Pomo ehdotti että tekisin ma-ke töitä 13 h ja loppu viikko vapaata. Onko tässä joku koira haudattuna?
Tai onko edes laillista? Ajatus houkuttaisi kyllä kovasti.
Kommentit (13)
Ei tuossa minusta mitään jekkua ole, ihan hyvä diili jos tykkää pidemmästä vapaasta ja pystyy tekemään pidempää päivää. Ylityökorvaukset jäävät saamatta, mutta enpä ole kuullut kenenkään niitä saaneen sitten iloisen 80-luvun. Sopimusasioitahan nuo ovat, minä tarttuisin tarjoukseen.
Tehnyt jo tavattoman monta vuotta viikkotunnit alkuviikosta ja viettänyt pitkiä viikonloppuja. Reissuhommissa melko vakiintunut käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Lukisiko sopimuksessa sitten, että työaika vain ma-ke? Miten lomat määräytyisi? Jos sopparissa lukee vain viikkotyöaika ilman kannanottoa päiviin, niin lomapäivät lasketaan viidelle päivälle viikossa.
Lomathan määräytyy nyrkkisääntönä: ~2 pv/kk jos työpäiviä on 14, tai työtunteja 35h/kk... Riippuu tessistä
Ja lomat kuluu kuten niillä jotka tekee 5pv viikko töitä. Tosin yksityisellä taitaa lomiin kulua myös lauantait.
Jos teet 13h/pv ma-ke ja to-pe on vapaat niin tunteja taitaa olla 39h, kuin paljon tulee tunteja jos tekee 5 pv /viikko? 40?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa minusta mitään jekkua ole, ihan hyvä diili jos tykkää pidemmästä vapaasta ja pystyy tekemään pidempää päivää. Ylityökorvaukset jäävät saamatta, mutta enpä ole kuullut kenenkään niitä saaneen sitten iloisen 80-luvun. Sopimusasioitahan nuo ovat, minä tarttuisin tarjoukseen.
Miten niin jäävät saamatta? Jos teet yli 40h viikossa voit kirjata ylityöt joko joustovapaana tai ylitöinä.
Mikä on työsopimukseesi kirjattu VIIKKOtyöaika? Sinulla on siis koko viikko töitä eikä yhtään lomapäivää. Lomat lasketaan sitten kalenteripäivien mukaan, eli jos olet 1.-18. päivä töissä, sinulle kertyy tavanomaiset 18 päivän lomat siltä kuukaudelta, vaikka tuolle ajalle ei sattuisi kuin 9 todellista työpäivää.
Laillisuuden raja voi tulla vastaan siinä, että onko tes:ssa olemassa joku tuntimääräinen lepoaika joko vuorokaudessa tai työvuorojen välissä.
Sillä on selkeästi toinen duunari jonka kanssa se viettää loppuviikon ja viikonlopun. Jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jäävät saamatta? Jos teet yli 40h viikossa voit kirjata ylityöt joko joustovapaana tai ylitöinä.
Ylityöt ja ylityökorvauksethan menee eri lailla tesseistä riippuen. Meidän alalla lasketaan tunnit kolmiviikkoisjaksoissa ja saa mennä reippaasti yli 120 tunnin/3 vkoa ennenkuin saa mitään korvauksia. Jos tekee yhdellä viikolla 60 tuntia viitenä päivänä, toisella 40 tuntia ja kolmantena 20 tuntia, ei tuolta 60 tunnin viikolta mitään korvauksia saa, koska tunnit pysyy 120 tunnissa yhteensä. Tai vaikka tekisi tuona vika viikkona 25 tuntia, niin ei siltikään saisi, koska tunteja tulisi 125 ja tuo viiden tunnin ylitys menisi vielä lisättömänä lisätyönä.
Kommentit heti työehtosopimusten toistoa. Eikö vapaa sopiminen olisi poikaa, saisi apkin tehdä tuntinsa silloin kun haluaa?
Itse olen tehnyt 7:45-20:00 (+työmatkat eli lähden kotoa 6:50 ja olen kotona 21) työpäiviä muutaman vuoden ja se sopii joillekin, joillekin ei ollenkaan. Vapaa-aika (21-22) menee iltaisin lähinnä syömiseen ja samalla television katsomiseen & pieneen rentoutumiseen sekä nukkumiseen 22/24-5:30/6:00) lähinnä. Jos nipistää unista, saatan joskus laittaa pyykit ja tiskit vuoroiltoina. Oikea eläminen jää vapaapäiville. Toisaalta kaikki isommat kotihommat ja pienetkin menot, jotka pystyisi hoitaan tavallisina 8-16 vuoron jälkeisinä arki-iltoina kasaantuu niille pitkille vapaille, vaikka ne omalla tavallaan on houkuttelevia. Ne vapaat menee silloin hurauksessa. Se on miinus. Sekä työpäivien unenpuute, jota kompensoin nukkumalla vapaalla. Ne vapaat hurahtaa äkkiä nukkumiseenkin.
Ite oon tehnyt lyhennettyä työaikaa eli n. 30h vko ja työpäiviä on ideaali vuorolistoina ollut 7-8 per kolme viikkoa. Se on ollut parempi. En tiedä, jaksaisinko joka viikko kolmea pitkää vuoroa putkeen. Sekin on paljon kun välillä on töitä ma, ti, ke, sitten ke, to, pe ja vaikka ke ja pe. Eli vapaat vaihtelee ja tulee eri mittaisia vapaita, eikä aina ole työpäivät peräkkäin -> pidempi aika palautua, eikä kotihommat kasaannu vuoriksi. Toisaalta hyvä puoli ma-ke töissä on se, että tiedät aina mitä sulla on. Meidän firmassa oli se huono, että noihin pitkiin vuoroihin saatettiin sekoittaa 8 h päiviä myös, jolloin työpäiviä tuli määrällisesti enemmän. Se oli todella kuluttavaa eikä ne muutamat hassut "ylimääräiset" arkivapaat paljoa lämmittäneet, kun ne meni raatona kotona makaamiseen.
Meidän firmassa on jotkut jaksaneet ehkä maksimissaan pari vuotta noita vuoroja, sitten vaihtaneet 8h vuoroihin. Osa on halunnut vaihtaa takaisin tavalliseen hyvin piankin. Minä oon jaksanut tuolla 7-8 päivää systeemillä.
Vierailija kirjoitti:
Kommentit heti työehtosopimusten toistoa. Eikö vapaa sopiminen olisi poikaa, saisi apkin tehdä tuntinsa silloin kun haluaa?
Aivan, tuttuni tekee 4x12 h päivää ja sen jälkeen viikko vapaata .
Kelpais ainakin meillä kaupassa pitkät päivät, kun 10 h yli menevistä tunneista saa 50% korotetun palkan :)
muumuu kirjoitti:
Kelpais ainakin meillä kaupassa pitkät päivät, kun 10 h yli menevistä tunneista saa 50% korotetun palkan :)
Kysymyshän onkin siitä että tehdään tunti tunnista ilman ylityökorvausta , esim.viikon tunnit neljässä päivässä!!
Hmm. Lukisiko sopimuksessa sitten, että työaika vain ma-ke? Miten lomat määräytyisi? Jos sopparissa lukee vain viikkotyöaika ilman kannanottoa päiviin, niin lomapäivät lasketaan viidelle päivälle viikossa.