Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh! Lapsen "sokeriton" kaveri alkaa todella ärsyttää!

Vierailija
02.08.2017 |

Olen mökillä kolmistaan 9-vuotiaan ja tämän kaveripojan kanssa. Kaveri ei kuulemma syö sokeria eikä mitään makeaa pidä hänelle antaa, ei edes hedelmiä tai marjoja, koska "ei tykkää". Ei myöskään sipsejä, pizzaa, rasvaisia ruokia eikä eläinrasvoja.

Arvatkaa millaista sotaa täällä käydään kun oman lapsen kanssa herkuttelemme jätskillä ja mansikoilla, raparperimehulla ja grillaamme makkaraa ja syömme karkkeja. Ja kaveripoika kerjää ja pyytää, saa raivareita ja itkee kun joutuu syömään porkkana ja lanttukuutioita muovikulhosta. Jatkuva riita päällä ruuasta. Oma lapsikaan ei enää tykkää.

Soitin eilen illalla kaverin äidille ja pyysin hakemaan pojan kotiin. Äiti sanoi ettei pääse ja sanoi että onpa erikoista miten tällainen tilanne juuri meidän kanssa syntynyt kun muiden kanssa ei koskaan mitään. Kun kerran lapsi ei herkuista tykkää.

No laitoin juuri äidille viestiä, että poikansa tulee lanttukuutioidensa kansaa bussilla kaupunkiin klo 19.25 ja äiti voi hakea hänet linja-autoasemalta.

Sen pituinen se.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lapsuudestani noita sokeripoliisiperheitä. Oli ihan vakiokaava että perheen vanhemmat kehuivat miten heidän lapsensa ei ole yhtään makean perään. Todellisuudessa just ne lapset veti tilaisuuden tullen esim. kaverisynttäreillä karkkia ja kakkua niin että laatta lopulta lensi ja hamstrasivat kahvipöydästä sokeripalojakin.

Jep. Itse olin tällainen lapsi, vanhemmat estivät kaikin keinoin epäterveellisen ruoan syömistä ja tuloksena sairas suhtautuminen sokeriin. Kaverisynttäreillä söin niin paljon makeaa kuin vain oli mahdollista. Kun rupesin saamaan viikkorahaa, ryhdyin tietenkin ostamaan karkkia salaa. Kun sain vapaan pääsyn karkkiin ilman vanhempien velvotteita, oli tietenkin pakko sitä ostaa. Sama asia edelleen aikuisena. Kavereillani, joilla sokeria sai syödä vapaasti, on huomattavasti terveempi suhtautuminen herkkuihin - niitä syödään kohtuudella ja harkitusti. 

Käsittämätöntä miten terveysnatsit aina löytävät tiensä öyhöttämään tässäkin ketjussa täysin epäoleellisista asioista. Kun Ap kertoo että lomamökillä (eli poikkeustilanteessa) on herkuteltu, niin alkaa hysteerinen huuto siitä miten Ap on varmaan satakiloinen rasvaa ahmiva läskipossu kun yrittää lihottaa lapsensa diabetespullukoiksi, ja että marjoja ja pähkinöitä syömällä paranee mielenterveysongelmat ja syöpä samaten. Miten ihmisellä voikaan olla noin palava tarve päästä moittimaan ymmärtämällä lukemansa tahalteen väärin?

Vierailija
102/112 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin lähinnä sitä, että minkä takia siellä mökillä ja ylipäänsä ollenkaan pitää totuttaa lapset syömään karkkia, makkaraa ,pullaa , limsaa?

Minkä takia syötätte lapsille täyttä sontaa? makkarakin on luokan 1 karsinogeeni ja lapset pärjää mainiosti ilman karkkia ja pullaa.

Wt-ihmiset syöttää lapsilleen nakkeja , makkaraa,nugetteja ja hampurilaisia.

Meidän perhe ainakin mökillä pärjää ihan terveellisillä eväillä, kun vähän näkee vaivaa etukäteen. Täyttä itsekkyyttä ja laiskuutta syöttää omille lapsilleen sontaa joka sitten jossain vaiheessa sairastuttaa ,mm.masennukseen tai fyysisiin sairauksiin.

