyt on aika, ennen kuin tiimalasista loppuu hiekka.

Vierailija
4/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitali?

Itseasiassa haaveilen osallistuvani ensi kesänä johonkin juoksutapahtumaan ekaa kertaa ikinä. Ehkä saan (osallistuja)mitalin sieltä :) 

Ap

Vierailija
5/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä hidasta. Itse aloitin nollasta ja jo kahden viikon jälkeen huomasin kunnon jo selkeästi parantuneen. Noin kuukauden jälkeen kävelin reipasta vauhtia 10 km lenkin.

Vierailija
6/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä hidasta. Itse aloitin nollasta ja jo kahden viikon jälkeen huomasin kunnon jo selkeästi parantuneen. Noin kuukauden jälkeen kävelin reipasta vauhtia 10 km lenkin.

Jep, en tiedä miksi itselläni kesti näin kauan. Masensi kaikki "juoksukouluohjelmat" joissa luvattiin että jo 5 - 10 viikon jälkeen pystyy juoksemaan 5 km. 

Mulla meni tosiaan tämä noin kolme vuotta... Syytä en tiedä. 

Ap

Vierailija
7/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla vaikea ylipaino? Muuten tuo kuulostaa oudolta. Juoksukuntoon kun pääsee jo kuukaudessa.

Vierailija
8/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitali?

Ap kyllä ansaitsee tuosta mitalin🥇🏅🏵

Vierailija
9/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on jaksaa ne puolitoista- kaksi vuotta jotka menevät siihen, että alamäki loivenee, olo tasaantuu ja alkaa sitten paranemaan painonkin pudotessa. Kun alkuun on päästy, seuraavat pari vuotta menevät kuin itsestään ilman sen suurempia ponnisteluita.

Vierailija
10/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! Paljonko sulla on ikää? Itse aloitin jumppaamaan porraskävwlyharjoituksiin viime kesänä. Jo joulun aikaan jumppa sujui helpommin. 2 kertaa viikossa harjoittelen.

Vierailija
11/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla vaikea ylipaino? Muuten tuo kuulostaa oudolta. Juoksukuntoon kun pääsee jo kuukaudessa.

Ylipainoa kyllä oli, mutta ei nyt ihan kauheasti, painoin alottaessani 82 kg. (bmi oli noin 31).

Veriarvot on kyllä saattaneet olla huonot, rautaa aloin syödä matkan varrella. 

Ja luin jostain, että pieni osa ihmisistä kuuluu heihin, jotka joutuvat tekemään moninkertaisen määrän työtä saadakseen kuntonsa kasvamaan, kuin keskiverrosti, ehkä kuulun heihin. 

Enivei, nyt se hyvä kunto on saavutettu, ja tämän aion kyllä ylläpitää. 

Ap

Vierailija
12/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa kyllä oli, mutta ei nyt ihan kauheasti, painoin alottaessani 82 kg. (bmi oli noin 31).

Ja luin jostain, että pieni osa ihmisistä kuuluu heihin, jotka joutuvat tekemään moninkertaisen määrän työtä saadakseen kuntonsa kasvamaan, kuin keskiverrosti, ehkä kuulun heihin. 

Ap

Tosiaan jos kunto ei kohene kohtuullisessa ajassa, kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija
13/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa ap! Paljonko sulla on ikää? Itse aloitin jumppaamaan porraskävwlyharjoituksiin viime kesänä. Jo joulun aikaan jumppa sujui helpommin. 2 kertaa viikossa harjoittelen.

Lähempänä viittä- kuin neljääkymppiä olen. 

Ap

Vierailija
14/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei lääkäri mitään sanonut, kyselin tätä kyllä pariltakin. 

Toinen käski vaan jatkaa liikkumista, ja toinen epäili burn outia tms ja käski levätä. 

Jatkoin kuitenkin niinkuin itse koin hyväksi, ja lopputulos palkitsi nyt kyllä. Hitaaaaasti, mutta varmasti :D

Ap

Vierailija
15/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Taustalla voi olla esim sydämen vajaatoiminta, piilevä tulehdus, raudanpuute jne.

Vierailija
16/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66-vuotias, enkä ole noin huonossa kunnossa, kuin aloittaja 3 vuotta sitten. Kiinnostaisi tietää hänen ikänsä.

Vierailija
17/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli olet aika lyhyt. Noin 162-163 cm pitkä? Ilmeisesti nainen. Tsemppiä juoksuharrastuksellesi.

Vierailija
18/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä vaan, mitä ap tarkoitti.

Ikää mulla oli alle 50. Sapetti se, kun kauppareissulla pikkureppu täynnä ruokaa enkä jaksanut kävellä kotiin, ylämäkeen, piti pysähtyä ja huohotella välillä. Tajusin kuinka huono kunto mulla on. Aloin sitten kävelylenkkejä tekemään, aluksi lyhyitä, lisäsin sitten pituutta.

Alussa lihakset oli aivat kipeet, päässyt edes nojatuolista ylös. Sitten se kipuaika lyheni ja lopulta sitä ei tullut enää ollenkaan. Eli maitohapot jylläsi alussa.

Tuli sitten tämä covid19, se kävelyharrastus loppui. Pikkuhiljaa taas pieniä lenkkejä, niitä "jylläyksiä" ei enää tullut. Eikä tule nytkään, vaikka lopettanut sen harrastuksen lähes kokonaan.

Kaikki tietää sen/ne syksyn ekat liukkaat -kelin. Varoo kaatumista ja siitä syystä etureidet arat/kipeät. Mulle sitä ei enää tule. .... Outo juttu (enkä tarkoita lesoilla).

m. 61v. 

Vierailija
19/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno saavutus! Itse olen myös aloittanut juoksun ihan pienissä pätkissä, nyt menee varmaan jo muutama pylvään väli. 😅 Raudanpuute on varmaan itsellä ollut osittain hidasteena, kun syke karkaa niin helposti ja hengästyttää. 

Vierailija
20/22 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni mielestään "nollasta" aloittanut on kuitenkin aloittanut tilanteesta, jossa jaksaa helposti kävellä 5 kilometrin lenkin tunnissa. Silloin juoksukunnonkin saavuttaa paljon nopeammin kuin ap.

Toki asiaan vaikuttaa myös yksilölliset ominaisuudet ja terveys.

Onnea ap:lle hienosta saavutuksesta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme