Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne

Luokanopettaja
30.07.2017 |

Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:

Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.

Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN

Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.

En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.

Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvat tietävät tätä opettajien palkkaukseen liittyvää asiaa, joten on hyvä, että tuot nämä asiat esiin. Itse en saanut koskaan virkaa myöskään, työttömänä kaikki kesät ja joissakin kunnissa jopa syys-, joulu- yms. lomat.

T:Entinen ope

Laittakaapa OAJ asialle. Vai kiinnostaako liittoa?

Vierailija
102/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettajien paikallisia lomia perustellaan sillä että kesäajan palkka on oikeasti sitä 9 kuukauteen kuuluvaa niin MITEN Tämä kompensoidaan niille jotka joutuvat työttömäksi kesän ajaksi? Tietääkseni ei mitenkään. Liiton raha ei ole vastaus tähän, ei se ole palkka jonka työnantaja maksaa vaan tukimuoto.

Tämä probleema on korjattu jo ammattiopiston ja amk:n sopimuksissa, peruskoulussa ja lukiossa asia edistyy, kunhan työnantaja ja opettajat löytävät yhteisen sävelen. Toistaiseksi kyseessä on ollut työnantajan säästökeino, jonka kytkös äitiyslomakikkailuihin on aika vähäinen.

Tosin työttömyysturvan uudistuttua kesäajan palkattomuus ei ole niinkään paljon rahallinen kuin henkinen tappio. Jos opettaja saa lukuvuoden aikana vaikkapa 3000 €/kk ja on kesällä 2,5 kk työttömänä, hän saa työttömyysajalta:

- karenssipäivien jälkeen noin 2 kk ansiosidonnaista (1700 €/kk)

- lomapäiväkorvauksena 20 päivän palkan (2000 €)

- lomarahan normaalisti miinus toki kesäajan työttömyyskuukaudet

Tappiota tulee "virkaopettajaan" verrattuna ehkä 2500-3000 €, mikä on toki harmittava menetys sekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseltiin palkasta. Mulla on peruspalkka 3043 € ja siihen ikälisät ja muutama ylitunti = noin 4500 € kuussa. Joskus hieman enemmän jos on pitänyt tukiopetusta tai tehnyt muuta ylimääräistä. Oon ollut opettajana lukiossa kohta 20 vuotta, joten olen jo "kallis". Palkka on työhön ja koulutukseen nähden ihan OK ja lomat sopivat. :)

Vierailija
104/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka on 2500-2800 niin minusta se on hyvä ja nostaa vielä tasoa kun on about 3kk vapaata.

Minullekin kelpaisi, kun siivoojana olen kaikki pyhätkin töissä, eli erikseen ei ole lomia kun roskat eivätkä sottaavat ihmiset pidä lomaa. Ja palkka 1600€/kk.

Vierailija
105/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseltiin palkasta. Mulla on peruspalkka 3043 € ja siihen ikälisät ja muutama ylitunti = noin 4500 € kuussa. Joskus hieman enemmän jos on pitänyt tukiopetusta tai tehnyt muuta ylimääräistä. Oon ollut opettajana lukiossa kohta 20 vuotta, joten olen jo "kallis". Palkka on työhön ja koulutukseen nähden ihan OK ja lomat sopivat. :)

Lukiossa on kyllä opetusalan parhaat edut, ja yleensä opiskelijatkin ovat kohtuullisen mukavia. Eniten ylitunteja tekevät, täysillä ikälisillä olevat lehtorit ottavat 5000-5500 euroa kuukaudessa ja nauttivat yleensä vielä suuresti hallitsemansa aineen opettamisesta. Ryhmäkoot ovat tietysti joissain lukioissa valtavat ja paineet yo-kirjoituksista kovat. Luulisin, että lukioissa on opettajina aika lailla lahjakkaita ja kykeneviä ihmisiä, koska melkein virkaan kuin virkaan hakee kymmeniä päteviä maistereita. 

Vierailija
106/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kitinää, että siivoojan tai keittäjän pitäisi saada samaa palkkaa kuin opettajien. Arvostan kyllä työtänne, mutta opettajat ovat kouluttautuneet vuosikausia pidempään ja tekevät oikeasti monin tavoin ihan toisella tavalla haastavaa duunia, joka vaatii erityistä asiantuntijuutta ja erityisosaamista sekä psykologista soveltuvuutta. Kaikenlaisia työntekijöitä tarvitaan, mutta työt eivät  ole vaatimuksiltaan samalla viivalla.  

Vierailija
107/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

www kirjoitti:

Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.

T. 3 koululaisen äiti

Niin samaa mieltä!!!

Usean "erityisopettajan" ammattitaitoa seuranneena, olen todellakin hyvin selvillä mitä ne osaa ja mitä ei.IHmettelen, että käyvät kaikenmaailman kursseja erityislasten eroavaisuuksista ja silti meidänkin opettaja vaatimalla vaatii, että poikani istuu paikallaan koko tunnnin eikä saa räplätä edes kynää. <poika ei tähän pysty, niinpä ongelmat ovat joka päiväisiä. Taisteluita käydään päivittäin ja en voi kun toivoa, että kumpa lapseni olisi terve!

Mutta noista lomista...ja palkoista. Ihan turha huudella palkkojen pienuudesta. Päivät tosi lyhyitä 8-14 tai 15. Joskus juu kokeitakin pitää korjata mutta pääsääntöisesti ihan vapaalle päästään 14.

Meillä muilla tavan duunareilla (lue sh) päivät aina 7-vähintään 15.13-22- PAlkat, noo jos vertailen tässä ystäväni ja toisen opettaja ystäväni palkkoja omaani 20v kokemuksella 2500, niin en viitsisi edes mainita asiasta.

Niin paljon vähemmän saan ja lomaa saa pitää kesällä vain 3vk, että ihan jos se suu suppuun opettajat. kaiken päälle tulee vielä se hemmetinmoinen ammattiylpeys mikä on ihan toisissa fääreissä kuin meillä tavallisilla työläisillä.

Ennen arvostin. Nyt en!

Vierailija
108/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko jonkun mielestä 2800€ palkka on hyvä akateemisen tutkinnon suorittaneelle? En ole itse ope mutta mielestäni se palkka millä luokan opet työtään tekevät on aivan liian alhainen ja pitkät lomat on täysin perusteltuja. Tsemppiä teille!

2800 nettona kuussa on ihan ok

Vierailija
109/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsissä "peruskoulun" opettajien palkka on keskimäärin 9000€/kk ja samanlaiset lomat kuin Suomessa.

Vierailija
110/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan koulutus on kyllä sellaista leikkimistä, että ei sitä voi verrata mihinkään muuhun yliopistokoulutukseen. Ei koulutus ole missään suhteessa saman tasoinen vaativuudeltaan verratuna muihin koulutusohjelmiin. Minusta palkka on yllättävänkin korkea verrattuna työtunteihin ja koulutuksen vaativuuteen. Monet lastentarhanopettajat ovat myös maistereita ja koulutus samantasoinen, mutta palkka huonompi ja työtunteja enemmän.

Vierailija
111/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa Iastentarhanopettajillakin tuo sama, että palkka olisi jaettu lomille ja pidemmät lomat tätä kautta. Mutta ei, pienenpi palkka ja normaalit lomat.

Lastentarhan "opettajat" ovat ylikoulutettuaja. Peruskoulun sekä lukion opettajat eivät tee muuta kuin opettavat alkeita lapsille ja nuorille. Työ ei kaikella kunnioituksella ole kovin vaativaa saati siihen varmasti edes hakeudu kunnianhimoiset ihmiset jotka haluavat kehittää itseään urallaan.

Vierailija
112/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se palkka siis 2800 vai enemmän? Olen kuvitellut, että monella opettajalla se alkaa kolmosella. 

Eikö ap:n logiikalla todellinen kuukausipalkka ole työssäolokuukautta kohden 2800x12/9 eli 3730€? Ihan ok palkka.

Vierailija
113/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, luokanopettajilla on melko iso palkka. Se vaan vaikuttaa pieneltä, koska se jakaantuu 12 kuukaudelle. Turhaa ruikutusta, että palkka on pieni muihin maistereihin verrattuna, kun todellisuudessa tulot lähentelee neljää tonnia.

Vierailija
114/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin opetan noin 100:aa teini-ikäistä vuodessa. Pidän työstäni mutta pitkä kesäloma on välttämättömyys henkisen ja fyysisen jaksamisen kannalta. Myös muut ihmissuhdeammatit vaatisivat tarpeeksi pitkät lomat. No, pysyvissä toimissa olevilla se onkin vähintään 4 vk kesällä ja valtiolla vieläkin enemmän. Työpäivän pituus ei ratkaise vaan työn laatu. Itse haluaisin paremmat palkat ja työolot vanhusten hoitajille ja päiväkotien työntekijöille. T. Yläkoulun ope

Vierailija
115/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lo90 kirjoitti:

Itse olen tyytyväinen luokanopettaja (myös aineenopettajan pätevyydellä). Työpäivät ovat lyhyitä (mulla 27h viikossa) ja sen ansiosta ehtii hyvin tehdä toista työtä iltaisin ja viikonloppuisin ja tästä tulee lisätienestejä noin tonnin verran kuussa. Palkka on siis noin 4t kuussa yhteensä. Iltaisin luen wilman ja s-postit ja teen muut työhön liittyvät suunniteluhommat (myös toinen työni vaatii työtä vapaa-ajalla). Silti aikaa jää omille harrastuksille, kavereille ja poikaystävälle. Olen siis nuori ja perheetön opettaja. Moni tosin ihmettelee jaksamistani ja myönnän, että ajoittain suorituspaine kasvaa korkeaksi,kun haluan suoriutua kummastakin työstäni hyvin. Vielä ei ole kuitenkaan tullut sellaista tilannetta, että epäilisin omaa jaksamistani. Matkustan kaikilla koulujen lomilla ulkomaille ja tuolloin saan aina ladattua akkuja. Lomailen myös koko kesän toisestakin duunista. Vaikka palkka on ok, ovat elämisen kustannukset minulla korkeat. Kun jossain vaiheessa lopetan toisen työni, täytyy muuttaa elämäntyyliäni, että pelkkä opettajan palkka riittäisi. Ihmettelen kuitenkin suuresti sitä, kun monet nuoret opettajat valittavat työn rankkuudesta. Ja kyllä, minullakin on niitä haastavia oppilaita luokassa. Olen kuitenkin aiemmin ollut päiväkodissa töissä ja ehkä vaan vertaan siihen, kun mielestäni luokanopettajan työ on niin paljon rennompaa kuin päiväkodissa. Sitä henkilökuntaa kyllä arvostan ja soisin heille ehdottomasti korkeamman palkan.

Kiitos!

T. Lto - KM

Vierailija
116/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkat pitää olla edes nykyisellään, kun kyse on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista pakollisine optusharjoitteluineen. Muut alemmat tutkinnot puhumattakaan ammattikoulututkinnoista ei tarvitse nostaa samalle viivalle eikä vertailuun oåettajien kanssa! Oikea vertailukohta on muut akateemiset titkinnot, kuten diplomi-insinöörit ja lääkärit ja niihin verrattuina opettajien palkat ja työehdot ovat selkeästi huonommat!!

Vierailija
117/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

www kirjoitti:

Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.

T. 3 koululaisen äiti

Mitä ilmeisimmin kolmen ongelmakoululaisen äiti.

Arvostan opettajia, koska he joutuvat opettamaan ja KASVATTAMAAN mitä ongelmallisimpia lapsia.

ohis

Vierailija
118/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien palkat pitää olla edes nykyisellään, kun kyse on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista pakollisine optusharjoitteluineen. Muut alemmat tutkinnot puhumattakaan ammattikoulututkinnoista ei tarvitse nostaa samalle viivalle eikä vertailuun oåettajien kanssa! Oikea vertailukohta on muut akateemiset titkinnot, kuten diplomi-insinöörit ja lääkärit ja niihin verrattuina opettajien palkat ja työehdot ovat selkeästi huonommat!!

Mahtava logiikka sinulla. Opettajien (maisterit) palkkoja pidä amk- tai kandintutkintoihin. Sen sijaan heitä kyllä voi ja pitää verrata lääkäreihin (perustutkintona lisensiaatti)

T. maisteri minäkin, enkä opettajia kovapalkkaisempi.

Vierailija
119/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ehtikö joku jo tehdä vähän laskutoimituksia tuosta aloituksesta. Kerrataanpa nyt kuitenkin, että jos opettajan palkka (keskim. 3300€ joka kuukausi) lasketaan vain niille kuukausille, kun he tekevät työtä niin palkka onkin 4400€ kuussa. 

Ja vielä toisin sanoin: Opettajan palkka on 4400 euroa kuukaudessa, mutta kun se on jaettu myös niille kuukausille kun opettajat eivät tee töitä, he saavat 3300 euroa kuussa. Sama kun tekisit itse töitä puoli vuotta 5000 euron palkalla ja sitten itket miten vähän se on, kun toiset puoli vuotta olet tekemättä mitään. 

Opettajilla on vain onnistunut edunvalvonta, ei tuolle palkalle ole mitään muuta perustetta. Työyhteisön ongelmat ovat työsuojeluasia.

Vierailija
120/204 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka on 2500-2800 niin minusta se on hyvä ja nostaa vielä tasoa kun on about 3kk vapaata.

Aivan surkea liksa. Itse olen koulutettu DI, viisi vuotta työkokemusta ja saan vuodessa 2-3 työtarjousta. Jos joku headhunteri/rekrytöija kehtaisi tuollaista liksaa tarjota, loppuisi se puhelu kyllä nopeasti. Tai sähköpostille delete. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan