Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoalalla ei pitäisi ottaa muita kuin suomea äidinkielenään puhuvia!

Vierailija
31.07.2017 |

Ärsyttää puhua tärkeistä terveysasioista henkilöiden kanssa, joiden kanssa ei suju kielellisesti täydellisesti.

Nyt olen kohdannut kaksi huonoa suomea puhuvaa sairaanhoitajaa ja yhden lääkärin. Koulutusohjelmiin ei pitäisi ottaa ollenkaan, jollei kielitaito ole äidinkielen tasoinen. Ärsyttää, kun on hoitajakoulutusta tänne lähiaikoina saapuneille.

Suomenkielisiäkin sairaanhoitajia ja lähihoitajia on työttömänä. Vain niitä pitäisi palkata. Esim kaverini on sairaanhoitaja ja on palannut työelämään hoidettuaan lapsiaan kotona vuosikaudet. Hän on 45-vuotias ja valituista tai edes kokopäiväistä työtä ei saa. Keikkaa saa vain. Välillä oli jopa muun alan hommissa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi kunnolla suomea osata. Vein siskoani sairaalaan ambulanssilla ja teholle joutui, mutta auta armias sitä lääkäriä: Hän ei ymmärtänyt mitään minun puheestani ja minä en ymmärtänyt hänen puheestaan, saatikka puolitajuton sisareni.

Vieraalla korostukseea ei ole väliä, mutta pitää osata normaalit asiat kommunkoida.

Vierailija
42/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut että ulkomaalaistaustaiset henkilöt eivät saisi olla hoitoalalla, heidän pitäisi silloin vaan osata suomea täydellisesti ettei tulisi hoitovirheitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta täysin. Omalääkärini on jostain venäjän siperian takaa tänne kotoutunut. Puhuu ihan suht hyvin suomea. Silti koko ajan koen epävarmuutta, ymmärtääkö hän puhumaani niin kielellisesti kuin kulttuurillisestikaan.

Vierailija
44/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi kunnolla suomea osata. Vein siskoani sairaalaan ambulanssilla ja teholle joutui, mutta auta armias sitä lääkäriä: Hän ei ymmärtänyt mitään minun puheestani ja minä en ymmärtänyt hänen puheestaan, saatikka puolitajuton sisareni.

Vieraalla korostukseea ei ole väliä, mutta pitää osata normaalit asiat kommunkoida.

Tähän siskoni tapaukseen lisäisin vielä, että kun hän alkoi toipua, niin kertoi minulle, että oli luullut kuolleensa ja joutuneensa helvettiin:DDDDD

Vierailija
45/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä suomenkielisiä olisi aivan tarpeeksi, jos heitä vaan koulutettaisiin tarpeeksi.

Miten ihmeessä pieni Viro kykenee kouluttamaan Suomeen niin paljon päteviä lääkäreitä. Onpa kummallista, että heillä riittää niitä jopa vientiin, kun täällä ei pystytä kouluttamaan edes Suomeen riittävästi.

Virolaiset lääkärit tulevat Suomeen töihin, koska palkka on 3 kertaa suurempi kuin Virossa.

Vierailija
46/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaitotestin pitäisi olla huomattavan tiukka ennen kuin edes pääsee opiskelemaan vaikka lähihoitajaksi. Pitää vaatia parempaa osaamista kuin mikä vaaditaan ylioppilaskirjoitusten laudaturiin.

Häh? Eihän suurin osa syntyperäisistä suomalaisistakaan saa laudaturia?

Vierailija
47/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta ei kai ne hoitajat ja avustajat mitään vellejä keittele vaan ne tulevat jostain keskuskeittiöstä? Jos kauravelliä ei vain ollut saatavilla?

Vierailija
48/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut kaksi suomalaista lääkäriä, jonka kanssa kommunikaatio oli mahdotonta, kun puuttui sosiaaliset taidot tyystiin. Samanlaista tilannetta ei ole tullut ulkomaalaistaustaisten kanssa.

Vierailija
49/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa töissä olevana kommentoin sen verran, että jos pitäisi meidän osastolta valita itselle hoitajat, niin valitsisin kaksi ulkomaalaista. Heillä on kulttuurinsa puolesta aivan erilainen arvostus vanhempia ihmisiä kohtaan. Huomattavasti keskivertohoitajaa empaattisempia ja enkä ole kertaakaan kuullut kummankaan puhuvan pahaa muista hoitajista tai potilaista.

Te, jotka väitätte että on tarpeeksi hoitajia Suomessa, niin tarkistakaa faktanne! Tällä hetkellä jo järjetön pula ja katastrofaaliselta näyttää tulevaisuus väestön ikääntyessä.

Vierailija
50/57 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani olisi jäänyt ms-tauti diagnosoimatta virolaisen/venäläisen lääkärin takia. Menin päivystykseen kehon toispuoleisen puutumisen takia, ja aloin tuntea paniikkia kun huomasin ettei kyseinen nainen ymmärtänyt mitä selitin, vaikka koitin puhua mahdollisimman selkeää suomea. Lääkärinaisen mielestä vaiva ei ollut vakava ja "menee varmasti viikonlopun aikana ohi". Menin sitten yksityiselle jossa suomalainen lääkäri laittoi heti lähetteen neurologiselle polille..

Vierailija
51/57 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Olen kolme kertaa joutunut tekemisiin lääkärin kanssa, joka vääntää niin hoonoo soomee etten saa mitään apua koska emme ymmärrä toisiamme!  Todella turhauttavaa :(

Vierailija
52/57 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan ikuisesti, kun menin lääkäriin ties kuinka monetta päivää puutuneen jalan takia ja hämmästynyt lääkäri jankkasi "jalka puuttuu?" 

Lopulta siihen tuli hoitakin tulkiksi, muttei myöskään  saanut tätä intialaisen näköistä miestä ymmärtämään mitä on jalan puutuminen, tunnottomuus. Todella pelottavaa, että tuollaisia saa toimia lääkärinä ! Tappavat vielä jonkun...

Vierailija
53/57 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen puoleksi suomalainen englantia äidinkielenäni puhuva hoitaja. Muutin Leedsistä Suomeen kun olin 5, eli kieleni on täysin sujuvaa. Enkö siis mielestäsi saisi toimia ammatissani kun virallisesti äidinkielekseni on merkitty englanti?

Vierailija
54/57 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä työpaikallani oli niin huonosti suomea puhuvia hoitajia, etten ymmärrä miten työhaastattelu oli hoidettu. Tulkin avulla? Vaaratilanteita tuli lukuisia, jotkut asukkaat jäivät ilman ruokaa ja tarkistuskäyntejä sekä lääkkeitä annettiin miten sattuu, kun ei ymmärretty suomenkielisiä ohjeita.

Vierailija
55/57 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaana menen lukkoon, jos lääkäri osoittautuu huonokieliseksi. Joudun keskittymään helppoihin lauserakenteisiin ja siihen, etten käytä lainkaan murretta (turkulainen olen). Tällaiseen en ole tottunut, joten huomioni kiinnittyy aivan liikaa tähän helpposuomen tuottamiseen.

Tällöin tärkeät asiat jäävät epätarkasti ja jopa huonosti sanotuiksi. Lisäksi kun suomalainen toimintaympäristö ei ole lääkärille täysi tuttu, jää monta asiaa hoitamatta tai huonosti hoidetuiksi.

Kaikkeen hankaluuteen kuluu myös liikaa aikaa, jolloin osa asioista jää pakostakin hoitamatta.

Kielitaito pitäisi olla niin hyvä, että hoitoalan ihminen ei tee yhtään virhettä puheessaan. Ainoastaan äänenpainoeroista enää tunnistaa vieraskieliseksi. Huom: kaikki eivät ole kielellisesti niin lahjakkaita, että oppisivat milloinkaan riittävästi suomen aikuisiällä.

Vierailija
56/57 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen puoleksi suomalainen englantia äidinkielenäni puhuva hoitaja. Muutin Leedsistä Suomeen kun olin 5, eli kieleni on täysin sujuvaa. Enkö siis mielestäsi saisi toimia ammatissani kun virallisesti äidinkielekseni on merkitty englanti?

Joo, siitähän tässä nyt olikin kyse. Not. Jos lukisit viestejä ketjusta niin tajuaisit että nimenomaan se suomenkielen osaamattomuus on ollut tässä isoin ongelma, ja syystä. Lopeta siis turha uhriutuminen..

Vierailija
57/57 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen ja kulttuurin tuntemus pitäisi olla pääsyvaatimus hoitoalan ammatteihin.

Minusta tänne muuttaneista ei pitäisi tehdä ollenkaan hoitajia. Seuraava sukupolvi sen sijaan osaa jo kielen. Hyviä poikkeuksia on, mutta he ovat harvassa. Hyvin kielen oppivat pyrkivät yleensä nimittäin korkeampiin opintoihin.