Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni

Vierailija
28.07.2017 |

Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.

Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".

Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.

Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.

Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin usein painajaisia siitä, että olen joko töissä jossain eläinpuistossa tai minun kotonani on muiden lemmikkejä hoidossa. Unen alussa havahdun kuin jostain horrostilasta ja tajuan unohtaneeni ruokkia ja hoitaa näitä eläimiä, jotka ovat vastuullani. Yritän sitten kauheassa paniikissa etsiä kadonneita eläimiä, siivota, ruokkia ja korjata muita virheitäni. Aika loppuu ja olen hidas, kaikki menee pieleen. En haluaisi, että eläinpuiston kollegat tai lemmikin omistajat huomaisivat laiminlyöntiäni. Joskus eläimet on lisääntyneet holtittomasti enkä enää tunnista mikä näistä oli se alkupäinen hoidokkini, kamalaa... Ja mullakin tämä, että olen tosi eläinrakas ja vastuuntuntoinen, siksi tuntuu pahalta tällaiset unet.

Vierailija
142/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen usein unta, että olen menossa hissiin ja hississä painan jotain (satunnaista) kerrosnappulaa. Hissi ei menekään siihen kerrokseen, vaan se menee jonkin aikaportaalin läpi ja saatan päätyä ihan minne tahansa, eri vuosikymmeneen tai eri planeetalle. Aluksi nämä unet olivat tosi ahdistavia, mutta sitten opin menemään unessa takaisin hissiin ja sain painettua nappulaa, millä pääsin takaisin siihen kerrokseen, mistä alunperin lähdin.

Periaatteessa aika siisti uni. :D

Nyt kun opin unessa menemään takaisin hissiin, niin uni on ihan siedettävä. Alkuun nämä unet olivat aika ahdistavia, koska päädyin hissillä aina jonnekin kamalaan paikkaan, missä jouduin pakenemaan milloin mitäkin. Nyt jos hissi menee ahdistavaan paikkaan, en poistu sieltä, vaan painan takaisin siihen kerrokseen, mistä lähdin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetän tai kadotan jonkun perheenjäsenen. Aina erilaisilla tavoilla. Joskus vahingossa myrkytän ne, joskus joku vie, joku tippuu johonkin tai vaan katoaa. Joskus mies lähtee ja sanoo, ettei halua enää olla kanssani ja on muuttunut yhtäkkiä sellaiseksi tosi kylmäksi ihmiseksi.

Uni kodista joka ei varmaan ole tältä vuosituhannelta kaikesta päätellen. Unessa se on ihan tuttu paikka ja aina sama, mutta en hereillä muistellessa ole koskaan saanut selville mistä tuo on vai voiko olla täysin mielikuvituksen tuote. Sinne pääsen aina nykyisestä kodistani joka kyllä muuttuu sen mukaan, minne olemme muuttaneet. Kotiini ilmestyy kuitenkin aina ovi josta pääsen tuohon toiseen "kotiini". Pystyn tosi tarkasti kuvailemaankin sen kodin kaikki huoneet. Tuossa kodissa olen aina yksinäinen ja se yksinäisyys ahdistaa vähän samalla tavalla kuin lapsena ahdisti jos äiti lähti ja tuli ikävä.

Sitten ällöin on se jossa hampaani alkaa purra täysiä toisiaan vasten ja ne rasahtaa lopulta rikki jos en ehdi herätä. Joskus sitten herään siihen, että leukaluut puree toisiaan vasten ihan täysiä enkä saa niitä hetkeen auki, sattuu tosi paljon ja vähitellen saan käsien avulla hellitettyä puristusvoimaa. En tiedä onko toi varsinainen uni vai joku tosi outo aivojuttu.

144/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo ja kivoin on se kun tipun veteen ja voin hengittää siellä, tässä unessa usein pystyn tekemään mitä haluan ja tajuan olevani unessa koska tiedostan siinä etten voi hereillä ollessa mitenkään hengittää veden alla. Järkeilen aina hetken ja testaan varovasti hengittämistä "okei tää onnistuu, mun on oltava unessa". Yritän tehdä kaikkea kivaa ennen heräämistä ja harmittaa joka kerta kun herää. :D

