Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni
Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.
Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".
Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.
Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.
Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.
Kommentit (212)
Mulla toistuneet samanntyyppiset unet vuodesta toiseen.
- Hissi menee rikki jollakin tavalla. Joskus vaijeri katkeaa ja hissi tippuu, joskus hissi pysähtyy ja joskus se kulkee joka suuntaan esim sivusuunnassa..
- Tsunami unet. Joka kerta herään siihen että hukun. Näitä unia olen huomannut näkeväni pahimmassa stressissä/ahdistuksessa.
- Hampaiden irtoamis unet, joiden jälkeen yleensä joku tuttu/sukulainen kuolee.
-Menen junalla jonnekin, ja joudun väärään junaan enkä tunnu mistään löytävän reittiä kotiin. Mikään junista ei kulje takaisin ja seilaan vieraita seutuja junasta toiseen, olen aina hyvin huolissani että pääsenkö kotiin ja riittääkö rahat lippuihin ym..
-puren jotain kovaa ja tahmeaa, johon hampaat tarttuu, jää kiinni ja sitten irtoaa - tämä alakouluikäisestä asti
- minulla on vauva, mutta käsittelen sitä jotenkin huolimattomasti ja se putoaa maahan ja ilmeisesti kuolee (mulla on kolme lasta, joista nuorin 9-v. Ja vauvojen kanssa olen aina ollut ihan symbioosissa ekat 1-2 v., enkä todellakaan pudotellut:)
-yleisin uni, noin kerran kuussa: olen buffet-ravintolassa. Kerään lautaselle kaikkea hyvää, mutta kun pääsen pöytään, lautanen on tyhjä tai siinä on olematon nokare ruokaa. Tylsä uni, mutta kun se toistuu niin usein, niin olis kiva tietää, mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyttävä ketju :D Ihan käsittämättömiä unia ja mahtava mielikuvitus on unissa ihmisillä. Hämmästyttävän paljon samoja teemoja. Noita yleisiä törkyvessoja hämmästelen eniten, niin moni näkee niitä.
Törkyvessaunen tarkoitus on herättää ihminen, ennen kuin se kusee sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Näen usein unta, että olen menossa hissiin ja hississä painan jotain (satunnaista) kerrosnappulaa. Hissi ei menekään siihen kerrokseen, vaan se menee jonkin aikaportaalin läpi ja saatan päätyä ihan minne tahansa, eri vuosikymmeneen tai eri planeetalle. Aluksi nämä unet olivat tosi ahdistavia, mutta sitten opin menemään unessa takaisin hissiin ja sain painettua nappulaa, millä pääsin takaisin siihen kerrokseen, mistä alunperin lähdin.
Periaatteessa aika siisti uni. :D
Vierailija kirjoitti:
-yleisin uni, noin kerran kuussa: olen buffet-ravintolassa. Kerään lautaselle kaikkea hyvää, mutta kun pääsen pöytään, lautanen on tyhjä tai siinä on olematon nokare ruokaa.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihdyttävä ketju :D Ihan käsittämättömiä unia ja mahtava mielikuvitus on unissa ihmisillä. Hämmästyttävän paljon samoja teemoja. Noita yleisiä törkyvessoja hämmästelen eniten, niin moni näkee niitä.
Törkyvessaunen tarkoitus on herättää ihminen, ennen kuin se kusee sänkyyn.
Mä en herää kusihätään herättyäni törkyvessaunesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen teema on sellainen, että minulla on vessahätä ja täytyy mennä julkiseen vessaan. Nämä vessat ovat aina aivan mielettömän törkyisiä, on kusta ja paskaa ja märkiä vessapapereita niin pöntön reunoilla kuin lattioilla. Yleensä nää vessat on ihan hillittömän kokoisia, siellä on tyyliin 50 vessanpönttöä. Ja yhteistä on myös se, että niissä ei ole mitään näkösuojaa, eli muiden edessä pitäis tarpeet tehdä. Ja koskaan en onnistu tekee tarpeita siististi, vaan sotkeennun tai kaadun muiden jätöksiin.
Tämä! Ihan täsmälleen samanlaista vessaunta olen nähnyt monet kerrat.
Minä myös näin tätä unta paljon. Mutta kun ensimmäistä kertaa elämässäni avioeron jälkeen aloin elää elämää, jossa ei ollut komentelevaa tai kiukuttelevaa perheenjäsentä (sellaisia oli myös lapsuudenkodissani) niin nämä paskaunet loppuivat.
Olen nähnyt viimeiset pari kuukautta unta ex-vaimostani. Teemana on aina se, että palaamme yhteen. Viimeisimmässä unessa exäni istuu sohvalla ja sanoo, että "tulisinhan minä takaisin jos kysyisit"- johon minä vastaan rehvakkaasti, että "tuletko?". Sitten suutelemme ja itkemme. Nämä unet ovat todella todentuntuisia ja hämmentäviä. Exääni en kuitenkaan muuten kaipaa ja erostakin on jo aikaa.
Olen menossa johonkin tapahtumaan tai kokemaan jotain miellyttävää, mutta eksymisen tms. muiden esteiden takia matka kestää loputtoman kauan, enkä koskaan pääse maaliin saakka.
Painajainen on ollut lasten saamisen jälkeen aina se, että ollaan veden äärellä ja uimataidoton lapsi putoaa veteen ja häviää pinnan alle.
Omat variaatiot:
- käyn unessa ns. normaalisti töissä, mutta samalla suoritan tohtorintutkintoa ja en saa sitä millään etenemään. Kollegat sen sijaan jaksaa porskuttaa ja suorittaa. Minä vaan luimuilen ja jotenkin hämärästi ihmettelen, että miksi minä enää opiskelen, kun en edes halua ja olen jo työelämässä.
- edellisen ahdistavampi versio: jälleen työelämässä, mutta huomaan, että jonkun puuttuvan lukio- tai yläastekurssin takia minulla ei ole päättötodistusta. Tulee niin ahdistunut huijariolo.
No, näiden merkitys lienee aika selvä.
Toistuvia myöskin asumiseen liittyvät unet. Pahin on se, että olen jollakin tapaa onnistunut vuokraamaan asunnon kahdelta eri paikkakunnalta ja mietin ihan paniikissa, että miten selviän vuokrista. Koska kun ne on vuokrattu, eihän kumpaakaan niistä voi irtisanoa, hmm?
Toimimaton puhelin: voi muuttua esim. auton akuksi tai miksi tahansa härpäkkeeksi, numeroita en siihen todellakaan saa syötettyä.
Rullaluistin- ja korkokenkäunet: olen sisätiloissa rullaluistimet jaloissa ja liitelen mahtavia, nopeita ja supervarmoja kaaria sekä tyylikkäitä pysähdyksiä, ei mitään kompurointia koskaan. Jos korkkariuni, olen joko metrin kaikkia muita ihmisiä pidempi ja koen olevani maailman napa. Tai sitten olen kiipeämässä vuoren seinämää niissä korkkareissa ketterästi kuin orava. Näitä unia en oikein ymmärrä, koska en kuvittele ainakaan tietoisesti olevani mitenkään erityinen tai parempi kuin muut.
Hampaat tippuu, joo, vessat on törkyisiä, ja matkustaminen mahdotonta. Onhan näitä.
Pahin on se, että liitelen jossakin valtavassa teollisuussalissa, joka on täynnä teräviä leikkureita, jotka halkovat ilmaa ja joita koetan väistellä. Lentelen päin koneistoja ja valtavia hammasrattaita kauheaa vauhtia ja ihan viime tingassa pystyn väistämään. Tätä jatkuu ja jatkuu ja leikkureita ja teriä on joka puolella - pahinta tässä on tunne siitä, että joudun väistelemään niitä ikuisesti ja kohta en enää vaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Mä nään usein painajaista, että asun jossain todella pelottavassa ja ahdistavassa kerrostalossa, jonka muut asiakkaat on jotain juoppoja, nistejä ja muita sekopäitä. Pelottaa mennä kotiin, kun en ikinä tiedä, mitä on vastassa rapussa. Joku yrjöää alaovella ja porraskäytävässä notkuu väkivaltaista jengiä. Asun ylimmässä kerroksessa ja kaiken lisäksi hissi on aina rikki tai se liikkuu todella holtittomasti.
Just pari päivää sitten näin taas kyseistä painajaista ja just kun hädissäni pääsin puikkelehtimaan hissiin ja se lähti rämisten liikkeelle, niin se yhtäkkiä hajosi, alkoi pudota ja räjähti juuri ennen maahan iskeytymistä, mihin heräsin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä noi painajaiset tarkoittavat... :(
Näin näitä paljonkin aikaisemmin. En tiedä liittyivätkö ihan nuoruuden bailausaikoihin, toki en nistien kanssa silloinkaan aikaani viettänyt. Vanhemmilla oli myös alkoholiongelmaa. Lisäksi olen syrjäänvetäytyvä ihminen, tai usein jonnekin missä on ihmisiä on minusta hiukan epämiellyttävä mennä.
Eniten minulla toistuu nämä 6 unityyppiä:
1. Olen jossain oppilaitoksessa (lukio / yliopisto / joku muu) tai entisessä työpaikassani ja minulla on jokin hankala koe / kursseja suorittamatta / ongelma työtehtävien kanssa ja seinät kaatumassa päälle näiden paineiden vuoksi.
2. Tapaan unessani nyt jo edesmenneitä lemmikkejäni. Nämä on ihania unia.
3. Olen lapsuudenkodissani / sukulaisvierailulla tms, ja siellä on jokin sekava tilanne päällä.
4. Olen reissussa jossain käsittämättömän upeassa, visuaalisesti silmiinpistävän kauniissa maisemissa, yleensä jossain vuoristovaellusreitillä kaukaisessa maassa.
5. Sotateema. Tulee yllätyshyökkäys, joukko kävittäviä ilmassa, pommeja tippuu, mietin pakenemissuunnitelmaa. Samalla kamalaa, samalla apokalyptisen kaunista.
6. Seikkailen pilvenpiirtäjässä. Uneen kuuluu paljon hissillä ajelua, eri kerroksissa ja käytävillä kävelyä, eksymistä, sokkeloita, pahaenteisiä ihmisiä niissä asunnoissa, huoneiden ja asuntojen muuttumista toisenlaiseksi, deja vu -tuntemuksia. Olen asunut nuoruudessani kaupungissa, jossa on paljon korkeita pilvenpiirtäjiä, joten unet tulee varmaan niistä muistoista.
Hiuksia irtoilee tuppoina tai hammas alkaa liikkua ja lopulta lähtee irti.
Tosi mielenkiintoista että niin monet näkee samantyylisiä unia! Itse en muista koskaan nähneeni tuota vessaunta, talounta tai hammasten putoamista josta moni on maininnut.
Itselläni yleisesti painajaiset on joko läheisen ihmisen kuolema tai äiti sairauteen liittyvä painajainen. Herään usein näihin kun ihan oikeasti itken sängyssä unissani ja tyyny on jo ihan märkä kyynelistä. Todella todentuntuisia nuo unet.
Näen myös usein painajaista jossa kuljen lapsuudenkotini pihapolkua ja yhtäkkiä se onkin täynnä käärmeitä vieri vieressä enkä millään pääse kulkemaan eteenpäin enkä taaksepäin. Käärmeet tulee kohti ja yritän hyppelehtiä eteenpäin mutta käärmeet kietoutuvat jalkojeni ympärille. Tämä on ihan hirveän ahdistava uni myös.
Mukavia unia joita näen on usein shoppailu-uni jossa olen jossain todella ihanassa vaatekaupassa josta löydän monia vaatteita joita olen pitkään halunnut ja etsinyt. Kaikki istuu täydellisesti päälle ja värit ja muut on juuri sitä mistä pidän. Herään tähän yleensä innostuneena että haluankin pistää tänään ne uudet vaatteet päälle kunnes tajuan ettei mulla olekaan niitä oikeasti :D
Toinen mukava uni on sellainen jossa harrastan aivan tajuttoman hyvää seksiä. Herään tähän usein juuri kun unessa olen saamassa orgasmin. Yritän aina päästä vielä takaisin uneen nauttimaan mutta se ei yleensä enää onnistu kerran herättyäni.
Mulla on oma uni-kaupunki, jossa olen seikkaillut useita kertoja vuoskymmenten aikana. Aina kaupungista löytyy uusia paikkoja, mutta muuten muistan pääpiirteittäin aina mistä löytyy mitäkin. Se on mielenkiintoinen ja kiehtova paikka. Tuttuja paikkoja mm. kirppari, lempi-baarini, hautausmaa, ratikat, lentokenttä (sieltä olen lähteny välillä sitten ihan reissuunkin), rannikko, tavaratalo, ostari ja käytävät maan alla keskustassa, metro-asemat... Onko muilla tällaista?
Muita toistuvia: lento-unet (suosikkini!), talo-unet (toiseksi parhaita!), veteen liittyvät unet (joskus siihen liittyy tsunami tai tulva) ja painajaiset siitä että olen jotenkin joutunut johonkin oppilaitokseen opiskelijaksi ja tunnen pakokauhua siitä kuin olisin vankilaan joutunut (en ole koskaan tykännyt opiskelusta. Ai niin ja sellainen painajainen, kun yht äkkiä huomaan omistavani kauheasti erilaisia lemmikkeläimiä, jotka olen ihan unohtanut jonnekin, lyönyt laimin, ovat sairaita ja kuolemassa. Osa yleensä jo kuolleita, olleet kuolleina kauan aikaa. Hirveä tunne. Olen todella eläinrakas, ja nuorena minulla olikin aika monta lemmikkiä.
- Hampaat liikkuvat paikoiltaan, irtoavat tai märkivät ja hajoavat.
- Pakenen pitkällisesti jotakuta tai jotakin ja piiloudun komeroihin tms.
- Koetan saada ovea lukkoon, koska joku paha henkilö on tulossa, mutta ovi ei mene lukkoon niin millään.
Onko muilla yleisenä teemana homoseksuaalisuus?
Oon huomannut, että aika monissa unissani on ollut tällaisia piirteitä - joko oon mies ja oon miehen kanssa tai sitten olen nainen ja naisen kanssa. Mistä tämä voisi johtua?
Toki mullakin on näitä tyypillisiä unia, joihin liittyvät olennaisesti tuuli, vesi ja lentäminen. Usein myös uniini liittyvät roskat (muovipussit, pahvi, yms) joista keksin jotain, jolla lentää. En ole kuullut, että muilla olisi ollut roskiin liittyviä unia.
Myös pakeneminen on yleistä unissa, mutta yleensä ihmiset pakenevat joko toista ihmistä tai eläintä. Mulla on ollut muutamaan otteeseen toistunut uni, jossa pakenen yhteiskuntaa. Asumme käytännössä valtavassa pillerin muotoisessa kapselissa, jossa on monta tasoa. Kullatuissa, ylemmissä tasoissa ovat kuninkaalliset yms. ja alimmilla on pimeää, pelkkiä kuolleita lehtiä. Keskellä asuu keskiluokkaa ja köyhiä. Näiden tasojen välillä kulkee hissi. Myös eräänlainen pieni kulkureitti kulkee tasojen välillä, mutta sen käyttäminen tarkoittaa käytännössä itsemurhaa. Yllättäen minä käytän unessani aina sitä, mutten kuole minnekään. Piiloudun alimpiin kerroksiin lehtien sekaan ja annan yhteiskunnan kuohua jonkin aikaa. Sitten naamioidun ja menen kuninkaallisten pariin.
Vierailija kirjoitti:
Rullaluistin- ja korkokenkäunet: olen sisätiloissa rullaluistimet jaloissa ja liitelen mahtavia, nopeita ja supervarmoja kaaria sekä tyylikkäitä pysähdyksiä, ei mitään kompurointia koskaan.
Mulla ihan sama! Ja oikeassa elämässä en pysy edes pystyssä rullaluistimilla enkä luistimilla. :D.
Mä luistelen kyllä myös unissani ulkona, mutta just ihan mielettömän hyvin.
Näen usein unta olevani sodassa. Useimmiten olen jossain lähi-idän maassa, pommitetussa kaupungissa, mutta toisinaan myös kauppakeskuksessa tai vastaavassa. Joko olen mukana operaatiossa ja heilun aseen kanssa väistellen pommeja ja luoteja tai sitten olen hukannut aseeni ja vaihtelen piilopaikkojani. Usein etenen unessani vielä "vasemmalle päin". Unet eivät ole mitenkään kyllä ahdistavia, vaan enemmänkin peruskauraa.