Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita

Vierailija
19.07.2017 |

Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niiden ole pakko ottaa kaikkia huomioon.. asiakkaat päättävät ostavatko vai eivät. Aina voi muualle mennä.

Vierailija
2/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla "gluteeniallergia" vai keliakia?

No joo, taso vaihtelee tuon suhteen kyllä kovasti. Toisaalta on ymmärrettävä myös yrittäjää: keliaakikot on ryhmänä sen verran pieni, että isoja satsauksia heihin ei ehkä tommosen keskitason syöttölän kannata tehdä. Yrittäjä tekee ratkaisut kohdallaan. Missään maailman laissa ei lue, että kaikkien ravintoloiden on tarjottava vaihtoehtoja kaikille erilaisille allergikoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua liikuttaa? Et taida edes tietää, minkälaista syrjintää tuo on.

Vierailija
4/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden ole pakko ottaa kaikkia huomioon.. asiakkaat päättävät ostavatko vai eivät. Aina voi muualle mennä.

Aina ei muualta saati mistään löydy. Aina joutuu reissussakin olemaan nälässä.

Vierailija
5/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa varmasti lähtökohtaisesti tehdään listat sillä periaatteella että ihmiset eivät ole allergisia ja sitten nämä allergiset kertovat jos jokin osa annoksesta on sellainen että eivät voi sitä syödä. Tämä osa sitten joko poistetaan tai korvataan jollain sopivalla. Eihän siitä tulisi mitään jos kaikki mahdolliset allergiat pitäisi ottaa huomioon listassa ja ilmeisesti pitäisi olla vielä joka allergialle useampi vaihtoehto? Ihmisillä on niin erilaisia allergioita että maailmassa ei olisi enää yhtään ravintolaa. Vai tarkoititko vain että SINUN allergiaasi ei huomioida?

Vierailija
6/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, joskin eri syystä.

Toivoisin itse, että jostakin olisi saatavilla kaikki annoksissa käytetyt aineet. Tarjoilijat yleensä tarjoavat vain öö-öö-öötä.

Niin, aina voi jäädä kotiin. Mitä sitä juhlimaan häitä, ristiäisiä, rippijuhlia. Tai käymään firman juhlissa ja kokouksissa. Tai ihan vaan treffeillä.

Vierailija
7/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kotonasi kos on noin vaikeeta!! Toivottavasti te "allergikot" tukehdutte siihen sämpyläänne. T.kokki

Vierailija
8/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, taso vaihtelee tuon suhteen kyllä kovasti. Toisaalta on ymmärrettävä myös yrittäjää: keliaakikot on ryhmänä sen verran pieni, että isoja satsauksia heihin ei ehkä tommosen keskitason syöttölän kannata tehdä. Yrittäjä tekee ratkaisut kohdallaan. Missään maailman laissa ei lue, että kaikkien ravintoloiden on tarjottava vaihtoehtoja kaikille erilaisille allergikoille.

Kasvava ryhmä tämä allergistenkin puoli on. Sellainen, joka voi suuhunsa pistää mitä huvittaa ei ymmärrä, miltä tuntuu kun joutuu aina olemaan nälässä.

Vierailija
9/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmaan pakottanut sinua reissuun? Ota kotoa omat eväät jos ei muuten onnistu. Ravintolat ja kahvilat ovat liiketoimintaa, ei niiden ole pakko ottaa juuri sinun allergiaasi huomioon. Tulisi varmaan aivan järjettömät tappiot jos tarjolla olisi useita gluteenittomia tuotteita ja joinain päivinä ei kävisi ketään joka niitä ostaa.

Vierailija
10/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvava ryhmä tämä allergistenkin puoli on. Sellainen, joka voi suuhunsa pistää mitä huvittaa ei ymmärrä, miltä tuntuu kun joutuu aina olemaan nälässä.

Itse toki ymmärrän hyvinkin. 

Itsellänikin sattuu olemaan eräs juttu, jonka vuoksi on oltava aina oma eväs mukana. Varmuuden vuoksi.

Silti. Yrittäjät - edes ravintolayrittäjät - eivät pääsääntöisesti saa elantoaan pelkästä empatiasta. 

Keliaakikoille löytyy toki täältä Varsinais-Suomesta ihan omia leipomoitakin. Muusta Suomesta en tiedä. Lähipiirissäni kun näitä ihmisiä on muutama, niin on tullut tutuksi. Ravintolat ovat erilaisia, täytyy aina vähän katsoa etukäteen tai jopa soitella, jotta tietää minne mennä jos keliaakikko on matkassa.

Vierailija
11/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa varmasti lähtökohtaisesti tehdään listat sillä periaatteella että ihmiset eivät ole allergisia ja sitten nämä allergiset kertovat jos jokin osa annoksesta on sellainen että eivät voi sitä syödä. Tämä osa sitten joko poistetaan tai korvataan jollain sopivalla. Eihän siitä tulisi mitään jos kaikki mahdolliset allergiat pitäisi ottaa huomioon listassa ja ilmeisesti pitäisi olla vielä joka allergialle useampi vaihtoehto? Ihmisillä on niin erilaisia allergioita että maailmassa ei olisi enää yhtään ravintolaa. Vai tarkoititko vain että SINUN allergiaasi ei huomioida?

