Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita
Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen moniallerginen.
Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!
Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.
Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.
Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.
Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.
Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.
Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.
Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.
Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.
Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.
Kyseessä on poika joka huusi sutta. Koko vitun ajan.
Mitä helvettiä se oikeastaan kenellekään kuuluu, saako joku vehnästä anafylaktisen shokin vai "vain" vatsanväänteitä ja ihottumaa? Pitääkö ihmisen joutua teholla ennen kuin on oikeus olla syömättä jotain ruoka-ainetta?
Minulla on ihan "virallinen" keliakia, ja sen verran hankalaa on usein löytää mitään gluteenitonta syötävää kodin ulkopuolela, että maksan ihan mielelläni niitä riistohintoja joita vaikkapa yhdestä gluteenittomasta lämpimästä voileivästä saa pulittaa. Mutta kun kerran maksan, ei kenellekään pitäisi kuulua himpun vertaa onko minulla keliakia vai muotidieetti vai psyykkinen gluteenifobia.
Ei ihmisiä ruokavalio haittaa vaan tyhjä vinkuna. Jos huomenna kaikki olisi gluteenitonta niin 99% "yliherkistä" parantuisi ja alkaisi samantien sairastamaan uutta allergiaa, josta pääsisi vinkumaan.
Aa että kun kaikki oliskin gluteenitonta! Sen jälkeen mun vatsaa muljuttelis enää stressi, ja siihen ei mikään ruokavalio auta. Näin oikeasti ruokavammaisena (keliakia, TAYS:n gastron ylilääkärin ja keliakiagurun diagnosoimana) en ymmärrä yhtään näitä tekosairaita. Mun puolesta kuka tahansa saa olla syömättä mitä huvittaa, mutta jos oireet on sellaisia että ne tulee ja menee sen mukaan kuinka herkullista se syötävä on, niin voisi lakata puhumasta allergiasta tai yliherkkyydestä, kun kyse on oikeasti vain huomion hausta. Me ihan aikuisten oikeasti sairaat annettais aika paljon että voisi taas syödä normaalisti. Itse toivon vain, ettei ihan koko elämä olisi niin hemmetin hankalaa kuin mitä se oikean ruokavamman kanssa on, ja kiitän luojaani että kyse on vain keliakiasta, eikä esim. vilja-allergiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.
Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.
Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.
Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.
Perusta toki ravintola jossa palvellaan asiakkaita mutta ei myydä ruokaa ja se suunnataan mahdollisimman pienelle sekä sirpaloidulle niche-yleisölle. Olet varmasti miljonääri tuota pikaa.
Sun pitää vaan tarkistaa sun tietosi. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat eivät ole mikään pieni niche vaan sen kokoinen porukka, jota kannattaa ravintolankin palvella. Samoin vegaanit.
Olet varmaan töissä julkisella sektorilla etkä siksi ymmärrä, että yksityisen ravintolan tosiaan kannattaa myydä sellaista ruokaa, jota asiakkaat haluavat eikä esimerkiksi sellaista ruokaa, jota henkilökunta haluaa.
Itse olen töissä paikassa jossa myydään päivittäin satoja pullia/sämpylöitä/vastaavia tuotteita. Gluteenittomana voi tilata useita eri suolaisia ja makeita vaihtoehtoja keittiöstä. Parhaimpana päivänä olen myynyt kolme gluteenitonta tuotetta joista kaksi samalle henkilölle.
Vaikka keliaakikoita ja muita gluteenitonta ruokavaliota noudattavia onkin nykyisin paljon, se ei todellakaan näy tavallisessa kahvilassa tai ravintolassa saati olisi myyntimenestys.
Vai johtuisiko huono menestys siitä että keliaakikot eivät A) ole tietoisia siitä että gluteenitonta voi erikseen tilata
tai B) monikaan ei jaksa erikseen tilata keittiöstä jos valmista ei ole tiskillä nähtävillä.Joissakin paikoissa näkee niitä kylttejä joissa kehotetaan kysymään henkilökunnalta erikoisruokavalion mahdollisuuksista, mutta itse keliaakikkona en useinkaan vaan viitsi erikseen kysyä. Jos menen kaverin kanssa kahville ja kaveri ottaa tiskiltä kakkupalan, hän on siihen mennessä jo ehtinyt syödä koko kakkunsa kun minulle vasta selvitellään mitä pakkasesta voitaisiin minulle lämmittää. Mälsää. On oikeasti tosi tylsää kun pitäisi aina erikseen kysyä että niin olisko teillä jotain gluteenitonta. Sitten sulle selvitellään vaihtoehtoja ja kysytään että mitäs valitset. Jos vaihtoehdot ei miellytä niin ei siinä kehtaa sanoa että no itseasiassa en ota sittenkään mitään. Takana jono kasvaa ja tyydyt siihen pakastemustikkapullaan vaikka mieli olisi tehnyt jotain suklaista. Et vaan kehtaa enää siinä vaiheessa sanoa ettet haluakaan mitään gluteenitonta kiitos vaan.
Jos tietää että noin voi käydä, saattaapi olla helpompi tyytyä vain siihen kahviin. Tämä sitten vaikuttaa siltä että gluteenittomille ei ole kysyntää. Ihmiset kuitenkin haluavat tuoretta ja mahdollisuuden valita tiskistä sen mikä näyttää hyvältä. Vuosien aikana menee vähän maku siitä että pitää ikäänkuin tyytyä siihen mitä ehdotetaan. Kaikki muut saavat tiskiltä valita sen mikä näyttää herkulliselta.
Voi luoja mitä ruikutusta. Missä kahviloissa näitä megajonoja oikein on?
Ja toisekseen. Et kysy etkä osta sitä tuotetta, niin kuvittelet että se lisää niiden menekkiä ja sitä kautta kahvilat niitä automaattisesti sinulle tonnikaupalla lataa tiskiin?
Onko elämäsi muutenkin noin kovin pienistä ongelmista ahdistusta aiheuttavaa?
Ei taida olla sulla ihan noi ravintolapuolen tai edes perusyrittämisen alkeet hallussa?
Miksi ihmeessä ihmisillä on sellainen harhaluulo, että gluteenittomien leivonnaisten pitää olla jotain hankalia erikoisvaihtoehtoja jotka eivät kelpaa kenellekään muulle?
Totta kai jos gluteenittomana löytyy vain pahvilta maistuva pakastepulla joka kaiken lisäksi maksaa paljon, ei sitä kukaan täysjärkinen ei-keliaakikko osta. Mutta minun suosikkikahvilassani löytyy valikoimista aina perunajauhoon tehty kääretorttu, täysin viljaton marenkileivos ja jokin muu perunajauhoon tehty kakku. Ne eivät odota missään tiskin alla sitä, että joku keliaakikko sattuu niitä kerran päivässä kysymään, vaan ne ovat normaalisti kahvilan valikoimissa ja niitä ostavat ihmiset, jotka haluavat kääretorttua tai marenkileivosta tai sitä päivän suklaakakkua vai mikä nyt sattuu olemaan. Nämä leivonnaiset sattuvat olemaan gluteenittomia, koska ne on helppo tehdä gluteenittomina, mutta niissä ei ole mitään vilkkuvalokylttiä, että EI GLUTEENIA, VAIN KELIAAKIKOILLE. Ja menekki näkyy olevan yhtä kova kuin muillakin leivoksilla; varsinkin se herkullinen marenkileivos näkyy olevan suositumpi kuin useimmat normaalikakut.
Muita allergiavalikoimia en ole seurannut, mutta esimerkiksi maidottomia leivonnaisia kyseisestä kahvilasta löytyy myös. Esimerkiksi pullan voi ihan hyvin leipoa veteen.
Ei ole vaikeaa eikä kallista. Tuossa kahvilassa ei asiasta ole tehty mitään ongelmaa, eikä siellä nähdä asiakkaita nillittäjinä typerine toivomuksineen, vaan jokainen saa ostaa juuri sellaisen leivonnaisen minkä haluaa, ihan mistä syystä haluaa. Joku ostaa gluteenitonta kääretorttua koska on keliaakikko; joku ostaa gluteenitonta kääretorttua koska tekee mieli kääretorttua ja se näyttää herkulliselta. Lopputulos on ihan sama.
Epäilen, että jonneilla on tylsää ja trollaavat tässäkin ketjussa, on meinaan niin urpoa kommenttia, ettei voi uskoa tosissaan kirjoitetuiksi.
146 lisään vielä, että tarkoitus ei tietenkään ole, että joka leivonnaisesta löytyy gluteeniton, maidoton, munaton, jne. versio. Keliaakikkona tiedän, että esimerkiksi gluteenittoman pullan teko on kallista ja hankalaa, joten teen sitä itse kotona enkä mene sitä kahviloista hakemaan.
Sen sijaan esimerkiksi marenkileivos on lähtökohtaisesti gluteeniton, ellei siihen lähde erikseen lisäämään jotain vehnäkerrosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.
Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.
Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.
Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.
Perusta toki ravintola jossa palvellaan asiakkaita mutta ei myydä ruokaa ja se suunnataan mahdollisimman pienelle sekä sirpaloidulle niche-yleisölle. Olet varmasti miljonääri tuota pikaa.
Sun pitää vaan tarkistaa sun tietosi. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat eivät ole mikään pieni niche vaan sen kokoinen porukka, jota kannattaa ravintolankin palvella. Samoin vegaanit.
Olet varmaan töissä julkisella sektorilla etkä siksi ymmärrä, että yksityisen ravintolan tosiaan kannattaa myydä sellaista ruokaa, jota asiakkaat haluavat eikä esimerkiksi sellaista ruokaa, jota henkilökunta haluaa.
Itse olen töissä paikassa jossa myydään päivittäin satoja pullia/sämpylöitä/vastaavia tuotteita. Gluteenittomana voi tilata useita eri suolaisia ja makeita vaihtoehtoja keittiöstä. Parhaimpana päivänä olen myynyt kolme gluteenitonta tuotetta joista kaksi samalle henkilölle.
Vaikka keliaakikoita ja muita gluteenitonta ruokavaliota noudattavia onkin nykyisin paljon, se ei todellakaan näy tavallisessa kahvilassa tai ravintolassa saati olisi myyntimenestys.
Vai johtuisiko huono menestys siitä että keliaakikot eivät A) ole tietoisia siitä että gluteenitonta voi erikseen tilata
tai B) monikaan ei jaksa erikseen tilata keittiöstä jos valmista ei ole tiskillä nähtävillä.Joissakin paikoissa näkee niitä kylttejä joissa kehotetaan kysymään henkilökunnalta erikoisruokavalion mahdollisuuksista, mutta itse keliaakikkona en useinkaan vaan viitsi erikseen kysyä. Jos menen kaverin kanssa kahville ja kaveri ottaa tiskiltä kakkupalan, hän on siihen mennessä jo ehtinyt syödä koko kakkunsa kun minulle vasta selvitellään mitä pakkasesta voitaisiin minulle lämmittää. Mälsää. On oikeasti tosi tylsää kun pitäisi aina erikseen kysyä että niin olisko teillä jotain gluteenitonta. Sitten sulle selvitellään vaihtoehtoja ja kysytään että mitäs valitset. Jos vaihtoehdot ei miellytä niin ei siinä kehtaa sanoa että no itseasiassa en ota sittenkään mitään. Takana jono kasvaa ja tyydyt siihen pakastemustikkapullaan vaikka mieli olisi tehnyt jotain suklaista. Et vaan kehtaa enää siinä vaiheessa sanoa ettet haluakaan mitään gluteenitonta kiitos vaan.
Jos tietää että noin voi käydä, saattaapi olla helpompi tyytyä vain siihen kahviin. Tämä sitten vaikuttaa siltä että gluteenittomille ei ole kysyntää. Ihmiset kuitenkin haluavat tuoretta ja mahdollisuuden valita tiskistä sen mikä näyttää hyvältä. Vuosien aikana menee vähän maku siitä että pitää ikäänkuin tyytyä siihen mitä ehdotetaan. Kaikki muut saavat tiskiltä valita sen mikä näyttää herkulliselta.
