LUEPA TÄÄ: OPETTAJIEN LOMISTA kateellisille jne
Taas oli täällä tuotu esille, miten opettajilla on pitkät lomat.
Ihan vaan tiedoksi nämä faktat, kun ette edes tiedä mistä puhutte:
Luokanopettajat saavat palkan 9 kuukauden työstä.
-> Se on jaettu 12 kuukaudelle, jotta opettaja saa rahaa myös kesällä. Siksi luokanopettajan palkka kuukautta kohti on niin pieni.
Jos haluat yhtä pitkän loman itsellesi tee näin: Jaa 9kk palkkasi 12:lla, laske erotus ja laita se tuon 9kk ajan säästötilille, pyydä työnantajalta kesävapaata ja käytä sit säästämäsi rahat.
= EI TARTTE OLLA KATEELLINEN
Ja se ei oikeasti ole nimeltään loma (opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä) vaan se on KESÄKESKEYTYS.
En ole saanut virkaa eli OLEN KESÄN TYÖTTÖMÄNÄ vaikka minulle kuuluisi yhtälailla se palkka kesäkeskeytyksen ajalta, kun olen kuitenkin sen 9kk ollut töissä ENKÄ SAA LOMAPALKKAA, LOMARAHOJA jne muita mitä yksityisellä puolella saa.
Vieläkö oot kateellinen? Tulkaa ihmeessä apuopeksi tunneilleni, niin näette mitä kuraa työ on ja mihin aika menee, onneksi vielä ainakin toistaiseksi lasten ajoittaiset hymyt korvaavat sen kuran ja pitävät minut alalla, muutakin koulutusta kun löytyy.
Kommentit (204)
Kaupungin ruokapalveluhenkilöstö tekee muissa toimipisteissä töitä sen ajan kun koulut ovat kiinni. Meiltä vietiin myös 30 % lomapalkasta sekä lisättiin työaikaa.
En tiedä missä välissä syön enää mitään työpäivän aikana. Ennen söin työpäivän jälkeen, mutta nyt sekin on venynyt. Älytön hosuminen aina, että kerkeää pitämään sekä lakisääteiset, että suoriutumaan kaikista tehtävistä sovitussa ajassa. Sitten palavereissa valitetaan taas jostain kun ei ole ollut taas kaikki aivan uskomattoman täydellistä.
Kuitenkin ilman omaa panostani jäisi päivittäin 400 ihmistä ilman ruokaa. Kuitenkaan en tienaa puoltakaan siitä mitä opettaja eikä mulla ole vuosilomia, jotka ovat yhtä pitkät kuin normiduunarin työttömyyspätkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulisijat ovat mitä luultavimmin käyneet peruskoulunsa 70-90 luvulla, jolloin lasten asenne ja käytös olivat aivan toista luokkaa kuin nykyään. Itse peruskoulun keväällä 2015 päättäneenä voin sanoa että meno on hirveää. Kauhua katsoin väsyneimpiä opettajia, jotka näyttivät olevan täysin sekoomispisteessä.
Nyt on kyllä jostain tullut varsin ruusuinen ja vääristynyt kuva 70 - 90 -lukujen peruskoululaisista. Itse kävin peruskouluni 70 - 80 -luvuilla pikkukaupungissa ja vaikka ala-asteella olikin suhteellisen rauhallista, oli meno yläasteella 80-luvun alkupuolella aivan kauheata. Opettajia nimiteltiin, heiteltiin kuminpaloilla, tunneilta karattiin ikkunan kautta eikä kiusaamiseen puuttunut kukaan. Seiskaluokkalaiset olivat syksyn alussa armottoman kiusaamisen uhreja kaikenlaisten "kastajaisten" muodossa. Silloin jo päätin, ettei ikinä ainakaan yläasteen opettajaksi.
Ja opet muistavat aina mainita, kuinka joutuvat jatkuvasti pitämään tietonsa ajan tasalla. Esimerkki omasta lapsestani: Vuodenvaihteessa oli lakkautettu läänit. Helmikuussa oli Yllin kirjassa tämä aihe esillä. Tietysti kirjan tiedot oli vanhentuneet, koska kirja oli painettu vuosia aiemmin. No ammattitaitoinen opehan olisi tietysti opettanut oppilaille, että kirjassa on vanhaa tietoa eikä meillä ole enää läänejä, hypätään aihe yli. Tämä ope oli antanut läksyksi monisteen, jossa piti värittää läänit oikeilla väreillä ja nimetä läänien pääkaupungit. Huomautin opelle, joka veti herneen nenään. Kolmasluokkalaisten ei kuulemma ole tarpeen osata AVIa ja ELYä. No en käskenyt niitä opettamaankaan vaan opettamaan, ettei ole enää läänejä. Sittemmin rivien välistä kävi selväksi, että tunnin oli pitänytkin ja läksyt antanut turkkilainen opetusharjoittelija, joka ei tiennyt Suomen hallintouudistuksesta. Kuitenkin luokanopettajan tehtävä on valvoa opetusharjoittelijan opetusta ja tarvittaessa puuttua siihen. Nämä Norssin opet kun saavat erillisen korvauksen harjoittelun ohjaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko se palkka siis 2800 vai enemmän? Olen kuvitellut, että monella opettajalla se alkaa kolmosella.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nain-opettajat-tienaavat-l…
Jos on alle viisi vuotta työkokemusta, eikä saa ylitunteja, palkka on 2800. Opettajat ovat kuitenkin keskimäärin noin 45-vuotiaita, joten suurin osa saa huomattavasti enemmän. Luokanopettajan keskipalkka taisi olla noin 3500, yläkoulun lehtorilla vastaava lukema on 3800 ja lukion lehtorilla 4300.
Kyseessä ei ole mikään matalapalkka-ala, mutta miksi pitäisi ollakaan - opettajat ovat keski- tai hyväpalkkaisia melkein kaikkialla maailmassa. Lomaedulle voi laskea arvoa 400-500 euroa kuukaudessa. Se huomioiden voidaan todeta, että palkoissa ei ole valittamisen aihetta muttei ilmaakaan, kun niitä verrataan muihin yliopistokoulutusta vaativien ammattien palkkoihin. Kelpo edut edesauttavat sitä, että opetusalallekin hakeutuu lahjakkaita ihmisiä. Virkoihin ei tarvitse valita huonoja hakijoita, kun tarjokkaita on yleensä kymmeniä (päteviä).
Vanhan opettajan, entisen ammattiyhdistysaktiivi neuvo nuorelle kollegalle: älä yritä selittää ja perustella. Saat vain kuraa niskaasi, sillä nuo kateelliset eivät yksinkertaisesti halua ymmärtää jo kymmeniä kertoja selitettyä palkkausjärjestelmää tai opettajien työtä ylipäänsä. Hehän kuvittelevat olevansa täydellisiä asiantuntijoita, koska ovat joskus hamassa nuoruudessaan käyneet jonkin verran kouluakin.
Ja koskaan näissä keskusteluissa ei AMK-puolen (/tason) opettajat kommentoi mitenkään. Ai miksikö? Koska heillä on todellisuudessa hyvä palkkaus. Tosin enemmän joutuvat tekemään esim. opetusmateriaalin eteen töitä (joillakin aloilla täytyy opetusmateriaali kasata itse) ja lomat ovat aavistuksen lyhyemmät, mutta vain aavistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se palkka siis 2800 vai enemmän? Olen kuvitellut, että monella opettajalla se alkaa kolmosella.
Jos on alle viisi vuotta työkokemusta, eikä saa ylitunteja, palkka on 2800. Opettajat ovat kuitenkin keskimäärin noin 45-vuotiaita, joten suurin osa saa huomattavasti enemmän. Luokanopettajan keskipalkka taisi olla noin 3500, yläkoulun lehtorilla vastaava lukema on 3800 ja lukion lehtorilla 4300.
Kyseessä ei ole mikään matalapalkka-ala, mutta miksi pitäisi ollakaan - opettajat ovat keski- tai hyväpalkkaisia melkein kaikkialla maailmassa. Lomaedulle voi laskea arvoa 400-500 euroa kuukaudessa. Se huomioiden voidaan todeta, että palkoissa ei ole valittamisen aihetta muttei ilmaakaan, kun niitä verrataan muihin yliopistokoulutusta vaativien ammattien palkkoihin. Kelpo edut edesauttavat sitä, että opetusalallekin hakeutuu lahjakkaita ihmisiä. Virkoihin ei tarvitse valita huonoja hakijoita, kun tarjokkaita on yleensä kymmeniä (päteviä).
Opettajan peruspalkka on noin 2800 euroa bruttona. Sitä nostaa kokemuslisät joitakin satasia.Peruspalkka vastaa viikon normaalia työaikaa, johon on oppituntien lisäksi laskettu mukaan suunnittelu, kokeiden korjaukset, kokoukset, palaverit huoltajien kanssa, valvonnat ja projektit ja kehitys yms. Kaikki muu ylimääräinen raha tulee ylitunneista, jotka siis ovat ylitöitä ja jotka korvataan muissakin ammateissa joko rahana tai vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan opettajan, entisen ammattiyhdistysaktiivi neuvo nuorelle kollegalle: älä yritä selittää ja perustella. Saat vain kuraa niskaasi, sillä nuo kateelliset eivät yksinkertaisesti halua ymmärtää jo kymmeniä kertoja selitettyä palkkausjärjestelmää tai opettajien työtä ylipäänsä. Hehän kuvittelevat olevansa täydellisiä asiantuntijoita, koska ovat joskus hamassa nuoruudessaan käyneet jonkin verran kouluakin.
Vanhalle opettajalle tiedoksi: koko muu työelämä ja yhteiskunta on muuttunut niin radikaalisti, että ei oikein jaksaisi kuunnella keskituloiselta, keskiluokkaiselta, varmassa työpaikassa olevalta ihmiseltä mitään "yhyy, meidän palkka on niin huono, yhdeksän kuukautta, kesäkeskeytys, jne" -itkua.
Palkka on akateemiselle ok, lomat erinomaiset, työ varmasti vaatii omanlaistaan persoonaa niin kuin kaikki työt. Itse en kadehdi opettajia. Kunnioitan heidän ammattitaitoaan, mutta sitä vanhojen haahkojen valitusta en ymmärrä sen paremmin opettajien kuin omankaan alani ihmisten keskuudessa.
T. Akateeminen minäkin, samoissa palkoissa opettajien kanssa, enkä valita.
Ei tuo sijaishomma eroa mitenkään siitä mitä yksityisellä tehdään. Otetaan määräaikaisia tai alihankkijoita silloin kun töitä on ja pistetään heidät pois, kun hiljenee. Aika moni iso firma on viime vuosina potkinut insinöörejäkin pois ja ottanut heidät puolen vuoden päästä yrittäjinä alihankkijaksi, joita voikin sitten työllistää vaikka päiväksi kerrallaan. Tätä kutsutaan pakkoyrittäjyydeksi.
En väitä ettei opettajan työ olisi rankkaa, mutta niin on monet muutkin ammatit. Harva ammattikunta kuitenkaan pitää niin pitkiä taukoja töistä kuin opettajat. Ja monet opettaja perustelevat pitkiä opetuksettomia aikoja juuri työn henkisellä kuluttavuudella. Tervetuloa kokeilemaan tulosvastuuta yrityselämään. Kuukausi ja vuosiansioni ovat toki paremmat, mutta työtuntejakin on reilusti enemmän. 50h työviikko on ihan normaali ja lomallakin odotetaan vastaavan puhelimeen ja vähintään silloin tällöin lukevan sähköposteja. Vertailin joskus tutun aineenopettajan kanssa, niin hänellä oli selkeästi parempi tuntipalkka! Eli jos opettajan palkka tuntuu pieneltä, niin eihän kukaan kiellä ottamasta toista työtä rinnalle.
milloin söisin, on nälkä kirjoitti:
Kaupungin ruokapalveluhenkilöstö tekee muissa toimipisteissä töitä sen ajan kun koulut ovat kiinni. Meiltä vietiin myös 30 % lomapalkasta sekä lisättiin työaikaa.
En tiedä missä välissä syön enää mitään työpäivän aikana. Ennen söin työpäivän jälkeen, mutta nyt sekin on venynyt. Älytön hosuminen aina, että kerkeää pitämään sekä lakisääteiset, että suoriutumaan kaikista tehtävistä sovitussa ajassa. Sitten palavereissa valitetaan taas jostain kun ei ole ollut taas kaikki aivan uskomattoman täydellistä.
Kuitenkin ilman omaa panostani jäisi päivittäin 400 ihmistä ilman ruokaa. Kuitenkaan en tienaa puoltakaan siitä mitä opettaja eikä mulla ole vuosilomia, jotka ovat yhtä pitkät kuin normiduunarin työttömyyspätkät.
Tämäkö on alapeukkujen arvoinen juttu? No voidaan me jäädä kotiinkin kyllä, vittuako raatamaan.
Kun nyt pyysit apuopeksi jotta itse näkee mitä kuraa se on, niin kerron havaintoni (1.5v apuopena):
kokeet otetaan opettajan oppaasta, apuope korjaa ne,
oppikirjoja ei vaihdeta koska ope muistaa kuvatekstitkin ulkoa,
liikuntaa inhoava ope venyttää tunnin alkua toooosi kauan ja lopettaa sen hyvissä ajoin (selite pukeminen ja palautuminen), uskontoon hurahtava sekoittaa sen joka aiheeseen kuin aiheeseen.
Kiusaamista ei haluta huomata, koska siitä tulisi ylimääräistä työtä
Oppitunti kun loppuu niin äkkiä juostaan opettajanhuoneeseen, apuope hoitakoot luokan tyhjennykset
Välituntivalvonta.....jospa pidetäänkin pieni palaveri ettei tarvitse jäädä koulun jälkeen, eli kaikki opet ruokisvälkällä koolle ja apuope valvokoot
Tukiopetus, ikävät ja hitaat oppilaat apuopelle ja kasvatustiedettä vuosia lukenut maisteri on niiden nohevien kanssa
Kesäloman ekaksi päiväksi ..voi, voi saatiin edullisempi lento kun lähdetään jo edellisenä päivänä, apuope jakaa todistukset. Millos se syysloma olikaan, silloin mennään Berliiniin, mutta saadaan edullisemmat lennot kun lähdetään vähän aiemmin. Sijainen hoidetaan itse ja nimellisesti ollaan itse hommissa, eli kunnon palkka mulle ja itse maksan sille sijaiselle pimeesti sitten jotain. Hitto kun tuo toinen ope ehti rehtorilta saada luvan ja apuope sijaistaa sitä, mutta berliiniin mennään, jos ei muuten niin ollaan saikulla ne parit ekat päivät, Kumman kaa-peli kun toimii muuallakin kuin telkkarissa... hiihtoloma ollaan aina Rukalla.
Apuopen näkökulmasta te opettajat elätte lomia varten ja katin kontit ajattelette kasvatus- ja opetustyötä. En ole enää apuope, en arvosta työtänne. Huokailkaa nyt syvään ja miettikää miten taas jaksaisitte syyslomaan asti. Ihan itse olette hommanne ryssineet.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa unohtaa jokpäiväistä kouluampumisen uhkaa.
Opettele kirjoittamaan.
Itse olen tyytyväinen luokanopettaja (myös aineenopettajan pätevyydellä). Työpäivät ovat lyhyitä (mulla 27h viikossa) ja sen ansiosta ehtii hyvin tehdä toista työtä iltaisin ja viikonloppuisin ja tästä tulee lisätienestejä noin tonnin verran kuussa. Palkka on siis noin 4t kuussa yhteensä. Iltaisin luen wilman ja s-postit ja teen muut työhön liittyvät suunniteluhommat (myös toinen työni vaatii työtä vapaa-ajalla). Silti aikaa jää omille harrastuksille, kavereille ja poikaystävälle. Olen siis nuori ja perheetön opettaja. Moni tosin ihmettelee jaksamistani ja myönnän, että ajoittain suorituspaine kasvaa korkeaksi,kun haluan suoriutua kummastakin työstäni hyvin. Vielä ei ole kuitenkaan tullut sellaista tilannetta, että epäilisin omaa jaksamistani. Matkustan kaikilla koulujen lomilla ulkomaille ja tuolloin saan aina ladattua akkuja. Lomailen myös koko kesän toisestakin duunista. Vaikka palkka on ok, ovat elämisen kustannukset minulla korkeat. Kun jossain vaiheessa lopetan toisen työni, täytyy muuttaa elämäntyyliäni, että pelkkä opettajan palkka riittäisi. Ihmettelen kuitenkin suuresti sitä, kun monet nuoret opettajat valittavat työn rankkuudesta. Ja kyllä, minullakin on niitä haastavia oppilaita luokassa. Olen kuitenkin aiemmin ollut päiväkodissa töissä ja ehkä vaan vertaan siihen, kun mielestäni luokanopettajan työ on niin paljon rennompaa kuin päiväkodissa. Sitä henkilökuntaa kyllä arvostan ja soisin heille ehdottomasti korkeamman palkan.
Mä en vaan usko, että opettajan palkkaus enää perustuu tuohon vuosipalkkaan, joka on jaettu 12 kuukaudelle. Jos näin olisi, niin olisi suorastaan laitonta se, ettei lukuvuoden töitä tehnyt sijainen saa kesäloman ajalta palkkaa. Tai sitten hänen pitäisi saada lukuvuoden aikana se palkka, joka hänelle kuuluu (siis palkka, joka sisältää "kesäkeskeytyksen" ajan palkan). Opettajan palkka on ihan kohtuuhyvä. Mun mies on luokanopettaja, jolla on kaikki ikälisät ym. mahdolliset lisät, ei kaksoispätevyyttä, brutto n. 3500 euroa. Ei hän varmaan koskaan ole tehnyt 50-tuntisia työviikkoja, ellei jotain leirikouluja lasketa mukaan. Joskus joku työpäivä voi olla 12-tuntinenkin, ehkä pari kolme kertaa vuodessa, mutta enimmäkseen työpäivät jäävät alle 7 tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
No eikö se tuossa selvästi lue, mikä alkupalkka ja mikä palkka myöhemmin ja sitten alla sanotaan, että ei välttämättä vastaa täysin todellisuutta, koska ei ole kyse minimipalkasta vaan toteutuneista tunneista, mikä voi siis sisältää ylitöitä.
Huomaa, että opettajilla alkaa kohta työt, kun joka päivä näitä vinkumisia, kuinka heillä on raskain työ. Jopa hesariin oli opettaja ehtinyt heti vastata marimekon jonkun johtajan työpäivän juttuun, että ihan kuin opettajilla. Tällä marimekkonaisella oli 10 tunnin päivät ja teki vielä illalla ja öisin johtajanhommiaan. Mutta ihan kuin opettaja. Justjoo.
Seuraava buumi on joulun alla, kun alkaa se vinkuminen ja lahjojen haukkuminen. Sitten keväällä ollaan niin uupuneita rasittaviin kakaroihin ja odotetaan lomaa ja vingutaan, kun sitä ei ole kuin 10 viikkoa, miten sitä jaksaa.
Ja joka vuosi sama ruljanssi ja valitus.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt pyysit apuopeksi jotta itse näkee mitä kuraa se on, niin kerron havaintoni (1.5v apuopena):
kokeet otetaan opettajan oppaasta, apuope korjaa ne,
oppikirjoja ei vaihdeta koska ope muistaa kuvatekstitkin ulkoa,
liikuntaa inhoava ope venyttää tunnin alkua toooosi kauan ja lopettaa sen hyvissä ajoin (selite pukeminen ja palautuminen), uskontoon hurahtava sekoittaa sen joka aiheeseen kuin aiheeseen.