Ei pelkästään minun allergiasta, vaan yleisesti. Yleensä käy niin, että kun alkaa tilaamaan annosta ja poimimaan pois ainesosia, niin jäljelle ei jää enää mitään syötävää. Ja tilalle ei voi saada paljoa mitään, kun siinä tapauksessa koko annos on sitten listan ulkopuolelta.

Vierailija
12/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prisman Cafe Presso = ravintola/ravintolat??????????????

Vierailija
13/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa on rajallinen määrä ruokatarvikkeita. Se ei ole supermarket.

Vierailija
14/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan verikokein todettu gluteeniyliherkkyys, en ole keksinyt sitä päästäni. Voin hyvin olla syömättä kahvilassa mitään, mutta jos jostain rahastetaan niin voisi myös  sitten tarjota eikä olla tarjoavinaan. Eli vaihtoehdot: myydä ei-oota tai sitten kunnollista ja hintalaatusuhteeltaan järkevää tuotetta. 

Vierailija
15/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tyytyväinen jos ruokalista tai tarjoilija kertoo tarkalleen, mitä annoksessa on ja tämä tieto pitää paikkaansa. Näin ei nimittäin läheskään aina ole.

Vierailija
16/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari viikkoa sitten syömässä ihan arvostetussa ravintolassa (ketjussa, muutama paikka pk-seudulla). Minulle jäi kyllä vähän hämäräksi, oliko ruoka-aineallergiani huomioitu vai ei. Henkilökunnalla oli niin kiire, etten saanut heihin kontaktia. Koska omalla osallani selviän ihottumalla ja migreenillä, jätin toisen epäilyttävän osasen syömättä ja toisen söin (oli pakkokin, koska se oli valunut kaikkialle). Yleensä kuitenkin on paljon luottavaisempi olo.

Se tietysti harmittaa, jos annoksesta riisutaan kovin monta komponenttia eikä saa mitään korvaavaa tilalle eikä hintakaan laske. 

Vierailija
17/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmaan pakottanut sinua reissuun? Ota kotoa omat eväät jos ei muuten onnistu. Ravintolat ja kahvilat ovat liiketoimintaa, ei niiden ole pakko ottaa juuri sinun allergiaasi huomioon. Tulisi varmaan aivan järjettömät tappiot jos tarjolla olisi useita gluteenittomia tuotteita ja joinain päivinä ei kävisi ketään joka niitä ostaa.

Tämä menee kyllä aina tähän. Osan mielestä selvästi pitäisi pysyä koko elämän kotona, välttää sosiaalisia tapahtumia, jäädä pois kaikesta hauskasta ja kärsiä surullisena yksin vain sen takia, että ei puputa samaa vehnämössöä tai kermapirtelöä kuin muut. Aikamoista halveksimista.

Mutta joskus on tullut vastaan ravintoloita, joissa ei ole käytetty lainkaan maitoa tai gluteenia. Miksi siis esim. kahvilat eivät voisi leipoa kaikkea gluteenittomista jauhoista? Kyllähän niitä leivoksia voi ne perus pullankin mussuttajat syödä.

Vierailija
18/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö kotonasi kos on noin vaikeeta!! Toivottavasti te "allergikot" tukehdutte siihen sämpyläänne. T.kokki

I mulla ole "allergiaa", eikä edes allergiaa. Mulla on autoimmuunisairaus nimeltä keliakia.

Itseä ärsyttää kun paikallisessa ravintolassa esim. laskiaisena oli tavallisia ja gluteenittomia laskiaispullia. Tavalliset olivat isoja, niinkuin laskiaispullat nyt ovat. Gluteenittomat olivat halkaisijaltaan 4 cm kokoisia pullia, ja niistä veloitettiin sama hinta kuin tavallisista. Jos kerran onnistutaan gluteeniton pullataikina tekemään, niin tekisi nyt edes sellaisia pullia jotka ei mahdu kokonaisena suuhun..

Vierailija
19/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinulla menee jauhot kurkkuun ja saat potkut! Palvelualan henkilö kehtaa tuollaista sanoa, vaan ei varmasti kasvotusten.

Vierailija
20/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yllättävän hyvin on otettu huomioon. Olen tehnyt monesti niin, että otan omia eväitä mukaan sen verran, että juuri ja juuri pärjään, jos ei mistään löydy syötävää. Ranintolassa/kahvilassa otan ensin selvää, onko siellä mitään minulle sopivaa. Sitten on luettu tuoteselosteita, ja kysytty, onko emmentalissa maitoa tms. Ja lopuksi olen kysyn, sopiiko, että syön omia eväitä. Aina on sopinut, kun ostan juoman heiltä, ja muulle seurueelle on ostettu jokaiselle jotain.