Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein rikosilmoituksen raiskauksesta, voinko saada kunnianloukksussyytteen?

Vierailija
31.07.2017 |

Eli tein rikosilmotuksen raiskauksesta mutta juurikaan todisteita ei ole eli melko varmasti toinen osapuoli todetaan syyttömäksi.
Nyt sitten aloin miettimään että voinko saada tästä kunnianloukkaussyytteen jos näyttö ei riitä siihen että raiskaus on oikeasti tapahtunut?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan helvetti kannattaako mun nyt perua koko syyte? Vai eikö siitäki voi nostaa kunnianloukkaussyytteen.. AP

Onko tämmöstä asiaa mahollista sovitella? Haluaisin vaan eroon koko hommasta mahd nopeaa.

Ja siis selvennykseksi että vähintäänkin pakottaminen seksuaaliseen tekoon on siis oikeasti tapahtunu mutta milläpä sitä todistamaan..

Raiskaus ei ole asianomistajarikos vaan virallisen syytteen alainen. Eli jos vaikka yrittäisit perua syytteen, niin syyttäjä tekee sen sinun puolestasi. Peruminen näyttäisi vaan huonolta sinun kannaltasi. Yleensä sana-sanaa vastaankin olevat jutut päätyvät kyllä syyttäjän pöydälle.

Ehkä sitten vaan rauhotun tän asian suhteen. Olisko jollain vielä tietoa että onko tätä asiaa mahdollista sovitella? Musta tuntuu että mulle paras vaihtoehto olis toi sovittelu, en koe, että saisin mitään irti siitä jos tästä tulee pitkä oikeusprosessi. Mun tavote ei oo saada mitään korvauksia ja tekijä muutenkaan tuskin saa kovaa tuomiota - jos tuomitaan ollenkaan. 

Ja aion kyllä kysyä näistä asioista poliisilta kun he seuraavan kerran soittavat. Kiitos kaikille tsemppaavista viesteistä ja kaikille jotka on auttaneet. Tuli vähän varmempi fiilis. 

AP

Muistat vain että sinä et ole tehnyt mitään väärää. Puhu vain asiat niinkuin ne tapahtuivat, oikeus kyllä hoitaa loput niinkuin pitääkin. Olet tehnyt aivan oikein kun ilmoitit asiasta.

Vierailija
42/76 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/76 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan helvetti kannattaako mun nyt perua koko syyte? Vai eikö siitäki voi nostaa kunnianloukkaussyytteen.. AP

Onko tämmöstä asiaa mahollista sovitella? Haluaisin vaan eroon koko hommasta mahd nopeaa.

Ja siis selvennykseksi että vähintäänkin pakottaminen seksuaaliseen tekoon on siis oikeasti tapahtunu mutta milläpä sitä todistamaan..

Raiskaus ei ole asianomistajarikos vaan virallisen syytteen alainen. Eli jos vaikka yrittäisit perua syytteen, niin syyttäjä tekee sen sinun puolestasi. Peruminen näyttäisi vaan huonolta sinun kannaltasi. Yleensä sana-sanaa vastaankin olevat jutut päätyvät kyllä syyttäjän pöydälle.

Ehkä sitten vaan rauhotun tän asian suhteen. Olisko jollain vielä tietoa että onko tätä asiaa mahdollista sovitella? Musta tuntuu että mulle paras vaihtoehto olis toi sovittelu, en koe, että saisin mitään irti siitä jos tästä tulee pitkä oikeusprosessi. Mun tavote ei oo saada mitään korvauksia ja tekijä muutenkaan tuskin saa kovaa tuomiota - jos tuomitaan ollenkaan. 

Ja aion kyllä kysyä näistä asioista poliisilta kun he seuraavan kerran soittavat. Kiitos kaikille tsemppaavista viesteistä ja kaikille jotka on auttaneet. Tuli vähän varmempi fiilis. 

AP

Tuossa jo joku kirjoitti aikaisemmin että raiskaus ei ole asianomistajarikos - eli silloin sovittelua ei suositella. Minulle kävi niin että kun kutsu käräjille tuli, tekijän veli soitti kysyäkseen voidaanko sovitella. Hän oli jutellut asianajajan kanssa joka oli kertonut että myös syyttäjä täytyy saada suostumaan sovitteluun ja seksuaalirikoksissa eivät ole kovin halukkaita. Minä en halunnut myöskään sovittelua.

Jos on vaan sana sanaa vastaan, niin luultavasti syyttäjä jättää syyttämättä :/ Tsemppiä kauheasti kokemasi kanssa ja voimia! Ota Tukinaiseen tai oman paikkakunnan vastaavaan yhteyttä ja käy juttelemassa. Vaikka tekijä nostaisi kunnianloukkaussyytteen, niin sen menestymismahdollisuus on aika nolla! Vastaavasti, jos sinä et voi todistaa hänen raiskanneen, ei hänkään voi todistaa sinun tietoisesti valehtelevan. Sellaisen asian kertominen, jota itse pitää totena, ei ole kunnianloukkaus.

Tuolta Tuninaisesta saat myös ilmaisia kommentteja asianajajalta, nettisivuilta nähden soittoajat :)

Vierailija
45/76 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulle kerrottu nuista tukipalveluista, sairaalaankin saa kuulema soittaa jos siltä tuntuu, eli siltä osin mun mielestä hoidettiin asia hyvin. Mutta kiitos kuitenkin. :) Tällä hetkellä kuitenki tuntuu, että haluan ensin käsitellä tapahtunutta itse. 

AP 

Vierailija
46/76 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miksi haluat sovitella, jos olet varma raiskauksesta?

Niinku oon sanonu niin todisteita ei varmaankaan ole joten tuskin tekijää edes tuomitaan. Koen pitkän oikeusprosessin turhaksi ja raskaaksi. En tiedä miten henkisesti jaksan mahdollisesti useamman vuoden tätä käsitellä. Eikö näissä prosesseissa yleensä mene suhteelliseen kauan.

Tällä hetkellä tuntuu paljon tärkeämmältä että saan itse käsiteltyä asian, en koe että mahdollinen oikeudenkäynti millään tavalla auttaa asiaa.

AP

Vierailija
47/76 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miksi haluat sovitella, jos olet varma raiskauksesta?

Niinku oon sanonu niin todisteita ei varmaankaan ole joten tuskin tekijää edes tuomitaan. Koen pitkän oikeusprosessin turhaksi ja raskaaksi. En tiedä miten henkisesti jaksan mahdollisesti useamman vuoden tätä käsitellä. Eikö näissä prosesseissa yleensä mene suhteelliseen kauan.

Tällä hetkellä tuntuu paljon tärkeämmältä että saan itse käsiteltyä asian, en koe että mahdollinen oikeudenkäynti millään tavalla auttaa asiaa.

AP

Ja sitten se raiskaa seuraavan. Ja seuraavan.

Vierailija
48/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheettomasta henkilö rikosilmoituksesta voi saada syytteen

Vierailija
49/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ala perumaan vaan ole rehellinen loppuun asti. Harvoinpa raiskaaja ilmoittaa että raiskasi vaan useimmiten juuri on sitä mieltä että yhteistyössä tuli sekstattua. Ja varmaan tämä kyseinen nyt on sitten uhkaillut jollain oikeusjutullakin jälkeenpäin. kerropa siitäkin sitten ja kaikesta mahdollisesta (totuudenmukaisesti tietenkin) josta on apua keississäsi,

Vierailija
50/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tuubaa tässä ketjussa. Miehen ei tosiaankaan tarvitse todistaa olevansa syytön vaan syyttäjän tehtävä on todistaa miehen olevan syyllinen.

Toisaalta hyvässä uskossa tehdystä rikosilmoituksesta ei voi saada kunnianloukkaussyytettä, koska se edellyttää tahallista valheellisen tiedon levittämistä. Siinä tapauksessa voidaan syyttää mahdollisesti myös perättömästä lausumasta esitutkinnassa tai väärästä ilmiannosta.

Nuo mahdolliset rikokset käsitetään erillään raiskauksesta ja syyttäjällä on niissäkin todistustaakka, joten vaikka raiskaussyytettä ei pystyttäisi näyttämään toteen niin siitä ei mitenkään automaattisesti seuraa tuomiota perättömästä ilmiannosta vaan se tulee vasta jos syyttäjä pystyy osoittamaan että ilmoitus on tehty valheellisin perustein. Mikäli siis koet joutuneesi rikoksen uhriksi niin ilman muuta kannattaa käydä prosessi loppuun asti eikä pelätä vastasyytteitä. 

