Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne

Luokanopettaja
30.07.2017 |

Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:

Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.

Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN

Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.

En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.

Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.

Kommentit (204)

Vierailija
1/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opettaja vaan lomien takia. Muuten työ on ihan paskaa.

Vierailija
2/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet alasi valinnut, vinkumisesi "pienestä" palkasta on naurettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni palkka on 2900/kk, eikö se ole mielestäsi hyvä?

Vierailija
4/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkka on n. 2800 kuukaudessa. Onko se tosiaan huono?

Vierailija
5/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun on sijainen ei saa palkkaa niiltä "lomakuukausilta". Bra jobbat, opettajien liitto!

Vierailija
6/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvat tietävät tätä opettajien palkkaukseen liittyvää asiaa, joten on hyvä, että tuot nämä asiat esiin. Itse en saanut koskaan virkaa myöskään, työttömänä kaikki kesät ja joissakin kunnissa jopa syys-, joulu- yms. lomat.

T:Entinen ope

Vierailija
7/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka on 2500-2800 niin minusta se on hyvä ja nostaa vielä tasoa kun on about 3kk vapaata.

Vierailija
8/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa Iastentarhanopettajillakin tuo sama, että palkka olisi jaettu lomille ja pidemmät lomat tätä kautta. Mutta ei, pienenpi palkka ja normaalit lomat.

9/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kateus kohdistuu juuri luokanopettajaan, hän on koulutettu ja miksi hän ei saisi saada sitä palkkaa, joka on sovittu. Ei hän mitään lux palkkaa saa. Tekee vuosityöaika laskennalla ihan sant tunnit kuin akt-porukka.

Vierailija
10/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa Iastentarhanopettajillakin tuo sama, että palkka olisi jaettu lomille ja pidemmät lomat tätä kautta. Mutta ei, pienenpi palkka ja normaalit lomat.

Päiväkodissa on lapsia myös kesällä. Koulussa ei. Johtunee tästä?

T. Ope

Vierailija
11/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon opettaja vaan lomien takia. Muuten työ on ihan paskaa.

Niinhän sie haastat kuin miun suullain. Vaihdan alaa heti, jos löytyy ala johon vaihtaa.

Vierailija
12/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettajilla on alempi korkeakoulututkinto. Opettajilla ylempi. Palkkaero johtuu tästä.

Vierailija
13/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkka on n. 2800 kuukaudessa. Onko se tosiaan huono?

Bruttona vai nettona?

Vierailija
14/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkaa odotellessa on tosiaan kurja tilanne, mutta siis sijaisuus koko lukuvuodeksi tuo yleensä kuitenkin työssäoloehdon täyttävän ansiosidonnaisen ja palkka ei todellakaan ole huono edes sen 9 kk mukaan laskettuna. Tervetuloa todellisuuteen. Moni pätkätyöläinen sinnittelee hajanaisilla parin kuukauden pitkillä tosi huonolla palkalla.

Tämäkin on ihan opettajien oma juttu: kesäksi "töihin palaavat" hoitovapaalaiset ovat jo vuosikymmenen (ylikin) jatkuneella kikkailullaan tuhonneet sijaisen mahdollisuuden yli kesän jatkuvaan työsuhteeseen ja samalla lasten oikeudet pysyvyyteen kun sarjasynnyttäjän sijainen vaihtuu joka vuosi. Tähän on ajauduttu. Ei kukaan uskalla palkata sijaista kesän yli, koska viranhaltijat palaa "töihin" kesäksi. Tutut opettajat ylisti systeemiä ja nauroivat puistossa kesäkuun alussa kuinka ovatkin nyt taas palkkatyössä oikeen.hehhe.

Vierailija
15/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.

T. 3 koululaisen äiti

Vierailija
16/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras pala on, että viranhaltija nostaa jopa sijaisen tekemistä ylitöistä viipaleen kesältä.

Siis: Opettajan palkkakausi on 1.8.-31.7. Opetustunteja vaikka hurjat 30 ja opetusvelvollisuus 24 luokanopena. No, onneksi se nostaa mukavasti palkkaa. Sijainen vetää kamalaa tuntimäärää koko talven ja saa toki siitä sen ylituntipalkan, mutta kun työsuhde päättyy kesäkuun alusta, niin viranhaltija saa saman 30 tunnin mukaan palkan koko kesän. Eli sen sijaisen tekemistä ylitöistäkin vielä osuutensa. Onko kohtuullista? EI OLE!

Joskus sitä sijaisena miettii, että niin vähän nuo virkaopettajat tajuaa sijaisten aseman. Nytkin keväällä olen pienehköllä koululla (6 opea) sijaisena ja nämä vakkarit intoili viimeiset kaksi viikkoa, että siivotaan luokat, laitetaan kaikki valmiiksi syksyä varten, kun ei tänne kukaan halua tulla kesällä. Siispä viimeisellä viikolla vietin kolme iltaa koululla siivoamassa, laittamassa kierrätyskirjoja kuntoon seuraavaa syksyä varten jne. Kävipä vaan mielessä, että mitä mä tästä hyödyn. Virkaope olisi voinut tulla hyvin seuraavalla viikolla duunaamaan nämä. Monet opethan käy loman alettua siivoamassa ekalla viikolla luokkaansa ja syksyn  kirjoja kumitellaan ja tarkastellaan joko silloin tai elokuun alussa. Mutta tuolla koulussa haluttiin tehdä niin, ettei kenenkään tarvi käydä ennen koulun alkua siellä. Sijaisena olin silti hiljaa... Ettei tule mitään ikävää sanomista.

Vierailija
17/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli keskustelua siitä kun joku opettaja valitti että ei halua mennä takaisin töihin. Tottakai tollanen valitus ottaa päähän kun loma on noin pitkä.

Nykyään tuntuu että opettajilla on oikeus valittaa kun lapset on niin kamalia. Tästä syystä syntyy asetelma opettajat vastaan vanhemmat. Olen itse ollut koulunkäynninohjaajana ja näin tosi hyviä opettajia. Ainoastaan 2lla oli pallo hukassa. Aina on joku häirikkö oppilas tai oppilaita. Täytyy vaan hyväksyä että opettajakin on vain ihminen eikä voi näille häiriköille aina mitään.

Siinä mennään metsään jos otetaan asenne että kyllä minä tuon oppilaan hoidan kunhan vaan pistän sille tiukat rajat. Ei se niin mene ja siinä sitten häirikkö saa jatkuvasti open vihat niskaan.

Eipä ole avustajajallakaan helppoa. Kesä ilman töitä ja liitossa 6 viikon jono.

Vierailija
18/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en oo opettaja mutta lomalta pitäis palata sorvin ääreen ja on niin kipiä olo niin kipiä olo

kyllä tästä pitää vielä tasoittavat ottaa

Vierailija
19/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaanhoitajat pikemminkin ansaitsi pitkät lomat. Niiden työ on oikeasti rankkaa ja kyseessä on ihmishenget.

Olen ollut useita kertoja katsomassa sekä peruskoulun että lukion eri luokka-asteiden tunteja eikä täällä  annetut kuvaukset tunneista vastanneet näkemääni (esim. koskaan ei ole ollut järjestyshäiriöitä). Lisäksi ainakin meidän lasten koulussa opettajain kokoukset pidetään keskellä päivää ja oppilaat lähetetään kotiin. Kokeitakaan opettajien ei tarvitse laatia vaan valmiit kokeet tulevat opettajan oppaan mukana (kolmella lapsella ollut samat kokeet). Mitä vielä?

Vierailija
20/204 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei voi kyllä luokanopettajaa ja lastentarhanopettajaa verrata keskenään. Lto ei ole vastuussa yksin koko päivää 20-30 lapsesta. Teitä on useampi + lastenhoitajat.

Lto ei myöskään opeta koko päivää.

Noin yleisestihän se on ammatinvalinta kysymys. Kaikki tietävät että lapset ovat vuosikymmenien aikana muuttuneet ja kurinpito-oikeudet poistettu lähes kokonaan. Itsellä ei käy opettajia kyllä kateeksi. Työ itsessään on henkisesti raskasta. Lapset muuttavat yhä hirveämmiksi. Vähiten käy kateeksi yläasteen opettajia ja nostan heille hattua. Hyi hyi.

Ulisijat eivät osaa edes kuvitella millaista se työ on. Työtä tehdään myös ilmaiseksi täysin omalla ajalla (kokeiden ja tuntien suunnittelu, korjaukset, projektit jne.).

Ulisijat ovat mitä luultavimmin käyneet peruskoulunsa 70-90 luvulla, jolloin lasten asenne ja käytös olivat aivan toista luokkaa kuin nykyään. Itse peruskoulun keväällä 2015 päättäneenä voin sanoa että meno on hirveää. Kauhua katsoin väsyneimpiä opettajia, jotka näyttivät olevan täysin sekoomispisteessä.

He ovat lomansa ansainneet. Tämä keskustelu alkaa joka vuosi ja silti aina joku asioista tietämätön alkaa soittamaan suutaan kuin olisi asiantuntija. Ennen kuin huutelette, menkää itse katsomaan sitä menoa. Luulisi naamojen vääntyvän ja äänien muuttuvan kellossa.

Lakatkaa ulisemasta. Kaikilla on mahdollisuus saada ne lomat. Senkun ryhdytte opettajiksi. Mitä siellä narisette. Ottakaa tai jättäkää.

Opettajat: voitte aina vaihtaa alaa. On myöskin turha kitistä työn hirveydestä, koska olette itse työnne valinneet. Varsinkin nuoret opettajat ovat tietäneet jo opiskeluvaiheessa työnkuvasta. Vanhat opettajat tietenkin ovat nähneet aikojen muuttuvan eikä niitä ole voitu silloin aikoinaan pahemmin ennustaa.

Ajat ovat mitä ovat. Jos aikoinaan ei olisi sorruttu vapaakasvatukseen, olisi ongelma paljon pienempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä