Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni
Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.
Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".
Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.
Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.
Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.
Kommentit (212)
93 muisti vielä pari uniteemaa. Nuorempana näin vuosien ajan tasaisin väliajoin unta että kaahailin autolla ihan päättömästi pitkin kotikaupunkini katuja. Hassua kyllä nämä unet loppuivat kun hankin ajokortin.
Nykyään näen usein unta, jossa yritän ottaa kiinni tosi isoa risteilyalusta. Vesistö on aina erilainen, aina ison laivan kannella on joku tuttu tai sukulainen joka odottaa mua. Ja mä melon perässä jollain kajakilla, kumiveneellä tai millä lie purnukalla. Joku outo vaaran tunne näissäkin aina on mukana, se hillitön risteilijä siinä vierellä ja mä jossain teekupissa melomassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.
Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".
.
Minulla on kolme pääversiota tästä kotiunesta. Ensimmäinen on juuri sama jonka AP kuvaa. Usein kämppä on jotenkin outo, mutta huomaan että siinä on aineksia vaikka mihin.
Toinen versio on sellainen, että olen hommannut uuden kodin, mutta en ole enää varma, löydänkö sinne. En siis muista unessa mistä olen ostanut uuden asunnon. Asun vanhassa asunnossa ja tiedän että jossakin on uusi.
Kolmas versio on sellainen että olen uudessa kodissa ja kadun katkerasti kodin vaihtamista. Mietin onko mitään mahdollisuutta saada vanha koti takaisin.
Näin nuorena eniten ykkösversiota, sitten aloin nähdä kakkosversiota ja nykyisin näen pääasiassa tuota kolmatta versiota. Ei varmaan vaikea arvata minkälaisesta symboliikasta on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä unessa huomasin yhtäkkiä, että kodissamme onkin ovi, jota en ole huomannut. Sen takaa paljastuikin ihan mahtava spa osasto, oli ihan täpinöissäni, oli kaikenlaista turkkilaista saunaa ja poreammeita ja muuta mahtavaa. Paljon suihkuja ja ammeita. Ja vielä oma uloskäynti ulos. Ihmettelin, että miten emme ole aiemmin huomanneet tätä yksityiskohtaa kodissamme :D
Hahhah - minä olen nähnyt tästä version, jossa löydän työpaikalta pöytäni vierestä seinästä oven, josta astun ihanalle kesäiselle kukkaniitylle joka loivana rinteenä laskeutuu kohti vesistöä. Ovi avautui seinästä, joka on ulkopuolelta vanha, samettinen harmaantunut hirsiseinä.
Olen keski-ikäinen. Näen usein sellaista unta että olen palannut lapsuudenkotiin suorittamaan kesken jäänyttä lukion viimeistä luokkaa (ei yhteyttä todellisuuteen) . Olen lintsannut ja laiminlyönyt pitkän matematiikan koko vuoden ja kirjoitukset lähestyvät. Olen todella ahdistunut ja mietin että nyt pitäisi ryhdistäytyä, pitäisi vuoden oppimäärä oppia viikossa ja varmaan käydä näyttämässä naamaa matikantunnilla. Uni epäilemättä liittyy siihen, että nykyisin työpaikallani on vain kourallinen meitä asiantuntijoita hoitamassa asioita, joita aikaisemmin hoiti tuplamäärä ihmisiä, joilla kullakin oli oman osa-alueen syvä asiantuntemus.
Juoksen karhua pakoon.
Nukun jonkun muun kuin mieheni vieressä. Vieressä nukkuja on yleensä joku työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Justin Bieber tulee kylpyhuoneen ovelle alasti, sanoo olevansa menossa suihkuun ja pyytää mukaan. Menen.
Minä olen nähnyt kiihkeää unta jostain Chuck Norrisista. Ja Sillanpäästä. Ja Cheek oli kyydissäni kun ajoin jonkin ojan päälle. En fanita heistä ketään.
Mulla toistuu myös tämä muuttouni. Yhtäkkiä huomaan olevani uudessa asunnossa ja tajuan muuttaneeni. Olen kauhuissani ja tajuan, että lasten koulutkin vaihtuvat ja löydän kaikkia sellaisia puolia asunnosta, jollaiseen en ikinä vaihtaisi. Kuten meluisa moottoritie kiinni asunnossa tai ei parveketta lainkaan. Sitten mietin oikeassa elämässä olevaa asuntoamme enkä voi käsittää, miksi muutimme.
Yksi omituinen versio koti-unista on mulla sellainen, että olemme muuttaneet johonkin edelliseen asuntoomme, jossa oikeastikin olemme asuneet. Asunto on vain täysin muuttunut. Esim. saatamme huomata, että tämä asuntohan jatkuu toiselle puolelle taloa ja täältä näkyykin meri ja täällä on 3 extra huonetta, että miten emme tätä huomanneet, kun aiemmin asuimme täällä. Asunnossa saattaa olla ylimääräinen kerros tai muuten tosi mielenkiintoinen pohja, sellainen, mitä oikeassa elämässä ei olisi. Myös asunnon ympäristö on muuttunut erilaiseksi.
Palaan unissani usein asuntoihin, joissa olen aikaisemmin asunut.
Palaan usein lapsuuteni maisemiin. Olen nelikymppinen.
Pitäisi lähteä jonnekkin juuri sillä hetkellä, muuten myöhästyy. Usein olen lapsuuden kodissani ja koulutaksi odottaa pihassa ja pitäisi lähteä sitä kohti. Mutta repusta puuttuu kirja, ei löydy kenkiä, takki on jossain jne. Aikaa menee aivan julmetusti tuohon etsimiseen ja lähtöyritykseen ja sitten myöhästyn. Turhauttava uni :D
Vierailija kirjoitti:
Olen jossain tilanteessa, jossa joku arkielämästä tuttu mies yhtäkkiä alkaa kiinnostaa ja kiihottaa. Etsitään hillittömällä vimmalla panopaikkaa, siinä onnistumatta. Uni aina loppuu, ennen kuin ehditään naimaan.
:D :D
Ainiin ja usein näen myös unta missä olen valmistautumassa ylioppilaskirjoituksiin. Kokeessa en osaa mitään. Saatan olla jopa jo odottamassa lakitusta kun tajuan etten ole tehnyt kokeitakaan vielä. Usein herään pian tämän jälkeen ja aina mietin että onko ylppärit tulossa ja olen tosi ahdistunut. Se fiilis kun lopulta tajuaa niistä olevan oikeasti 8 vuotta..
Näen joskus unia, joissa ajan todella pitkään moottoripyörällä tutuissa maisemissa liikennevirrassa, mutta useimmiten yöllä, jolloin on vähän liikennettä. Tunnen ilmavirran kasvoillani ja ajotuntuma on todella todellinen. Oikeassa elämässä en ole koskaan ajanut moottoripyörällä. Mopoa joskus kokeilin teininä hiekkatiellä.
-Menkat alkavat enkä tiedä mitä tehdä (alkavat niin yllättäen) Kun herään on helpotus huomata etteivät ne alkaneetkaan
- Pidän paljon harry potterista ja joskus näen unia joissa taistelen vihollisia vastaan Tylypahkassa
- Joku todella tärkeä tuttu kuolee mutten välitä siitä tippaakaan. Noiden unien jälkeen on usein ahdistava olo.
- Minua jahtaa joku/jokin, yritän etsiä piilopaikkaa mutten löydä mitään
- Olen jonkun kielekkeen reunalla ja jotenkin tipahdan siitä. Kun tipun alaspäin, huomaan etten näe ollenkaan pohjaa vaan vain pimeyttä. Usein herään säpsähtäen ennen kuin osun siihen pimeään kohtaan.
