Itken. Mies raivoaa mulle koska en uskalla ajaa autoa!
Äsken mies oli käymässä lääkärissä murtuneen jalan takia, sitten se soitti että sen pitää mennä vielä toiseen paikkaan lääkäriin. Ja röntgenkuvakansio olijäänyt meille kotiin. Mies siis soitti että voitko tuoda ne. Olin juuri tullut suihkusta tukka märkänä, ja puin nopeati vaatteet päälle je hyppäsin bussiin rontgenkuvakansio laukussani. Mies lähetteli koko matkan tekstareita että "missä vitussa olen" yms.
Kun saavuin tapaamispaikalle, ojensin kansion miehelle ja se rupesi ensinnäkin raivoamaan että miksi en ottanut muovipussia sille. en tajunnut siinä kiireen keskellä kotona ottaa pussia kun oli kiire vaan juosta nopeasti bussiin... ja mies jatkoi "laitanko nää sun perseeseen vai??" viitaten siihen että en tuonut pussia. räyhäsi ja jouduin toppuuttelemaan ettei herätä muiden ihmisten huomiota. ja alkoi raivota siitäkin että miksi en tullut autolla koska olisi säästynyt aikaa koska oli kiire sinne toiseen lääkäriin, en ole koskaan ajanut tolla meidän uudella autolla ja muutenkin pelottaa ja ahdistaa ajaminen.
ajatuksia, vinkkejä, mitä vaan?? auttakaa.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on ilkeä, mutta onhan tuo myös naurettavaa ettei aikuinen, ajokortin omaava ihminen USKALLA ajaa autoa. Et varmaan ikinä voi esim vuokrata autoa, kun omg, sehän ei varmasti ole samanlainen kuin kotona! Opettele nyt vähän rohkeammaksi, samalla ehkä rohkaistut dumppaamaan noin törkeän äijänkin...
Miten niin naurettavaa? Mitähän sellaisia asioita on, jota SINÄ et uskalla tehdä, jotka minun mielestäni olisivat täysin naurettavia? Ongelma ap:n aloituksessa ei ole se autolla ajaminen, vaan miehen käytös.
Hölmö, jos on ajokortin hankkinut niin pitää uskaltaa sitä myös käyttää.
Melko tyhmiä on ne naiset jotka lompakon koristukseksi ajokortin hankkivat ja tuhansia euroja siitä maksavat. Oikeastaan ajokortti pitäisi olla halvempi ja katsastuksen lisäksi tai yhteydessä pitäisi aina olla ajokoe joka olisi läpäistävä että saa jatkaa ajamista. Joka toinen vuosi kesäajo koe ja joka toinen talviajo koe =D
Vierailija kirjoitti:
Sulle 62/60, ellei ajotaitoa pidä yllä eli aja, ei kykene hyppäämään minkä tahansa auton rattiin. Olen autoillut 26 vuotta, ja ajanut lähes päivittäin. Hyppään myös muiden autojen rattiin, yleensä huollon ajaksi. Ei kannata hankkia korttia, ellei ole tarvetta. On parempi, että pelkäävä kuski ei mene liikenteeseen, ainakaan yksin. Voi säästyä ihmishenkiä. Kaikista ei ole liikenteeseen.
Kai mä oon sit keskivertoihmistä taitavampi kun oon omistanut mieheni kanssa joku 30 eri autoa ja tietty ajanut elämäni aikana tietty muidenkin ihmisten autoja,eikä koskaan ole ollut mulle mikään ongelma :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen vuokrannut autoja, niin olen huomannut, että jos ei ole jollain autolla aikaisemmin ajanut, niin sillä ei niin vaan lähdetä kiireessä liikkeelle. Ei hypätä niinkuin saluunan ikkunasta hevosen selkään Lucky Lukessa, ja lähdetä ajamaan. Jo pelkkä käynnistäminen ja valojen päällelaitto voi vaatia manuaalin selaamista. Ja sitten vielä pitää totutella sillä ajamiseen ettei kolaroi heti alkuun.
Höpönhöpön kyllä normaalilla älyllä varustettu ihminen joka on ajokortin hankkinut kykenee ajamaan autolla kun autolla.
1)itse olen hypännyt ongelmitta pakettiauton rattiin, koskaan sellaisella ennen ajamatta.