Ei ihme ,että Suomessa sadat tuhannet syö mielialalääkkeitä, kolesteroli/verenpainelääkkeitä ja diabeteslääkkeitä, TÄYSIN ruokavaliolla hoidettaviin sairauksiin. Ja lapsena jo opitaan se väärä ruokavalio. Uskotelkaa vaan itsellenne , että ruokavaliolla ei ole merkitystä mielialaoireisiin ja kroonisiin sairauksiin , syöpäsairauksiin ,niin ei tarvitse ottaa itse vastuuta omasta terveydestään. Lääkeyhtiöt kiittävät.

Näistä alapeukkujen määrästä näkee tän palstan ihmisten tason. Voiko joku oikeasti vielä luulla, ettei oikealla ruokavaliolla ole merkitystä niin mielialaan ja energisyyteen kuin syöpäsairauksiin ja kroonisiin elämäntapasairauksiin?

Äärimmäisyyksiin menevä niuhotus, ruuasta ja terveellisistä elintavoista meuhkaaminen ovat myös oiva alusta syömishäiriöille, mielenterveysongelmien jne. Miksi pitää aina valita jommasta kummasta ääripäästä?

Millähän tapaa se on "äärimmäistä niuhotusta" ettei halua syöttää lapsilleen täysin ravinneköyhää ,teollista sontaa. Silloin ,kun esim. se makaroni, makkara , jogurtti ja jauheliha korvaa huomattavan osan kasviksista , marjoista ,pähkinöistä ja hedelmistä, tulee jossain vaiheessa ongelmia. Niitä ei ehkä tule heti, mutta jossain vaiheessa alkaa tulla. Kun ruokavaliosta jää puuttumaan kaikkein tärkeimmät , eli vitamiinit, kuitu ,antioksidantit ,suojaravinteet.

Ruokaa ei pidä ajatella pelkästään tasolla "rasvat ,hiilarit ja proteiinit" vaan ennemminkin sen kannalta , mitä syöty ruokaa tekee suolistossa ja solutasolla. esim.

Länsimaiden diabetes -, sydäntauti- ja ylipainoepidemia on TÄYSIN ruokavalio -ongelma, kun ruokavalion pääpaino on lihalla , maitotuotteilla ja viljoilla, jotka syrjäyttävät elintärkeät marjat, kasvikset , juurekset, pähkinät...

Millä perusteella "makaroni, makkara, jugurtti ja jauheliha" ovat huonoa ruokaa? Toki voit valita valkoista pikamakaronia, halvinta jauhomakkaraa, sokeriesanssijugurttia tai rasvaisinta sikanautaa, mutta on siellä niitä parempiakin vaihtoehtoja samoille tuotteille. Miten olisi vaikka ruis- tai kaurapasta, hyvä lihaisa makkara, kreikkalainen/turkkilainen/bulgarian jugurtti ja vähärasvainen jauheliha? Järki käteen hei, ihan tavallisia ruokia, jotka toimivat hyvin osana monipuolista, terveellistä ruokavaliota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raparperimehu on hyvää. Varsinkin kun se on itse tehtyä eli sitä oikeaa luomua. Ei vain sitä että purkissa lukee luomu 😉

Nam nam.... pitänee mennä käymään äidillä jos sattus herkkua olemaan 😊

Ja raparperipiirakkaa nam nam 😋

Kyllä normaalipainosen sekasyöjän kelpaa herkutella raskaan työn päätteeksi. Kuluuhan ne sitte iltalenkillä koiran kanssa kumminkin 😊

Ja äiteekin ilahtuu kun piipahdan käymään 😄

N31

Vierailija
104/112 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kautta aikain ovat terveet ja hyvinvoivat lapset syöneet paljon marjoja ja pähkinöitä ja tosi vähän lihaa, perunaa ja pastaa...? Vai olisiko kuitenkin niin, että nämä ravintoaineautistit ovat menneet ihan övereiksi näiden rajoitteidensa kanssa.

Meillä ainakin syödään ihan normaalia ruokaa, normaaleista raaka-aineista, välillä herkutellaan ja murojakin kiskotaan aina joskus aamupalalla. Maidot ovat normaalirasvaisia, punaista lihaa syödään jauhettuna ja jauhamattomana ja välipalajuomana on usein mehu. Enkä koe minkäänlaista huonoa omaatuntoa, enkä huomaa lastemme olevan mitenkään huonovointisia. 

