LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nurise palkastani. Itse olen työni ja lomani valinnut. Olen vuosipalkalla, joka maksetaan kuukausittain.
Hyvä Sinä! Tätä kommenttia saatiin kyllä odottaa.
Näin on myös monilla muilla aloilla ja palkkaus muodostuu vuosiansioita, eikä mitä milläkin kuukaudessa maksetaan.
- Lisäetuna on jokakeväinen ja -syksyinen pää-pää-kirjoitus, joka tulee yhtä varmasti kuin koirankakkakeskustelu: pitkät lomat, lyhyet päivät, päää, ja varmat vastaukset 9 / 12. Näihin tunnelmiin. Opettajat lopettavat nurisemisen ja määkimisen, palaavat iloisina vastaan ottamaan Herran lahjat opintielle. Kateelliset ja katkerat voisivat ymmärtää käsitteen vuosipalkka, tai vaikkapa alaa ja hakeutua opettajakoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on 2500-2800 niin minusta se on hyvä ja nostaa vielä tasoa kun on about 3kk vapaata.
Just, onhan tuo niin maan perculeen kova palkka vaativasta asiantuntijatyöstä, jonka keplpoisuusvaatimukset edellyttävät minimissään 9-10 vuoden kouluttautumista (lukio + ylempi korkeakoulututkinto + opettajan pedagogiset opinnot)..
Missä vaiheessa noi pedagogiset ovat siirtyneet tuon päälle? Kyllähän ne siihen opettajan tutkintoon (300 OP) sisältyy sille opetusalalle, mihin on päässyt opiskelemaan.
Ihan hyvä palkka korkeakoulutetuksi, varsinkin kun ottaa lomat huomioon. Työn raskauteen en voi ottaa kantaa, kun en niitä hommia ole tehnyt. 😃
Aika moni opiskelee tutkijan paperit ja siihen päälle pedagogiset. Pelkällä opettajan osuudella ei voi tehdä kunnolla pääaineensa tutkimusta.
T: ope, jolla on yli 270ov opinnot takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkaa odotellessa on tosiaan kurja tilanne, mutta siis sijaisuus koko lukuvuodeksi tuo yleensä kuitenkin työssäoloehdon täyttävän ansiosidonnaisen ja palkka ei todellakaan ole huono edes sen 9 kk mukaan laskettuna. Tervetuloa todellisuuteen. Moni pätkätyöläinen sinnittelee hajanaisilla parin kuukauden pitkillä tosi huonolla palkalla.
Tämäkin on ihan opettajien oma juttu: kesäksi "töihin palaavat" hoitovapaalaiset ovat jo vuosikymmenen (ylikin) jatkuneella kikkailullaan tuhonneet sijaisen mahdollisuuden yli kesän jatkuvaan työsuhteeseen ja samalla lasten oikeudet pysyvyyteen kun sarjasynnyttäjän sijainen vaihtuu joka vuosi. Tähän on ajauduttu. Ei kukaan uskalla palkata sijaista kesän yli, koska viranhaltijat palaa "töihin" kesäksi. Tutut opettajat ylisti systeemiä ja nauroivat puistossa kesäkuun alussa kuinka ovatkin nyt taas palkkatyössä oikeen.hehhe.
Ei se mitään kikkailua ole. Jokainen tekee saman vuorollaan. Johtuu siitä, että me opettajat emme voi siirtää lomiamme niin kuin muilla aloillanon mahdollista. Eli muilla aloilla kun palaavat äippälomalta töihin, pitävät yleensä heti siihen äitiysloman perään rästiin jääneet kesälomat. Meillä ei tällaista mahdollisuutta ole joten voimme palata ns. kesäksi töihin pitämään sen loman silloin sen varsinaisena ajankohtana kun se ei onnistu muulloin.
Muilla aloilla olevat saavat pitää sen KAHDEN VIIKON kesäloman (toki ennen neljän viikon useimmilla). Opettajat voivat palata täydellä palkalla + (sijaisen) lomarahalla "töihin" koko kesäksi useampana vuotena peräkkäin. Onhan tässä aika moninkertainen ero! Minusta sitä pitäisi kohtuullistaa. Vähintään niin, että opettaja voisi "palata töihin kesäksi" enintään yhdeksi kesäksi /äitiysloma.
Vierailija kirjoitti:
Ens vuoden vedän viime talvena hyppytunneilla tekemälläni sähköisellä materiaalilla. Flipped learning ja uusi ops helpottavat kovasti. Jokainen oppilas tekee omat tavoitteensa - jos tavoite on vitonen, niin opiskelee sitten vitosen edestä. Sama se minulle, opetan niitä, jotka haluavat oppia. Häiriköt heitän luokasta ulos, käykööt vaikka tupakalla sillä aikaa. Mitään vastuualuetta en ota, jos ei reksi niin määrää. Koteihin en ole yhteydessä, jos ei ole verta lattialla. Minä en ole vastuussa oppilaiden elämästä. Tällä asenteella pärjää seuraavaan lomaan. Hymistelkööt kukkahatut, minä en enää jaksa.
N45, aineenope yläkoulussa
Tulethan sitten tänne kertomaan, kuinka flipped learning käytännössä onnistui. Olen nimittäin huomannut omassa työssäni, että ehkä 20-30% opiskelijoista oikeasti perehtyy teoriaan tai annettuun materiaaliin etukäteen niin hyvin, että tunnilla voitaisiin heti mennä itse asiaan eli oppijakeskeiseen toimintaan kuten tehtävien tekemiseen pienryhmissä. Yleensä ensimmäinen puolisko annetusta ajasta kuluu siihen, että opiskelijat käyvät hätäisesti läpi kotiin tarkoitetut materiaalit, jotta osaisivat edes jollain tavalla osallistua tehtävien tekemiseen. Flipped learning on kaunis ajatus, vaikea toteuttaa.
Sen opettajan työn voi tehdä niin eri tavalla. "Kympin tytöt" eli tunnolliset suorittajat siinä uupuvat. Usein huolettomammat miesopettajat taas eivät turhista pikkuasioista stressaa.
Opettajien kesäloma on vanha jäänne maatalousyhteiskunnasta kun lapset tarvittiin lapsityövoimaksi pelloille.
Kannattaa hankkia virka niin saa sitten palkan kesältäkin. Syyslomilta, joululomilta ja hiihtolimiltahan saa muutenkin. Ala-asteella työpäivät 4-5 tuntisia usein ja ruokatauot sekä joka tuntiset välituntitauot vielä.
Jos kesän ajan "työttömyys" häiritsee niin voihan sitä pitää 4-5 viikon kesäloman ja olla kesätöissä lopun kesän sitten.
Onhan sitä kesälomaa mietittykin lyhennettäväksi 5 viikkoon, asia ei ole vain ottanut oikein tulta vielä ja taitaa ammattiliitto sitä vastustaakin, vaikka palkka paranisikin. Yläasteen ja lukion rehtorithan eivät saakaan kesälomaa kuin sen 6 viikkoa.
AP:n kehottaman laskukaavan mukaan palkkani olisi kuussa 1500e.
Ei se kateuttani mihinkään vähennä. Opettaja tienaa silti huomattavasti enemmän ja saa pitkät lomat. Ja jos ei saa kesä-elokuu palkkaa niin saa varmaan työttömyyskorvasta.
Mutta itse olen työni ja lomani valinnut joten parempi etten vertaa itseäni opettajiin..
T. sairaanhoitaja ja lomaa vuodessa 6 vko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on 2500-2800 niin minusta se on hyvä ja nostaa vielä tasoa kun on about 3kk vapaata.
Just, onhan tuo niin maan perculeen kova palkka vaativasta asiantuntijatyöstä, jonka keplpoisuusvaatimukset edellyttävät minimissään 9-10 vuoden kouluttautumista (lukio + ylempi korkeakoulututkinto + opettajan pedagogiset opinnot)..
Missä vaiheessa noi pedagogiset ovat siirtyneet tuon päälle? Kyllähän ne siihen opettajan tutkintoon (300 OP) sisältyy sille opetusalalle, mihin on päässyt opiskelemaan.
Ihan hyvä palkka korkeakoulutetuksi, varsinkin kun ottaa lomat huomioon. Työn raskauteen en voi ottaa kantaa, kun en niitä hommia ole tehnyt. 😃
Niin, itse kyllä 1990-luvulla opiskelin Tampereen yliopistossa niin, että suoritin pääaineen (englantilainen filologia) ja sivuaineiden (ranskan kieli, North American Studies) maisteriopinnot. Loppuvaiheessa sitten hain oikeutta suorittaa opettajan pedagogiset opinnot valintaprosessin ja soveltuvuuskokeiden kautta. Kyllä se aika erillinen paketti oli. Haetaanko nykyään suoraan opiskelemaan opettajan tutkintoa heti alusta lähtien?
Virkistävää vaihtelua, ettet kommentoi työn luonnetta tarkemmin kun et ole opettajana toiminut. Yleensä nimittäin työstä tuntuvat tietävän kaiken ja opettajia paremmin juurikin kaikki muiden ammattien edustajat ;)
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jonkun mielestä 2800€ palkka on hyvä akateemisen tutkinnon suorittaneelle? En ole itse ope mutta mielestäni se palkka millä luokan opet työtään tekevät on aivan liian alhainen ja pitkät lomat on täysin perusteltuja. Tsemppiä teille!
Todellinen kuukausipalkkahan on reilusti enemmän, koska, kuten sanottua, kesällä maksetaan talvella tienattua palkkaa. Laskekaapa huviksenne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkat pitää olla edes nykyisellään, kun kyse on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista pakollisine optusharjoitteluineen. Muut alemmat tutkinnot puhumattakaan ammattikoulututkinnoista ei tarvitse nostaa samalle viivalle eikä vertailuun oåettajien kanssa! Oikea vertailukohta on muut akateemiset titkinnot, kuten diplomi-insinöörit ja lääkärit ja niihin verrattuina opettajien palkat ja työehdot ovat selkeästi huonommat!!
Mahtava logiikka sinulla. Opettajien (maisterit) palkkoja pidä amk- tai kandintutkintoihin. Sen sijaan heitä kyllä voi ja pitää verrata lääkäreihin (perustutkintona lisensiaatti)
T. maisteri minäkin, enkä opettajia kovapalkkaisempi.
No ei kyllä pidä verrata lääkäreihin! Ihan on eri maailmasta niin koulutus kuin työkin.
T. FM, opettaja minäkin
Opettajan työssä on isoja etuja joita opettajat eivät tunnu tajuavan. Esim. minulla on velvoite olla työpaikalla 8-16 vaikka työni voisin tehdä kotonakin. En saa itse päättää teenkö taulukon illalla lasten nukkumaan mentyä vai klo 14-16 työnantajan järjestämässä tilassa. Opettaja päättää ihan itse korjaako hän kokeen heti oppituntien loputtua vai illalla kotona. Pidän tätä todella suurena etuna. Opettaja on aina lomalla silloin kuin omat koululaiset. Minä joudun joka vuosi tappelemaan loma-ajoista koska kaikki halua lomailla silloin kuin lapsetkin. Mielihyvin ottaisin 9kk palkan jaettuna 12 kuukaudelle ja tekisin vuodessa töitä 15 viikkoa vähemmän. Mutta kun en saa. En kadehdi opettajia mutta kyllä todella monella on ongelmia töiden priorisoinnin kanssa. Jos on toiminut 10 vuotta 1-2 luokkalaisten opettajan niin ei joka vuosi tarvitse uusia opetusmetodeja opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ehtikö joku jo tehdä vähän laskutoimituksia tuosta aloituksesta. Kerrataanpa nyt kuitenkin, että jos opettajan palkka (keskim. 3300€ joka kuukausi) lasketaan vain niille kuukausille, kun he tekevät työtä niin palkka onkin 4400€ kuussa.
Ja vielä toisin sanoin: Opettajan palkka on 4400 euroa kuukaudessa, mutta kun se on jaettu myös niille kuukausille kun opettajat eivät tee töitä, he saavat 3300 euroa kuussa. Sama kun tekisit itse töitä puoli vuotta 5000 euron palkalla ja sitten itket miten vähän se on, kun toiset puoli vuotta olet tekemättä mitään.
Opettajilla on vain onnistunut edunvalvonta, ei tuolle palkalle ole mitään muuta perustetta. Työyhteisön ongelmat ovat työsuojeluasia.
Oletko sitä mieltä, että opettajat ei ansaitse lainkaan lomaa? Eikö nyt sentään sama kuin muillakin kuntatyöntekijöillä? On aika epäreilua alkaa laskea jonkun ammattiryhmän vuosiansiot kuvitteellisesti kokonaan ilman lomia...
Koulupäiviä vuodessa 190 + opeilla muutama vesopäivä päälle. Muilla julkisen työntekijöillä lomaa max 38 päivää eli vuodessa 327 työpäivää. Miten niin samat lomat?
Tajusin onneksi lopettaa opehommat ja nyt tienaan 2.5-3 kertaa enemmän. Ei oo kesälomaa samalla tavalla, mutta onpahan varaa matkustella ihan oikeesti ja melkein silloin ku haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jonkun mielestä 2800€ palkka on hyvä akateemisen tutkinnon suorittaneelle? En ole itse ope mutta mielestäni se palkka millä luokan opet työtään tekevät on aivan liian alhainen ja pitkät lomat on täysin perusteltuja. Tsemppiä teille!
Todellinen kuukausipalkkahan on reilusti enemmän, koska, kuten sanottua, kesällä maksetaan talvella tienattua palkkaa. Laskekaapa huviksenne...
Teen kouluaikana 50-60 tuntista viikkoa, joten saman määrän teen töitä vuodessa kuin tavallinen palkansaaja. Eli ei se palkka kovin kummoinen ole. Opetan lukiossa ja yläkoulussa kahta ainetta. Opetustunteja 27-31 viikossa. Kirjallista tarkastettavaa tulee joka viikko tunti tolkulla.
Oikeasti opettajat valittavat niin paljon, koska sen rahalle ja lomille persompaa ammattikuntaa ei ole. Itse opena vuosia työskennelleenä en voi kuin hämmästellä sitä kuinka isolle osalle opettajista juuri lomat ja liksa ovat syitä olla alalla. Opettaminen ja oppilaista välittäminen ovat vain sanahelinää jolla totuus peitetään. Lisäksi heillä on vanhanaikaisia kuvitelmia siitä, että heidän pitäisi olla arvostettuja ja työn helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se palkka siis 2800 vai enemmän? Olen kuvitellut, että monella opettajalla se alkaa kolmosella.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nain-opettajat-tienaavat-l…
Jos on alle viisi vuotta työkokemusta, eikä saa ylitunteja, palkka on 2800. Opettajat ovat kuitenkin keskimäärin noin 45-vuotiaita, joten suurin osa saa huomattavasti enemmän. Luokanopettajan keskipalkka taisi olla noin 3500, yläkoulun lehtorilla vastaava lukema on 3800 ja lukion lehtorilla 4300.
Kyseessä ei ole mikään matalapalkka-ala, mutta miksi pitäisi ollakaan - opettajat ovat keski- tai hyväpalkkaisia melkein kaikkialla maailmassa. Lomaedulle voi laskea arvoa 400-500 euroa kuukaudessa. Se huomioiden voidaan todeta, että palkoissa ei ole valittamisen aihetta muttei ilmaakaan, kun niitä verrataan muihin yliopistokoulutusta vaativien ammattien palkkoihin. Kelpo edut edesauttavat sitä, että opetusalallekin hakeutuu lahjakkaita ihmisiä. Virkoihin ei tarvitse valita huonoja hakijoita, kun tarjokkaita on yleensä kymmeniä (päteviä).
Opettajan peruspalkka on noin 2800 euroa bruttona. Sitä nostaa kokemuslisät joitakin satasia.Peruspalkka vastaa viikon normaalia työaikaa, johon on oppituntien lisäksi laskettu mukaan suunnittelu, kokeiden korjaukset, kokoukset, palaverit huoltajien kanssa, valvonnat ja projektit ja kehitys yms. Kaikki muu ylimääräinen raha tulee ylitunneista, jotka siis ovat ylitöitä ja jotka korvataan muissakin ammateissa joko rahana tai vapaana.
Ja näytäpä mulle opettaja, joka ei noita "ylitöitä" tee. Yksi lisää julkisuutta ansaitseva asia opetusalalla onkin nämä ns. ylityöt jotka oikeasti eivät ole ylitöitä. Joka jampalla on ainakin se ensimmäinen ylitunti joka vähän opetettavista aineista riippuen tekee tilipussin jo kummasti paksummaksi. Millä muulla alalla kaikki tekevät "ylitöitä" koko ajan?
Opettajien ylityötunnit on kyllä vitsi. Niitä on budjetoitu tietty määrä ja vaikkei niitä tekisikään, niin ne laskutetaan silti. Jälki-istuntojen valvomisesta ei saa palkkaa, joten ne hoidetaan yleensä koulunkäyntiavustajien valvomina. Tosin jälki-istunto voi olla myös käytöksen tukiopetusta, jolloin niistä maksetaan opettajalle. :D
Koulunkäynninohjaajia ei saa laillisesti käyttää valvojina ilman opettajan läsnäoloa. Siksi opettajien on oltava aina joka paikassa. Ohjaaja ei voi valvoa jälkkää.
Harvoin olen kenenkään kanssa ollut näin täysin samaa mieltä.
Ens vuoden vedän viime talvena hyppytunneilla tekemälläni sähköisellä materiaalilla. Flipped learning ja uusi ops helpottavat kovasti. Jokainen oppilas tekee omat tavoitteensa - jos tavoite on vitonen, niin opiskelee sitten vitosen edestä. Sama se minulle, opetan niitä, jotka haluavat oppia. Häiriköt heitän luokasta ulos, käykööt vaikka tupakalla sillä aikaa. Mitään vastuualuetta en ota, jos ei reksi niin määrää. Koteihin en ole yhteydessä, jos ei ole verta lattialla. Minä en ole vastuussa oppilaiden elämästä. Tällä asenteella pärjää seuraavaan lomaan. Hymistelkööt kukkahatut, minä en enää jaksa.
N45, aineenope yläkoulussa