kerrotaan erikoisia pohjaratkaisuja ym. hassuja rakennelmia, mihin olet asunnoissa törmännyt
Myytäviä asuntoja katsoessa kyllä välillä miettii että millä idealla joku todella typerä ratkaisu on tehty.
Listaan niitä mihin te olette törmännyt.
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, vanhempani ostivat kerrassaan kummallisen ok-talon ! Ulko-ovelta avautui pitkä, hämärä käytävä jota kattolamppu ei riittänyt valaisemaan ja käytävän molemmilla puolilla oli ovia. Oikealla ensin pieni vessa, minun huoneeni (arvatkaa kuuluiko kiva lorina kun iskä kävi pissalla?) ja vierashuone. Vasemmalla vanhempien makkari, siivouskomero, keittiö ja olohuone, näiden kahden viimeisimmän välillä oli muuten liukuovi! Käytävän päässä oleva ovi vei takapihalle.
Leikkikavereillani oli hauskaa, ja aikuisilla vierailla vähemmän hauskaa, aukoa ovia ja todeta joutuneensa ulos tai siivouskomeroon vaikka vessaan piti päästä....
Minä en ymmärtänyt tästä, millä tavalla tämä oli kummallinen. Aika usein vessa on makuuhuoneen vieressä. Siinä ei ole mitään outoa. Ja siinäkään ei ole mitään ihmeellistä, että erehtyy luulemaan siivouskomeron ovea vessan oveksi.
Ovet olivat identtisiä ja eteinen oli hiton hämärä, vaikka äiti osti kirkkaimmat lampun minkä löysi. En ole ikinä nähnyt tuollaista muualla, oli kuin hotellin käytävä ja asunnon läpi pystyi juoksemaan ulos kun avasi etu ja takaovet.
Minun lapsuudenkotini oli rinnetalo, jossa oli asuintilaa 3 eri kerroksessa. Alakerrassa oli pääovi ja portaat ylös. Lisäksi kylmäkellari ja järkyttävän iso kylpyhuone, jossa oli sementtilattiat, eikä mitään lämmitystä. Sauna oli pieni ja puilla lämpiävä. Kun talvella halusi mennä suihkuun, piti ensin lämmittää saunaa tunti ja pitää saunan ovea auki, että sai lämpöä kylppäriin. Jostain syystä isä keksikin ostaa sinne kylppäriin sähköpatterin, joka piti raahata aina pois suihkun ajaksi, ettei mene märäksi. Toisessa kerroksessa oli sivulla kakkosulko-ovi, joka johti entiseen ruokavarastoon. Siellä oli vielä hyllytkin paikoillaan, mutta ei säilytetty ruokaa kuitenkaan. Ruokavarastosta pääsi keittiöön. Yleensä jos meille tuli tuntemattomia kylään, he kiersivät vähintään kerran talon ympäri etsien ovea. Alakerran ulko-ovi näytti varaston ovelta ja sivupihan ovi myös.
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/helsinki/13793149
Kuka oikeasti nauttii tuollaisesta paikasta, jossa suihkussa ei mahdu oikeasti edes olemaan? Kaikkeen sitä tyytyy, että saa asua ihan keskustassa....
Vähän off topic, mutta kun olin nuorempi, tunsin ihmisiä, jotka asuivat tällaisissa kämpissä. Kyllä ne varsinkin stadilaisille parikymppisille opiskelijoille ja citysinkuille menevät kuin häkä päähän. Sijainti oli tärkein, ei siinä paljon wc:n koko painanut, kunhan nyt oli jonkinlainen pönttö ja suihkumahdollisuus. Eräs tuttuni asui alle parinkymmenen neliön kämpässä, jossa keittiö oli eteisessä (siis varsinaista eteistä ei ollut, vaan asuntoon tultiin suoraan keittiöön) ja wc/suihku juuri tuon linkkaamasi ilmoituksen asunnon kokoinen, ellei jopa hippusen pienempi. Suihkuttelin siellä kerran itsekin, ja kyllä se onnistui ainakin nuorelta ihmiseltä, joka oli hoikka ja notkea. :D Ei kyllä enää näin kolmikymppisenä houkuttaisi tuollainen ratkaisu yhtään. Meillä on nykyään kaksi hyvän kokoista wc:tä sekä erillinen suihkuhuone, eikä siinä ole yhtään liikaa.
Siinä yhdessä ohjelmassa, kun rakennettiin omakotitaloja joillekin, laten talot, niin jossain talossa oli lasiseinää siellä täällä, lapsiperheessä aika vaarallista lasisia seiniä laitella, lapsillehan yleensä sattuu ja tapahtuu, kun leikkivät rajusti.Piha ei ollut ainakaan viherpiha vaan asfalttimöykky.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä uudehkossa kerrostalossa oli joistakin asunnoista ikkuna rappukäytävään. Eikä edes missään katonrajassa, vaan täysin ohikulkijan silmien korkeudella melkein seinän levyinen, hyvän kokoinen ikkuna.
Mitä? Tällaiseen ratkaisuun haluaisin jonkun perustellun syyn. Jos minun asunnossani olisi tuollainen ikkuna, niin peittäisin sen ainakin vanerilla tai jopa teräslevyllä.
Vessanpönttö kylpyhuoneessa on köyhä ja halpa ratkaisu. :'D ja niin ne perinteet jatkuu.
Ei meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin joskus kerrostaloyksiössä jossa ei ollut väliovea, vaan pelkkä ulko-ovi postiluukkuineen, ja ainoa järkevä sängyn paikka sitä ovea vastapäätä. Rapusta kuuluivat kaikki äänet tosi selvästi, esim korkokengillä kävely, ja postiluukusta näki kurkistaa suoraan sänkyyn. Kerran kaverini minua kävi tavoittelemassa aamulla ja kertoi ettei viitsinyt soittaa ovikelloa kun näki minut nukkumassa.
Äh, minä asun tällaisessa asunnossa tällä hetkellä. Siis pieni yksiö ja ei väliovea, herään lähes jokaikinen yö siihen, kun poistinjakaja jättää sanomalehden sillä tavalla "puolitiehen" roikkumaan postiluukusta, eli luukku jää auki ja jakajan kolistelu kuuluu todella selvästi sisälle. :(
Jos joutuisin asumaan noin, niin hommaisin siihen oven eteen vaikkapa sopivan kokoisen vanerilevyn, jonka nostaisin pois kun siitä täytyy kulkea. Tai mahdollisuuksien mukaan tekisin oven siitä vanerista, eli laittaisin siihen yksinkertaiset saranat.
Meillä on kellarikerroksessa sauna ja pesuhuone. En tykkää. Monissa vanhemmissa taloissa tuntuu olevan sama ratkaisu. Ei ole kivaa, kun se kylmä kellari on siinä seinän takana. Eikä ole edes lattialämmitystä. Sitten kapeita portaita sinne kellarikerrokseen saunomaan. Että piti silloin tämäkin höskä ostaa.
Yhdessä aikaisemmista asunnoista tuli asuttua parisen vuotta, kun huomasin makuuhuoneen vaatekomeron alaosassa seinässä pistorasian. Ilmeisesti kaapistot oli rakennettu päälle myöhemmin, kulahtaneita nekin olivat ja asunto oli kuitenkin 70-luvulta, eli missä lie vaiheessa kaappien paikka määritettiin :D
Yhdessä yksiössä oli kylppäri/vessassa amme ja suihku asennettu sille pitkälle seinälle eli vesi ampui päin suihkuverhoa joka oli naamasi edessä ja aivan selässä kiinni oli se suutin. Siinä oli myös tosi vähän tilaa liikutella jalkoja eteen ja taakse. Suihku oli lisäksi sellainen bideen kokoinen. Asensin itse ammeen päätyyn isomman ja sinne se myös jäi seuraavalle asukkaalle. Tuossa vessassa oli myös kummallinen "lattia"kaivo, se oli seinässä sellainen suorakaiteen muotoinen ja lattiatasossa. Ilmeisesti niitä putkia ei oltu suunniteltu vetämään niin suurta vesimäärää mitä tuli kun tulpan irrotti kylvyn jälkeen, vesi virtasi iloisesti pitkin lattiaa. Saattoi tulla myös vaahtoakin ihan suihkun mukana. Parasta oli se muovimatto lattiassa :D Erittäin hygieeninen varmasti kun pääsee kosteus läpi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kellarikerroksessa sauna ja pesuhuone. En tykkää. Monissa vanhemmissa taloissa tuntuu olevan sama ratkaisu. Ei ole kivaa, kun se kylmä kellari on siinä seinän takana. Eikä ole edes lattialämmitystä. Sitten kapeita portaita sinne kellarikerrokseen saunomaan. Että piti silloin tämäkin höskä ostaa.
