LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ehtikö joku jo tehdä vähän laskutoimituksia tuosta aloituksesta. Kerrataanpa nyt kuitenkin, että jos opettajan palkka (keskim. 3300€ joka kuukausi) lasketaan vain niille kuukausille, kun he tekevät työtä niin palkka onkin 4400€ kuussa.
Ja vielä toisin sanoin: Opettajan palkka on 4400 euroa kuukaudessa, mutta kun se on jaettu myös niille kuukausille kun opettajat eivät tee töitä, he saavat 3300 euroa kuussa. Sama kun tekisit itse töitä puoli vuotta 5000 euron palkalla ja sitten itket miten vähän se on, kun toiset puoli vuotta olet tekemättä mitään.
Opettajilla on vain onnistunut edunvalvonta, ei tuolle palkalle ole mitään muuta perustetta. Työyhteisön ongelmat ovat työsuojeluasia.
Oletko sitä mieltä, että opettajat ei ansaitse lainkaan lomaa? Eikö nyt sentään sama kuin muillakin kuntatyöntekijöillä? On aika epäreilua alkaa laskea jonkun ammattiryhmän vuosiansiot kuvitteellisesti kokonaan ilman lomia...
Tämäkin on kohta ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että opettajilla alkaa kohta työt, kun joka päivä näitä vinkumisia, kuinka heillä on raskain työ. Jopa hesariin oli opettaja ehtinyt heti vastata marimekon jonkun johtajan työpäivän juttuun, että ihan kuin opettajilla. Tällä marimekkonaisella oli 10 tunnin päivät ja teki vielä illalla ja öisin johtajanhommiaan. Mutta ihan kuin opettaja. Justjoo.
Seuraava buumi on joulun alla, kun alkaa se vinkuminen ja lahjojen haukkuminen. Sitten keväällä ollaan niin uupuneita rasittaviin kakaroihin ja odotetaan lomaa ja vingutaan, kun sitä ei ole kuin 10 viikkoa, miten sitä jaksaa.
Ja joka vuosi sama ruljanssi ja valitus.
Juuri näin. Ja tuo vertaus opettajan työpäivästä suuren pörssiyhtiön johtajan työpäivää oli kyllä vertaansa vaille.
Missä ihmeen maailmassa nämä opettajat elävät, en yhtään ihmettele, jos koulussa on paljon levottomuutta, eikä lapset viihde koulussa, vaan pitävät koulua ahdistava paikkana. Näin tutkimukset kertovat, enkä yhtään ihmettele, jos opettajat elävät jossakin kuplassa ja yhä enemmän opettajina on näitä lahtelaisia lisensiaatteja, jotka huutavat ja polkevat jalkaa, kuin 3-vuotias uhmaikäinen.
Tuokin tapahtuma olisi ollut pimennossa, ellei oppilaat olisi sitä kuvannut. Herää vain onko vastaava käytös opettajilla yleistä.
Opettajahan oli loppuupalanut, sitä kiljumista ei voi selittää millään muulla. Ei ole ensimmäinen kerta kun opettaja itkee luokassa.
Siitäkin videosta se anti olisi pitänyt olla se oppilaiden käytös. Tätähän ei tietenkään kiusaajaoppilaiden kiusaajavanhemmat osanneet nähdä.
Mielelläni tällaista käytöstä opettajatkin kuvaisivat vaikka oppilailta salaa, mutta virkahan siinä menisi alta. Monia hävettäisi se lasten käytös mikä siinä ryhmätuen luomassa euforiassa saavutetaan. Joskus kun saat vanhemmat koululle rehtorin puhutteluun sen lapsen kanssa, niin itkuahan siinä tuherretaan tai istutaan muuten vain paska jäykkänä, vaikka muutama tunti aikaisemmin oltiin niin kovaa jätkää, niin kovaa jätkää.
Lähes jokaisesta ammatista voi löytää jonkin kadehdittavan puolen: hyvä palkka, hyvät vapaat, helppous, vaativuus, kiireettömyys, stressittömyys, merkityksellisyys, se että on vastuuta, se että ei ole vastuuta jne. Onneksi ammattinsa saa valita itse, niin voi päättää, mitä noista arvostaa eniten, vai jotain ihan muuta.
Ehkä hedelmällisempää olisi arvostella työn tuloksia, eikä työhön sen luonteen perusteella kuuluvia ominaisuuksia.
Tää menee niin surkuhupaisaksi kun ihmiset joilla on koulu työpaikkana, mutta ovat siellä tyyliin siivoojina, rupeavat laskemaan omia tuntejaan ja työn raskautta, ynnäävät tuntepalkkojaan ja lomiaan, ja lopuksi heittävät passiivisaggressiivisen "saisitte olla tyytyväisiä puolen vuoden lomiinne".
IT-firmassakin käy joku siivoamassa, eikä niille makseta samaa palkaa kuin softan suunnittelijoille.
Se että lääkäri käy lounaalla syömässä sairaalan ravintolassa, ei tarkoita että sille laitoskokille kuuluu sama liksa kuin lääkärille.
Mutta sehän näissä ketjuissa on tullut todistettua, että opettajia vihataan kuin lappuliisoja. Se että nykyisellä lehtorilla ei ole samaa kunnioitusta kuin aikoinaan oppikoulun lukkarilla voi johtua opettajista itsestään tai sitten yhteiskunnan muutoksesta. Herroja kumarretaan nykyään aika vähän ja asema ei tuo yhtään ystävää, pelkkiä vihamiehiä. Näihin vain joutuu opettajatkin sopeutumaan. Itse olen jo aloittanut sopeutumisen niin etten selittele mitään, kerron asioiden oikean tolan, jos ei kelpaa niin ei sille mitään voi. Nämä ketjut on täynnä niitä entisiä oppilaitani, jotka eivät uskoneet koskaan eivätkä kuunnelleet mitään. Ei yllätä yhtään että sama asenne jatkuu aikuisenakin. Aivan yks lysti.
Ajatellaanpa jotain hoitajaa, jolla on se 7 viikkoa vuosilomaa. Tällöin hän tekee töitä vaan 45 viikkoa vuodessa. Keskipalkka vaikka 3100, viimeisen tilaston mukaan. Todellisuudessa palkka onkin 3700. Ja vielä kitistään pienistä palkoista...
Toivottavasti lasteni opettajilla on ollut kunnon lomat, jotta jaksavat opettaa lapsiani innostavasti ja innostuneesti.
Opiskelen itse yliopistossa ja täytyy kyllä sanoa, että mitä tässä nyt on tullut viimeiset15 vuotta kouluja käytyä en i k i n ä haluisi olla luokanopettaja. Varsinkin kun oman alan kesätyöpaikasta nostan 2400€ palkkaa/kk ja kouluja on tässä vielä käymättä ja tulotasonkin pitäisi nousta valmistuttuani :)
Vierailija kirjoitti:
Tää menee niin surkuhupaisaksi kun ihmiset joilla on koulu työpaikkana, mutta ovat siellä tyyliin siivoojina, rupeavat laskemaan omia tuntejaan ja työn raskautta, ynnäävät tuntepalkkojaan ja lomiaan, ja lopuksi heittävät passiivisaggressiivisen "saisitte olla tyytyväisiä puolen vuoden lomiinne".
IT-firmassakin käy joku siivoamassa, eikä niille makseta samaa palkaa kuin softan suunnittelijoille.
Se että lääkäri käy lounaalla syömässä sairaalan ravintolassa, ei tarkoita että sille laitoskokille kuuluu sama liksa kuin lääkärille.
Mutta sehän näissä ketjuissa on tullut todistettua, että opettajia vihataan kuin lappuliisoja. Se että nykyisellä lehtorilla ei ole samaa kunnioitusta kuin aikoinaan oppikoulun lukkarilla voi johtua opettajista itsestään tai sitten yhteiskunnan muutoksesta. Herroja kumarretaan nykyään aika vähän ja asema ei tuo yhtään ystävää, pelkkiä vihamiehiä. Näihin vain joutuu opettajatkin sopeutumaan. Itse olen jo aloittanut sopeutumisen niin etten selittele mitään, kerron asioiden oikean tolan, jos ei kelpaa niin ei sille mitään voi. Nämä ketjut on täynnä niitä entisiä oppilaitani, jotka eivät uskoneet koskaan eivätkä kuunnelleet mitään. Ei yllätä yhtään että sama asenne jatkuu aikuisenakin. Aivan yks lysti.
En siivoojana koulussa haluakaan samaa palkkaa kuin opettajat, koska en ole kouluttautunut opettajaksi enkä tee sitä työtä, vaan siivoustyötä. Haluan että opettajat eivät valittaisi ihan ok palkasta, ihan ok työssä, muuta kuin rikkaammille. Minä en vain halua heidän keksityistä ongelmistaan kuulla. Ihan kuin hieman työssä uupunut valittaisi vaikeasti masentuneelle ja vertaisi heidän tilanteitaan. Apeen toteamus että ei saa edes lomarahaa, vaikka saa koko loman ajan (vai minkä ihmeen keskeytyksen ajan) palkkaa, on naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen itse yliopistossa ja täytyy kyllä sanoa, että mitä tässä nyt on tullut viimeiset15 vuotta kouluja käytyä en i k i n ä haluisi olla luokanopettaja. Varsinkin kun oman alan kesätyöpaikasta nostan 2400€ palkkaa/kk ja kouluja on tässä vielä käymättä ja tulotasonkin pitäisi nousta valmistuttuani :)
Onnneksi joku on kuitenkin halunnut sinuakin opettaa, että olet noille huippupalkoille päässyt ja opettaa vielä sinunkin lapset.
Aina tuo märinä, että töitä on 9 kuukautta ja palkkaa 12, tai päin vastoin. Tai miten vain. Muissa töissä työntekijöille osoitetaan muita töitä, jos päähommaa ei ole tehtävänä. Joo, opettajan työ on raskasta. Vanhemmat ovat kamalia ja kouluajan jälkeen on korjattava kokeita ja valmisteltava tunteja.
Menkäähän koulukotiin kokeilemaan... ei muuten ole monen kuukauden lomia, eikä ole koskaan ihania vanhempia, ja kun ne oppilaat viimein alkavat käyttäytyä, he lähtevätkin muualle. Ja sitten on ne, jotka eivät ala olla ihmisiksi, vaan jatkavat laitoskierrettään vankilassa. Väkivallanuhka on läsnä joka hetki ja poliisin kanssa saa selvitellä asioita harva se päivä.
Opettajat ovat tämän yhteiskunnan suurimpia nurisijoita.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kitinää, että siivoojan tai keittäjän pitäisi saada samaa palkkaa kuin opettajien. Arvostan kyllä työtänne, mutta opettajat ovat kouluttautuneet vuosikausia pidempään ja tekevät oikeasti monin tavoin ihan toisella tavalla haastavaa duunia, joka vaatii erityistä asiantuntijuutta ja erityisosaamista sekä psykologista soveltuvuutta. Kaikenlaisia työntekijöitä tarvitaan, mutta työt eivät ole vaatimuksiltaan samalla viivalla.
Sinä et taida tietää siivoustyön haastavuudesta mitään. Eikä samaa palkkaa tarvitse. Mutta aina sanotaan että 'vaihda työpaikkaa jos ei miellytä', joten samat sanat opettajille. Ja oikeastiko opettajat tekevät lääkärin tarkkuudella töitä? Sittenhän kaikkien lasten pitäisi oppia aivan kaikki mahdollinen ja virheisiin ei ole varaa jne. Opettajat perseilee työnsä, joten tyytyisivät itsekin vähään palkkaansa, eivätkä haaveilisi lääkärin liksoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnneksi joku on kuitenkin halunnut sinuakin opettaa, että olet noille huippupalkoille päässyt ja opettaa vielä sinunkin lapset.
Hah! Niin tuokin älykääpiö luuli opiskelevansa yliopistossa ilman opettajia! Luuliko että vain ala-asteen opettajat nurisevat. Yliopistoissa kylläkin joitakin tunteja pitävät jatko-opiskelijat, joten ehkä tuo älykääpiö pääsee joskus kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat tekevät niin lyhyttä päivää ja ovat lähes aina lomalla, jolloin kolmetonnia kuussa riittää moisesta pelleilystä ihan hyvin.
Koulutuksesta on aivan turha hymistä mitään, yliopistopapereita ei saa helpommalla (ja taulapäisemmät tyypit) kuin liikunnanopettajat, nuo älyn jättiläiset.
Joku alakoulun opettaja pääsee niin helpolla, kun ne "kokeiden tekemiset" ja "korjaamiset" on sitä "Matilla on neljä palloa, joista hän antaa Erkille kaksi, montako palloa Matille jää"-osastoa, niin että niiden taakse nyt on aivan turha piiloutua, lisäksi näitä hommia varten on varattu opettajille oikein erikseen aikaa, niin että se alakoulun opettaja voi aivan hyvin olla työpaikallaan sen saman tuntimäärän kuin oppilaansakin klo 9-13 ja sitten illalla kotona joutessaan sutaista ne kokeet valmiiksi. Eikä niitä kokeitakaan nyt niin usein ole.
Useammin siellä alakoulussa on kaiken maailman lauantaipäiviä "koulupäivinä", toisin sanoen käydään pelleilemässä pari tuntia lauantai-aamupäivällä koulussa ja sitten merkataan se koulupäiväksi ja siirretään taas yksi päivä lisää sinne parin viikon joululomaan.
Pienten oppilaiden vanhemmilla ei useimmiten ole moisia mahdollisuuksia pitää koko ajan jotain lomaa, syyslomaa, talvilomaa, hiihtolomaa, ylipitkää kesälomaa yms. Ja tuntuu, että näitä vaan pidennetään jatkuvasti näitä koko ajan näillä "lauantaina kouluun"-kikkailuilla.
Ja kun vielä otetaan huomioon, että opettajat siitä korostetusta yliopistokoulutuksestaan huolimatta lähettelevät kotiin sekavia ja huonolla suomenkielellä kyhättyjä Wilma-viestejään vähän väliä, niin en ole enää nykyään kovinkaan vakuuttunut siitä, että moisesta työstä tarvitsisi maksaa noinkaan paljon.
Niin. Muutkin tekevät töitään myös kotona, työajan jälkeen. Ihme valitusta, kun joutuu vastaanottamaan niitä Wilma-viestejä iltaisin. Voi kuin kamalaa.
Todellinen ongelma taitaa olla siinä, että opettajat ottavat tämän palstan jutut liian vakavasti ja käyvät tunnollisesti kirjoittelemassa "vastineita" katkerien (ja pienituloisten) avaamiin kommenttiketjuihin. AV:n ihannemaailmassa ammattikoulun ja yliopiston käyneen palkkaero saisi olla ehkä jotain max. 200 €. Ovathan esim. lastenhoitajat valitelleet LTO-tason palkkoja. Opettajien palkkausta tai lomia ei päätetä nyt eikä koskaan vauvapalstalla, vaan aivan muissa pöydissä.
Kun oli edellinen pitkä nousukausi, opettajien palkoille naureskeltiin (tyyliin "pienempi kuin trukkikuskilla, mutta onpahan edes lomat"). Nykytilanteessa taas kadehditaan, kun taloudellinen taantuma on ehkä hiukan parantanut opettajien suhteellista asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina tuo märinä, että töitä on 9 kuukautta ja palkkaa 12, tai päin vastoin. Tai miten vain. Muissa töissä työntekijöille osoitetaan muita töitä, jos päähommaa ei ole tehtävänä. Joo, opettajan työ on raskasta. Vanhemmat ovat kamalia ja kouluajan jälkeen on korjattava kokeita ja valmisteltava tunteja.
Menkäähän koulukotiin kokeilemaan... ei muuten ole monen kuukauden lomia, eikä ole koskaan ihania vanhempia, ja kun ne oppilaat viimein alkavat käyttäytyä, he lähtevätkin muualle. Ja sitten on ne, jotka eivät ala olla ihmisiksi, vaan jatkavat laitoskierrettään vankilassa. Väkivallanuhka on läsnä joka hetki ja poliisin kanssa saa selvitellä asioita harva se päivä.
Opettajat ovat tämän yhteiskunnan suurimpia nurisijoita.
Oletko joskus työskennellyt opettajana? Itse opiskelin erityisopettajaksi, jotta pääsisin helpommalla. Ja kyllä, erkkana olen ollut töissä lastensuojeluyksikössä. Minusta erkan työ, jopa haastavien oppilaiden kanssa pienluokassa, on paljon rennompaa kuin puljata "tavallisen" ison luokan kanssa. Tottakai siellä on omat haasteensa, mutta älä pliis kuvittele toisen työstä mitään, jos et ole sitä tehnyt. Yleisesti sanoisin, että mitä haastavampi ryhmä paperilla, sen helpompi se loppujen lopuksi on. Juuri siksi, että tavoitteet asetaan jo yksilöllisesti, resurssointi on paikallaan jne. Koen siis helpommaksi yhden-kahden avustajan kanssa ohjata kuutta-seitsemää haastavaa teiniä kuin yksin kahtakymmentäviittä, joista muutama on nekin siinä rajoilla, että kuuluvatko tavalliseen luokkaan. Ja iso porukka pitää saada etenemään huikeaa tahtia, niiden tarvii saavuttaa yleiset tavoitteet. Silti osa ei kykene siihen ja ne pitää pitää siinä sivussa jossain pyörimässä sen sijaan, että ehtisi istua alas neuvomaan, yksilöllistämään ja paapomaan mielentiloja.
En nurise palkastani. Itse olen työni ja lomani valinnut. Olen vuosipalkalla, joka maksetaan kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut opettajat ovat ihan itse pilanneet opettajien maineen, ainaisella ruikuttamisella ja valittamisella. Ja tästä esimerkkinä on viimeinen lauseesi.
Miten kuvittelet saavasi opettajana arvostusta ja kunnioitusta, jos et anna sitä muille. Arvostus ja kunnioitus on ihan itse ansaittava, omalla teoillaan ja puheillaan, eikä sitä anna koulutus tai ammatti.
Keskustepalstoilla opettajat ovat ainut ainut ammattityhmä, jotka jaksavat toistuvasti ruikuttaa, milloin ruuasta, oppilaiden lahjoista, palkasta, työpaineista jne. vaikka keskimäärin opettajilla on ihan hyvin asiat, jos niitä vertaa muihin julkisen puolen virkatehtäviin esim. lääkäri.
Ja tämä keskustelu on hyvä esimerkki, kun muuten lukuisista aloituksista ei saada tarpeeksi huomiota, otsikko huudetaan isoin kirjaimin "LUE TÄMÄ..."
Nytkin täällä opettajat ruikuttavat kymmenien sivujen verran työnsä haasteista ja epäkohdista, vaikka ihan itse haluavat toimia vapaaehtoisesti opettajan ammatissa.
Ja ne opettajat, jotka kertovat pitävänsä työstä, eivätkä ruikuta oppilaista, vanhemmista, ruuista ja työn paljoudesta, muut opettajat lyttäävät kyllä hyvin äkkiä ja lukija voi aistia, ettei opettajien keskuudessakaan ole kovin hyvä ilmapiiri tai empatiakykyä toista opettajaa kohtaan. Ja voi vain kuvitella, mitä kaikkea saa niskaansa työstään ja lapsista tykkäävä opettaja, kun heitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
En nurise palkastani. Itse olen työni ja lomani valinnut. Olen vuosipalkalla, joka maksetaan kuukausittain.
Hyvä Sinä! Tätä kommenttia saatiin kyllä odottaa.
Näin on myös monilla muilla aloilla ja palkkaus muodostuu vuosiansioita, eikä mitä milläkin kuukaudessa maksetaan.
FM, kolmen matemaattisen aineen pätevyydellä. Työvuosia 20+, vuositulot 50 ke. Tulkitsen että 10 kuukaudesta 5 tonnia kuussa, 2 kuukautta palkatonta keskeytystä. Opiskelukavereista FM / DI, ei kukaan alle 5 tonnin kuussa liikahda.