- Perus lentounet. Näissä unissa on yleensä mahtava fiilis
- sitten on niitä unia joita ei muista kun on herännyt, on vain ahdistava tai outo tunne
Näitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Myös yksi toistuva teema on se, että minulla on joku tärkeä meno (esim. häät, koulu, työt) tiettyyn kellonaikaan ja alan valmistautua. Eli meikkaus ja pukeutuminen. Ja jotenkin siitä ei meinaa tulla mitään. Kello käy ja uhkaan myöhästyä ja meikki on aivan kesken jne. Uni on todella ahdistava tunnelmaltaan.
Toinen teema on sellainen, että minulla on vessahätä ja täytyy mennä julkiseen vessaan. Nämä vessat ovat aina aivan mielettömän törkyisiä, on kusta ja paskaa ja märkiä vessapapereita niin pöntön reunoilla kuin lattioilla. Yleensä nää vessat on ihan hillittömän kokoisia, siellä on tyyliin 50 vessanpönttöä. Ja yhteistä on myös se, että niissä ei ole mitään näkösuojaa, eli muiden edessä pitäis tarpeet tehdä. Ja koskaan en onnistu tekee tarpeita siististi, vaan sotkeennun tai kaadun muiden jätöksiin.
Vedet silmissä nauroin tälle vessaunelle. Näen itse aivan samaa untaa ja on tosi hauska kuulla, että joku muukin näkee tätä.
1. hampaat putoaa suusta, ihan tunnen ne hampaat kun ne pyörii suussa... hyi helvetti!
2. Kiipeän rappusia, ja usein ne on pelottavat, huonokuntoiset, jyrkät ym. mutta yleensä korkeanpaikankammostani huolimatta pääsen ylös, kyseessä yleensä kerrostalo, olen menossa johonkin asuntoon. Joskus menen hissillä, joka sekin saattaa olla pelottavan huonokuntoinen, joskus hissi ei mene millään oikeaan kerrokseen tai lähtee menemään vaakatasossa jonnekin, joskus pitkiäkin matkoja, mutta yleensä aina pääsen lopuksi sinne minne pitikin.
3. Jotain sattuu ja yritän soittaa miehelle kännykällä, ja kännykkä ei suostu toimimaan, joskus yritän jopa hätänumeroon soittaa mutta näppäimet ei vaan toimi ym. en saa soitettua millään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös yksi toistuva teema on se, että minulla on joku tärkeä meno (esim. häät, koulu, työt) tiettyyn kellonaikaan ja alan valmistautua. Eli meikkaus ja pukeutuminen. Ja jotenkin siitä ei meinaa tulla mitään. Kello käy ja uhkaan myöhästyä ja meikki on aivan kesken jne. Uni on todella ahdistava tunnelmaltaan.
Toinen teema on sellainen, että minulla on vessahätä ja täytyy mennä julkiseen vessaan. Nämä vessat ovat aina aivan mielettömän törkyisiä, on kusta ja paskaa ja märkiä vessapapereita niin pöntön reunoilla kuin lattioilla. Yleensä nää vessat on ihan hillittömän kokoisia, siellä on tyyliin 50 vessanpönttöä. Ja yhteistä on myös se, että niissä ei ole mitään näkösuojaa, eli muiden edessä pitäis tarpeet tehdä. Ja koskaan en onnistu tekee tarpeita siististi, vaan sotkeennun tai kaadun muiden jätöksiin.Vedet silmissä nauroin tälle vessaunelle. Näen itse aivan samaa untaa ja on tosi hauska kuulla, että joku muukin näkee tätä.
Joo, mulla myös nuo vessaunet. Aina törkyisiä täysinäisiä vessanpönttöjä eikä ovia tai ovia ei saa lukkoon ja yritän epätoivoisesti etsiä pönttöä johon voisin mennä. Ehkä yleensä liittyy siihen että herään sitten kauheaan kusihätään.