Monipuolinen ruokavalio, päivisin liikkuttavia leikkejä ja reilusti huomiota vanhemmilta, niin lapset voivat hyvin. Miettimättä yhtään mitään proteiineja tai hiilihydraatteja.

Vierailija
105/112 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kahdenlaisia lapsia 1. Syövat kaikkea ja kaiken mitä irti saa, käyvät itse kaapilla jos ei heti anneta ja kertovat että äiti sano että menkää sinne syömään 2. Ei kelpaa mikään , maistellaan vähän sitä ja tätä , kuitenkin nälkä olisi , ja äiti on evästänyt meitä että meidän pirkkopetteri saa syödä sitä ja tätä ja sitä ei

Nykyään torppaan ulko-ovelle ja sanon menkää kotiin syömään ja tulkaa sitten leikkimään.

Olen myös lopettanut ilmaisen iltiksen.

Vähän aikaa voipi aina katsella mutta ei kannata alkaa urakoimaan.

Vierailija
106/112 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriton kaveri? Voin jo kuvitella hänen keskusteluja tulevan tyttöystävän kanssa :D

"Hani voisiks sä viedä koiran lenkille?"

"Älä sano mua haniks, mä oon sokeriton!!"

Vierailija
107/112 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sitä tietää että sokerifanaatikkoäiti itse vetää herkkuja kun kukaan ei ole näkemässä? 😂

Vierailija
108/112 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä kolikkoa.

- Jos kruuna, tämä on provo 

- Jos klaava, tämä on päivänselvä provo

Vierailija
109/112 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä ruokarajoitevanhempia kuulkaa vain on. Itse tiedän yhden, jonka lapsi ei saisi syödä muuta kuin luomua. Paino sanalla saisi. Arvatkaa vaan, vetääkö kaksin käsin karkkia ja Mäkkärin hampurilaisia, kun rajoitevanhempi selkänsä kääntää?

Tämä on kyllä paras tapa saada lapsestaan ylipainoinen aikuisiällä tai jo sitä ennen.

AP:n poikakin varmasti rupeaisi omilleen muutettua herkuttelemaan, jos kyseinen poika ei olisi AP:n mielikuvituksen tuotetta. 

Vierailija
110/112 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että raivareista syytetään lasta ja tämän äitiä, vaikka raivarit johtuivat AP:n ilkeästä käytöksestä lasta kohtaan. 

Vierailija
111/112 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vika ei tämä ole missään nimessä. Pakkohan sen on kotona äidin oikkuja totella. Ei se lapsi ole ärsyttävä vaan kasvatus. Olisin antanut syödä mökillä niinkuin muutkin.

Muistan itsekin, kun lapseni oli pieni, miten sellaiset lapset, joilla kotona syystä tai toisesta ollut herkkuja tai hyviä ruokia, himoitsivat sellaista mitä kotona ei saanut: Marie-keksejä, joita kotonamme aina oli varalla, vaikka kukaan niistä meillä ei oikein tykännyt, nekin kelpasivat hyvin, palasokeri katosi äkkiä jne.

Annoin esim muroja tai voileipää kaikille, jos omani halusivat välipalaa, koska en raaskinut antaa toisten katsella. Usein eräskin lapsi ihan kysyi saako voileipää tms.

Ymmärrän rahanpuutteesta johtuvan niukkuuden, mutta en tahallista ruualla temppuilua lapsen kanssa.

Vierailija
112/112 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse olin tällainen lapsi, vanhemmat estivät kaikin keinoin epäterveellisen ruoan syömistä ja tuloksena sairas suhtautuminen sokeriin. Kaverisynttäreillä söin niin paljon makeaa kuin vain oli mahdollista. Kun rupesin saamaan viikkorahaa, ryhdyin tietenkin ostamaan karkkia salaa. Kun sain vapaan pääsyn karkkiin ilman vanhempien velvotteita, oli tietenkin pakko sitä ostaa. Sama asia edelleen aikuisena. Kavereillani, joilla sokeria sai syödä vapaasti, on huomattavasti terveempi suhtautuminen herkkuihin - niitä syödään kohtuudella ja harkitusti. 

Oletko varma että tuo oli vanhempiesi vika? Sinustahan olisi voinut tulla tuollainen muutenkin. Tuskin kaikilta sokerihiiriltä on sokeria kielletty lapsena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän