Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listaa yleisimmät unesi, joissa toistuu aina sama teema / juoni

Vierailija
28.07.2017 |

Siis unet, jotka eivät ole täysin identtisiä, mutta niissä on aina sama idea / ajatus / teema tai juoni.

Itse näen usein unia, joissa olen kotona. Tämä koti saattaa olla joku ihan minulle entuudestaan tuntematon koti, ei siis ole oikeasta elämästä tuttu, mutta unessa se on kotini. Ja aina löydän vahingossa lisää huoneita tai salakäytäviä, joista ilahdun, että kotini onkin hienompi ja isompi mitä luulin ja tutkin innoissani näitä uusia huoneita, käyväviä, ullakoita, kellareita ja katselen maisemia ikkunoista.
Tämä uni toistuu vuodesta toiseen, mutta aina se koti on "uusi".

Sitten on tietty nämä takaa-ajo unet, joissa joku jahtaa ja yritän päästä pakoon.

Sitten on sellaiset unet, joissa en kykene juoksemaan, tuntuu kuin juoksisin upottavassa suossa.

Sitten on paljon lentounia, joissa lähden lentämään. Näihin liittyy selkouni, eli tajuan näkeväni unta ja päätän tietoisesti lähteä lentämään, kun kerran unessa sen voin tehdä. Selkounessa voin myös tietoisesti herättää itseni oikeasti hereille. Vaatii jonkin verran ponnistelua. Mutta onnistuu.

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentounia pidetään merkkinä suurista sielullisista kyvyistä,vapauden tahdosta ja ennalta-aavistamisesta. Ihmiset joilla on voimakas mielikuvitus näkevät usein lentounia. Useimmiten lentouni tarkoittaa kuitenkin arkielämän paineita,ahdistavia ihmissuhteita,alistumista. Jos unessasi teet pitkiä loikkamaisia lentoja,pakenet todellisuutta mutta yhteytesi todellisuuteen on kunnossa. Lentäminen voi tarkoittaa myös itsensä kohottamista muiden yläpuolelle tai oman huononmuudentunteen kompensoimista.

Vierailija
162/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hampaat tippuu suusta tai ne mätänee

- Puukotan tuntemattomia ihmisiä (unessa ei ikinä selviä miksi teen niin)

- Vedän tyylikkään lauluesityksen

- Menen kihloihin lapsuudenkaverin kanssa ja ollaan onnellisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymäläunet ovat hyvin tavallisia. Kyse voi olla sielullisesta vapautumisesta. Luot uutta järjestystä itsetutkistelun avulla. Ulostaminen on yksilöllisen voiman symboli. Se kuvaa kapinointia laumahenkeä vastaan,oman tahdon ilmausta. Ulosteet merkitsevät myös rahaa.jos leikit ulosteillasi olet huolillasi raha-asioistasi ja pelkäät vastuuta. Ummetus ja pidättäminen kuvaavat saituutta.

Vierailija
164/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentounia pidetään merkkinä suurista sielullisista kyvyistä,vapauden tahdosta ja ennalta-aavistamisesta. Ihmiset joilla on voimakas mielikuvitus näkevät usein lentounia. Useimmiten lentouni tarkoittaa kuitenkin arkielämän paineita,ahdistavia ihmissuhteita,alistumista. Jos unessasi teet pitkiä loikkamaisia lentoja,pakenet todellisuutta mutta yhteytesi todellisuuteen on kunnossa. Lentäminen voi tarkoittaa myös itsensä kohottamista muiden yläpuolelle tai oman huononmuudentunteen kompensoimista.

Entä sitten levitoiminen? Olen vain muutaman hassun kerran nähnyt unta varsinaisesta lentämisestä, korkealla ilmoissa maisemien vilistessä alapuolellani, mutta levitoiminen on kausittain unissani hyvinkin yleistä: jännitän kroppaani tietyllä tavalla ja lähden nousemaan ylöspäin, yleensä jossakin huonetilassa kattoa kohti. Onko se merkitykseltään jotenkin eri asia kuin varsinainen lentäminen?

Vierailija
165/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä on taustalla, sillä herään toisinaan ehkä kerran kuukaudessa siihen tunteeseen, että meillä on sisällä joku vieras tulossa yökylään. Hän on joko mun vanhempi, sisarus, ystävä tai muu tuttu joka on tulossa meille yöksi ja mulle tulee herätessä hirvee olo että meillä on kamala siivo enkä kerkeä siivoomaan  ja mua hävettää tämä sotku kotona ja nyt pitää äkkiä alkaa järjestämään petivaatteita ja patjaa/sohvaa yövieraalle. Herään siis siihen nolouden tunteeseen että tosiaan paikat hujanhajan ja hävettää että joku näkee tiskivuoren, lasten lelukaaoksen, epämääräiset kasat. 

Vierailija
166/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puukottaa: sukupuoliaktin vertauskuva. Kätkettyä vihamielisyyttä puukotettua kohtaan joka on laadultaan sukupuolista.

Vierailija
167/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailu: uni liittyy yleensä todellisiin vierailuihin.jos joku tulee unessa vieraaksesi toivot piilotajuisesti hänen rakkauttaan, samoin jos menet itse vierailulle jonkun luo.

Vierailija
168/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten levitoiminen? Olen vain muutaman hassun kerran nähnyt unta varsinaisesta lentämisestä, korkealla ilmoissa maisemien vilistessä alapuolellani, mutta levitoiminen on kausittain unissani hyvinkin yleistä: jännitän kroppaani tietyllä tavalla ja lähden nousemaan ylöspäin, yleensä jossakin huonetilassa kattoa kohti. Onko se merkitykseltään jotenkin eri asia kuin varsinainen lentäminen?

kirja ei anna vastausta tähän,jollain tasolla rinnastaisin sen lentoon.

Vierailija
169/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintyä: syrjäänvetäymisen halua. Uni muistuttaa että olet itse elämäsi pääesiintyjä.

Vierailija
170/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös yksi toistuva teema on se, että minulla on joku tärkeä meno (esim. häät, koulu, työt) tiettyyn kellonaikaan ja alan valmistautua. Eli meikkaus ja pukeutuminen. Ja jotenkin siitä ei meinaa tulla mitään. Kello käy ja uhkaan myöhästyä ja meikki on aivan kesken jne. Uni on todella ahdistava tunnelmaltaan.

Toinen teema on sellainen, että minulla on vessahätä ja täytyy mennä julkiseen vessaan. Nämä vessat ovat aina aivan mielettömän törkyisiä, on kusta ja paskaa ja märkiä vessapapereita niin pöntön reunoilla kuin lattioilla. Yleensä nää vessat on ihan hillittömän kokoisia, siellä on tyyliin 50 vessanpönttöä. Ja yhteistä on myös se, että niissä ei ole mitään näkösuojaa, eli muiden edessä pitäis tarpeet tehdä. Ja koskaan en onnistu tekee tarpeita siististi, vaan sotkeennun tai kaadun muiden jätöksiin.

Mulla samat. Yleensä olen lapsuuden harrastuksessa, jossa täytyy laittaa erilaisia tamineita päälle, ja näissä unissa en millään ehdi treeneihin, kun kaikki toimet kestää ja kestää. Hyvin ahdistavaa.

Toinen on toi vessajuttu: istun pöntöllä, joka on tyylii keskellä huonetta/muuta tilaa. Hirveän noloa siinä sitten pyyhkiä jne, ja toivoa vaan ettei kukaan näe.

Vierailija
171/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas: jos hampaat putoavat itsestään suusta ihminen jättää lopullisesti lapsuuden taakseen.toinen ikäkausi kun menettää hampaansa on vanhuus. Uni kertoo avuttomuuden ja tehottomuuden pelosta,"hampaattomuudesta". Jos unennäkilä on huojentunut hampaiden putoamisesta jokin mädäntynyt,pilaantunut on lopulta irroitettu ja se lakkaa vaivaamasta. Jos hammas vedetään suusta se kertoo tiedostamattomista itsetuhon tai kuoleman toiveista. Jos hampaat ovat terveet ja voimakkaat merkitsee uni kykyä käydä käsiksi elämään ja sukupuolisuuteen.

Vierailija
172/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uni toistui mulla aika usein kun olin noin parikymppinen, ei enää niin viime vuosina.

Unessa olin se ikäiseni mitä tuolloinkin ja olin lapsuudenkodin huoneessani ja alan katsomaan vanhoja 70-luvun valokuvia tai ainakin mielsin tuona aikana otetuiksi ja näyttävätkin tyyliltään tuon ajan kuvilta eli värimaailma on joko haalistunut tai kellertävä. Kuvissa on ainakin edesmennyt mummoni sekä vaarini ja ainakin muutama eno. Noita selailtuani alkaa kuitenkin tulemaan esille kuvia missä minäkin olen pikkuisena mukana. Joissain kuvissa vaikka istun mummon kanssa sohvalla tai hänen sylissä. Mietinkin, että miten tämä on mahdollista kun 70-luvulla otettuja kuvia vaikka syntynyt 80-luvun puolella ja kuulostaa oudolta, mutta mitä enemmän unessa löydän noita kuvia niin tunnelma käy koko aika jotenkin pelottavaksi ja ahdistavaksi ja lopulta herään ja aloin tuota unta miettimään.

Kyllä läheiset on tästä tehneet tulkintoja ja jotkut sanoneet, että jos mummosi noissa on vahvasti läsnä niin jos hän on yrittänyt uniesi kautta  ottaa yhteyttä tai sitten on todella iso mummon kaipuu. Jälkimmäiseen yhdyn enemmän. Olin 11 kun mummo kuoli ja tuossa iässä se oli kova paikka, mutta toisaalta aina lohdutti se ajatus, että se oli vain tämä yhteinen aika mikä tuli päätökseen ja ajattelinkin, että me vielä tapaamme joskus taivaassa uudestaan. Näin ajateltu monista muistakin poisnukkuneista keitä suuresti ikävöity. Unien valokuvista vaaristakin sittemmin aika jättänyt myös, mutta kuvien enot vielä elossa.  

Vierailija
173/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, että olen unohtanut koiran jonnekin. Oudoksi asian tekee, että minulla ei ole koiraa.

Vierailija
174/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto: auto on oman persoonallisuuden ilmaus,kulkukelpoinen pikku talo. Se viittaa haluun lähteä ,jättää vanha taakse ,muuttua. Miehen unessa auto symboloi naista. Auton runko on uneksijan oman olemuksen tunnus. Jos runko tai moottori on viallinen viittaa se siihen että ruumiillisessa kunnossa on vikaa,seksuaalielämässäsi on ongelmia tai mieltä vaivaa joku seikka. Jos bensa loppuu tai tankissa on vuoto on elinvoimasi ehtymässä. Jos ohjaus tai jarrut ei toimi puuttuu sinulta itsekuri tai et pysty täyttämään muiden vaatimuksia. Jos autosi on täyteen ahdettu olet ottanut itsellesi liikaa tehtäviä. Jos autosi etuistuimella istuu toista sukupuolta oleva henkilö on sinulla suunnitelmia hänen varalleen. Autolla pääsee myös pakenemaan epämiellyttävää tilannetta tai sitä voi käyttää pyrkiessään johonkin päämäärään.

Vierailija
175/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira unessa tarkoittaa näkijän tiedostamatonta halua ystävyyteen ja toveruuteen.joissakin tapauksissa ystävyyteen ilman sitoutumista sillä koira on uskollinen isännälleen vaikka isäntä pettäisikin koiran. Koira on ihmisen ystäväeläin.jos unen koira seuraa sinua sinulla on suotuisa suhde piilotajunnan voimiin. Rääkätty koira kertoo viettielämän laiminlyömisestä.jos uneksii jonkun toisen koirasta viittaa uni henkilöön itseensä.koiraunet kertovat viettielämäsi tilasta.

Vierailija
176/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuva: jos selaa valokuva albumia on sinun vielä kerran palattava menneeseen jossa piilee ongelmasi ratkaisu.

Vierailija
177/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama:

Olen jossain suomalaisessa tai ulkomaisessa vieraassa kaupungissa ja etsin kuumeisesti juna- tai lentoasemaa. Pelkään myöhästyväni.

Seuraan pienkoneen, sotilaskoneen tms. maahansyöksyä. Pelkään että siellä on joku tuttu.

Löydän vuosikymmeniä tyhjillään olleelta sukulaistilalta eläimiä kuten kissoja tai nautoja, jotka ovat muka olleet siellä kaikki ne vuodet ja jotenkin selviytyneet. Unessa ahdistaa ja hävettää kun en ole tiennyt niiden olevan siellä ja huolehtinut niistä.

Saa tulkita :)

Vierailija
178/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuo sama kuin ap:lla, siis tuo uusien huoneiden löytyminen uudesta kodista. Usein niissä taloissa on myös jäänyt edellisiltä asukkailta paljon tavaraa jälkeen joita pitää käydä läpi.

Samoin tuo juoksu unessa kun jalat ei vaan nouse ja pakoon pitäis päästä!

Samoin, nuo talo-unet!

Vierailija
179/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki edustaa yksilön suhdetta yhteisöön,monimutkaisia ihmissuhdeverkkoja.jungilaisen tulkinnan mukaan kaupunki voi olla myös äitisymboli.uni lentoturmasta voi viitata pelkoon äkillisestä tuhosta,totaalisesta epäonnistumisesta.jos uneksija ei ehdi koneeseen voi se viitata pelkoon ettei etene urallaan tai muussa elämäntilanteessa.

Vierailija
180/212 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Helikopteri valonheittimineen, joka etsii minua ja piiloudun sisälle vetäen sälekaihtimet kiinni. 2. Ajan autoa ja jarrut ei meinaa toimia. 3. Olen lähdössä jonnekin ja pakattavaa on tolkuttomasti ja myöhästyn. 4. Koiraa karkailee, eikä tottele kun huudan perään. 5. Vessahätä, etsin vessaa ja kun löydän vapaan kopin, joko se pönttö lainehtii yli äyräiden tai ovessa on joku vika, en saa lukkoon tai ovi on kapea että reunoissa on isot raot. 6. Olen talossa, jonka ovia en saa kiinni/lukkoon. Nuo on toistuvat unet ja olen yrittänyt selvittää mitä ne tarkoittaa, mutta en tiedä.