Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni

Vierailija
28.07.2017 |

Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.

Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".

Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.

Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.

Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

näen unta toistuvasti tsunamista. Siinä unessa on aina tsunami tulossa ja sitten se iskee ja jollain konstilla pääsen pakoon mutta vain juuri ja juuri. Mutta nämä unet ei ole mitenkään ahdistavia muttein mitään ihaniakaan. Tätä samaa unta nään uudestaan ja uudestaan ja olisi kiva tietää mitä se merkitsee.

Myös todella törkyiset wc unet tulee välillä ja ne onkin todella ahdistavia, sitä kusen ja paskan määrää ja en vaan millään pääse vessaan.

Toinen todellatoistuva uni on että lentokone tippuu tai syöksyy alas mutta näistäkin aina selviän. Välillä olen laivassa joka kääntyy ympäri niin että jään itse sinne sisälle jumiin enkä pääse pois. 

Elän jatkuvassa kaaoksessa ja elämässäni ei ole mitään rutiinia mutta viihdyn näin. Ehkä unet kertovat jotain tästä..

Vierailija
82/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä huomata, että niin monilla on ihan samantyyppisiä unia!! Just nuo törkyiset julkiset vessat, pöntöt täynnä sitä itseään, istuinlauteet ja lattia myös. Pönttöjä ja valinnanvaraa on paljon, mutta kaikki törkyisiä ja just tuo, että ei ole ovia tai seiniä tai sit on lasiseinät eli kaikki näkevät jos menisit vessanpöntölle. Mihinkään ei pääse siististi vessaan. Monesti yritän pissata tai kakata pönttöön koskematta lauteisiin kyykkimällä, mutta aina tasapaino pettää ja lennän perse edellä sinne törkypönttöön. Jännä juttu, että niin moni muukin näkee juuri tuontyyppistä unta. Mitä lie tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen usein painajaista, jossa olen suuressa ja sokkeloisessa rakennuksessa (esim. koulu, vanha kartano) ja minun pitäisi päästä sieltä pois. Rakennuksessa on yleensä jotain joka jahtaa minua (zombeja, raptoreita tai yksittäinen hirviö/mielipuoli/kummitus). Ainoa tapa päästä rakennuksesta on löytää avoin ikkuna ja etsin sitä aina kuumeisesti. Joskus onnistun, pääsen pakenemaan ikkunasta ja tiedän välittömästi olevani turvassa. Joskus taas en löydä ikkunaa ja yritän piiloutua, mutta minut aina löydetään ja herään siihen.

Näen myös monesti unta, jossa minua vainoaa kummitus. Tavarat saattavat liikkua itsekseen kodissani tai tunnen kuinka kylmät sormet puristuvat kaulani ympärille. Jälkimmäisessä tapauksessa pelkään aina niin paljon että tärisen kauan heräämiseni jälkeenkin ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa.

Vierailija
84/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleisimmät unet ne joihin liittyy laiva tai hissi. Laiva on yleensä uppoamassa, ei täysin, vaan sisään alkaa pikkuhiljaa vettä valumaan. Hissi unissa meen hissiin ja nousen ylös, hissi jää jumiin ja sit tippuu alas.

Vierailija
85/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosikausia nähnyt unia siitä, että joku tai jokin jahtaa minua. Lapsena unet olivat ahdistavia ja pelkäsin kiinnijäämistä. Jahtaaja saattoi olla jonkinlainen hirviö tai paha ihminen. Nyt aikuisena unien luonne on muuttunut enemmänkin leikkisäksi, enemmänkin kuin olisin hippasilla jonkun kanssa ja en vain periaattesta halua että jään kiinni, koska silloin "häviän."

Vierailija
86/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen myös monesti unta, jossa minua vainoaa kummitus. Tavarat saattavat liikkua itsekseen kodissani tai tunnen kuinka kylmät sormet puristuvat kaulani ympärille. Jälkimmäisessä tapauksessa pelkään aina niin paljon että tärisen kauan heräämiseni jälkeenkin ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa.

Hyi, toi on kyllä kamala painajainen.

Vierailija
87/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että ainoa toistuva teema on se, etten juurikaan uneksi tutuista ihmisistä. Unien ihmiset ovat aina sellaisia, joita en reaalielämässä tunne. Muuten unien aiheet ovat hyvin erilaisia. Nykyisestä miesystävästäni olen nähnyt unta ehkä kolme kertaa / kaksi vuotta... Analysoikaa! :D

Vierailija
88/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen melko usein unta kuolleista läheisistä, toinen on joku ufojen hyökkäys. Ja yksi toistuva on se että joku tulee kotiini tahtomattani, en ole saanut ovea lukkoon jostain syystä, minulla onkin pakko-oireita tuohon liittyen.

Ja sitten on etten saa ääntä. Joku ehkä kohtelee minua huonosti, yritän sanoa vastaan tai että painu ***, yritän ja yritän mutta en saa kähinää kummempaa aikaan, kunnes toisinaan herään omaan huutooni.

Vierailija
89/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä huomata, että niin monilla on ihan samantyyppisiä unia!! Just nuo törkyiset julkiset vessat, pöntöt täynnä sitä itseään, istuinlauteet ja lattia myös. Pönttöjä ja valinnanvaraa on paljon, mutta kaikki törkyisiä ja just tuo, että ei ole ovia tai seiniä tai sit on lasiseinät eli kaikki näkevät jos menisit vessanpöntölle. Mihinkään ei pääse siististi vessaan. Monesti yritän pissata tai kakata pönttöön koskematta lauteisiin kyykkimällä, mutta aina tasapaino pettää ja lennän perse edellä sinne törkypönttöön. Jännä juttu, että niin moni muukin näkee juuri tuontyyppistä unta. Mitä lie tarkoittaa.

Tätä ei tarvitse omalla kohdalla ihmetellä, kun ala-asteella oli tällainen vessa.

Vierailija
90/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- nään lentokoneen syöksyvän maahan talomme takapihalle..tai se syöksyään ja lentää matalalla mutten koskaan nähnyt sen pudotusta.

- päättötyön palautan liian myöhään tai että olen taas väkertämässä sitä. Tai että olen uusimassa jtn tenttiä eikä se mene läpi..

Vierailija
91/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki toistuvat unet onkin taidettu tässä jo mainita, hämmentävää mutta kiinnostavaa!

- jähmeät jalat. Usein yritän tehostaa liikkumista konttaamalla mutta se ei kyllä auta mitään..

- vessauni. Kymmeniä pönttöjä joissa kaikissa on jotain vikaa: varattu, ovi ei mene lukkoon, läpinäkyvät seinät, läpinäkyvä pönttö jne.

- yritän soittaa hätänumeroon mutta se ei onnistu. Näppäily ei onnistu, siellä ei vastata, siellä vastataan jotain ihan outoa tms.

- lentokone putoaa, yleensä olen kyydissä.

- tsunami

Nuorempana näin alastomuusunia ja sellasia joissa jouduin tappelemaan esim. karhun kanssa. Myös koulu-unet joissa etsin luokkaa/joku kurssi oli yhtäkkiä suorittamatta/ylipäätään olin taas koulussa oli yleisiä.

Vierailija
92/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on mulla kaksi erilaista;

Uni, jossa ryömin tosi ahdasta ja pimeää tunnelia pitkin jossain maan alla. Tästä unesta herään aina hikimärkänä ja mun on noustava jaloittelemaan, että tiedän ympärilläni todella olevan ilmaa ja tilaa.

Toisessa unessa kiipeän ihan jumalattoman korkeita tikkaita - siis monta sataa metriä ylöspäin - kunnes tikkaat yhtäkkiä alkavat kaatua taaksepäin ja mä roikun niissä kiinni. Se pudotus on ihan hurjan pitkä ja pelottava, tästäkin yleensä säpsähdän hereille.

Saa selittää jos joku osaa 🤔

Vierailija
93/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein näen unta että pitää päästä pissalle tai paskalle, mutta joko missään ei ole vessanpönttöä ja teen tarpeeni tyyliin johonkin nojatuoliin, tai sitten vessassa ei ole ovea ja ihmisiä pyörii ympärillä :D

Vierailija
94/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justin Bieber tulee kylpyhuoneen ovelle alasti, sanoo olevansa menossa suihkuun ja pyytää mukaan. Menen.

Vierailija
95/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot on ihmeellinen elin. Ei kyllä voi muuta sanoa.

Vierailija
96/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi unta olen nähnyt lapsesta asti samaa kaavaa menevinä pitkin ikää useita kertoja. Painajaisia, joissa sama juonikuvio toistuu ja unet toistuu aina muutaman vuoen tauon välein.

Ekassa unessa olen lapsuuteni kotitalossa, josta muutimme pois kun täytin 11. Unessa kävelen kotini viereisessä pienessä metsässä, ja minua alkaa jahtaamaan joko sudet tai välillä karhut. Ja juoksen superhidastettuna, vaivoin pakoon päästen kotiini. Sitten niitä susia/karhuja vaan tulee ovista ja ikkunoista ja mistä vaan lopulta. Uni jatkuu sellasena hidastettuna pakonani kunnes herään. 

Toisesta unesta en koskaan muista kuin lopun. Siinä on kaksi irtokättä, siis ranteesta poikki eli kämmenet vaan, jotka kuristaa minut ja repii kappaleiksi. Ekan kerran näin tän unen ihan pienenä, ja äitini arvelee että uni on saanut alkunsa kun katoi Aladin-leffan jossa se henki tanssittaa niitä käsiään irtonaisina x)

Ylipäätään tuntuu että usein unissani on teemana jonkin pakeneminen tai tapetuksi tuleminen. Hiljattain on tullut vielä kolmas uniteema, jossa olen jossain haastavalla luontopolulla/kuitenkin matkalla johonkin tuttuun paikkaan kuten kaverilleni tai töihin. Matkalla kimpuuni käy tässä unessa yleensä jääkarhuja o.O 

Mulla unissa toistuu niin usein tää takaa-ajo/tapetuksi tulon teema että taitaa olla pahja stressin aiheita alitajunnassani kun välillä tuntuu ettei muun tyylisiä unia ees näe.

Vierailija
97/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen tavallisinta unen teemaa ovat: matka-aiheet, rakennukset unissa, vesiunet, putoamisunet, lentämisunet, takaa-ajounet, hammasten lähtöunet, käärmeunet, kuninkaallisunet ja kuolemauniteemat. Nämä unet ovat sellaisia, joita melkein kaikki ihmiset ovat nähneet. Vaikka ihmisrotu on jakautunut aikojen kuluessa ympäri maapalloa on jotakin yhteistä kuitenkin jäänyt - jaamme samankaltaisen unisymboliikan niin erilaisista olosuhteista tai eripuolelta maapalloa kuin olemmekaan!

https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/uneni-ystavani-nain-voit…

Vierailija
98/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset näkevät unissaan lukemattomia kummallisia asioita ja tapahtumia. Joskus unet liittyvät selvästi menneisyydessä koettuihin tapahtumiin tai siihen, mitä on juuri äskettäin nähnyt tai kuullut. Ikään kuin mieli yrittäisi järjestellä unessa tiedon palasia, joita se on päiväsaikaan kerännyt.

Unet voivat olla hyvin kryptisiä ja ahdistavia. Painajaiset putoamisesta, jahdatuksi tulemisesta ja ansaan jäämisestä eivät ole sitä, mitä öisin haluaisi nähdä. Pahat unet voivat kummuta esimerkiksi erilaisista peloista, stressistä tai ahdistuksen tunteesta.

Unien näkeminen on mysteerinen ilmiö. Sitä, miksi ylipäätään näemme unia, ei ole vielä selvitetty. On kuitenkin tutkittu, että tietynlaiset unet toistuvat monilla ihmisillä.

Selvitimme, mitkä ovat 10 yleisintä painajaista ja mitä ne voivat oikein tarkoittaa.

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/putoaminen-alastomuus-jahdatuk…

Vierailija
99/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti näemme joka yö ainakin muutaman unen, vaikka emme niitä muistaisikaan. Ikäkausi ja elämäntilanne vaikuttavat unennäkemiseen.

Pienet lapset ja vanhat ihmiset näkevät paljon unia, koska he heräilevät usein ja muistavat unensa. Samoin esimerkiksi stressaavassa elämäntilanteessa unielämä on vilkasta. Kun nukkuu huonosti, heräilee ja muistaa unensa.

Kyselytutkimusten perusteella tehtyjen tilastojen mukaan naiset näkevät ja muistavat unia enemmän kuin miehet. Ero johtunee siitä, että naiset ovat miehiä kiinnostuneempia unistaan. Mitä enemmän uniinsa kiinnittää huomiota, sitä paremmin niitä muistaa.

Koetilanteessa unilaboratoriossa miehet ja naiset näkevät aivan yhtä paljon unia.

https://anna.fi/liikunta-ja-terveys/itsetuntemus/unia-tulkitsemalla-voi…

Vierailija
100/212 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun unien toistuvat teemat: 

-Matkalle lähtö: pakkaaminen viimetingassa, kaikki puuttuu, lähtö lähenee, en ehdi, eksyn, jos ehdinkin niin kone ei nousekaan vaan lähtee rullaamaan maantietä pitkin jonnekin. Koskaan en pääse perille. 

-Hätäpaniikkiunet. 112 soittaminen ei onnistu, tulee väärät numerot, liikaa ykkösiä, en osu "vihreään luuriin" tms. 

-Sukkahousupainajainen: Lähdössä jonnekin juhliin tms, eikä ole sukkahousuja. Ilman ei voi lähteä, kello käy... 

-Lentäminen: Minä lennän, yllätyn siitä itsekin. Leijun, välillä nousen korkeammalle. Tästä unesta herään usein orgasmiin. 

-Seksiunet: Olen jossain tilanteessa, jossa joku arkielämästä tuttu mies yhtäkkiä alkaa kiinnostaa ja kiihottaa. Etsitään hillittömällä vimmalla panopaikkaa, siinä onnistumatta. Uni aina loppuu, ennen kuin ehditään naimaan. Nää unet on hauskoja, vaikkakin vaivaannuttavia, koska yleensä nämä henkilöt ei valvetilassa herätä mitään seksuaalista tuntemusta. 

-Vessaunet: Kauhea hätä, mutta ei löydy sellaista vessaa jonne voisi mennä. Ja jos löytyykin, ne on avoimessa tilassa. Ja jos menenkin vessaan, niin tuotos ei koskaan lopu, pissaa tulee loputtomiin ja samoin kakkaa. Mistähän nämä kertoo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan