Revittekö kukkakaalista ylimääräiset osat pois ennen punnitusta?
Itse revin, tottakai. Ahneet kauppiaat eivät nähtävästi pidä siitä: Erikoinen nuukailu vihannestiskeillä ihmetyttää kauppiaita – ”Eihän banaaneistakaan kukaan syö kuoria”
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005309526.html
Kommentit (30)
Sitten on turha ulista kun kilohinta nousee kun yhdelle kaupalle tulee kilotolkulla hävikkiä näistä. Nolottaa niiden puolesta jotka repivät nämä ylimääräiset osat pois.
T: kaupan täti
En, nehän suojaa kaalia kuljetusvaurioilta ja muutenkin. Ostan kukkikset ilman pussia.
Ei oo tullu mieleenkään. Meidän lähikaupassa jotkut urpot on nyppineet lehdet jopa sipulinipuista, jotka myydään kappalehinnalla, ei painon mukaan.
Revin. Ruoan hinta on ihan älytön Suomessa eikä kauppiaat todellakaan tee tappiota. Ihan turhaan uhkailette hintojen nousulla, marssin siinä tapauksessa Lidliin, joka ilomielin ottaa asiakkaita vastaan halvemmilla hinnoilla. Lidl onneksi alentaa hintoja kohtuullisiksi, jos huomaa, että K ja S-ryhmä vetelee ihan kohtuuttomia katteita. Mikä on ihan järkevää, koska lisää asiakkaita heille.
Opiskelijana ei ole varaa etenkään opintotuen leikkauksen jälkeen varaa maksaa mistään helvetin painavista lehdistä. Jos ostan kukkakaalia, syön sen samana päivänä, tai viimeistään seuraavana.
En tietenkään revi. Ne repimäsi osat ovat syömäkelpoisia.
Miksi kaikki palstajuntit linkkaavat tänne roskalehtien linkkejä?
Ei kukkakaalissa ole mitään ylimääräisiä osia. Lehdet ja varsi on paitsi syötäviä, myös kukkakaalin ravinteikkaimpia osia. Ne käytetään ruoaksi. Jos kukkakaalissa on jotwin syömäkelvotonta, koko kaalia ei kannata ostaa.
En revi.
Torilla myydessäni annan yleensä aina asiakkaille pienen alennuksen "pyöristys" esim. ostokset tekee 12,70, pyöristetään 12 euroon. Paitsi kukkakaalin lehtien repijöille, he maksavat joka sentin ei mitään alennusta.
Jättämällä lehdet repimättä olisivat hyötyneet enemmän kuin lehdet repimällä. Paska säkä
Kyllä, kaiken ylimääräisen revin pois. Ja banaanit ostan ilman pussia. Olen silleen tarkka setä.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään revi. Ne repimäsi osat ovat syömäkelpoisia.
Miksi kaikki palstajuntit linkkaavat tänne roskalehtien linkkejä?
En ole vielä missään reseptissä nähnyt, että pitäisi käyttää etenkin kukkakaalin lehdet kyseisen ruoan laitossa. Ihmettelen miksi, jos se kerta on se paras, maukkain ja ravintorikkain osa koko härpäkkeessä. Ravintoloissakin tarjoavat juntisti vain sitä kaaliosuutta, ilman lehtiä.
No en minä kyllä revi, mutta en minä nyt tätä kauppiaankaan nillitystä oikein ymmärrä paitsi siinä mielessä, että tulee roskaa. Kyllähän irtoperunastakin karistetaan mullat ja banaanitertusta irrotetaan huonompi pois. Sitä vartenhan niitä myydään irtona, että saa valkata parhaat. Mutta joo, en tajua, miksi kukaan irrottaa ananaksesta sitä yläosaa. Nämä ovat sitten ilmeisesti niitä, jotka nillittävät, kun ananas olikin heti ihan mätä. Ja meilläkin oli joku näköjään irroittanut kesäsipulin varret, vaikka niitä ei punnita.
En revi todellakaan. Minun budjettini ei ole penneistä kiinni. Naapurissa asuu erittäin pihi ukko, jonka oon nähnyt pari kertaa kaupassa kuorivan sipuleista ne paperimaiset kerrokset... Vuositasolla säästää varmaan 10 senttiä. En ihmettelisi jos kuorisi banaanitkin.
Sen pitäisi olla he-vi-osaston myyjän tehtävä, miksi minä joudun tekemään sen kaupassa? Saisivat maksaa minulle siitä hyvistystä, ei mansikatkaan maksa samaa hintaa kuin torilla, jos ne itse käy poimimassa.
Mitä te teette kukkakaalin varresta?
Kyllä revin. Joskus yekis mieli ottaa puukkokin mukaa, että saa kannan leikattua pois.
Ei ennen kukkiksissa ollut kuin muutama hassu pieni lehdykkä kiinni, mutta nykyään niissä on jopa 15 cm kanta ja lehtiä niin paljon, että hyvä kun tunnistaa kukkakaaleksi.
Samaa mieltä tuosta purjosta, tekisi kyllä mieli leikata hyödytön vihreä osa pois! Sitä on usein yli puolet purjosta.
Ei niissä ole mitään ylimääräistä revittävää.