Yksi unilaatu on sitten vielä se, että jos on puutteessa niin näkee unia että on miehen kanssa ja ollaan intiimipuuhia tekemässä, ja joku tulee keskeyttämään aina, kerran näin hiljattain unta että jostain syystä oltiin makuuhuoneessa jossa oli läpinäkyvä lasiovi, ja jostain syystä sängyn vieressä oli yhtäkkiä yks työkaveri seisomassa :D
Jo mainittuja:
Auton jarrut ei toimi - tähän liittyy usein kauhea ahdistus että törmään edessä olevaan, vauhti ei yleensä ole kauhean kova. Tuntuu tosi todelliselta
Puhelimen käyttö ei onnistu - yritän usein soittaa 112 enkä vaan saa sitä numeroa oikein, todella ahdistavaa myös, tuntuu typerältä että miten en saa sitä numeroa iskettyä oikein
Huutaminen mutta ääntä ei kuulu - sama ahdistus kuin puhelin-unessa.
Vaikeus juosta tai liikkua - raajat painaa tonnin tai ei vaan toimi, juokseminen raskasta, usein tuntuu siltä kuin juoksisi vedessä - ei vain pääse eteen päin!
Lisäksi vielä:
En saa silmiä auki - samaa sarjaa voimattomuus-unien kanssa.
Minulla on taikavoimia! Tätä näen aika usein, eli pystyn luomaan esim. tulipalloja käsilläni. Usein unessa haastan jonkun vihollisen taisteluun rehvakkaasti ja sitten tajuankin että taikavoimani ovat surkeat, tulipallot pieniä leimahduksia eikä niillä mitään taistelua voiteta. Luulen että tämä johtuu ammatillisesta itsetunnosta ja ns. huijarisyndroomasta; paperilla näytän rautaiselta ammattilaiselta mutta en sitten tosipaikan tullen osaakkaan mitään ja kaikki saavat tietää.
Toinen yleinen vaatii taustoitusta: minulla oli nuoruudessani todella läheinen ja rakas ystävä, jonka kanssa olimme kuin paita ja peppu. Meille tuli välirikko luokioaikoina emmekä ole puhuneet yli kymmeneen vuoteen. Näen aika ajoin unia jossa olemme jälleen ystäviä ja koko välirikkomme on ollut vain kauhea väärinkäsitys tai sitä ei ole koskaan edes tapahtunut. Olo näissä unissa on aina aivan tolkuttoman helpottunut. Tämä uni tuskin sen kummempaa tulkintaa tarvitsee :(
Näen usein unta, että olen menossa hissiin ja hississä painan jotain (satunnaista) kerrosnappulaa. Hissi ei menekään siihen kerrokseen, vaan se menee jonkin aikaportaalin läpi ja saatan päätyä ihan minne tahansa, eri vuosikymmeneen tai eri planeetalle. Aluksi nämä unet olivat tosi ahdistavia, mutta sitten opin menemään unessa takaisin hissiin ja sain painettua nappulaa, millä pääsin takaisin siihen kerrokseen, mistä alunperin lähdin.
Mä nään usein painajaista, että asun jossain todella pelottavassa ja ahdistavassa kerrostalossa, jonka muut asiakkaat on jotain juoppoja, nistejä ja muita sekopäitä. Pelottaa mennä kotiin, kun en ikinä tiedä, mitä on vastassa rapussa. Joku yrjöää alaovella ja porraskäytävässä notkuu väkivaltaista jengiä. Asun ylimmässä kerroksessa ja kaiken lisäksi hissi on aina rikki tai se liikkuu todella holtittomasti.
Just pari päivää sitten näin taas kyseistä painajaista ja just kun hädissäni pääsin puikkelehtimaan hissiin ja se lähti rämisten liikkeelle, niin se yhtäkkiä hajosi, alkoi pudota ja räjähti juuri ennen maahan iskeytymistä, mihin heräsin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä noi painajaiset tarkoittavat... :(
Itse näin unta aina että panin naapurin rouvaa kovaa takaapäin tiskatessamme astioita.