Lapsuudenkotini on/oli juuri tälläinen. Vanha rintamamiestalo, kellariin meni kylmät betonirappuset, ensin oli tila missä oli kylmällä betonilla kaksi arkkupakastinta ja pesukone, tilasta pääsi perunakellariin, verstaalle ja pukuhuoneeseen. Pukuhuoneen lattia oli muovimattoa, pesuhuone kylmää kaakelia ja saunan lattia kylmää betonia. Lisäksi pesu-ja pukuhuoneen ikkunat olivat maatasolla, sieltä kuka tahansa pääsi alaviistoon kurkkimaan mitä tapahtuu, itse tuota ei välttämättä huomannut jos katselija oli tarpeeksi kaukana. Onneksi talo oli syrjässä vailla naapureita, vaikka se pimeällä kuumottikin :D Aina tuntui (mielikuvitus)katseet selässä.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömin oli jollain asuntomessuilla näkemäni ratkaisu, jossa vessasta oli iso, tavallista lasia oleva ikkuna suoraan terassille, jossa sitten oli viimeisen päälle grillausvermeet. Pönttö oli siis suoraan ikkunaa vastapäätä. Ikkunassa ei ollut verhoja.
Kerrostalokaksiossa aivan järjettömän iso kylpyhuone-sauna -ratkaisu verrattuna muuhun asuntoon.
Rintamamiestalossa ei ollut ollenkaan olohuonetta. Vieraat sitten istuvat joko keittiössä tai makuuhuoneessa parisängyn reunalla.
Meillä oli pitkään niin että ei ollut olohuonetta. Telkkaria katsottiin takkahuoneessa ja viraiden kanssa istuttiin ruokailutilassa, jossa oli 10 hengen pöytä ja sohva. Tai itseasiassa muutimme olohuoneen ruokailutilaksi ja keittiö laajennettiin ruokailutilaan. Olohuone tehtiin yhteen makuuhuoneeseen kun lapsi muutti omilleen.
Vierailija kirjoitti:
http://www.etuovi.com/kohde/8142350?sc=M1111720865&pos=8
Tän asunnon pohjakuva on aika hämmentävä. Livenä ei ole uskallettu katsomaan.
Ainakin ovia on! Noin vajaan 10 neliön alueelle on saatu 6 ovea...
Sisäänpäin aukeava ovi pienessä eteisessä. Eli jos ovi oli syystä tai toisesta kiinni, niin täytyi aina kotiin tulessa ottaa takapakkia ulos, että sai välioven auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä selvittänyt dilemman! Saunan pesuhuoneessa ei ole lavuaaria joten wc-pönttö on siksi outo. Saunaan vievässä kylpyhuoneessa on (en ole koskaan muunlaisia nähnyt).
Minä en vieläkään ymmärrä, mikä ero on saunaan vievällä kylppärillä ja saunan pesuhuoneella. Ja missä näitä lavuaarittomia pesuhuoneita sitten on. Ei ole kyllä koskaan tullut vastaan paitsi jossain mökkiolosuhteissa, mutta ei niissä mitään pönttöjäkään ole.