Painajainen siitä, että minut pakotetaan naimisiin entisen poikaystävän kanssa. (Teiniaikojen)Näin tätä joskus kuukausia putkeen lähes joka yö. Aina siinä unessa tunnen tosi suurta epätoivoa. Haluan olla mieheni kanssa ja perheeni menee rikki, mutta jostain syystä minun on ihan pakko mennä naimisiin tän exän kanssa enkä millään haluaisi. Häät vaan lähestyy ja lähestyy, ihmiset odottaa innoissaan ja tekee mieli paeta, mutta en uskalla. En todellakaan tiedä miksi näen tällaista unta niin paljon. :D

145/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla unessa teinityttö , joka on oppilaani, pyytää jäämään keskustelemaan kanssani, koska ei ole ymmärtänyt Leninin filosofiaa. hänellä on ikäänsä nähden terhakkaat tissit ja tiukka avonainen paita. Hän huomaa, että tuojotan häntä ja tissejä. Heti käsi eteen joten en enää näe tissivakoa, tuota tärkeintä vakoa ihmiskunnassa. Ikää tytöllä on sopivasti, koska hän ymmärtää, että hänen rusinansa kiinnostavat häntä.

Kun luokka on tyhjä hän avaa nappi napilta puseronsa ja näen upeat rusinat, joiden verhona on kalliit Yos De Von liivit. Kysyn tytöltä, että mitä teet, hän sanoi että saamarin hakaset tekevät minut hulluksi.

Vierailija
146/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyy myös kodissani uusia huoneita.

Jollain muullakin oli unessa vihaisia lehmiä, kuten minulla. Jossakin unikirjassa sanottiin, että lehmä symboloi rauhallisuutta, mutta minun unissani lehmät ovat vihaisia.

Yksi unieni aihe on lukion tai yläasteen koulutunneilta tai teini-iän harrastuksista myöhästyminen, tai huomaan, että en ole muistanut käydä soittotunneilla moneen kuukauteen. Olen nelikymppinen ja näistä kouluista ja harrastuksista on siis yli 20 v.

Vierailija
147/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin usein painajaisia siitä, että olen joko töissä jossain eläinpuistossa tai minun kotonani on muiden lemmikkejä hoidossa. Unen alussa havahdun kuin jostain horrostilasta ja tajuan unohtaneeni ruokkia ja hoitaa näitä eläimiä, jotka ovat vastuullani. Yritän sitten kauheassa paniikissa etsiä kadonneita eläimiä, siivota, ruokkia ja korjata muita virheitäni. Aika loppuu ja olen hidas, kaikki menee pieleen. En haluaisi, että eläinpuiston kollegat tai lemmikin omistajat huomaisivat laiminlyöntiäni. Joskus eläimet on lisääntyneet holtittomasti enkä enää tunnista mikä näistä oli se alkupäinen hoidokkini, kamalaa... Ja mullakin tämä, että olen tosi eläinrakas ja vastuuntuntoinen, siksi tuntuu pahalta tällaiset unet.

Kiitos kun kerroit tästä, kuulostaa niin samalta kuin ne minun "laiminlyödyt eläimet"-uneni! Nekin ovat aika usein päässeet lisääntyneet holtittomasti, ja voi sitä huolta ja hätää ja kaikkea, ja se sotku ja haju - siivoamattomat häkit, terraariot, akvaariot summuut, ja raatoja seassa! :(

Muutenkin, tosi kiehtovaa lukea, miten esimerkiksi ne mun talo- ja lento-unet on niin samanlaisia kuin teillä muillakin, jotka niitä näette. Lento-unista: mullakin pitää olla sopiva mielentila, että se onnistuu. Rauhallinen, onnellinen, luottavainen, potää vissiin ihan hymyilläkin. Oliko jossain Peter Pan-sadussa joku juttu että pitää olla "happy thought" että pystyy lentämään? En siis lapsena noista saduista tiennyt. Eräs lentounia näkevä kertoi, että se on vähän kuin uisi ilmassa, ja mielestäni se kuvaa aika usein. Toisinaan juoksen pitkänkin matkan vauhtia ennen kuin hypähdän liitämään ilmaan. Joskus tosiaan hankalaa hallita liikkeitään ja saada korkeutta, mutta usein opin aika huimaa ilma-akrobatiaa, ja ihmisiä kertyy ihastellen katselemaan. :D

Vierailija
148/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä talo-unista: joskus luin jostakin, että se talo/rakennus symboloi sinua itseäsi. Kunto, tunnelma, siisteys, viihtyisyys ym. ratkaisevia. Kellari ois fyysinen keho tai alemmat vietit, ullakko ajatusmaailma, äly, mielikuvitus yms... Keittiöstä, olkkarista ja makkarista saa aika helpolla pääteltyä mitä ne vois ihmiselämässä edustaa.

Vierailija
149/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuvia teemoja on autolla ajaminen, auton jarrut eivät toimi kunnolla, vaihtia on aina liikaa ja musta tuntuu etten hallitse tilannetta. Koen että tämä johtuu stressistä. Toinen toistuva teema on kulkeminen jaloin. En vain pääse liikkeelle, tai pääsen mutta kaikki jopa juokseminen tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. En siis pakene ketään, en vain pääse liikkeelle vaikka kaverit sanovat, että hei mennään! Tule jo! Kulkeminen on älyttömän raskasta ja joudun oikein ponnistelemaan, että pääsen edes yhden askeleen eteenpäin...

Minulla aivan samat. Lisäksi näen unta, että liitelen. Se tuntuu tosi ihanalle, vapauttavalle.

Vierailija
150/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lemmikkinä pari pientä hiirtä. Näen unia, että ne ovat lisääntyneet ja niitä on häkissä/häkeissä monta kymmentä. Siellä häkeissä on raatoja, osa tappelee keskenään ja en osaa erotella uroksia naaraista eli pieniä poikasia tulee koko ajan.

Vierailija
151/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkiunia, joissa kello on viittä vaille kahdeksan ja olen yhä kotona etsimässä vaatteita päälleni, tai jokin muu asia viivästyttää lähtöäni ja pitäisi olla jo pysäkillä. Ja koulubussihan lähtee viittä vaille kahdeksan. Kummaa, miten sitä peruskouluajan aamustressiä kantaa mukanaan vielä nyt yli kolmekymppisenäkin. :D

Vierailija
152/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta uni oli niin outo että pakko jakaa:

Menin veljeni kanssa lomalle Etelä-Eurooppaan. Hän on huipputyyppi, mutten silti näe meidän yhteistä lomaa ilman perheitä todenmukaisena. Joka tapauksessa, meillä oli sieltä joku asunto vuokrattuna, mutta tyhjästä sinne ilmestyi hyökkäävä koira. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin katkaista siltä niskat, muuten se jatkoi hyökkäyksiään. Tämä koira sitten heräsi henkiin vähän väliä ja jouduimme toistamaan toimenpiteen.

Olin kerrankin onnellinen että heräsin ennen kellonsoimista, oli niin outo uni että se on vaivannut jo päiviä.

Vierailija
153/212 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitkä muistan herättyäni ovat seikkailu-unia, eli seikkailuelokuvien kaltaisia. Ympäristö ja ihmiset voivat olla tuttuja tai täysin utopistisia, mutta aina on joku arkkivihollinen pelissä.

Vierailija
154/212 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluiässä näin samaa painajaista monta kertaa. Joulupukki (sellainen vanhan ajan pelottavan näköinen) kantoi mua käsivarsillaan huoneen poikki ja menimme yhteen kamariin. Pelkäsin joulupukkia kamalasti unessa. Seuraavaksi huomasin olevani katonrajassa ja putosin. Heräsin siihen tunteeseen kun otti vatsanpohjasta.

Myös hukkumisunia näin nuorena. Vajosin selkä edellä joen pohjaan ja vähitellen pimeni, enkä nähnyt kuin mustaa.

Toistuvia unia on nykyään rakkausunet. Olen unissa rakastunut ja saan vastakaikua. Tai joku pitää minua oikein hyvänä. Tai sitten ne on seksiunia.

Yleensä mun unissa on hyvin hämärää, melkein pimeää. En muista koskaan nähneeni oikein värikkäitä unia.

Kerran näin unta., että ohjasin isoa matkustajakonetta hyvin taitavasti, mutta laskeutumisen jälkeen kun lähdin uudestaan ohjaamaan, niin kiitorata oli metsätie ja meitä jahtasi jotkin asein. Kun kone nousi ilmaan, en meinannut saada sitä pysymään suorassa enkä ylhäällä.

Vierailija
155/212 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas tätä hyvää ketjua näin kesän kunniaksi!

Tosi jännää, miten samanlaiset unet ja teemat toistuvat unissa niin monilla. Tässä omani (useimmat mainittu jo ketjussa):

1. Porrasunet, ei muuten ikinä hissiunet. Kiipeän portaita, alkaa pyörryttää tai portaat alkavat keikkua tai ovatkin heppoiset, hajoavat, mätänevät, reikäiset, muuttuvat köysitikkaiksi tai riippusillaksi, mitä tahansa. En pysty kiipeämään portaita koska pelko jähmettää tai sitten lihakset ovat niin voimattomat, että en pääse eteenpäin.

2. Suutun jollekin (usein tutulle ihmiselle) ihan hirveästi, huudan hänelle ja hakkaan häntä. Yleensä ei lähde ääntä eikä voimaa, vaikka olen aivan raivoissani.

3. Ihastumis- ja seksiunet. Näissä on yleensä joku tuntematon tyyppi, joka ihailee ja liehittelee meikäläistä ja lopuksi aina pannaan. Joskus huomaan, että tulipa muuten petettyä omaa miestä ja uni saattaa muuttua ahdistavaksi, mutta monesti nämä on ihan mukavia.

4. Uusi talo tai asunto. Alkuun koti on mukava mutta sitten siitä alkaa löytyä erikoisia yksityiskohtia, kokonaan uusia kerroksia, parvia, ovia ullakoille yms. Yhteistä näille unille on usein se, että mitä ylemmäs asunnossa kiipeää niin sitä heppoisemmiksi ja vaarallisemmiksi kerrokset ja niitä yhdistävät portaat/tikkaat käyvät. Aina unessa ihmettelen, että miten tällaista on edes rakennettu, miten edes voin asua tällaisessa lasten kanssa ja miten en huomannut näitä outoja rakennelmia asunnon sisällä aiemmin. Joskus itse talotkin muuttuvat vielä vinoiksi tai alkavat vajota tai jotain muuta kummallista.

5. Vessaunet, joissa hätä on kova mutta tarjolla on vain seinätön vessa julkisella paikalla tms. enkä ikinä saa unessa helpotusta. Yleensä näistä herätessä on vessahätä, joten parempi että en pääse pöntölle asti unissani!

6. Voimattomuus unessa, liittyy tuohon suuttumiseen ja porrasuniin. Olen ajatellut, että kun unen aikana kroppa lamaantuu niin joskus tämä tuntemus valuu uniin saakka, kun pitäisi paeta tai taistella eikä pystykään.

7. Ja ylipäänsä en muista ikinä hyviä uniani tai sitten näen vaan ahdistavia unia (olen kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä lapsesta saakka). Yleensä kivoistakin aiheista näkemäni unet ovat jotenkin vääristyneitä tai ikävästi värittyneitä; saan uuden vauvan joka onkin tosi outo, olen juhlissa kavereiden kanssa mutta asiat menevät jotenkin pieleen, syön hyvää ruokaa joka onkin sammakonkutua, olen lähdössä ihanalle lomamatkalle mutta en ehdi lennolle tms.

Vierailija
156/212 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kiinnostava, up!

Vierailija
157/212 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tai kissani herää kuolleista ja alan itkeä. Uni loppuu siihen, että herään oikeasti nyyhkyttäen. Ei kiva.

Nään myös toistuvia unia susista ja varsinkin karhuista. Siinä unessa tiedän, etteivät ne tee mulle pahaa, mutta pelkään, että tekisivät jollekin toiselle.

Vierailija
158/212 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina eksynyt ja pakko mennä johonki ,mutten tiedä oikein mihin mutta yritän aina.

ja nuo ei ole painajaisia jostain syystä,vaan minulle normaaleja unia.en näe edes muunlaisia.

Vierailija
159/212 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unissani toistuu usein uima-altaat ja kaakelit, uni saattaa olla hyvä, neutraali tai painajainen. Toistuva painajainen, jota en onneksi näe kovin usein, menee niin että lasken vettä astiaan mikä aiheuttaa sen, että joku paha voima pääsee irti ja tulee piinaamaan minua.

Vierailija
160/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan tähän joitain tulkintoja unikirjasta,vähän lyhennettynä. Talo: jos talo on tuntematon ,edustat itse taloa.kellarissa asuvat tajuttomat voimat,keittiössä elinvoima ja ihmissuhteet,makkarissa sukup.elämä,vintillä ja katolla henkinen elämä. Uuden talon löytäminen tai uusien huoneiden löytäminen on hyvä enne. Hallitset uusia elämän alueita ja suhteita; tarvitset lisää liikkumatilaa. Talo symboloi ihmisen ruumista ja persoonallisuutta. Talon etuosa edustaa unennäkijän julkisivua jonka hän näyttää maailmalle. Talossa tapahtuvat korjaustyöt kertovat perhesuhteista ja yrityksistä korjata näissä suhteissa olevat viat.