Kiusaamista ei haluta huomata, koska siitä tulisi ylimääräistä työtä
Oppitunti kun loppuu niin äkkiä juostaan opettajanhuoneeseen, apuope hoitakoot luokan tyhjennykset
Välituntivalvonta.....jospa pidetäänkin pieni palaveri ettei tarvitse jäädä koulun jälkeen, eli kaikki opet ruokisvälkällä koolle ja apuope valvokoot
Tukiopetus, ikävät ja hitaat oppilaat apuopelle ja kasvatustiedettä vuosia lukenut maisteri on niiden nohevien kanssa
Kesäloman ekaksi päiväksi ..voi, voi saatiin edullisempi lento kun lähdetään jo edellisenä päivänä, apuope jakaa todistukset. Millos se syysloma olikaan, silloin mennään Berliiniin, mutta saadaan edullisemmat lennot kun lähdetään vähän aiemmin. Sijainen hoidetaan itse ja nimellisesti ollaan itse hommissa, eli kunnon palkka mulle ja itse maksan sille sijaiselle pimeesti sitten jotain. Hitto kun tuo toinen ope ehti rehtorilta saada luvan ja apuope sijaistaa sitä, mutta berliiniin mennään, jos ei muuten niin ollaan saikulla ne parit ekat päivät, Kumman kaa-peli kun toimii muuallakin kuin telkkarissa... hiihtoloma ollaan aina Rukalla.
Apuopen näkökulmasta te opettajat elätte lomia varten ja katin kontit ajattelette kasvatus- ja opetustyötä. En ole enää apuope, en arvosta työtänne. Huokailkaa nyt syvään ja miettikää miten taas jaksaisitte syyslomaan asti. Ihan itse olette hommanne ryssineet.
Mikä ihme apuope? Ei semmoisia ole olemassakaan!
Vierailija kirjoitti:
Sisareni palkka on 2900/kk, eikö se ole mielestäsi hyvä?
Mielestäni ei todellakaan, kun ottaa huomioon että pitää kouluttautua vuosia yliopistotasolla mikä kyllä on haasteellista kenelle vain.
Ottaen huomioon miten tärkeää työtä opettajat tekevät, palkka pitäisi olla korkeampi. Korkeampi palkka motivoisi opettajia työskentelemään paremmin, lisäksi töihin tulisi pätevämpiä hakijoita.
Itse saan 4400€/kk ja minulla on tietojenkäsittelytieteen kandi jonka tekemiseen meni 4v kun tein projektitöitä samalla. Tämä siis ei ole edes kovin pitkä kun tietojenkäsittelijöillä menee keskimäärin kandiin 4v ja maisteriin 7v, osittain koska yli puolet saa alan töitä jo opiskeluaikana jolloin opiskely väistämättä venyy tai jopa keskeytyy ainakin joksikin aikaa.
Minä siis pääsin yliopistoon sisään helpommin ja opiskelin lyhyemmän aikaa mutta saan silti n. 50% enemmän palkkaa. No okei, tietojenkäsittely on yksi vaativimmista aloista yliopistossa sen suhteen miten paljon keskimäärin joutuu lukemaan yhtä opintopistettä kohti, lähes kaikissa muissa aloissa (mukaanlukien kauppakorkea) tuntimäärä on selvästi pienempi.
Toki palkkoja ei voi noin vain nostaa, eikä alojen väliset palkkaerot tietenkään ole reiluja, mutta ei raha tyhjästä ilmesty. Jos opettajien palkkoja nostaisi vaikka 20% niin se vaatisi varmaan huomattavan paljon lisää verorahoja. Mielestäni opettajat kuitenkin ansaitsisivat enemmän ottaen huomioon työn vaativuuden, yhteiskunnallisen tärkeyden sekä sen miten pitkälle tuossa joutuu kouluttautumaan.
Palkkaan vaikuttaa suoraan koulutus: kuokanopettaja, lehtori. Kuinka monta työvuotta on takana ja jotkut aineiden opettajat saattavat olla kahdenkin koulun listoilla.
Törkeää kieltä. Opettaja muka!