2)olen ongelmitta hinannut toista autoa, koskaan aikaisemmin sitä en ole tehnyt tai harjoitellut.
3)olen ongelmitta hypännyt eri merkkisen eri mallisen auton rattiin.
4)olen ongelmitta hypännyt rattivaihteisen auton rattiin.
5)olen ongelmitta hypännyt automaattiivaihteisen auton rattiin, siinä oli hieman naurussa piteleminen.
Joidenkin ei ilmeisesti pitäisi sitä ajokorttia hankkia ollenkaan.
Koska MINULTA onnistuu kaikki nämä asiat niin pakkohan kaikilta muiltakin on onnistua, enhän minä pysty mitenkään käsittämään että ihmisten kyvyt ja taidot ovat erilaisia.
Umpimielinen typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen vuokrannut autoja, niin olen huomannut, että jos ei ole jollain autolla aikaisemmin ajanut, niin sillä ei niin vaan lähdetä kiireessä liikkeelle. Ei hypätä niinkuin saluunan ikkunasta hevosen selkään Lucky Lukessa, ja lähdetä ajamaan. Jo pelkkä käynnistäminen ja valojen päällelaitto voi vaatia manuaalin selaamista. Ja sitten vielä pitää totutella sillä ajamiseen ettei kolaroi heti alkuun.
Höpönhöpön kyllä normaalilla älyllä varustettu ihminen joka on ajokortin hankkinut kykenee ajamaan autolla kun autolla.
1)itse olen hypännyt ongelmitta pakettiauton rattiin, koskaan sellaisella ennen ajamatta.
2)olen ongelmitta hinannut toista autoa, koskaan aikaisemmin sitä en ole tehnyt tai harjoitellut.
5)olen ongelmitta hypännyt automaattiivaihteisen auton rattiin, siinä oli hieman naurussa piteleminen.
Koska MINULTA onnistuu kaikki nämä asiat niin pakkohan kaikilta muiltakin on onnistua, enhän minä pysty mitenkään käsittämään että ihmisten kyvyt ja taidot ovat erilaisia.
Umpimielinen typerys.
Siinä tapauksessa typeryskin kykenee tuohon vaikka luulinkin aluksi että pitäisi kuitenkin olla se normaali älykkyys.
Keskimääräistä vajaampi ei ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät osaa asettua toisten asemaan. Joku palikkahan päästä silloin puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole kaikki muut.Uskoakseni sinullakin on asioita joita en osaa tai uskalla tehdä. Toisen asemaan asettuminen on ainakin asia joka sinulta ei luonaa, sen verran ylimielistä oli tekstisi.
Jos ap. ei ole provo niin sanoisin Ei voi olla totta. Tuollainen äijän-vätys ei minulle toista kertaa aukaisisi suutaan sillä eka kerta olisi viimeinen. Mitä tulee autolla ajamiseen on se vanha sanonta harjoitus tekee mestarin.Pitäisi ajaa ajoluvan saatuaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kykenee ajamaan mutta tarkoitin että aikaa menee enemmän. Nythän oli kyse siitä että pääseekö nopeammin kuin bussilla. Ja olen vuokrannut kyllä pakettiautonkin.
Ja jos ajokokemusta on vähän, kortin suorittamisesta aikaa ja muutenkin epävarma olo niin ei välttämättä kannata lähteä ensimmäiseksi kaupunkikeskustaan harjoittelemaan uudella autolla.
Taustaa. Minut käytännössä pakotettiin hankkimaan kortti, ja vanhempani sen lystin innoissaan maksoivat vaikka kortin hankin vasta 22-vuotiaana aikuisena. Eli se siitä, sinulle joka rahan tuhlaamisesta valitit.
Ap
No niin ap,joko jätit sen sian,kun ajokortittomat tai ainakin ajotaidottomat äidit niin haluavat että teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle 62/60, ellei ajotaitoa pidä yllä eli aja, ei kykene hyppäämään minkä tahansa auton rattiin. Olen autoillut 26 vuotta, ja ajanut lähes päivittäin. Hyppään myös muiden autojen rattiin, yleensä huollon ajaksi. Ei kannata hankkia korttia, ellei ole tarvetta. On parempi, että pelkäävä kuski ei mene liikenteeseen, ainakaan yksin. Voi säästyä ihmishenkiä. Kaikista ei ole liikenteeseen.
Kai mä oon sit keskivertoihmistä taitavampi kun oon omistanut mieheni kanssa joku 30 eri autoa ja tietty ajanut elämäni aikana tietty muidenkin ihmisten autoja,eikä koskaan ole ollut mulle mikään ongelma :D
62/60 vastaa: minä en ole ajanut 30 eri autoa, mutta olen pitänyt ajamisessa useamman voden tauon (koska en omistanut autoa ja asun hki keskustassa). Hankittuani jälleen auton ei minulla ollut ongelmia sen ajamisessa eikä sen rattiin hyppäämisessä, ehkä hieman jännitti kaksi ensimmäistä ajokertaa.
Ajaminen ei ole minusta tässä mitenkään se pointti. Tuollaista raivoamista ei voi kerta kaikkiaan hyväksyä keneltäkään. Pyysikö mies edes anteeksi? Mikäli ei, niin oikeasti suosittelen vakavasti miettimään suhteen tulevaisuutta. Jos minun mieheni käski minun tunkemaan jotain jonnekin, niin siitä seuraisi vähintään muutaman viikon miettimistauko.
Vierailija kirjoitti:
Taustaa. Minut käytännössä pakotettiin hankkimaan kortti, ja vanhempani sen lystin innoissaan maksoivat vaikka kortin hankin vasta 22-vuotiaana aikuisena. Eli se siitä, sinulle joka rahan tuhlaamisesta valitit.
Ap
Näköjään sinua voi pakottaa melkeen mihin vain ja haukkua päälle.
Missähän se vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi oletpa sinä taitava! Saat ihan suunnatonta ja sokeaa ihailua osaksesi! Olet mahtava ja ylivertainen ihminen. Huutomerkki!!
Ap:lle. Ymmärrän tuskasi autolla ajon suhteen. Olen itse ollut samanlainen. En ajanut kuin kauppaan ja takaisin. Äitiyslomalla en ajanut ollenkaan. Sitten muutimme ja autolla ajo tuli täysin pakolliseksi. En olisi päässyt minnekään jos minulla ei olisi omaa autoa ja halua ajaa. Aluksi ajaminen meni täysin töihin-kotiin akselilla. Poikkeamia en uskaltanut tehdä. En edes ostoskeskukseen, joka olisi ollut työmatkan varrella. Kuitenkin halusin päästä ostoskeskukseen itsenäisesti, joten aloitin sinne ajamisen. Suunnittelin reitin huolella ja jännitin maha kuralla. Mutta ajoin. Sen jälkeen "ajopiirini" laajeni hiljalleen lähiseudulle. Kaupungin keskustasta pysyin kuitenkin visusti pois. Mitä enemmän ajoin, sitä enemmän rentouduin auton ratissa. Liikenteen luku parani. En jännittänyt auton hallintaa. Sitten tuli aika (lasten harrastusten takia), että olin täysin pakotettu ajamaan minne vain, milloin vain, kaupungin läpi tai kaupunkiin. Päätin että ajan. Liikennesäännöt ovat samat ajat sitten missä vain! :D Jännitti, mutta se fiilis siitä, että minä pystyn menemään autolla minne vain, oli niin hyvä! Joten, vinkkinä sinulle ap, sanon, että aja ensin vaikka edes lyhyitä reittejä. Suunnittele reitti, mieti kaistanvaihdot etukäteen jne. Mutta aja. Vaikka vain kauppaan ja takaisin. Et huomaakaan kun ajat vähän kauemmas ja et enää jännitä joka ajokertaa. Ja jos auto tuntuu vieraalle, ajamalla totut siihen. Käy vaikka jossain isolla parkkipaikalla totuttelemassa kytkimeen ja autoon ylipäätänsä.
Lupaan, että se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi oletpa sinä taitava! Saat ihan suunnatonta ja sokeaa ihailua osaksesi! Olet mahtava ja ylivertainen ihminen. Huutomerkki!!
Ap:lle. Ymmärrän tuskasi autolla ajon suhteen. Olen itse ollut samanlainen. En ajanut kuin kauppaan ja takaisin. Äitiyslomalla en ajanut ollenkaan. Sitten muutimme ja autolla ajo tuli täysin pakolliseksi. En olisi päässyt minnekään jos minulla ei olisi omaa autoa ja halua ajaa. Aluksi ajaminen meni täysin töihin-kotiin akselilla. Poikkeamia en uskaltanut tehdä. En edes ostoskeskukseen, joka olisi ollut työmatkan varrella. Kuitenkin halusin päästä ostoskeskukseen itsenäisesti, joten aloitin sinne ajamisen. Suunnittelin reitin huolella ja jännitin maha kuralla. Mutta ajoin. Sen jälkeen "ajopiirini" laajeni hiljalleen lähiseudulle. Kaupungin keskustasta pysyin kuitenkin visusti pois. Mitä enemmän ajoin, sitä enemmän rentouduin auton ratissa. Liikenteen luku parani. En jännittänyt auton hallintaa. Sitten tuli aika (lasten harrastusten takia), että olin täysin pakotettu ajamaan minne vain, milloin vain, kaupungin läpi tai kaupunkiin. Päätin että ajan. Liikennesäännöt ovat samat ajat sitten missä vain! :D Jännitti, mutta se fiilis siitä, että minä pystyn menemään autolla minne vain, oli niin hyvä! Joten, vinkkinä sinulle ap, sanon, että aja ensin vaikka edes lyhyitä reittejä. Suunnittele reitti, mieti kaistanvaihdot etukäteen jne. Mutta aja. Vaikka vain kauppaan ja takaisin. Et huomaakaan kun ajat vähän kauemmas ja et enää jännitä joka ajokertaa. Ja jos auto tuntuu vieraalle, ajamalla totut siihen. Käy vaikka jossain isolla parkkipaikalla totuttelemassa kytkimeen ja autoon ylipäätänsä.
Lupaan, että se kannattaa.
Vau,vitsi ku hienoa että sä osaat ja pystyt tuohon. Oot nyt ansainnut oikein mitalin,ku oot niin hienosti oppinut ajamaan autoa! ;)
Tuossa tapauksessa pakkaisin kamani siihen ja ajaisin sillä autolla hevon vi**uun. Enkä takaisin tulisi.
Minulla on totaalisen surkea avaruudellisen hahmottamisen kyky, ollut lapsena jo, olen sen vuoksi myös kömpelö vaikka fyysinen kuntoni onkin hyvä. En osaa nähdä enkä arvioida etäisyyksiä, liikkuvien objektien vauhtia, suuntaa tai suhdetta toisiinsa. Olen silti valmistunut huippuarvosanoin lukiosta ja yliopistosta, joten suinkaan tyhmä en ole. Aivoissani on vain häikkä tuossa avaruudellisessa hahmottamisessa. Sen vuoksi en äärimmäisen huono kuski, en kykene ollenkaan hahmottamaan muuta liikennettä vaikka kuinka ajamista olen yrittänyt opetella. Muutaman pahan vaaratilanteen olen saanut aikaiseksi, koska en vain osaa nähdä miten muut autot kulkee. Niistä säikähtäneenä lopetin ajamisen, ja nykyään pelkäänkin ajamista mutta eniten kyse on siitä, että en vain osaa ajaa. Jos minulle alkaisi raivoamaan siksi, että minussa on tuo avaruudellisen hahmottamisen heikkous eli että miksi en aja, niin täysin idioottihan se raivoaja on. Ihan sama kuin alkaisi raivoamaan jalattomana syntyneelle että miksi hän ei juokse nopeammin. Säästän oikeasti henkiä kun en ole ratissa.
Minulle ei auton käyttö varsinaisesti ole ongelma, eli kytkimen käyttö ja mäkilähdöt sujuu erinomaisesti. Sitäpaitsi, uusin automme on automaatti. Ongelma on päänsisäinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei auton käyttö varsinaisesti ole ongelma, eli kytkimen käyttö ja mäkilähdöt sujuu erinomaisesti. Sitäpaitsi, uusin automme on automaatti. Ongelma on päänsisäinen.
Ap
On ihan sama, että onko ihmisellä ajopelko, lentopelko, käärmepelko, koirapelko vai mikä pelko. Puolison raivoaminen ja käskyttäminen ei koskaan voi poistaa sitä pelkoa, ainoastaan pahentaa vain. Pelkoihin auttaa kannustaminen ja pikkuhiljaa harjoittelu altistaen itseään ystävällisen, empaattisen kannustavassa ilmapiirissä sille pelottavalle asialle asteittain.