Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioeron tullessa onko siltä jätetyltä ihan pakko viedä ihan kaikki mitä irti lähtee?

Vierailija
31.07.2017 |

Tässä ihmetellään erästä tapausta:

Eräs vaimo jätti miehensä ja muutti uuteen asuntoon heidän (yhteisestä) talosta.
Vei kaiken mennessään.
Ihan kaiken, astiat, kattilat, lusikat, huonekalut, matot, petivaatteet, pyyhkeet......ihan kaiken mikä irti lähti.

Yhteistä elämää takana todella todella pitkään ja yhteiset lapset.
Kai he nyt ovat lukuisten vuosien kanssa YHDESSÄ ostaneet jotain mitä olisi voinut jättää tuolle ihan inhimillisistä syistä tai yhdessä elettyjen vuosien takia.
Edes petivaatteet. Tai yhden lusikan. Tuolikin olisi varmaan ollut jätetylle tarpeellinen, vanhasta pöydästä puhumattakaan.

Onko tällainen kuinka yleistä?
Jättäjät jotka jätitte vanhan siippanne ja kotinne, kommentoikaa omaa näkemystä .

Kommentit (279)

Vierailija
201/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
202/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut toisen naisen takia jättänyt eksä tuli ihan hulluksi ja vaati itselleen minulta kaiken maailman tavaroita, joille oli laskenut "arvon" jonka vaihtoehtoisesti vaati rahana.

Esim. vei mukanaan kaiken elektroniikan sekä ne kaikki huonekalut, jotka oli tuonut kun muutettiin yhteiseen kotiin 10 v sitten. Sen lisäksi vaati minulta itselleen huonekaluja, joita olin tuonut mukanani. Hän oli laskenut niille arvon, esim. yli 10 v vanhalle kulahtaneelle tuolille (ei mikään design-tuoli) laski arvoksi 500 euroa ja vaati siitä 250 e käteistä jos en anna sitä mukaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä lähtisin tästä, niin todellakin ottaisin lähes kaiken mukaani. Joka ikinen kippo ja kappo, artek, designvalaisin ja huonekalu on mun valitsema ja ostama. Miehellä oli pelkkää kämäistä roskaa kun muutettiin yhteen. Jopa työkalut on tässä perheessä mun tai mun isän mulle ostamia. Porakoneista lähtien.

Vierailija
204/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avioehto avioeron varalta. Jos meille tulee ero ja minä muutan pois, niin tietenkin minä vien kaiken ostamani mukanani, en kuitenkaan miehelle ostamiani lahjoja. Miehelle jää melko tyhjä kämppä.

Vierailija
205/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut toisen naisen takia jättänyt eksä tuli ihan hulluksi ja vaati itselleen minulta kaiken maailman tavaroita, joille oli laskenut "arvon" jonka vaihtoehtoisesti vaati rahana.

Esim. vei mukanaan kaiken elektroniikan sekä ne kaikki huonekalut, jotka oli tuonut kun muutettiin yhteiseen kotiin 10 v sitten. Sen lisäksi vaati minulta itselleen huonekaluja, joita olin tuonut mukanani. Hän oli laskenut niille arvon, esim. yli 10 v vanhalle kulahtaneelle tuolille (ei mikään design-tuoli) laski arvoksi 500 euroa ja vaati siitä 250 e käteistä jos en anna sitä mukaansa.

Ihan älyttömän surullista ja traumaattista, kun ihminen, jota on rakastanut ja jonka kanssa on jakanut elämänsä, muuttuu tunteettomaksi pas*iaiseksi, jolle yhtäkkiä yhteisellä elämällänne ei ole enää muuta kuin naurettavaa rahallista arvoa. 🙁 Maassa olevan potkiminen on raukkamaista. Ota lohtu irti siitä, että tuollaisen miehen tämä toinen nainen sitten saa itselleen!

Vierailija
206/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunta erosi ja mies lähti ensin. Hän vei kaikesta puolet joka oli naiselle erityisen ärsyttävää. Mitä teet kolmella kahvikuppiparilla, johon ei saa uusia asioita enää mistään? Tai ruokailuvälineillä? Olisi sitten vienyt kaikki astiat ja jättänyt kaikki ruokailuvälineet, niin olisi ollut jotenkin järkeä.

Vierailija
207/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt vastaavaan, että vie tapetitkin seiniltä.

Miksi ihmeessä ei sitten suoriteta ositusta?

Pääsäännön mukaan puolisoiden koko omaisuus jaetaan avioeron perusteella toimitettavassa osituksessa puolisoiden välillä tasan. Osituksessa puolisoiden avio-oikeuden alaiset omaisuudet lasketaan yhteen ja jaetaan sitten niin, että kumpikin puoliso saa yhteenlasketusta omaisuudesta itselleen puolet. Käytännössä omaisuus jaetaan niin, että enemmän omistava puoliso suorittaa tasinkoa vähemmän omistavalle puolisolle. Tasinko on mahdollista maksaa rahana tai luovuttamalla toiselle puolisolle jotakin omaisuutta. Tasingon luovuttajalla on vapaus päättää, missä muodossa hän tasingon suorittaa. 

Jos joku on niin hölmö ettei osaa eikä tajua omia oikeuksiaan, ansaitseeskin tulla höynäytetyksi.

Vierailija
208/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toi ole ideaalitilanne, että vanhasta kuluneesta roskasta pääsee eroon ja voi aloittaa puhtaalta pöydältä?

Minulla ainakin eron jälkeen oli kova halu kiikuttaa entisestä muistuttava muualle.

Vierailija
209/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kävi toisin päin. Ex muutti pois, jouduin viemään ovensa taakse laatikko- ja ikeankassitolkulla tavaraa seuraavat pari vuotta, kun oli jättänyt kaiken itselleen tarpeettoman, mutta selvästi hänen omaisuutensa ottamatta. Ja näitä löytyi pikkuhiljaa eikä kuulemma autottomana päässyt hakemaan. Lähtien vanhoista läppäreistä ja lukiokirjoistaan urheilupalkintojen kautta dildoon.

Vierailija
210/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapariskunta erosi ja mies lähti ensin. Hän vei kaikesta puolet joka oli naiselle erityisen ärsyttävää. Mitä teet kolmella kahvikuppiparilla, johon ei saa uusia asioita enää mistään? Tai ruokailuvälineillä? Olisi sitten vienyt kaikki astiat ja jättänyt kaikki ruokailuvälineet, niin olisi ollut jotenkin järkeä.

No eikö yksi ihminen pärjää oikein hyvin kolmella kahvikupilla näin alkajaisiksi? Ostaa sitten myöhemmin uutta tilalle. 

Vierailija
211/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän myös tällaisen tapauksen. Nainen muutti pois, oli paria eri astiastoa, vei molemmista tasan puolet. Lopputuloksena molemmilla neljän astian setit kahta astiastoa, joita kumpaakaan ei enää valmisteta. Eli käyttökelvottomia jos haluaa säädyllisen kattauksen.

Saman pariskunnan kotona oli ruokapöytä sekä keittiössä, että ruokailutilassa. Nainen vei toisen pöydän ja puolet molempien pöytien erilaisista tuoleista. 

Kyllä piti ihmetellä. 

Vierailija
212/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas kävi toisin päin. Ex muutti pois, jouduin viemään ovensa taakse laatikko- ja ikeankassitolkulla tavaraa seuraavat pari vuotta, kun oli jättänyt kaiken itselleen tarpeettoman, mutta selvästi hänen omaisuutensa ottamatta. Ja näitä löytyi pikkuhiljaa eikä kuulemma autottomana päässyt hakemaan. Lähtien vanhoista läppäreistä ja lukiokirjoistaan urheilupalkintojen kautta dildoon.

Mulla vähän sama kokemus. Lopulta hävitin kun ei kerran hakenut pois.

Sitten kehtasi närkästyä kun vuosien jälkeen pyysi postittamaan erinäisiä tavaroita ja kerroin ettei minulla sellaisia enää ole tallessa.

Vierailija
213/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin ihan kaiken toiselle erossa. Olin tosi tyytyväinen, kun pääsin vanhasta roinasta eroon ja ostin sitten itselle ihan uudet huonekalut ja astiat. 

Vierailija
214/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma kuin 6:lla, eron yhteydessä huomasin että kaikki käyttökelpoinen asunnossa oli minun ostamaani. Eksälle jäi kaksi huonekalua (niistäkin molemmat puoliksi maksettuja mutta en jaksanut jättäjän roolissa valittaa) ja omat vaatteet. En ymmärrä miksi ihmiset muka eivät saisi ottaa omia tavaroitaan eron hetkellä.

Mies oli varmaan maksanut kuitenkin elintasosi ansiottoman nousun, eikö niin? Helppohan se on lokkina ostella mattoja, ja tuskin miehellä on ostoksien suhteen mitään sananvaltaa ollutkaan?

Ihan täysin omilla rahoillasiko kaikkien yhteisten kulujen jälkeen jäävästä omasta rahastasi ostit ihan kaiken mitä mukanasi veit?

Me ostettiin remontoitava talo ja jo siinä kohtaa tunsin miehen luonteen niin hyv

Tunnen yhden excel- taulukkopariskunnan. Arvelin heidän olevan eron partaalla jo pitkään ennen kuin itse ymmärsivät. 

Vierailija
215/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa pitää ostamansa eli ne työkalunsa ja muutaman muovikipon. Muuten sitten tyhjennän talon, kuten ap:n jutussa, koska olen ne ostanutkin, miehen mielestä turhina. Vien myös lapset ja lemmikit, kun ei mies niitäkään hoida kuin pakon edessä eli saa jatkossakin tavata niitä yhtä paljon kuin nykyään.

Vierailija
216/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on tosi hyvä, että kumpikin pystyy jätkamaan elämäänsä, mutta ei heti tarvitse lähteä ostoksille. 

Vierailija
217/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä mitenkään harvinaista, että kaikki astiat, verhot, matot ym. tarpeellinen, huonekalut, lasten kaikki tarvikkeet on sen naisen ostamia. Kun ei sellaisiin hömpötyksiin kuulemma tarvitse käyttää rahaa jne. Niin kai ne saa sitten ottaa mukaansa kun lähtee. Mies voi pitää sen telkkarin ja työkalunsa, jotka oli hänelle tärkeitä. Tämä toki stereotypia, mutta oikeasti yllättävän yleistä. Onhan sillä miehelläkin toki yhteen muuttaessa ollut jotain tavaroita, mutta ne on hävitetty suhteen aikana pois kun eivät ole olleet yhteensopivia tai jotain. 

Vierailija
218/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleen erään tuttavaparin avoero vuosien takaa. Talo oli akoinaan rakennettu puoliksi otetulla asuntolainalla, mutta talo oli miehen nimissä. Auto oli ostettu yhteisellä osamaksusopimuksella, mutta auto oli miehen nimissä. Asuntovaunu oli ostettu naisen opintolainalla, mutta oli miehen nimissä. Kun näillä tuli ero, niin nainen sai parit verhot ja jonku huonekalun, jotka pystyi osoittamaan omakseen. Nainen oli ollut aikaisemmin työssä jossa tienasi vähän vähmmän kuin miehensä ja sitten opintovapaalla, mutta sen jälkeen selvästi miestään paremmin palkatussa työssä ja mies oli loppuvaiheessa työttömänä, joten perheeseen tuotu palkkatulo oli varmaan melko tasan erotilanteessa.

Täytyy kyllä sanoa että tässä tilanteessa tyhmästä (tai hyväuskoisesta) päästä kärsii koko ruumis, tai no, lompakko. Miten voi olla että se yhdessä rakennettu talokin on kokonaan toisen nimissä, ei mitään järkeä. Tosin noin isoista maksuista olisi varmasti löytynyt todisteet jos olisi halunnut alkaa vaatia osuuttaan. 

Vierailija
219/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että hieman liioittelet. Tuskinpa se lähtijä kuitenkaan jätti taakseen typötyhjää asuntoa ja eksäänsä makaamaan alastomana lattialla.

Olen kyllä nähnyt, että kaikki lähti, paitsi vaatteet toisen päältä. Jopa exän työkalut kelpasi viedä. 

Vierailija
220/279 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama kokemus. Lopulta hävitin kun ei kerran hakenut pois.

Sitten kehtasi närkästyä kun vuosien jälkeen pyysi postittamaan erinäisiä tavaroita ja kerroin ettei minulla sellaisia enää ole tallessa.

Sama kokemus. Miksi pitää jättää ne omat romut jälkeensä ja odottaa, että toinen säilyttää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi