Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita

Vierailija
19.07.2017 |

Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan verikokein todettu gluteeniyliherkkyys, en ole keksinyt sitä päästäni. Voin hyvin olla syömättä kahvilassa mitään, mutta jos jostain rahastetaan niin voisi myös  sitten tarjota eikä olla tarjoavinaan. Eli vaihtoehdot: myydä ei-oota tai sitten kunnollista ja hintalaatusuhteeltaan järkevää tuotetta. 

Tämä on mielenkiintoista. Olen ollut syksystä asti äitiyslomalla ja vielä silloin ei ollut olemassa koetta tähän gluteeniallergiaan. Ei oikrin tiedetty mikä se on vai onko sitä edes. Hyvä, että on nyt sitten keksitty.

Vierailija
82/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen moniallerginen.

Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!

Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.

Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.

Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.

Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.

Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.

Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.

Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.

Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.

Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.

Kyseessä on poika joka huusi sutta. Koko vitun ajan.

Ottaapas sulla koville, ettet vaan olisi trolli.

En ole koskaan tavannut tuollaisia itsekeksittyjä allergikkoja, joista puhut. En yhtäkään.

En usko että sinunkaan lähelläsi sellaisesta henkilöä on, koska allergikkona eläminen olisi kuitenkin sen verran rasittavaa ilman niitä oireitakin, ettei kukaan "harrastukseksi" sellaista halua.

Sulla ei näytä olevan myös empatiakykykyä saati älyä ymmärtää allergioita tai sairauksia, joten en pidä sinua lainkaan luotettavana lähteenä tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viiden hengen seurue menee ravintolaan, he valitsevat ravintolan sen mukaan, että siellä on luotettavasti puhdasta ruokaa yhdelle seurueen keliakikolle ja että maitoyliherkkä saa ruokaa, jossa ei ole kermaa/voita/juustoa. Eli ravintolan asenne ratkaisee sen koko seurueen tulemisen tai tulemattajättämisen. 

Vierailija
84/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.

Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.

Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.

Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.

Perusta toki ravintola jossa palvellaan asiakkaita mutta ei myydä ruokaa ja se suunnataan mahdollisimman pienelle sekä sirpaloidulle niche-yleisölle. Olet varmasti miljonääri tuota pikaa.

Sun pitää vaan tarkistaa sun tietosi. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat eivät ole mikään pieni niche vaan sen kokoinen porukka, jota kannattaa ravintolankin palvella. Samoin vegaanit.

Olet varmaan töissä julkisella sektorilla etkä siksi ymmärrä, että yksityisen ravintolan tosiaan kannattaa myydä sellaista ruokaa, jota asiakkaat haluavat eikä esimerkiksi sellaista ruokaa, jota henkilökunta haluaa.

Vierailija
85/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kotonasi kos on noin vaikeeta!! Toivottavasti te "allergikot" tukehdutte siihen sämpyläänne. T.kokki

I mulla ole "allergiaa", eikä edes allergiaa. Mulla on autoimmuunisairaus nimeltä keliakia.

Itseä ärsyttää kun paikallisessa ravintolassa esim. laskiaisena oli tavallisia ja gluteenittomia laskiaispullia. Tavalliset olivat isoja, niinkuin laskiaispullat nyt ovat. Gluteenittomat olivat halkaisijaltaan 4 cm kokoisia pullia, ja niistä veloitettiin sama hinta kuin tavallisista. Jos kerran onnistutaan gluteeniton pullataikina tekemään, niin tekisi nyt edes sellaisia pullia jotka ei mahdu kokonaisena suuhun..

Monissa paikoissa gluteenittomat tuotteet tulevat valmiina, jolloin niiden kokoon ei voi vaikuttaa ja hintakin on pakko laittaa normipullan mukaan voittoa tehdäkseen... Esimerkiksi tässä tapauksessa pulla-aihio saattoi olla valmis pakaste johon on vain kerma lykätty väliin. Ravintola tuskin itse tekee g-taikinaa, sillä aivan varmasti ympäristöstä löytyy jauhojäämiä ja tuote ei enää olekaan gluteeniton.

