Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita

Vierailija
19.07.2017 |

Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.

Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.

Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.

Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.

Perusta toki ravintola jossa palvellaan asiakkaita mutta ei myydä ruokaa ja se suunnataan mahdollisimman pienelle sekä sirpaloidulle niche-yleisölle. Olet varmasti miljonääri tuota pikaa.

Sun pitää vaan tarkistaa sun tietosi. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat eivät ole mikään pieni niche vaan sen kokoinen porukka, jota kannattaa ravintolankin palvella. Samoin vegaanit.

Olet varmaan töissä julkisella sektorilla etkä siksi ymmärrä, että yksityisen ravintolan tosiaan kannattaa myydä sellaista ruokaa, jota asiakkaat haluavat eikä esimerkiksi sellaista ruokaa, jota henkilökunta haluaa.

Itse olen töissä paikassa jossa myydään päivittäin satoja pullia/sämpylöitä/vastaavia tuotteita. Gluteenittomana voi tilata useita eri suolaisia ja makeita vaihtoehtoja keittiöstä. Parhaimpana päivänä olen myynyt kolme gluteenitonta tuotetta joista kaksi samalle henkilölle.

Vaikka keliaakikoita ja muita gluteenitonta ruokavaliota noudattavia onkin nykyisin paljon, se ei todellakaan näy tavallisessa kahvilassa tai ravintolassa saati olisi myyntimenestys.

Mikäs tällainen "paikka" on? Ei kaikki tiedä näistä paikoista, oviluukulla jo pitäisi isolla lukea, kun on niin hankala näitä paikkoja löytää.

Tuohan voi olla joku Presson kaltainen paikka, jossa on kekskitytty perinteisiin sämpylöihin, viinereihin ja pulliin ja ne gluteeniset ovat niitä pakastettua lisäainekakkaroita, jotka eivät maistu miltään ja maksavat maltaita. Siksi kysyntääkään ei ole. 

Vierailija
102/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden ole pakko ottaa kaikkia huomioon.. asiakkaat päättävät ostavatko vai eivät. Aina voi muualle mennä.

Aina ei muualta saati mistään löydy. Aina joutuu reissussakin olemaan nälässä.

Kukaan ei varmaan pakottanut sinua reissuun? Ota kotoa omat eväät jos ei muuten onnistu. Ravintolat ja kahvilat ovat liiketoimintaa, ei niiden ole pakko ottaa juuri sinun allergiaasi huomioon. Tulisi varmaan aivan järjettömät tappiot jos tarjolla olisi useita gluteenittomia tuotteita ja joinain päivinä ei kävisi ketään joka niitä ostaa.

Tämä menee kyllä aina tähän. Osan mielestä selvästi pitäisi pysyä koko elämän kotona, välttää sosiaalisia tapahtumia, jäädä pois kaikesta hauskasta ja kärsiä surullisena yksin vain sen takia, että ei puputa samaa vehnämössöä tai kermapirtelöä kuin muut. Aikamoista halveksimista.

Mutta joskus on tullut vastaan ravintoloita, joissa ei ole käytetty lainkaan maitoa tai gluteenia. Miksi siis esim. kahvilat eivät voisi leipoa kaikkea gluteenittomista jauhoista? Kyllähän niitä leivoksia voi ne perus pullankin mussuttajat syödä.

En lukenut vielä muita vastauksia eli pahoittelen jos tämä on jo sanottu, mutta gluteenittomat jauhot eivät todellakaan käyttäydy samalla tavalla kuin vehnäjauhot. Leivokset ovat maultaan ja rakenteeltaan täysin erilaisia kuin vehnäset. Lisäksi gluteenittomien tuotteiden valmistus maksaa enemmän, joten jos vaihtaisimme kahvilamme tuotteet pelkästään niihin, en usko että 99% asiakkaistamme joilla ei ole gluteeniyliherkkyyttä, ostaisivat niitä pelkästään kannatuksen vuoksi vaikka ne maistuvat ja tuntuvat suussa oudoilta ja maksavat kolme kertaa enemmän.

Ei pidä paikkansa. Siinäpä tiivistetysti ne ihmisten ennakkoluulot ja väitteet sitten tulivat. Vaikka en ole edes ammatiltani leipuri, vaan sukuperinnän taidoilla leipasen piirakat, herkut ja kakut, niin pysyvät täydellisesti kasassa, säilyvät jääkaapissa, ja maistuvat pienen asiakaskuntani (eli perheen ja ystävien ym. onnekkaiden maistajien mielestä) oikeastaan paremmalta kuin tavalliset. Ainesosina gluteenittomat jauhot ja kasviperäiset maitotuotteet.

Hintaa kyllä jauhoilta löytyy, en tiedä miksi, kun eivät sentään kullasta ole jauhettu. Onko tässäkin vain kyse rahastuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kyllä ihmettelen, että miksei ravintoloissa ja kahviloissa voisi aina olla edes yhtä vegaanista tuotetta. Se kun kävisi vegaanien lisäksi kasvissyöjille, kananmuna-allergikoille, kala-allergikoille, sellaisille jotka eivät pysty syömään lihaa, maitoallergikoille, laktoosiallergikoille, vähälaktoosista ruokavaliota noudattaville ja niille, jotka haluavat välillä syödä eläimistä vapaata ruokaa. Sen sijaan usein on tarjolla tyyliin makaronilaatikosta viittä eri versiota eri allergikoille, kun oikeasti riittäisi kaksi laatikkoa: Lihamakaronilaatikko ja vegaaninen versio. Vegaaninen versio kävisi kyllä lihansyöjillekin, mutta täytyy kuitenkin huomioida vegaaniallergiasta kärsivät ;)

Vierailija
104/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden ole pakko ottaa kaikkia huomioon.. asiakkaat päättävät ostavatko vai eivät. Aina voi muualle mennä.

Kukaan ei varmaan pakottanut sinua reissuun? Ota kotoa omat eväät jos ei muuten onnistu. Ravintolat ja kahvilat ovat liiketoimintaa, ei niiden ole pakko ottaa juuri sinun allergiaasi huomioon. Tulisi varmaan aivan järjettömät tappiot jos tarjolla olisi useita gluteenittomia tuotteita ja joinain päivinä ei kävisi ketään joka niitä ostaa.

Tämä menee kyllä aina tähän. Osan mielestä selvästi pitäisi pysyä koko elämän kotona, välttää sosiaalisia tapahtumia, jäädä pois kaikesta hauskasta ja kärsiä surullisena yksin vain sen takia, että ei puputa samaa vehnämössöä tai kermapirtelöä kuin muut. Aikamoista halveksimista.

Mutta joskus on tullut vastaan ravintoloita, joissa ei ole käytetty lainkaan maitoa tai gluteenia. Miksi siis esim. kahvilat eivät voisi leipoa kaikkea gluteenittomista jauhoista? Kyllähän niitä leivoksia voi ne perus pullankin mussuttajat syödä.

En lukenut vielä muita vastauksia eli pahoittelen jos tämä on jo sanottu, mutta gluteenittomat jauhot eivät todellakaan käyttäydy samalla tavalla kuin vehnäjauhot. Leivokset ovat maultaan ja rakenteeltaan täysin erilaisia kuin vehnäset. Lisäksi gluteenittomien tuotteiden valmistus maksaa enemmän, joten jos vaihtaisimme kahvilamme tuotteet pelkästään niihin, en usko että 99% asiakkaistamme joilla ei ole gluteeniyliherkkyyttä, ostaisivat niitä pelkästään kannatuksen vuoksi vaikka ne maistuvat ja tuntuvat suussa oudoilta ja maksavat kolme kertaa enemmän.

Ei pidä paikkansa. Siinäpä tiivistetysti ne ihmisten ennakkoluulot ja väitteet sitten tulivat. Vaikka en ole edes ammatiltani leipuri, vaan sukuperinnän taidoilla leipasen piirakat, herkut ja kakut, niin pysyvät täydellisesti kasassa, säilyvät jääkaapissa, ja maistuvat pienen asiakaskuntani (eli perheen ja ystävien ym. onnekkaiden maistajien mielestä) oikeastaan paremmalta kuin tavalliset. Ainesosina gluteenittomat jauhot ja kasviperäiset maitotuotteet.

Hintaa kyllä jauhoilta löytyy, en tiedä miksi, kun eivät sentään kullasta ole jauhettu. Onko tässäkin vain kyse rahastuksesta?

Millä jauhoilla saat leivottua esimerkiksi pullaa tai täytekakun pohjan, joka ei maistu kuivalta tai sitkeältä? Leivomme kyllä itsekin gluteenittomia tuotteita, jotka ovat ihan hyviä, mutta ei niitä todellakaan voi verrata vehnäversioihin ihan sen gluteenin muodostaman sitkon vuoksi. Vähän sama asia kuin väittäisi seitankinkun maistuvan samalta kuin porsaankinkku. Joo, voi olla tosi hyvää, voi olla jonkun mielestä parempaa kuin "tavallinen kinkku", mutta ei silti korvaa alkuperäistä tuotetta ja maksaa moninkertaisesti enemmän.

Vierailija
105/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen moniallerginen.

Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!

Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.

Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.

Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.

Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.

Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.

Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.

Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.

Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.

Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.

Kyseessä on poika joka huusi sutta. Koko vitun ajan.

Ottaapas sulla koville, ettet vaan olisi trolli.

En ole koskaan tavannut tuollaisia itsekeksittyjä allergikkoja, joista puhut. En yhtäkään.

En usko että sinunkaan lähelläsi sellaisesta henkilöä on, koska allergikkona eläminen olisi kuitenkin sen verran rasittavaa ilman niitä oireitakin, ettei kukaan "harrastukseksi" sellaista halua.

Sulla ei näytä olevan myös empatiakykykyä saati älyä ymmärtää allergioita tai sairauksia, joten en pidä sinua lainkaan luotettavana lähteenä tässä asiassa.

Voi ei. Olen murtunut että ajattelet noin, mielipiteesi oli minulle niin tärkeä.

:D Nyyh, ymmärrän, että sulla on vaikeaa. Koita nyt kuitenkin ryhdistäytyä ja kehittää muitakin taitoja kuin trollaaminen ja ironia.

Vierailija
106/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä jauhoilla saat leivottua esimerkiksi pullaa tai täytekakun pohjan, joka ei maistu kuivalta tai sitkeältä? Leivomme kyllä itsekin gluteenittomia tuotteita, jotka ovat ihan hyviä, mutta ei niitä todellakaan voi verrata vehnäversioihin ihan sen gluteenin muodostaman sitkon vuoksi. Vähän sama asia kuin väittäisi seitankinkun maistuvan samalta kuin porsaankinkku. Joo, voi olla tosi hyvää, voi olla jonkun mielestä parempaa kuin "tavallinen kinkku", mutta ei silti korvaa alkuperäistä tuotetta ja maksaa moninkertaisesti enemmän.

Olet varmaan kakkupohjan jättänyt kostuttamatta.

Vierailija
107/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen moniallerginen.

Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!

Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.

Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.

Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.

Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.

Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.

Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.

Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.

Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.

Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.

Kyseessä on poika joka huusi sutta. Koko vitun ajan.

Mitä helvettiä se oikeastaan kenellekään kuuluu, saako joku vehnästä anafylaktisen shokin vai "vain" vatsanväänteitä ja ihottumaa? Pitääkö ihmisen joutua teholla ennen kuin on oikeus olla syömättä jotain ruoka-ainetta?

Minulla on ihan "virallinen" keliakia, ja sen verran hankalaa on usein löytää mitään gluteenitonta syötävää kodin ulkopuolela, että maksan ihan mielelläni niitä riistohintoja joita vaikkapa yhdestä gluteenittomasta lämpimästä voileivästä saa pulittaa. Mutta kun kerran maksan, ei kenellekään pitäisi kuulua himpun vertaa onko minulla keliakia vai muotidieetti vai psyykkinen gluteenifobia.

Vierailija
108/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kyllä ihmettelen, että miksei ravintoloissa ja kahviloissa voisi aina olla edes yhtä vegaanista tuotetta. Se kun kävisi vegaanien lisäksi kasvissyöjille, kananmuna-allergikoille, kala-allergikoille, sellaisille jotka eivät pysty syömään lihaa, maitoallergikoille, laktoosiallergikoille, vähälaktoosista ruokavaliota noudattaville ja niille, jotka haluavat välillä syödä eläimistä vapaata ruokaa. Sen sijaan usein on tarjolla tyyliin makaronilaatikosta viittä eri versiota eri allergikoille, kun oikeasti riittäisi kaksi laatikkoa: Lihamakaronilaatikko ja vegaaninen versio. Vegaaninen versio kävisi kyllä lihansyöjillekin, mutta täytyy kuitenkin huomioida vegaaniallergiasta kärsivät ;)

Vegaani tuputtamassa uskontoaan, kuinka yllättävää. Kyllä sinäkin sen porkkanaraasteesi ihan jokaisesta ravintolasta tarjoilijalta pyytämällä saat.

Vierailija
109/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani tuputtamassa uskontoaan, kuinka yllättävää. Kyllä sinäkin sen porkkanaraasteesi ihan jokaisesta ravintolasta tarjoilijalta pyytämällä saat.

Hihihh. Olet naurettava :DD

Vierailija
110/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lain mukaan ravintolan on ilmoitettava kaikki allergeenit! !

Mielestäni tämä on erittäin hyvin toteutunut Suomessa. Jos ei tarjoilija ei tiedä, pyytäkää esimies /vastaava paikalle ja kysykää. Tai vaikka se kokki.

Ja lopettakaa ruikutus.

Muutenkin jos on allergioita yms, kannattaa googlailla etukäteen ruokapaikkaa. Monessa on ihan hyvät valikoimat. Onnistuu reissussakin, kaikilla on nykyään älypuhelimet

.

Ja vielä, gluteeniton jauho on paljon kalliimpaa kuin tavalliset jauhot. Ravintolan pitäminen ei todellakaan ole mikään kultakaivos, ellei satu olemaan joku Tomi B. Tai Michelin -Hans.

Vierailija
111/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vetäisit noin pahasti seipään äässiin fiksusta kommentista? En ole tuo kommentoinut, mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että vegaanisella versiolla selätettäisiin monta allergiaa kerralla :)

112/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton). Eikä esim UK:ssa tunnu olevan yhtään sähköallergista tai homeoireilevaa tai tuoksuyliherkkää, joita Suomessa on joka kolmas keski-ikäinen nainen. Mikä tämän eron voi selittää?

Allergiat ovat sisäsiittoisuuden luoma trendi, jota lääkärit pelkureina pitävät yllä tutkimatta potilasta sen enempää.

Vierailija
113/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ilkkujien aivot ovat jo vaurioituneet

Vierailija
114/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tulee ongelmaksi se että monet ovat allergisia myös siemenille, pähkinöille, viljoille ja palkokasveille.

Milläs teet makaronilaatikon?

Vierailija
115/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ole vegaani, enkä myöskään ole yllättynyt että joku veti tästä nauravat nakit nenukkiin :D

Vierailija
116/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten tulee ongelmaksi se että monet ovat allergisia myös siemenille, pähkinöille, viljoille ja palkokasveille.

Siemeniä ja pähkinöitä ei makaronilaatikossa ole, palkokasviallergikko voisi syödä lihaversiota, ja jos gluteenitonta ruokavaliota noudattava ilmoittaisi etukäteen allergiastaan, en luultavasti tekisi makaronilaatikkoa lainkaan. Mutta vaikka tekisin erikseen vielä siemenettömän, pähkinättömän, viljattoman ja palkokasvittoman version, ei sen lisäksi tarvitsisi tehdä vielä lihatonta, maidotonta mutta lihallista, lihallista mutta vähälaktoosista ym. ym. jne... Ymmärrätkö? Kaikille erityisruokailijoille ei voi tehdä omaa ruokaa, mutta helposti saa aikaan sellaista joka käy monelle eri allergikolle jos vaan hetken miettii.

Vierailija
117/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähäsen ohi aiheesta, mutta kuitenkin:

Olin kesäkuussa häissä ulkomailla (etelä-eurooppa) ja vieraita oli yli 150. Kenelläkäön ei ollut mitään erityisruokavaliota. omissa häissäni oli 55 vierasta ja 22 näistä oli allergia tai erikoisruokavalio. Miksi suomalaiset ovat näin helkutin sairaita?

Vierailija
118/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vähäsen ohi aiheesta, mutta kuitenkin:

Olin kesäkuussa häissä ulkomailla (etelä-eurooppa) ja vieraita oli yli 150. Kenelläkäön ei ollut mitään erityisruokavaliota. omissa häissäni oli 55 vierasta ja 22 näistä oli allergia tai erikoisruokavalio. Miksi suomalaiset ovat näin helkutin sairaita?

Mistä sinä tiedät, ettei vierailla ollut erikoisruokavalioita? Tarkistitko että kaikki söivät kaikkea, ja vielä analysoit kaikkien vieraiden ulosteen laadun juhlien jälkeen?

Vierailija
119/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vetäisit noin pahasti seipään äässiin fiksusta kommentista? En ole tuo kommentoinut, mutta olen täysin samaa mieltä siitä, että vegaanisella versiolla selätettäisiin monta allergiaa kerralla :)

Minä olen kasvissyöjä, en vegaani. Niitä vegaanisotkuja en suostu syömään. Minun makaronilaatikossani saa siis olla maitoa (laktoositonta - sattuneesta syystä) ja reilusti juustoraastetta (oikeasta juustosta, ei jostain kasvisperäisestä).

Vierailija
120/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemeniä ja pähkinöitä ei makaronilaatikossa ole, palkokasviallergikko voisi syödä lihaversiota, ja jos gluteenitonta ruokavaliota noudattava ilmoittaisi etukäteen allergiastaan, en luultavasti tekisi makaronilaatikkoa lainkaan. Mutta vaikka tekisin erikseen vielä siemenettömän, pähkinättömän, viljattoman ja palkokasvittoman version, ei sen lisäksi tarvitsisi tehdä vielä lihatonta, maidotonta mutta lihallista, lihallista mutta vähälaktoosista ym. ym. jne... Ymmärrätkö? Kaikille erityisruokailijoille ei voi tehdä omaa ruokaa, mutta helposti saa aikaan sellaista joka käy monelle eri allergikolle jos vaan hetken miettii.

Sinänsä tuo makaronilaatikko on heikompi ruoka, koska siitä ei saa osasia enää irti toisistaan sen jälkeen, kun ne on sinne kerran laitettu. 

t. gluteeniton, vehnätön, maidoton, kananmunaton, jonka suolisto ei kestä myöskään härkistä eikä nyhtistä ja jolle soijakaan ei oikein sovi