Huoh! Lapsen "sokeriton" kaveri alkaa todella ärsyttää!
Olen mökillä kolmistaan 9-vuotiaan ja tämän kaveripojan kanssa. Kaveri ei kuulemma syö sokeria eikä mitään makeaa pidä hänelle antaa, ei edes hedelmiä tai marjoja, koska "ei tykkää". Ei myöskään sipsejä, pizzaa, rasvaisia ruokia eikä eläinrasvoja.
Arvatkaa millaista sotaa täällä käydään kun oman lapsen kanssa herkuttelemme jätskillä ja mansikoilla, raparperimehulla ja grillaamme makkaraa ja syömme karkkeja. Ja kaveripoika kerjää ja pyytää, saa raivareita ja itkee kun joutuu syömään porkkana ja lanttukuutioita muovikulhosta. Jatkuva riita päällä ruuasta. Oma lapsikaan ei enää tykkää.
Soitin eilen illalla kaverin äidille ja pyysin hakemaan pojan kotiin. Äiti sanoi ettei pääse ja sanoi että onpa erikoista miten tällainen tilanne juuri meidän kanssa syntynyt kun muiden kanssa ei koskaan mitään. Kun kerran lapsi ei herkuista tykkää.
No laitoin juuri äidille viestiä, että poikansa tulee lanttukuutioidensa kansaa bussilla kaupunkiin klo 19.25 ja äiti voi hakea hänet linja-autoasemalta.
Sen pituinen se.
Kommentit (112)
Ruokafanaatikot tykkää leikkiä kasvavan lapsen terveydellä. Eikä yks oikkosessa ruokailussa makuaistikaan kehity lainkaan
Lähinnä hirvittää, että syötät omaa lastasi tuolla tavoin.
Mahtaa olla läskiporsas ja verisuonet tukossa jo ennen rippikouluikää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kuulu rajoittaa, mutta oliko AP itse niin rajoittunut ettei hän voi syödä mitään muuta kuin makkaraa? Eli sitä kaikista rasvaisinta ja epäterveellisintä vaihtoehtoa mitä ihmiskunta on ruoakseen keksinyt? En usko. Minusta ei olisi mitenkään rajoittamista, että valitsisi oman normaalin ruokavalionsa sisältä jotain terveellisemmästä päästä olevaa silloin kun vieraana on lapsi, jonka vanhemmille asia on tärkeä. Huomaa siis että en ehdottanut linssejä ja lanttua, vaan grillikanaa.
Ollaan syöty grillikanaa lauantaista asti joka päivä kaveripojan takia. Kerran eli eilen grillattiin myös makkaraa. Poika sai raivarit kun ei saanut makkaraa.
Eli älä kuule viitsi ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Typerä tarina. Ei tuollaista usko kukaan.
Noin mäkin ajattelin mutta vastauksista päätellen aika monikin uskoo.
Jos kesällä mökillä grillaa niin on automaattisesti läski, vai???
Itse en makkaraa syö enää koska aiheuttaa raskauspahoinvointia. Syön pihvejä kera salaatin. Ei ole vaikeaa. Useimmiten kylläkin ihan kotiruokaa syödään mutta silloin tällöin grillataan ja herkutellaan. Enkä oo lihonut kuin 7 kiloa ja rv 22+0 ;)
Olen varmaan huono tässäkin kun en ole painoa kerryttänyt 40 kiloa. Sekasyöjiä ollaan eikä mitenkään rajoittuneita ravinnon suhteen :D
Erikoista ettei lapsi ole äidilleen raivonnut vaan kiukuttelee sinulle. Kyllä tuon ikäinen jo tajuaa, että äitinsä syytä hänen ruokarajoitteensa ovat eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oikeastaan koskaan syödä vehnää ja maitoa hyvin vähän koska minun mahan ei kestä niin muut syövät samaa kuin minä. Siihen on totuttu.
Lapseni kun on kylässä niin arvostan sitä että toiset vanhemmat kysyvät mitä saa syödä mutta ei tuli mieleenkään kieltää syömästä samaa kuin muut :D
Miksi tahallaan laittaa oma lapsi tavallaan eri arvoiseen asemaan muiden kanssa?
Eli kun äiskän masu ei kestä, niin muutkaan ei syö vehnää ja juo maitoa 🤔🤔
Kyllä näitä ruokarajoitevanhempia kuulkaa vain on. Itse tiedän yhden, jonka lapsi ei saisi syödä muuta kuin luomua. Paino sanalla saisi. Arvatkaa vaan, vetääkö kaksin käsin karkkia ja Mäkkärin hampurilaisia, kun rajoitevanhempi selkänsä kääntää?
Minun hamsterillanikin on monipuolisempi ruokavalio kun tuolla kaveripojalla... Sääliksi käy lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaveripoika syö grillattua kanaa, keitettyjä ja tuoreita kasviksia ja desin kokojyväriisiä päivässä. Aamulla leipää ja kurkkua. Lantut ja porkkanat ovat hänen naposteluherkkuja. Kysyin äidiltä saako niiden kanssa ottaa dippikastiketta. Ei saanut, koska liikaa suolaa ja sokeria. Ap
Joka päivä samaa ruokaa vuodesta toiseen? Joo joo, ihan varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oikeastaan koskaan syödä vehnää ja maitoa hyvin vähän koska minun mahan ei kestä niin muut syövät samaa kuin minä. Siihen on totuttu.
Lapseni kun on kylässä niin arvostan sitä että toiset vanhemmat kysyvät mitä saa syödä mutta ei tuli mieleenkään kieltää syömästä samaa kuin muut :D
Miksi tahallaan laittaa oma lapsi tavallaan eri arvoiseen asemaan muiden kanssa?Eli kun äiskän masu ei kestä, niin muutkaan ei syö vehnää ja juo maitoa 🤔🤔
Ja se on huono asia koska...?
Hei, kaipa se on selvää, että joa lapsi on vieraana teidän mökilänne, eikä hänellä ole mitään sairautta, joka rajoittaisi hänen ruokavaliotaan ja hän syö teidä pöydässänne, hänelle tarjotaan samaa ruokaa, mitä gte itsekin syötte. Voit antaa pojalle sitä, mitä hän itse haluaa. Palauttaessasi poikaa voit kertoa hänen äidilleen tarjonneesi pojalle samaa ruokaa kuin itsekin söitte ja antaa hänelle takaisin hänen lanttu- ja porkkanakuutionsa. Taitaa tuossa tapauksessa äiti olla päättänyt lapsen puolesta, mistä tämä pitää ja ei. Jos ei tämä pojan äidille sovi, älkää enää ottako poikaa mökillenne.
Äiti on päättänyt ettei lapsi tykkää herkuista. Lapsi oli kuitenkin toista mieltä. Muut ovat antaneet varmasti herkkuja, koska uskoisin että muita vanhempia on vituttanut ja säälittänyt, ettei lapsi saisi herkutela. Itse olisin antanut lapselle läjäpäin herkkuja vieläpä hyvällä omatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä ruokarajoitevanhempia kuulkaa vain on. Itse tiedän yhden, jonka lapsi ei saisi syödä muuta kuin luomua. Paino sanalla saisi. Arvatkaa vaan, vetääkö kaksin käsin karkkia ja Mäkkärin hampurilaisia, kun rajoitevanhempi selkänsä kääntää?
Itsekin tiedän äidin, joka rajoitti lapsen syömisiä rankalla kädellä. Herkuista tuli lapselle melkein pakkomielle, kun oli kylässä, halusi keskustella vain karkeista ja pullista. En tiedä, johtuiko ruokavalion yksipuolisuudesta vai nirsoiliko lapsi, mutta lopulta paino ei noussut ja hiuksia alkoi tippua päästä.
Mitä tollanen syö koulussa?! Omat kanat ja kurkut eväsrasiassa vai?
Aiemmin kun karppaus oli suurta muotia tapasin naisen, joka ei voinut syödä mansikoita tai porkkanoita, koska karppaus. En tiedä, onko näitä näin sairaita tapauksia vielä nykyäänkin. Varmaan on.
Meillä ihan sama. Lapset ei vaan tykkää hedelmistä eikä karkista eikä marjoista eikä makkarasta eikä mistään epäterveellisestä. En kyllä tiä mitä ne syö, no leipää ainakin ja kevyt levitettä mielellään. Mikään muu ei oikein mene.
Kurjaa lapselle, että ensin on noin niukka ruokavalio ja sitten vielä joutuu pois mökiltä.
Eihän se ole lapsen syy vaan sen äidin.
No minä olisin kyllä antanut syödä samoja ruokia kuin muutkin, jos siis ei ollut allergioita.
En olisi kestänyt katsella sitä lanttupalojen napostelua, ajattelisin sen lapsen puolesta miltä tuntuu katsella sivusta.
Äiti saa kotonaan tehdä mitä lystää, mutta kun ollaan meidän huushollissa niin silloin tehdään sen mukaan.
Mä mietin lähinnä sitä, että minkä takia siellä mökillä ja ylipäänsä ollenkaan pitää totuttaa lapset syömään karkkia, makkaraa ,pullaa , limsaa?
Minkä takia syötätte lapsille täyttä sontaa? makkarakin on luokan 1 karsinogeeni ja lapset pärjää mainiosti ilman karkkia ja pullaa.
Wt-ihmiset syöttää lapsilleen nakkeja , makkaraa,nugetteja ja hampurilaisia.
Meidän perhe ainakin mökillä pärjää ihan terveellisillä eväillä, kun vähän näkee vaivaa etukäteen. Täyttä itsekkyyttä ja laiskuutta syöttää omille lapsilleen sontaa joka sitten jossain vaiheessa sairastuttaa ,mm.masennukseen tai fyysisiin sairauksiin.
Ei ihme ,että Suomessa sadat tuhannet syö mielialalääkkeitä, kolesteroli/verenpainelääkkeitä ja diabeteslääkkeitä, TÄYSIN ruokavaliolla hoidettaviin sairauksiin. Ja lapsena jo opitaan se väärä ruokavalio. Uskotelkaa vaan itsellenne , että ruokavaliolla ei ole merkitystä mielialaoireisiin ja kroonisiin sairauksiin , syöpäsairauksiin ,niin ei tarvitse ottaa itse vastuuta omasta terveydestään. Lääkeyhtiöt kiittävät.
Olisin muina naisina antanut vaan ruokafanaatikkoäidin jälkikasvun syödä samaa mitä mekin ja niin paljon kun vaan tykkää. Ei ihme että syömishäiriöitä on kun pitää sille lapsellekin opettaa ruokanirsoilun jalo taito kun itse ei jostakin nyt satu tykkäämään. Ei sitä pidä lapsen ruokailun kanssa pelleillä, tulee ongelmia myöhemmin sekä puutostilojakin. Olisin vielä lähtöpäivänä antanut kunnolla palaa herkkuruokien kanssa ennen kotiin viemistä. Sääli lasta joka jää paljosta paitsi kun kaikkea rajoitetaan ja kontroillaan sen oman mielen mukaan. Ei ole tervettä touhua. Liika on liikaa terveysintoilussakin joka on kylläkin tervellisyydestä kaukana lopun viimein kun noin ehdotonta on.