LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Koulupäiviä vuodessa 190 + opeilla muutama vesopäivä päälle. Muilla julkisen työntekijöillä lomaa max 38 päivää eli vuodessa 327 työpäivää. Miten niin samat lomat?
Surkuhupaisaa! Missäs olet töissä, kun olet hommissa vuoden jokaisena päivänä (kaikki viikonloput, arkipyhät jne.)? 327 työpäivää, just joo ja jetsulleen. Ja tälle tragikoomiselle väitteelle sataa yläpeukkuja, koska opettajat ovat saatanasta, ja siksi mikä tahansa menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Sen opettajan työn voi tehdä niin eri tavalla. "Kympin tytöt" eli tunnolliset suorittajat siinä uupuvat. Usein huolettomammat miesopettajat taas eivät turhista pikkuasioista stressaa.
Opettajien kesäloma on vanha jäänne maatalousyhteiskunnasta kun lapset tarvittiin lapsityövoimaksi pelloille.
Kannattaa hankkia virka niin saa sitten palkan kesältäkin. Syyslomilta, joululomilta ja hiihtolimiltahan saa muutenkin. Ala-asteella työpäivät 4-5 tuntisia usein ja ruokatauot sekä joka tuntiset välituntitauot vielä.
Jos kesän ajan "työttömyys" häiritsee niin voihan sitä pitää 4-5 viikon kesäloman ja olla kesätöissä lopun kesän sitten.
Onhan sitä kesälomaa mietittykin lyhennettäväksi 5 viikkoon, asia ei ole vain ottanut oikein tulta vielä ja taitaa ammattiliitto sitä vastustaakin, vaikka palkka paranisikin. Yläasteen ja lukion rehtorithan eivät saakaan kesälomaa kuin sen 6 viikkoa.
Miksi ihmeessä kirjoitat asioista, joista et tiedä mitään?
Alakoulussa opettajan työpäivät eivät ole 4-5-tuntisia, opettajan työaika ei ole sama kuin oppilaan lukujärjestys. Ruokatauko on osa oppituntia, ei mikään rentouttava paussi. Välitunnit eivät ole mitään taukoja. Myös alakoulun rehtoreilla on se 5 viikon kesäloma.
Ja sijaiset eivöt välttämättä saa palkkaa joululomasta ja hiihtolomasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen opettajan työn voi tehdä niin eri tavalla. "Kympin tytöt" eli tunnolliset suorittajat siinä uupuvat. Usein huolettomammat miesopettajat taas eivät turhista pikkuasioista stressaa.
Opettajien kesäloma on vanha jäänne maatalousyhteiskunnasta kun lapset tarvittiin lapsityövoimaksi pelloille.
Kannattaa hankkia virka niin saa sitten palkan kesältäkin. Syyslomilta, joululomilta ja hiihtolimiltahan saa muutenkin. Ala-asteella työpäivät 4-5 tuntisia usein ja ruokatauot sekä joka tuntiset välituntitauot vielä.
Jos kesän ajan "työttömyys" häiritsee niin voihan sitä pitää 4-5 viikon kesäloman ja olla kesätöissä lopun kesän sitten.
Onhan sitä kesälomaa mietittykin lyhennettäväksi 5 viikkoon, asia ei ole vain ottanut oikein tulta vielä ja taitaa ammattiliitto sitä vastustaakin, vaikka palkka paranisikin. Yläasteen ja lukion rehtorithan eivät saakaan kesälomaa kuin sen 6 viikkoa.
Koska opettajan työn parhaita asiantuntijoita ovat ne kaikki taksikuskit, maksalaatikonpakkaajat ja ilmalämpöpumppuasentajat, jotka ovat käyneet peruskoulun. He tietävät parhaiten. Opettajat vain valehtelevat kaikesta ja valittavat minkä ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opettajan työn parhaita asiantuntijoita ovat ne kaikki taksikuskit, maksalaatikonpakkaajat ja ilmalämpöpumppuasentajat, jotka ovat käyneet peruskoulun. He tietävät parhaiten. Opettajat vain valehtelevat kaikesta ja valittavat minkä ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupäiviä vuodessa 190 + opeilla muutama vesopäivä päälle. Muilla julkisen työntekijöillä lomaa max 38 päivää eli vuodessa 327 työpäivää. Miten niin samat lomat?
Surkuhupaisaa! Missäs olet töissä, kun olet hommissa vuoden jokaisena päivänä (kaikki viikonloput, arkipyhät jne.)? 327 työpäivää, just joo ja jetsulleen. Ja tälle tragikoomiselle väitteelle sataa yläpeukkuja, koska opettajat ovat saatanasta, ja siksi mikä tahansa menee läpi.
SORI, paha ajatusvirhe! Hyvä kun korjasit (vaikka vähän vähemmän ivallinen olisit voinut olla). Vähän liian nopeasti lähti viesti. Mutta siltikin eroa lomissa tulee kymmeniä päiviä, 5-6 viikkoa. Eli melkein tuplasti on opettajilla lomaa muihin verrattuna. Lisäksi opettajilla on nuo lomat heti uran alussa, kun muut julkisella tekevät työtä 15 vuotta pitkät lomat saavuttaakseen. Aika iso ero minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin haluaisin kuulla, missä julkisen puolen hommassa ollaan töissä 327 päivää vuodesta?
"Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni."
HAH! :D Hyvä palkainen homma se on, tiedän pari luokkaopee, saavat se noin 3500€/kk. Pieni?? HAH sanon minä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jonkun mielestä 2800€ palkka on hyvä akateemisen tutkinnon suorittaneelle? En ole itse ope mutta mielestäni se palkka millä luokan opet työtään tekevät on aivan liian alhainen ja pitkät lomat on täysin perusteltuja. Tsemppiä teille!
Todellinen kuukausipalkkahan on reilusti enemmän, koska, kuten sanottua, kesällä maksetaan talvella tienattua palkkaa. Laskekaapa huviksenne...
Laskepa sitten huviksesi omakin palkkasi niin, että siihen lisätään oman vuosilomasi ajan palkka työssäolokuukausille, joita on se 10kk + joitakin viikkoja. Ja lomarahat tietysti mukaan myös, joita sinulta ei leikattu niin kuin opettajilta.
Ei varmaan tullut mieleen, että sitten varmaan täytyisi laskea kaikkien palkat samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko jonkun mielestä 2800€ palkka on hyvä akateemisen tutkinnon suorittaneelle? En ole itse ope mutta mielestäni se palkka millä luokan opet työtään tekevät on aivan liian alhainen ja pitkät lomat on täysin perusteltuja. Tsemppiä teille!
Todellinen kuukausipalkkahan on reilusti enemmän, koska, kuten sanottua, kesällä maksetaan talvella tienattua palkkaa. Laskekaapa huviksenne...
Laskepa sitten huviksesi omakin palkkasi niin, että siihen lisätään oman vuosilomasi ajan palkka työssäolokuukausille, joita on se 10kk + joitakin viikkoja. Ja lomarahat tietysti mukaan myös, joita sinulta ei leikattu niin kuin opettajilta.
Ei varmaan tullut mieleen, että sitten varmaan täytyisi laskea kaikkien palkat samalla tavalla?
Kyllä vain leikattiin...
Vierailija kirjoitti:
HAH! :D Hyvä palkainen homma se on, tiedän pari luokkaopee, saavat se noin 3500€/kk. Pieni?? HAH sanon minä!
Jep, tuohon palkkaan pääsee kyllä kun on kaikki ikälisät kasassa, eli joskus 50-vuotiaana. Alkupalkka onkin sitten melkein tonnin pienempi.
Ylitunnit nostaa palkkaa, mutta eivät niitä kaikki saa, ja luokanopet varmaan huonommin kuin aineenopet.
Ylitunnit tarkoittavat, by the way, sitten myöskin lisää töitä. Sinäkin voisit kokeilla - jos se käy työnantajallesi - sellaista, että olet joka ikinen päivä 2-3 tuntia pidempään töissä ja saat näistä normaalin tuntipalkan. Kuin taikaiskusta tilipussiisi paukahtaa 500-1000 e/kk lisää bruttona. Eikö silti iske?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain leikattiin...
Siinä tapauksessa tervetuloa kerhoon.
Siitä huolimatta, kaikkien palkat pitäisi laskea samalla periaatteella, jos niitä halutaan verrata keskenään. Ja jos niistä halutaan oikeasti vertailukelpoiset, pitäisi huomioida paljon muutakin. Opettajien kohdalla tällaiset voidaan iloisesti sivuuttaa, koska he ovat niin törkeää sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuohon palkkaan pääsee kyllä kun on kaikki ikälisät kasassa, eli joskus 50-vuotiaana. Alkupalkka onkin sitten melkein tonnin pienempi.
Ylitunnit nostaa palkkaa, mutta eivät niitä kaikki saa, ja luokanopet varmaan huonommin kuin aineenopet.
Ylitunnit tarkoittavat, by the way, sitten myöskin lisää töitä. Sinäkin voisit kokeilla - jos se käy työnantajallesi - sellaista, että olet joka ikinen päivä 2-3 tuntia pidempään töissä ja saat näistä normaalin tuntipalkan. Kuin taikaiskusta tilipussiisi paukahtaa 500-1000 e/kk lisää bruttona. Eikö silti iske?
Niin, eikö olekin kumma, että lisätyöstä huolimatta ainakin kaikilla aineenopettajilla noita ylitunteja on, joillakin se yksi, joillakin vaikka kuinka paljon? Mistä se kertoo? Ettei vain siitä, että ihan hyvin kestää tehdä ns. ylitöitä? Koska jos se olisi niin ylivoimaista ja vaatisi päivässä kolme tuntia ekstratyötä, eihän niitä kukaan vuoden ympäri tekisi.
Ainakin mulla opevuosinani ja kaikilla kollegoillani on ollut 1-n ylituntia joka vuosi. Mun aineilla huomasin rajan menevän neljässä ylitunnissa, sitten alkoi painaa.
On ihan höpöpuhetta puhua ylitunneista, jos kyse on normista, eli työajasta jota kaikki tekevät. Se on vain edunvalvonnallista kikkailua, jolla saadaan nyhdettyä lisää rahaa ja tehtyä lisää kustannuksia yhteiskunnalle.
Kyllä on OAJ hommansa edunvalvonnassa hoitanut, muuta ei voi sanoa.
Jäin miettimään, että miksi muut akateemiset eivät sankoin joukoin valita töistään ja vaikka asiakkaistaan nettipalstoilla?
Ei kyse ole siitä, etteikö muillakin olisi raskasta työtä. Burnoutin rajoilla mennään monella alalla ja asiakkaat ovat Todella vaativia. Onko se sitten ammattiylpeys vai mikä?
Vai onko se luottamuksellisuus, mikä on tosi tärkeää esim. yritysmaailmassa työskennellessä? Et vain voi haukkua työnantajaasi ja asiakkaitasi missään. Piirit ovat hyvin pienet Suomessa ja sana "hankalista" ihmisistä kiirii kauas.
Vai onko se sitä, että muut akateemiset kokevat, että heillä kuitenkin on enemmän mahdollisuuksia valita jokin muu toimiala tai työpaikka, ellei nykyinen miellytä? Kokevatko opettajat olevansa jotenkin "ansassa", jos on vaikka tullut tehtyä väärä alavalinta eikä esim. jaksakaan tehdä töitä lasten kanssa?
Arvostus lähtee kuitenkin siitä, että itse arvostaa työtään ja huokuu sitä myös ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luokanope työskentelee yhtenäisessä peruskoulussa ja rehtori on luokanopettajataustainen, ylitunteja tulee niin paljon kuin haluaa tehdä ja tietenkin vielä yläkoulun puolelta. Tunteja viedään härskisti yläkoulun aineopettajilta. Monesti alakoulun opet saavat itse valita mitä tunteja haluavat pitää, ei väliä jos eivät hallitse opetettavaa ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luokanope työskentelee yhtenäisessä peruskoulussa ja rehtori on luokanopettajataustainen, ylitunteja tulee niin paljon kuin haluaa tehdä ja tietenkin vielä yläkoulun puolelta. Tunteja viedään härskisti yläkoulun aineopettajilta. Monesti alakoulun opet saavat itse valita mitä tunteja haluavat pitää, ei väliä jos eivät hallitse opetettavaa ainetta.
AHHHAHHHAAAA! Pakko huutonauraa, kun meillä taas yhtenäisessä peruskoulussa luokanopettajilla on tasan 24 ja aineenopettajat huseeraavat miten haluavat. Reksi luokanope, joka uskoo kaiken, mitä aineenopet sanovat. Itse olen kaksoiskelpoinen, mutta aineenopettajien mukaan heidän vähintään 5 ylituntiaan ovat mahdottomia jakaa. Aineenopettajille on myös loputon määrä tukiopetustunteja, luokanopettajille viisi/lukukausi. :D Johdostahan nämä on kiinni
Luokanoperehtorit yhteinäiskoulussa on suoraan helvetistä! Minä aineenope olen sairastunut pahasti ammattitaidottoman johtamisen ja kiusaamisen takia. Työsuojeluvaltuutettu (luokanope) ei tee mitään. Lääkäri antaa sairaslomaa kyllä.
Miten ois vanhemmat jos kullanmurut opiskelisi kesäkuun loppuun ja koulu alkaisi noin elokuun alussa? Ei oppi ojaan kaada. En ole opettaja.
Vierailija kirjoitti:
www kirjoitti:
Ihan riittävä palkka naurettavan lyhyistä päivistä. Vielä jos opettajat hoitaisivat hommansa kunnolla, eikä olisi virkoja suojatyöpaikkoina... valitettavasti monella opella ei riitä into hoitaa työtään kunnolla, puuttua esim. kiusaamiseen ym. Tästä johtuen en kunnioita/arvosta opettajia enää pätkääkään.
T. 3 koululaisen äiti
Tässä yks syy siihen, miksi se työ on niin paskaa.
Meillä on kaksi lasta. Kouluvuosia on lapsilla takana yhteensä 3, opettajia niin ikään 3. Kolmesta opettajasta yksi on ollut oikeasti hyvä työssään. Yksi on ollut sysipaska lastenvihaaja ja se yksi oli jotain noiden kahden väliltä. Näin vanhempana on ollut joskus todella hankala toimia siten, ettei murentaisi opettajan arvovaltaa lapsen silmissä, mutta jos opettaja tekee jatkuvasti täysin järjettömiä ratkaisuja asioissa, jotka eivät ole mitenkään linjassa aiemmin tehtyjen päätösten kanssa ja kaikki johdonmukaisuus toiminnassa puuttuu, niin joskus on vaan pitänyt sanoa lapselle, että opettaja nyt on tehnyt väärän ratkaisun ja olla "kansalaistottelematon". Keskiverrosti pidän itseäni kuitenkin ns. helppona vanhempana, joka en puutu opettajan työskentelyyn ja pyrin tukemaan koulun tekemää työtä. Koska opettajat ovat, tai ainakin heidän pitäisi olla kasvatusalan ammattilaisia, jollainen taas minä en ole.
No itseasiassa aika moni opettaja kannattaa kokonaistyöaikaan siirtymistä, helpottaisi hommaa kummasti.
Itse olen opehommissa kaivannut etätyömahdollisuutta, se kun ei ole mahdollista.