Ja toisekseen. Et kysy etkä osta sitä tuotetta, niin kuvittelet että se lisää niiden menekkiä ja sitä kautta kahvilat niitä automaattisesti sinulle tonnikaupalla lataa tiskiin?
Ei taida olla sulla ihan noi ravintolapuolen tai edes perusyrittämisen alkeet hallussa?
No itse asiassa kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja paniikkihäiriöstä. On ylipäätään iso juttu avata suunsa ja kysyä sitä gluteenitonta. Inhoan sitä, että silloin huomio kohdistuu minuun ja takana olevat ihmiset joutuvat odottamaan minun takiani. Kassalla oleva henkilö sanoo että hän ei ole aivan varma mitä gluteenitonta on saatavilla juuri nyt. Hän sanoo että kysynpä toiselta työntekijältä. Hän menee takahuoneeseen. Menee hetki. Jono kasvaa. Sitten hän palaa ja kertoo että on heillä pakkasessa mustikkapullaa, otatko sitä. Ei siinä vaiheessa enää kehtaa sanoa että enpäs ota. Olet jo seisottanut jonoa ja juoksuttanut tahtomattasi henkilökuntaa.
Se ärsyttää, että erityisruokavalioisia väitetään huomionhakuisiksi. Moni varmaan nimenomaan haluaisi asioida kahvilassa ilman että joutuu tekemään numeroa itsestään. Kun näkee ettei tiskillä ole mitään gluteenittomaksi merkattua, tulee otettua sitten vaan se kahvi. Tilanne olisi eri, jos tiskillä olisi valmiiksi saatavilla edes yhtä gluteenitonta vaihtoehtoa.
Niissä kahviloissa missä tiskissä on gluteeniton vaihtoehto, on se gluteeniton aina loppu. Se kertoo siitä että hävikkiä ei tule, koska A) keliaakikot tarttuvat tilaisuuteen nähtyään että gluteenitonta on helposti saatavilla ja B) niitä syövät myös "normaalit" ihmiset vaikka pikkulappusessa lukeekin G. Hävikin ei pitäisi olla ongelma.
Miten niin vain suomalaiset ovat allergisia? Meinaatteko, että esimerkiksi Espanjassa tai Tanskassa myynnissä olevat gluteenittomat tai maidottomat tuotteet on kaikki meitä suomalaisia varten? Että ne ei olekaan myynnissä sen takia, että paikalliset kärsivät keliakiasta tai vilja-tai maitoallergiasta?
Italiassa saattaa ravintolassakin saada gluteenitonta pastaa. En koskaan tajunnut, että sekin on vaan mua varten.
Tää on aikamoinen uutinen. Isoissa kaupungeissa Euroopassa on isoissa ruokakaupoissa paljon enemmän erikoiselintarvikkeita kuin yhdessäkään prismassa Suomessa. Espanjan "Herkussa" maidonkorvikkeita on 10 eri tuottajalta ja gluteenitonta leipää vaikka kuinka paljon.
Maailmalla ei tarvitse edes välttää lihaa, koska liha myydään lihana eikä siihen lisätä mitään maitojauhetta ja vehnää niin kuin Suomessa joka toisessa makkarassa.
Ja lisään vielä tiedon, että iso osa suomalaisten ruokakauppojen myymästä gluteenittomasta leivästä ja keksistä on saksalaisten valmistamaa.
Mutta ok. Saksassa valmistetaan ruokaa pelkästään suomalaisia allergikkoja varten! Ohhoh.
Myös aina herkullisen mutakakun pystyy tekemään helposti gluteenittomana. Sisareni häissä hääkakku ja kaikki muu oli gluteenitonta. Hääkakun oli tehnyt sukulainen (insinööri, ei kokki!), ja kehui että oli helpompaa saada kakusta hyvä kuin vehnäjauhosta koskaan, ja tulee jatkossakin leipomaan täytekakut gluteenittomina. Kyllä gluteenittomasta hyvää saa, jos vaan osaa. Itsekin olen tehnyt mm. mokkapaloja gluteenittomina, ja helppoa oli. En ole niitä ikinä tehnyt vehnäjauhosta joten vertailukohtaa ei toki ole. Suolaiset piirakat on helppo tehdä myös gluteenittomasti, paljon on hyviä reseptejä pohjiin. Oma suosikkini on resepti jossa pohjan gluteenittomiin jauhoihin sekoitetaan perunamuusijauhetta. Hyvää ja mehevää. Kelpaa meillä kaikille, niin ruokavammaisille kuin vammattomille.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vain suomalaiset ovat allergisia? Meinaatteko, että esimerkiksi Espanjassa tai Tanskassa myynnissä olevat gluteenittomat tai maidottomat tuotteet on kaikki meitä suomalaisia varten? Että ne ei olekaan myynnissä sen takia, että paikalliset kärsivät keliakiasta tai vilja-tai maitoallergiasta?
Italiassa saattaa ravintolassakin saada gluteenitonta pastaa. En koskaan tajunnut, että sekin on vaan mua varten.
Tää on aikamoinen uutinen. Isoissa kaupungeissa Euroopassa on isoissa ruokakaupoissa paljon enemmän erikoiselintarvikkeita kuin yhdessäkään prismassa Suomessa. Espanjan "Herkussa" maidonkorvikkeita on 10 eri tuottajalta ja gluteenitonta leipää vaikka kuinka paljon.
Maailmalla ei tarvitse edes välttää lihaa, koska liha myydään lihana eikä siihen lisätä mitään maitojauhetta ja vehnää niin kuin Suomessa joka toisessa makkarassa.
Sanopas ykskin makkara, missä on vehnäjauhoa.
Mulla ei ole keliakiadiagnoosia (vasta-aineet olivat koholla, mutten suostunut menemään tähystykseen, kun pelkään sitä) , mutta syön silti gluteenitonta ruokaa (vasta-aine-arvot "normalisoituneet"). Olen syönyt sitä reilut pari vuotta. Otan reissuun aina omat eväät mukaan, koska sitä ei välttämättä tiedä, löytyykö sopivaa syötävää vai ei. Sama homma kyläilyn kanssa. On sujunut hyvin tällaisella järjestelyllä.
Yksi huono kokemus mulla on eräästä hampurilaisketjusta. Tilasin gluteenittoman aterian ja käsittääkseni sain sellaisen. Yöllä mulla kuitenkin oli tuntikausia niin karmea olo, että mietin, pitääkö lähteä päivystykseen (ja mä en oikeasti lääkäriin mene kuin hengenhädässä). Sen jälkeen en ole hampurilaisaterioita syönyt, enkä syö jatkossakaan. Pääsen vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä siis Mäkkärissä pitäisi myydä kaurapuuroa, ja italialaisessa ravintolassa kiinalaisia wonton-nyyttejä, ihan vain varmuuden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä siis Mäkkärissä pitäisi myydä kaurapuuroa, ja italialaisessa ravintolassa kiinalaisia wonton-nyyttejä, ihan vain varmuuden vuoksi?
Ihanko oikeasti sinun mielestäsi marenkileivos tai kääretorttu kahvilassa on verrattavissa kaurapuuron tarjoamiseen mäkkärissä?
Sairastan sairaalassa todettua keliakiaa (ei siis itse diagnosoitu kuten nykyisin tuntuu monella olevan). Löydän kotimaassa ja ulkomailla hyvin yleensä ruokaa itselleni. Vaatii kyselyä ja välillä pientä extra yritystä, mikä on ihan ok, jos saan puhdasta ja turvallista ruokaa. Söisin tosi mielelläni normaalisti, mutta en voi. Se, mitä olen jo pitkään miettinyt, on eri ruoka-aineaversioista kärsivät. Kaikki ovat pääsääntöisesti olleet naisia. Onko miehillä samanlaisia ruokarajoitteita vai onko vain naisilla tapa tehdä ruuasta numero tai vallan väline? Ja nyt siis en tarkoita lääkärin toteamia allergioita, keliakiaa etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti sinun mielestäsi marenkileivos tai kääretorttu kahvilassa on verrattavissa kaurapuuron tarjoamiseen mäkkärissä?
Kysymys oli sen kirjoittajan asenteesta, jolle alun perin vastasin. Mammoilla taas sisälukutaito hukassa.
Vierailija kirjoitti:
...ja hotellien aamupaloilla riisikakkuja sekä riisimuroja!
Kannattaa antaa palautetta, jos vaikka korjaisivat tilanteen ja hommaisivat aamupalalle myös gluteenittomia kananmunia, gluteenitonta kinkkua, juustoa ja gluteenittomia hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä ihmettelen, että miksei ravintoloissa ja kahviloissa voisi aina olla edes yhtä vegaanista tuotetta. Se kun kävisi vegaanien lisäksi kasvissyöjille, kananmuna-allergikoille, kala-allergikoille, sellaisille jotka eivät pysty syömään lihaa, maitoallergikoille, laktoosiallergikoille, vähälaktoosista ruokavaliota noudattaville ja niille, jotka haluavat välillä syödä eläimistä vapaata ruokaa. Sen sijaan usein on tarjolla tyyliin makaronilaatikosta viittä eri versiota eri allergikoille, kun oikeasti riittäisi kaksi laatikkoa: Lihamakaronilaatikko ja vegaaninen versio. Vegaaninen versio kävisi kyllä lihansyöjillekin, mutta täytyy kuitenkin huomioida vegaaniallergiasta kärsivät ;)
Ei kävis mulle. Olen eläinrasvakarppaaja. En kärsi vegaaniallergiasta, mutta en syö makaronia missään muodossa, en edes gluteenittomana. Monet vegaaniset ruoat käy, jos niissä ei ole viljaa missään muodossa. Eikä siemenöljyjä. Eikä mitään keinotekoisia kasvirasvakermakkeita. Eikä soijaa missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa varmasti lähtökohtaisesti tehdään listat sillä periaatteella että ihmiset eivät ole allergisia ja sitten nämä allergiset kertovat jos jokin osa annoksesta on sellainen että eivät voi sitä syödä. Tämä osa sitten joko poistetaan tai korvataan jollain sopivalla. Eihän siitä tulisi mitään jos kaikki mahdolliset allergiat pitäisi ottaa huomioon listassa ja ilmeisesti pitäisi olla vielä joka allergialle useampi vaihtoehto? Ihmisillä on niin erilaisia allergioita että maailmassa ei olisi enää yhtään ravintolaa. Vai tarkoititko vain että SINUN allergiaasi ei huomioida?
Lisään vielä tähän listaan, että allergioiden kohdalla pitää olla eri työvälineet joka allergialle. Ja jos vaikka ravintolassa tehdään kastikepohjina olevat liemet itse, ja liemissä usein on varsiselleriä, niin selleriallergikoille pitää tehdä alusta asti kokonaan oma kastike, ellei listalta löydy mitään muuta mieluista syötävää.
Kuitenkaan annos ei saisi maksaa enemmän kuin ei-allergisten annokset.
En muista koska viimeksi olen ollut ravintolassa jossa ruokalistassa ei lukisi erilaisten annosten kohdalla VL tai G. Monissa ravintoloissa tehdään nykyään kaikki ruoat kokonaan laktoosittomista maitotuotteista. Maitoallergikkoa se ei lohduta, mutta hän voi valita jotain muuta listalta.
Ap:n saama piiras on tuskin Prisman Presson syytä, vaan tuotteen toimittaneen leipomon. Ap olisi myös voinut valita listalta jotakin ihan muuta kuin rasvaisen leivonnaisen (joka vuohenjuustopiiras määritelmällisesti on). Jossain ABC:llä tai Prisman Pressossa pitää ruuvata odotukset paikan mukaan, riittävän alas.
Olet väärässä. Kyllä allergioiden lisääntyminen (tai niiden diagnosoinnin kehittyminen) näkyy monissa maissa. Kanada, USA, Englanti jne...
Esim. USA:n viranomaisten mukaan 15 miljoonalla amerikkalaisella on ruoka-allergia ja vuosittain jopa 200 000 joutuu sairaalan ensiapuun ruoka-allergian takia.
Puhut siis puppua etkä tiedä näistä asioista yhtikäs mitään.