Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerrotaan erikoisia pohjaratkaisuja ym. hassuja rakennelmia, mihin olet asunnoissa törmännyt

Vierailija
02.08.2017 |

Myytäviä asuntoja katsoessa kyllä välillä miettii että millä idealla joku todella typerä ratkaisu on tehty.
Listaan niitä mihin te olette törmännyt.

Kommentit (537)

281/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite asunu hetken parissa helvetin huonosti suunnitellussa kaksiossa.

1. Vessa oli niin pieni luukku ettei siellä ollut mitään muuta kuin pönttö ja ei mahtunut istumaankaan niin ettei polvet olis osunu seinään. Käsien pesu lavuaari oli fiksusti laitettu käytävällä sijaitsevaan suihkuun...

2. Vessa sijaitsi yläkerran naapurin rappujen alla. Mikäs siinä istuessa ko pamauttaa päänsä rappuihi ja kuulee naapurin seisovan yläpuolellaan ko koittaa hoitaa asioitansa. Samassa kämpässä parvekkeelle mentiin suihkussa sijaitsevasta ovesta...iso ikkunakin oli asennettu että varmana naapuritki näkee ja talvella pääs kylmää suihkutilaan

Vierailija
282/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko lapsuuteni asunut  talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla  on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini. 

Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.

Mitä eroa on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Meillä ei ole kylpyhuonetta, on vaan se saunan pesuhuone jossa itsemme pestään. Ja ei, ei ole pyttyä pesuhuoneessa. Mut en nyt niin ihmettele vaikka jollain onkin, yleensä se on kuitenkin jotenkin erillään siitä pesutilasta.

Mä en ymmärrä, miten tästä on tullut niin hankala kysymys, itselle ihan päivänselvää. Pesuhuone on pesuhuone, jossa peseydytään. Siellä ei välttämättä ole muuta kuin suihku ja pari tellinkiä shampoille ja saippuoille. Kylpyhuoneessa on sitten wc-pönttöä, suihkua/ammetta sun muuta kalustusta ja trendikkäitä tähtikuvioisia sisustustekstiilejä. 

Kerrostalon yhteissaunoissakin on monesti pukeutumistila ja pesuhuone, ei se pesuhuone ole todellakaan mikään "kylpyhuone". :D

Minusta kylpenien tarkoittaa sitä että lillutaan vedessä, eli pesuhuoneessa ei ole ammetta ja kylpyhuoneessa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko lapsuuteni asunut  talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla  on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini. 

Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.

Mitä eroa on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Meillä ei ole kylpyhuonetta, on vaan se saunan pesuhuone jossa itsemme pestään. Ja ei, ei ole pyttyä pesuhuoneessa. Mut en nyt niin ihmettele vaikka jollain onkin, yleensä se on kuitenkin jotenkin erillään siitä pesutilasta.

Mä en ymmärrä, miten tästä on tullut niin hankala kysymys, itselle ihan päivänselvää. Pesuhuone on pesuhuone, jossa peseydytään. Siellä ei välttämättä ole muuta kuin suihku ja pari tellinkiä shampoille ja saippuoille. Kylpyhuoneessa on sitten wc-pönttöä, suihkua/ammetta sun muuta kalustusta ja trendikkäitä tähtikuvioisia sisustustekstiilejä. 

Kerrostalon yhteissaunoissakin on monesti pukeutumistila ja pesuhuone, ei se pesuhuone ole todellakaan mikään "kylpyhuone". :D

No minulle ei ainakaan ole ollut mitenkään päivänselvää. :D Eikä näytä olevan monelle muullekaan. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kylpyhuone 

"Pesuhuone on saunan yhteydessä oleva kylpyhuone." 

Uimahallissa siis peseydyt kylpyhuoneessa ennen kuin menet uimaan/saunaan? Ok, kukin tavallaan.

Uimahallissa se on kyllä suihkutila. Se ei liity tähän mitenkään.

Vierailija
284/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessan pönttö kodinhoitohuoneessa on erikoisin, mihin olen törmännyt. Lisäksi kummastelen, miksi omakotitaloissa on pönttö siellä suihkutilassa, kerrostalossa ymmärrän tilankäytön vuoksi, mutta että omakotitalossakin.