Vierailija
51/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hän voi tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, mikäli hänet todetaan syyttömäksi.

Vähäinen näyttö ei muuten ole todiste syyttömyydestä. Turha ruveta hysteeriseksi, perättömät raiskausilmoitukset ovat todella harvinaisia. Todennäköisemmin teitä tullaan syyttämään aiheettomasti esim. varkaudesta tai joudutte itse seksuaalirikoksen uhriksi. Järki käteen.

Melko nurinkurinen ajatusmalli. Lähtökohtaisesti kun ihminen on syytön, sitä ei tarvitse kenenkään omasta puolestaan todistaa. Syyllisyys sen sijaan pitää todistaa. 

Toki tuo länsimaisen oikeuskäytännön peruspilari on monelta muultakin päässyt nykyisellä somelynkkausten aikakaudella unohtumaan. 

Perättömät raiskausilmoitukset eivät myöskään ainakaan poliisin mukaan ole mitenkään erityisen harvinaisia vaan päin vastoin niitä on harmillisen paljon, mikä on erityisen ikävää juuri oikeiden uhrien kannalta.

Vierailija
52/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitteluun vaaditaan tietysti, että epäilty myöntää rikoksen ainakin osittain. 

Jos hän kiistää koko tapahtuman, niin ei siinä mitään soviteltavaa ole. Koska raiskaus on yleisen syytteen alainen rikos, niin tämän mahdollisen sovittelun lisäksi, hän voi joutua oikeuteen, jos syyttäjä niin päättää. Eli hänellä tuskin on mitään intressiä myöntää rikosta ja altistaa näin itsensä raiskaustuomiolle. 

Vierailija
53/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä raiskauksen ylimaallista kauheutta muihin rikoksiin nähden. 

Aina tätä: loppuelämä pilalla, ikuiset traumat... jne. Minut on raiskattu, olen toipunut täysin ja nopeasti. Omasta asenteesta se on kiinni, kuinka asian käsittelee. 

Jos jää hokemaan itselleen, ettei koskaan selviä tästä, niin ei varmaan selviäkään. 

Tarkoitus ei ole vähätellä raiskausta, mutta onhan sitä nyt paljon pahempaakin. Ihmiset ovat aivoinvalideja ja/tai neliraajahalvaantumeita ikuisesti pahoinpitelyjen seurauksena. Kyllä minä sen raiskauksen valitsen ilomielin, jos näistä pakko olisi valita. 

Vierailija
54/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistustaakka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos naapurisi tekisi perättömän ilmiannon, että myyt huumeita. Huumeita ei löydy, mutta vietät aikaa putkassa ja kuulusteluissa sillä aikaa kun kotisi, tietokoneesi ja elämäsi pengotaan. Ansaitsisiko ilmiantaja tuomion kunnianloukkauksesta?

Ei. Mutta ehkä perättömästä ilmiannosta.

Vierailija
55/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät valitettavasti ole harvinaisia, yli 10 % ilmoituksista on tekaistuja. Tekaistusta ilmoituksesta tuomio on jotakin sakoista vankeustuomioon. Mutta yleensä nämä ovat sellaisia, joissa satutäti tunnustaa lopulta valehdelleensa, eivät siis epäselviä tapauksia.

Viime vuonna esim Helsingissä 40 % tapauksista oli joko selvittämättömiä ja 10 % tekaistuja, eli tekaistujen määrä saattoi olla korkeampikin.

Valitettavasti raiskaussyyte on naisille oiva apu henkiseen väkivaltaan.

Vierailija
56/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 jatkaa

Ilman vammojakin kyllä punnitaan kertomusten painoarvo. Jos uhrin kertomus on uskottava, epäillyn epäjohdonmukainen ja vaihtelee kuulustelusta toiseen, voidaan tuomio antaa myös ilman todisteita. 