No esimerkiksi tässä. Pesuhuoneessa on pönttö, muttei lavuaaria, ainoastaan pönttö.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/jyv%C3%A4skyl%C3%A4/13743528
Tämä on hyvin tyypillinen ratkaisu kaksikerroksisissa omakotitaloissa (uudemmissa), että talossa on alakerrassa wc ja sen lisäksi saunatila, jossa on pesuhuone (= suihkut ja löylyhuone). Yläkerrassa on yhdistetty kylyhuone ja wc. Yleensä saunan pesuhuoneessa ei tässä tapauksessa ole pönttöä.
Tässä vaan porukka tarvitsee ehdottomasti sen kolmannen pöntön saunatiloihin, mutta ei vissiin pese käsiään. Erillinen wc on lisäksi aivan vieressä. Saunasta näyttäis lisäksi olevan suora näkymä pöntölle.
Okei, enpäs ole tällaisia ennemmin nähnyt. Tuosta tulee mieleen, että ehkä tuossa on ajateltu sen kodinhoitohuoneen olevan jatko sille pesuhuoneelle. Siellähän on lavuaari. Ja tavallaan siten, että jos vietetään aikaa terassilla, niin se saunan yhteydessä oleva vessanpönttö on siinä käytössä, ettei tarvitse mennä sinne muihin tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä selvittänyt dilemman! Saunan pesuhuoneessa ei ole lavuaaria joten wc-pönttö on siksi outo. Saunaan vievässä kylpyhuoneessa on (en ole koskaan muunlaisia nähnyt).
Minä en vieläkään ymmärrä, mikä ero on saunaan vievällä kylppärillä ja saunan pesuhuoneella. Ja missä näitä lavuaarittomia pesuhuoneita sitten on. Ei ole kyllä koskaan tullut vastaan paitsi jossain mökkiolosuhteissa, mutta ei niissä mitään pönttöjäkään ole.
Se, että pesuhuoneessa ei ole sitä lavuaaria. Silloin vessa olisi outo yhdistelmä. Olen aina vain nähnyt kylpyhuoneita (vessalla) yhdistettynä saunaan, mutta ilmeisesti noita pesuhuoneitakin siis on olemassa.
Siis onko tämä ihan oikeasti joku virallinen määritelmä? Kylppäri on pesuhuone, jossa on lavuaari? Ja pesuhuone on kylppäri, jossa ei ole lavuaaria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, vanhempani ostivat kerrassaan kummallisen ok-talon ! Ulko-ovelta avautui pitkä, hämärä käytävä jota kattolamppu ei riittänyt valaisemaan ja käytävän molemmilla puolilla oli ovia. Oikealla ensin pieni vessa, minun huoneeni (arvatkaa kuuluiko kiva lorina kun iskä kävi pissalla?) ja vierashuone. Vasemmalla vanhempien makkari, siivouskomero, keittiö ja olohuone, näiden kahden viimeisimmän välillä oli muuten liukuovi! Käytävän päässä oleva ovi vei takapihalle.
Leikkikavereillani oli hauskaa, ja aikuisilla vierailla vähemmän hauskaa, aukoa ovia ja todeta joutuneensa ulos tai siivouskomeroon vaikka vessaan piti päästä....
Minä en ymmärtänyt tästä, millä tavalla tämä oli kummallinen. Aika usein vessa on makuuhuoneen vieressä. Siinä ei ole mitään outoa. Ja siinäkään ei ole mitään ihmeellistä, että erehtyy luulemaan siivouskomeron ovea vessan oveksi.
Ovet olivat identtisiä ja eteinen oli hiton hämärä, vaikka äiti osti kirkkaimmat lampun minkä löysi. En ole ikinä nähnyt tuollaista muualla, oli kuin hotellin käytävä ja asunnon läpi pystyi juoksemaan ulos kun avasi etu ja takaovet.
Olen ilmeisesti vähän yksinkertainen, kun en vieläkään ymmärtänyt, mikä niissä ovissa oli vikana. :D Kyllähän muutenkin asuntojen sisäovet ovat samannäköisiä. Vessan oveen siksi usein laitetaankin sellaisia nimikylttejä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa toinen wc kellarissa ja toinen master bed roomissa.
Joitakin vuosia sitten eräässä asuntomessutalossa yläkerran ainoaan vessaan pääsi vain menemällä yhteen makuuhuoneeseen, jonka yhteyteen tuo mukavuuslaitos oli muka fiksusti sijoitettu. Tuon talon yläkerrassa oli siis useampi makuuhuone.
Seinäjoen asuntomessuilla näytti ainakin kuvien mukaan erään talon yläkerran levyinen parveke olevan vain yhden sinne avautuvan makuuhuoneen asukkaan käytössä. Parvekkeelle vei siis vain yksi ovi tuosta yhdestä makuuhuoneesta. Pohjakuvissa ja talosta otetussa kuvassa ei näkynyt muita parvekkeelle vieviä ovia, vaikka samalla seinustalla oli muitakin huoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vessanpönttö kylpyhuoneessa on köyhä ja halpa ratkaisu. :'D ja niin ne perinteet jatkuu.
Ei meillä.
No totta kai se on säästöratkaisu. Tuskin kukaan ehdottomasti HALUAA vessanpönttöä sinne kylpyhuoneeseen. Useimmiten se on se säästöratkaisu, koska erillisen kakkosvessan rakentaminen tuntuu turhalta, se vie neliöitä ja vaatii rahaa.
Useimmilla sitä rahaa ei ole loputtomasti, vaikka rakennuttaisi itse ison omakotitalon, se ei tarkoita että olisi upporikas. Yleensä sitä joutuu aina jostain tinkimään. Toinen vessa on yksi asia, mistä itse ilomielin tinkisin, kun ei se pönttö siellä suihkutilassa mitään haittaakaan, mitä nyt jonkun mielestä voi olla halparatkaisu.
Hienoa että sinulla on rahaa rakentaa kaikki just sellaiseksi kuin haluat! :)
--
Yksi mitä itse inhoan on isot peilit kylppärissä ja makkarissa. En halua tuijottaa itseäni kun istun pöntöllä, mutta en myöskään halua tuijottaa itseäni kun makaan (tai teen jotain muuta...) sängyssä. Sellainen sängyn vieressä tai päädyssä menevä kokoseinän peiliovikaapista on oma kauhistus. Kuinka ihmiset kestää sellaista?
Vessaratkaisut tuntuvat muuten kaikkein useimmiten olevan omituisia.
Vielä yksi omituinen vessa jonka olen nähnyt, on uudessa talossa suoraan olohuoneen pitkällä sivulla oleva vessa. Käytännössä siis kun sohvalla istutaan, vessan ovi on suoraan siinä vieressä. Jokainen olkkarissa istuva siis näkee kun vessaan menee ja kun sieltä tulee ja vielä kun äänieristys vessassa ei ole huippua, jokainen ääni kuuluu siihen olkkariin. Tämä oli vielä uusi kerrostalo ja neliöitäkin ainakin 60, joten vessalle olisi varmaan löytynyt joku toinenkin paikka. Onneksi toinen pönttö oli siellä suihkutilassa.
Yleesnä sentään jopa pienissä yksiöissä vessat osataan sijoittaa esim. eteiseen tai jotenkin niin, ettei pönttö ole ihan suoraan olohuoneen seinässä.
No esimerkiksi tässä. Pesuhuoneessa on pönttö, muttei lavuaaria, ainoastaan pönttö.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/jyv%C3%A4skyl%C3%A4/13743528
Tämä on hyvin tyypillinen ratkaisu kaksikerroksisissa omakotitaloissa (uudemmissa), että talossa on alakerrassa wc ja sen lisäksi saunatila, jossa on pesuhuone (= suihkut ja löylyhuone). Yläkerrassa on yhdistetty kylyhuone ja wc. Yleensä saunan pesuhuoneessa ei tässä tapauksessa ole pönttöä.
Tässä vaan porukka tarvitsee ehdottomasti sen kolmannen pöntön saunatiloihin, mutta ei vissiin pese käsiään. Erillinen wc on lisäksi aivan vieressä. Saunasta näyttäis lisäksi olevan suora näkymä pöntölle.