Saa tietty olla erillinen myös talossa..mutta itse taas inhoan jos pitää lähtä suihkusta toiseen tilaan vessaan..tykkää pahemmin suihkunlattiallekaan lirautella..

Vierailija
285/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärmes kirjoitti:

Sisäänpäin aukeava ovi pienessä eteisessä. Eli jos ovi oli syystä tai toisesta kiinni, niin täytyi aina kotiin tulessa ottaa takapakkia ulos, että sai välioven auki. 

Oliko kenties Englannissa? Siellä ovet kääntyy aina sisäänpäin mikä on tosi rasittavaa.

Vierailija
286/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha puurivari jostain 40-luvulta. Pieni yksiö, jossa iso keittiö. Alun perin pesutilat nähtävästi pihalla.

Suihkukaappi oli upotettu keittiön nurkkaan osaksi kaapistoa, alle neliön kokoinen lasiseinäinen koppi. Erikoinen oli,mutta ymmärrän kyllä ratkaisun sinkun asunnossa

Ei siellä parempaakaan paikkaa ollut.

Vierailija
287/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on wc, josta oven ja olkkarin pihaoven ollessa auki sen pöntöltä näki pihalle -tai tielle alkuaikana, kun aita oli vielä matala. Poistetatettiin sunnitteluvaiheessa yksi väliseinä eikä hokattu tätä sivuvaikutusta. Aikoinaan vielä wc:n ovi hiljalleen aukesi sepposen selälleen ellei sitä ollut laittanut kunnolla kiinni. Jouduttiin sitten virittämään säleikkö pihalle ja siihen köynnöskasvi näköesteeksi.

Vierailija
288/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tällä vuosituhannella rakennetussa talossa oli wc-pönttö kodinhoitohuoneessa ihan sen khh:n ulko-oven vieressä.

Vierailija
289/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulle ei ainakaan ole ollut mitenkään päivänselvää. :D Eikä näytä olevan monelle muullekaan. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kylpyhuone 

"Pesuhuone on saunan yhteydessä oleva kylpyhuone." 

Uimahallissa siis peseydyt kylpyhuoneessa ennen kuin menet uimaan/saunaan? Ok, kukin tavallaan.

Uimahallissa se on kyllä suihkutila. Se ei liity tähän mitenkään.

Saunan pesuhuonehan on samalla periaatteella suihkutila - siellä on vain suihkut:) Ainakin meillä

Vierailija
290/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessan pönttö kodinhoitohuoneessa on erikoisin, mihin olen törmännyt. Lisäksi kummastelen, miksi omakotitaloissa on pönttö siellä suihkutilassa, kerrostalossa ymmärrän tilankäytön vuoksi, mutta että omakotitalossakin.

Saa tietty olla erillinen myös talossa..mutta itse taas inhoan jos pitää lähtä suihkusta toiseen tilaan vessaan..tykkää pahemmin suihkunlattiallekaan lirautella..

Miten pitkään sinä oikein suihkussa olet, että siellä ehtii vessahätä tulla?

Vierailija
291/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on wc, josta oven ja olkkarin pihaoven ollessa auki sen pöntöltä näki pihalle -tai tielle alkuaikana, kun aita oli vielä matala. Poistetatettiin sunnitteluvaiheessa yksi väliseinä eikä hokattu tätä sivuvaikutusta. Aikoinaan vielä wc:n ovi hiljalleen aukesi sepposen selälleen ellei sitä ollut laittanut kunnolla kiinni. Jouduttiin sitten virittämään säleikkö pihalle ja siihen köynnöskasvi näköesteeksi.

No itse en kyllä asioi wc:ssä ilman, ettei wc:n ovi ja ulko-ovi olisi kiinni, että ei olisi kyllä tuota ongelmaa..

Vierailija
292/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon kuin 70-luvun neukkukuutioita haukutaankin, niin onhan näissä asunnoissa selkeät ja tilavat pohjaratkaisut! WC-kylpyhuone voisi olla isompi, mutta muuten ei mitään valittamista.

Tämä. Itse etsimässä uutta asuntoa, ja todellakin haluan 1960-70-luvun kerrostalosta asunnon.

- neliöt asuinhuoneissa ilman höperöjä hukkaneliöitä

- sopivan kokoiset kylppärit, joihin mahtuu pesukone, mutta ei esteettömiä jättikylppäreitä

- oikea keittiö, ei liian pientä avokeittiö-olkkaria

- usein vaatehuone ja muutenkin hyvin kaappitilaa

- isot ikkunat, valoisuus

Kyllä, ihan rehellisesti asun mieluiten neukkukuutiossa! :)

Komppi tälle. Asutaan avokin kanssa -74 rakennetussa "neukkukuutiossa" vuokralla. Meillä on iso 58-neliöinen kaksio. Talossa on isot remontit tehty eli julkisivut, parvekkeet ja putket uusittu. Putkirempan yhteydessä on uusittu myös kylppäri. Keittiö uusittiin juuri ennen muuttoamme ja olkkari sekä makkari saatiin pintarempata itse vuokrantantajan luvalla, osittain hänen piikkiinsä. Tässä asunnossa on hirveästi hyviä puolia: Kompaktin kokoinen kylppäri, iso olohuone, tilava keittiö, riittävän tilava makkari ja kahdelle hengelle riittävä vaatehuone. On läpitalon huoneisto ja isot ikkunat. Ei yhtään hukkaneliöitä. Jonkun mielestä varmaan tylsän suoraviivainen pohjaratkaisu, mutta itse arvostan käytännöllisyyttä! Ei myöskään kiinnosta, jos talo on ulkoapäin jonkun mielestä tylsän näköinen. Jos joku huono puoli pitää sanoa, niin äänieristys ei ole paras mahdollinen, mutta ihan riittävä näin rauhallisessa talossa.

Vierailija
293/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takka eteisessä. Siinäpä onkin tunnelmallista tuijotella tulta.

Vierailija
294/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnossa oli valtava poreamme mutta ei siivouskomeroa eikä vaatehuonetta.

Vierailija
295/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalokaksion kylppärin kylpyammeeseen rakennettu yhden hengen sauna. Saunaan mentiin siis kiipeämällä ammeen reunan yli. Oli kuulemma edellinen asukas ihan ite rakentanut...

Saa mieleisensä kun itse tekee ja voi olla ylpeä työnsä tuloksesta... ))

Vierailija
296/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tuttavan asunnossa on puolet keittiöstä (mm. keittotaso, vesiallas, astianpesukone ja jätekaappi) makuuhuoneessa ja toinen puoli (mm. uuni, jääkaappi ja kuivaruokakaappi) olohuoneessa. Välillä on kymmenisen metriä kävelyä käytävän, eteishallin ja olohuoneen halki. Olisi kuulemma ollut liian kallista asuntoa remontoidessa vetää vesiliittymä olohuoneen puolelle.

Vierailija
297/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio, josta mennään ensin pitkän eteisen kautta keittiöön, josta pääsee olohuoneeseen, jonka jälkeen makuuhuone, josta aukeaa parveke. Ihme, ettei vessakin ollut samassa pötkössä.

Vierailija
298/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestalossa ei ollut ollenkaan olohuonetta. Vieraat sitten istuvat joko keittiössä tai makuuhuoneessa parisängyn reunalla.

Meilläkään ei ole olohuonetta. Asumme Helsingissä kerrostalossa 3h+k. Asunnossamme mennään eteisestä 3 eri huoneeeseen ja keittiöön ja kylppäriin, kaikissa ovet. Meitä on vanhemmat ja 2 lasta. Molemmilla lapsilla omat huoneet ja meillä vanhemmilla sitten tietty yhteinen. Meidän huoneessa on parveke ja pohjapiirustuksen mukaan on olohuone. Meille kuitenkin tämä ratkaisu sopii. Ekaa kertaa kyläilevät ihmettelevät, mutta paremmat kaverit ovat monet tuumanneet ettei pöllömpi ratkaisu kun asunnon pohjapiirustus tuon mahdollistaa.

Vierailija
299/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio, josta mennään ensin pitkän eteisen kautta keittiöön, josta pääsee olohuoneeseen, jonka jälkeen makuuhuone, josta aukeaa parveke. Ihme, ettei vessakin ollut samassa pötkössä.

Eikö siellä ollu siis vessaa lainkaan?

Vierailija
300/537 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena yhdellä kaverilla oli oma huone yläkerrassa. Nurkassa oli sitten lasinen ikkuna mistä kykeni näkemään alas, mutta ei alhaalta ylös.