Vierailija
86/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan verikokein todettu gluteeniyliherkkyys, en ole keksinyt sitä päästäni. Voin hyvin olla syömättä kahvilassa mitään, mutta jos jostain rahastetaan niin voisi myös  sitten tarjota eikä olla tarjoavinaan. Eli vaihtoehdot: myydä ei-oota tai sitten kunnollista ja hintalaatusuhteeltaan järkevää tuotetta. 

Tämä on mielenkiintoista. Olen ollut syksystä asti äitiyslomalla ja vielä silloin ei ollut olemassa koetta tähän gluteeniallergiaan. Ei oikrin tiedetty mikä se on vai onko sitä edes. Hyvä, että on nyt sitten keksitty.

Yliherkkuus = IgG-vasta-aineet. Allergia = IgE vasta-aineet. 

Yliherkkyys = reaktio ei tule välittömästi vaan heti - 2 vrk kuluessa ja kumuloituu jatkuvalla käytöllä (iho-oireita, suolisto- ja niveloireita, päänsärkyä, turvotusta, lihomista jne.)

Allergia = välitön reaktio

Vierailija
87/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.

Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.

Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.

Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.

Perusta toki ravintola jossa palvellaan asiakkaita mutta ei myydä ruokaa ja se suunnataan mahdollisimman pienelle sekä sirpaloidulle niche-yleisölle. Olet varmasti miljonääri tuota pikaa.

Sun pitää vaan tarkistaa sun tietosi. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat eivät ole mikään pieni niche vaan sen kokoinen porukka, jota kannattaa ravintolankin palvella. Samoin vegaanit.

Olet varmaan töissä julkisella sektorilla etkä siksi ymmärrä, että yksityisen ravintolan tosiaan kannattaa myydä sellaista ruokaa, jota asiakkaat haluavat eikä esimerkiksi sellaista ruokaa, jota henkilökunta haluaa.

Olet varmaan aika tyhmä kun oletat asioita. Kuten sanottu, jos se on kultakaivos niin perusta sellainen ravintola.

Mutta et halua. Koska haluat enemmän vinkua.

Vierailija
88/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös anafylaktisesti eli vaarallisesti kaikille siemenille, pähkinöille ja auringonkukan siemenille, -öljylle ja -lesitiinille allerginen lapsi. Lisäksi saanut pahan allergiakohtauksen karkeista, mutta aiheuttaja on epäselvä. Pähkinät ja siemenet on kaupan tuotteissa aika helppo välttää, mutta kahviloissa ja ravintoloissa niitä on hankalampi tietää. Arjessa kaupoistakin ostetuissa ruuissa auringonkukka on hankalin. Sitä on nimittäin miltei kaikissa leipomuksissa, pakasteissa ja valmisruuissa.

Meillä on yleensä aina omat eväät mukana, mutta niillä varautuminen on kyllä välistä tosi turhauttavaa. Tuntuu, että muksu syö päivän reissussa aina samoja murkinoita tai leipää eväänä. Pidemmällä reissulla on pakko uskaltaa ostaa sapuskaa ravintolassa. Silloin on aina riski, että ruuassa on myös allergisoivia aineita.

Toisaalta onneksi meillä on sellaiset allergiat, että itse saa leivottua ja tehtyä paljon perusruokia kunhan on tarkkana. Kotiin ostetut ruoka-aineet on jo tuttuja mikä helpottaa myös. Mutta on paljon myös tietämättömyyttä. Esim lääkkeitä ostaessa yritin kysyä onkohan kapselin rasva auringonkukasta. Myyjä totesi, että syötät vain sisällön...

Vierailija
89/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viiden hengen seurue menee ravintolaan, he valitsevat ravintolan sen mukaan, että siellä on luotettavasti puhdasta ruokaa yhdelle seurueen keliakikolle ja että maitoyliherkkä saa ruokaa, jossa ei ole kermaa/voita/juustoa. Eli ravintolan asenne ratkaisee sen koko seurueen tulemisen tai tulemattajättämisen. 

Selvä. Odota vesikielellä valtavaa ravintoloiden konkurssiaaltoa kun teidän viiden hengen porukkanne pistää niitä yksikerrallaan boikottiin.

Megalomania on paha tauti.

Vierailija
90/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3-vuotias, joka on ollut vauvasta saakka vaikeasti allerginen maidolle, munalle, viljoille ja pähkinöille.

Arki on tosi kuormittavaa ja siksi olen niin iloinen siitä, miten monessa helsinkiläisessä ravintolassa ja kahvilassa me voidaan käydä. Voi olla, ettei siellä kahvilassa ole kuin yksi herkku, jota lapsi voi syödä, mutta on edes se.

Mutta me asutaankin helsingin keskustassa, jossa on vaihtoehtoja eikä me koskaan syödä missään prismoissa tai ketjuravintoloissa. Niissä paikoissa, joissa me käydään, henkilökunta on niin ammattitaitoista, että ne osaavat etsiä/tehdä meille tarjottavaa. Useimmissa paikoissa saan nähdä kirjallisesti, mitä ruoka sisältää.

Jos jostain pitää valittaa niin siitä, että joissakin linnanmäki-tyyppisissä lapsiperhepaikoissa ei voida pitää huolta siitä, että joka jätskikiskalla olisi edes se yksi soija/riisijäätelö maitoallergisille. Varsinkin kun maitoallergia on yleisin pienten lasten allergioista. (Eikä jätskiä voi edes ottaa kotoa mukaan.) Ja moni aikuinenkin syö mielellään soijajäätelöä. Ei ne myymättä jää.

Tässä keskustelussa esiintyy tietämättömyyttä allergioista ja kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan, mikä on valitettavaa. Lasten allergioita ei sentään yhtä yleisesti epäillä ja vähätellä kuin aikuisten.

No, kaikki ei asu edes Helsingissä. Kyllä allergisena täytyy tietää tarkasti, mistä saa haluamaansa. Sitten, kun lähtee matkoille, niin joka paikassa se on ulkopaikkakuntalaisena hankalaa löytää ruokaa. Yleensä ne matkat menee siihen ruoan metsästämiseen.

Särkänniemessä kävin retkiporukalla alkukesästä. Kaikissa kioskeissa myytiin pelkästään "pehmistä". Varmaan 5 eri kioskia ja kaikki myi samaa. Se on hävikkiä, jos jokin.

Vierailija
91/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen moniallerginen.

Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!

Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.

Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.

Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.

Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.

Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.

Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.

Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.

Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.

Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.

Kyseessä on poika joka huusi sutta. Koko vitun ajan.

Ottaapas sulla koville, ettet vaan olisi trolli.

En ole koskaan tavannut tuollaisia itsekeksittyjä allergikkoja, joista puhut. En yhtäkään.

En usko että sinunkaan lähelläsi sellaisesta henkilöä on, koska allergikkona eläminen olisi kuitenkin sen verran rasittavaa ilman niitä oireitakin, ettei kukaan "harrastukseksi" sellaista halua.

Sulla ei näytä olevan myös empatiakykykyä saati älyä ymmärtää allergioita tai sairauksia, joten en pidä sinua lainkaan luotettavana lähteenä tässä asiassa.

Voi ei. Olen murtunut että ajattelet noin, mielipiteesi oli minulle niin tärkeä.

Vierailija
92/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellä on ollut tuollainen ajatus?

Vierailija
93/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan aika tyhmä kun oletat asioita. Kuten sanottu, jos se on kultakaivos niin perusta sellainen ravintola.

Mutta et halua. Koska haluat enemmän vinkua.

Sellaisia ravintoloita on vaikka kuinka paljon. Mutta ei ehkä siellä pihtiputaalla, missä sinä asut.

Vierailija
94/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi Erikoisliikehän se kaiken sitten todistaakin, pääkaupungissa vilkkaimmilla paikoilla vielä.

Montakos vegaaniravintolaa osaat luetella? Vinkkinä, Suomessa on yli 12 000 ravintolaa.

Vierailija
95/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
96/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä paikassa jossa myydään päivittäin satoja pullia/sämpylöitä/vastaavia tuotteita. Gluteenittomana voi tilata useita eri suolaisia ja makeita vaihtoehtoja keittiöstä. Parhaimpana päivänä olen myynyt kolme gluteenitonta tuotetta joista kaksi samalle henkilölle.

Vaikka keliaakikoita ja muita gluteenitonta ruokavaliota noudattavia onkin nykyisin paljon, se ei todellakaan näy tavallisessa kahvilassa tai ravintolassa saati olisi myyntimenestys.

Vierailija
97/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne ravintolat millään voi ottaa huomioon jokaista allergiaa ja yliherkkyyttä. Tai voisi, mutta sitten pitäisi hintoja nostaa huomattavasti. Se tuskin kävisi asiakkaille, kun kaikki pitää aina saada mahdollisimman halvalla.

Itsekin olen allerginen tomaatille. Tulee kutinaa ja ihottumaa. On itsellekin melko vaikeaa käydä ulkona syömässä, kun melkein kaikkialla on tomaattia jossain muodosssa. Jo sämpylän välistä pois otettu tomaatti aiheuttaa oireita. En silti valita. Aina kun ulos menen syömään ota tietoisen riskin, että ilta raavitaan ja kutistaan.

Vierailija
98/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden ole pakko ottaa kaikkia huomioon.. asiakkaat päättävät ostavatko vai eivät. Aina voi muualle mennä.

Aina ei muualta saati mistään löydy. Aina joutuu reissussakin olemaan nälässä.

Kukaan ei varmaan pakottanut sinua reissuun? Ota kotoa omat eväät jos ei muuten onnistu. Ravintolat ja kahvilat ovat liiketoimintaa, ei niiden ole pakko ottaa juuri sinun allergiaasi huomioon. Tulisi varmaan aivan järjettömät tappiot jos tarjolla olisi useita gluteenittomia tuotteita ja joinain päivinä ei kävisi ketään joka niitä ostaa.

Tämä menee kyllä aina tähän. Osan mielestä selvästi pitäisi pysyä koko elämän kotona, välttää sosiaalisia tapahtumia, jäädä pois kaikesta hauskasta ja kärsiä surullisena yksin vain sen takia, että ei puputa samaa vehnämössöä tai kermapirtelöä kuin muut. Aikamoista halveksimista.

Mutta joskus on tullut vastaan ravintoloita, joissa ei ole käytetty lainkaan maitoa tai gluteenia. Miksi siis esim. kahvilat eivät voisi leipoa kaikkea gluteenittomista jauhoista? Kyllähän niitä leivoksia voi ne perus pullankin mussuttajat syödä.

En lukenut vielä muita vastauksia eli pahoittelen jos tämä on jo sanottu, mutta gluteenittomat jauhot eivät todellakaan käyttäydy samalla tavalla kuin vehnäjauhot. Leivokset ovat maultaan ja rakenteeltaan täysin erilaisia kuin vehnäset. Lisäksi gluteenittomien tuotteiden valmistus maksaa enemmän, joten jos vaihtaisimme kahvilamme tuotteet pelkästään niihin, en usko että 99% asiakkaistamme joilla ei ole gluteeniyliherkkyyttä, ostaisivat niitä pelkästään kannatuksen vuoksi vaikka ne maistuvat ja tuntuvat suussa oudoilta ja maksavat kolme kertaa enemmän.

Vierailija
99/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä paikassa jossa myydään päivittäin satoja pullia/sämpylöitä/vastaavia tuotteita. Gluteenittomana voi tilata useita eri suolaisia ja makeita vaihtoehtoja keittiöstä. Parhaimpana päivänä olen myynyt kolme gluteenitonta tuotetta joista kaksi samalle henkilölle.

Vaikka keliaakikoita ja muita gluteenitonta ruokavaliota noudattavia onkin nykyisin paljon, se ei todellakaan näy tavallisessa kahvilassa tai ravintolassa saati olisi myyntimenestys.

Eikä kaikki keliaakikot ja gluteenia välttelevät syö edes mitään leipiä tai pullia.

Vierailija
100/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tällainen "paikka" on? Ei kaikki tiedä näistä paikoista, oviluukulla jo pitäisi isolla lukea, kun on niin hankala näitä paikkoja löytää.