Mutta näissä tapauksissa oikeusistuin on tietysti lähtökohtaisesti epäillyn puolella. Oikeusperiaatteisiin kuuluu, että parempi syyllinen vapaalla jalalla kuin yksikään syytön tuomittuna. 

Itselläni oli selvä tapaus, minulla oli mustelmia käsivarsissa ja ulkopuolinen oli kuullut kun huusin apua. 

Miksi ap ei ole vastustellut, en tiedä, mutta se tekee asian aina paljon, paljon hankalammaksi oikeuskäsittelyn kannalta. 

Vierailija
57/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä oli ap:n tapauksen kulku. Ihmisillä on tuollaisissa tilanteissa monenlaisia selviytymisstrategioita ja yksi niistä on lamaantuminen. Lamautuminen aiheuttaa myös henkisesti pahempia vaurioita kuin taisteleminen tai pakeneminen, varsinkin jos traumaa ei saa jälkeenpäin syystä tai toisesta purettua.

Vierailija
58/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perättömän rikosilmoituksen tekeminen voi kyllä antaa aiheen kunnianloukkaustapaukseen. Ei niissä rikosilmoituksissa syyttä mainita, että valheellinen nimeäminen on laitonta.

Käytännössä varmastikin jonkinlainen vahingontekotarkoitus tulisi osoittaa toteen.

Tätä nyt on aivan turhaa alapeukuttaa, koska näin se vaan menee. Jos nimeät jonkun rikoksesta, ja hänet todetaan syyttömäksi, olet mahdollisesti syyllistynyt rikokseen. Sitä arvioitaessa pohditaan oletko hyvin perustein voinut uskoa, että nimeämäsi henkilö on tekijä. Mahdollinen tahto vahingoittaa nimettyä henkilöä täytyy tietenkin todistaa. Jotta korvauksiin asti voisi joutua, vaaditaan, että nimetty on oikeasti kärsinyt taloudellisesti, Suomessa on harvinaista, että pelkkä maineen vahingoittaminen ilman konkreettisia taloudellisia seurauksia (tyyliin yrittäjä menettää asiakkaita, saat potkut tms) johtaisi korvauksiin. 

Tässä en missään kohti viittaa nyt aloittajaan, mutta raiskauksesta syyttäminen on kyllä ihan suhteellisen tavallista, kun katumus iskee esim pettämisen jälkeen. 

Vierailija
59/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kuuntele trolleja ap. Jos et ole huudellut asiaa kylillä, et voi saada syytettä. Viranomaisilla käsittelyssä olevat asiat eivät tietenkään ole kunniankoukkauksen peruste.

Voimia!

Ai edes silloin kun syytetty pystyy todistamaan olleensa toisaalla raiskauksen tapahtuessa?

Vierailija
60/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni voit saada syytteen vain jos vastapuoli pystyy todistamaan että mitään raiskausta ei ole tapahtunut.

Eli aina pitää pystyä syytteet näyttämään toteen jotta voidaan tuomita.

Syyttäjän tehtävä on näyttää toteen syyllisyys, ei ilmoituksen tekijän. Toivottavasti ilmoittaja ei mennyt tapahtuman jälkeen suihkuun, vaan niine hyvineen paineli terveyskeskukseen, jossa hänestä otettaisiin tarvittavat näytteet. Jos heti tapahtuman jälkeen ilmoituksen tekijä kertoi asiasta jollekin ystävälleen ja ystävä on valmis selvittämään poliisille miten ilmoittaja reagoi tapahtumaan, on syyttäjän homma helpompi. Jos mitään fyysisiä todisteita ei ole eikä ilmoittaja kertonut asiasta kenellekään, syyttäjän homma on vaikeampi.

Toivottavasti ilmoittaja ei ole ilkeyttään tehnyt raiskausilmoitusta, sillä silloin siitä on kaksi huonoa seuraamusta: oikeasti raiskatut joutuvat jatkossa tarkempaan syyniin ja heitä voidaan syyllistää tapahtuneesta joko tahallaan tai tahattomasti. Ja sitten se, että kunnianloukkauksesta voi todellakin tämä nyt syytetty tehdä tutkintapyynnön, jos ilmoittaja on sitä kovasti kylillä huudellut. Jos ilmoittaja ei ole huudellut, ei kunniaa ole loukattu.