Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita
Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla "gluteeniallergia" vai keliakia?
No joo, taso vaihtelee tuon suhteen kyllä kovasti. Toisaalta on ymmärrettävä myös yrittäjää: keliaakikot on ryhmänä sen verran pieni, että isoja satsauksia heihin ei ehkä tommosen keskitason syöttölän kannata tehdä. Yrittäjä tekee ratkaisut kohdallaan. Missään maailman laissa ei lue, että kaikkien ravintoloiden on tarjottava vaihtoehtoja kaikille erilaisille allergikoille.
Kasvava ryhmä tämä allergistenkin puoli on. Sellainen, joka voi suuhunsa pistää mitä huvittaa ei ymmärrä, miltä tuntuu kun joutuu aina olemaan nälässä.
Kasvava ryhmä on itse itselleen diagnoosin tehneet, lääkäriä ei ole tavattu missään vaiheessa.
Äläpäs näsäviisastele siellä. Minä olen 7. luokalla käynyt keliakiatestejä myöten kokeissa, todettiin laktoosi-intoleranssi. Sitten lukion alkua ennen kävin ohutsuolen tähystyksessä. Tungettiin halkaisijaltaan 5cm paksu letku kurkusta mahaan ja oli ihan helvettiä koko tutkimuksen ajan. Lääkäri totesi, että on IBS. Ja nyt voit vähä-älyisenä mennä googlettamaan, mikä se on. Sen lisäksi sain tietää, että lapsena syödyt antibiootit ovat sen aiheuttajana. Olivat siis myllänneet suolen bakteerikannan niin, että joudun siitä kärsimään koko loppuelämän.
Kuulostat vaihtoehtoisiin faktoihin uskovalta ihmiseltä.
Ja sinä kuulostat siltä, että et tiedä nykymaailmasta yhtään mitään.
Elä ja koe, äläkä kitise tietämättömyyksiä.
Mun mielestä itse asiassa ravintoloissa on yleensä tosi hyvin huomioitu keliaakikot. Mä käyn työn vuoksi aika usein myös vähän paremmissa ravintoloissa ja keliakia otetaan hienotunteisesti ja hyvin huomioon.
Sen sijaan peruskahvilat, sellaiset joissa myydään vain valmistuotteita, on usein vähän ankeita. Ei ne pakkasesta sulatetut muffinssit tai pasteijat kovin kaksisia ole. Aika monissa kahviloissa on myös itse leivottuja gluteenittomia tuotteita, ja esim Fazerillahan saa esim kaikki leivät gluteenittomina ja kyllä mä sieltä leivoksenkin löydän.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei käy gluteeni ja kyllä on ihan oma diagnoosi. MIksi? No siksi kun lääkärit eivät ole löytäneet selittävää syytä sille, miksi mahani turpoaa gluteenia syötyäni. On tutkittu keliakia, monta kertaa. On tutkittu kaikki muutkin suolistosairaudet. Mitään syytä ei löydetä. Silti vaivani on todellinen. Ja koska en nyt kuitenkaan siihen gluteeniin kuole, niin välttelen sitä pääsääntöisesti vain kotioloissa. Meillä ei esim ole lainkaan leipää tai jauhoja kotona.
No. Tässä viime viikolla jouduin onnettomasti olosuhteisiin, joissa jouduin syömään leipää. Paljon. Monta päivää. Ai saakeli mikä oli kunto! Pieretti, turvotti, ummetti ensin kolme päivää ja kun sitä tavaraa vihdoin alkoi tulla niin tulihan sitä, ripaskaa, paljon. Mahani turposi niin, että jouduin lainaamaan kaverilta kaksi kokoa suurempia housuja, koska omani eivät menneet kiinni. Nyt olen kolme päivää ollut ilman gluteenia ja alkaa jo elämä voittaa. Nyt pyhästi vannon, että ei enää ikinä gluteenia tähän putkistoon! Tästä lähtien omat eväät matkaan tai sitten matkan keskeytys jos ei soveltuvaa evästä löydy.
Olet varmaan oikeassa siinä ettei sun kannata vielä osastolta poistua.
Alkossa kesätöissä naurettiin ihmisten itse keksimilleen alkergioille. Miksi porukat valehtelee olevansa alkergisia? Ei se tee teistä yhtään erikoisempia. Vain surkeampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton). Eikä esim UK:ssa tunnu olevan yhtään sähköallergista tai homeoireilevaa tai tuoksuyliherkkää, joita Suomessa on joka kolmas keski-ikäinen nainen. Mikä tämän eron voi selittää?
Ehkä ne muutkaan eivät ole niin terveitä kuin luulevat. Minunkin ruoka-aineyliherkkyyteni saatiin selville vasta nelikymppisenä ja suolisto on ottanut osumaa ihan reippaasti kuluneet vuosikymmenet väärästä ravinnosta ja syödyistä antibiooteista. Nyt sitten varmaan kaikki olisi hyvin (edelleen huonosti), kun vaan lakkaisin kuvittelemasta ja jatkaisin epäsopivan ravinnon käyttöä ja ottaisin sitten taas käyttöön kortisonivoiteet, nenäsuihkeet, astmalääkkeet jne.?
Mt-lääkkeet voisivat auttaa eniten.
Mt-lääkketkin saattavat sotkea suoliston kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, taso vaihtelee tuon suhteen kyllä kovasti. Toisaalta on ymmärrettävä myös yrittäjää: keliaakikot on ryhmänä sen verran pieni, että isoja satsauksia heihin ei ehkä tommosen keskitason syöttölän kannata tehdä. Yrittäjä tekee ratkaisut kohdallaan. Missään maailman laissa ei lue, että kaikkien ravintoloiden on tarjottava vaihtoehtoja kaikille erilaisille allergikoille.
Kasvava ryhmä tämä allergistenkin puoli on. Sellainen, joka voi suuhunsa pistää mitä huvittaa ei ymmärrä, miltä tuntuu kun joutuu aina olemaan nälässä.
Kasvava ryhmä on itse itselleen diagnoosin tehneet, lääkäriä ei ole tavattu missään vaiheessa.
Äläpäs näsäviisastele siellä. Minä olen 7. luokalla käynyt keliakiatestejä myöten kokeissa, todettiin laktoosi-intoleranssi. Sitten lukion alkua ennen kävin ohutsuolen tähystyksessä. Tungettiin halkaisijaltaan 5cm paksu letku kurkusta mahaan ja oli ihan helvettiä koko tutkimuksen ajan. Lääkäri totesi, että on IBS. Ja nyt voit vähä-älyisenä mennä googlettamaan, mikä se on. Sen lisäksi sain tietää, että lapsena syödyt antibiootit ovat sen aiheuttajana. Olivat siis myllänneet suolen bakteerikannan niin, että joudun siitä kärsimään koko loppuelämän.
Kuulostat vaihtoehtoisiin faktoihin uskovalta ihmiseltä.
Ja sinä kuulostat siltä, että et tiedä nykymaailmasta yhtään mitään.
Elä ja koe, äläkä kitise tietämättömyyksiä.
Menikö kaseiinia sieraimiin?
Vierailija kirjoitti:
Saan syödä vain 10 ruoka-ainetta. En koskaan voi ostaa kahviloista mitään. Ravintoloissakin voin yleensä syödä koko listalta vain 1-2 annosta ja nekin pitää vielä räätälöidä. Silti minulla ei ole sen suhteen mitään valittamista.
Suurin harmi on jäätelötarjonta, jossa on enää yksi minulle sopiva tuote.
Olen allerginen mm. kotimaisille viljoille, lähes kaikille vihanneksille, hedelmille ja marjoille. Vedenelävät, pähkinät ja kaikki siemenet ovat myös kiellettyjä. Mitään pavun ja herneen tyylisiäkään en voi syödä.
Jäljelle jää pieni joukko sekalaisia ruoka-aineita.
Sinuna vaatisin parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton). Eikä esim UK:ssa tunnu olevan yhtään sähköallergista tai homeoireilevaa tai tuoksuyliherkkää, joita Suomessa on joka kolmas keski-ikäinen nainen. Mikä tämän eron voi selittää?
Ehkä ne muutkaan eivät ole niin terveitä kuin luulevat. Minunkin ruoka-aineyliherkkyyteni saatiin selville vasta nelikymppisenä ja suolisto on ottanut osumaa ihan reippaasti kuluneet vuosikymmenet väärästä ravinnosta ja syödyistä antibiooteista. Nyt sitten varmaan kaikki olisi hyvin (edelleen huonosti), kun vaan lakkaisin kuvittelemasta ja jatkaisin epäsopivan ravinnon käyttöä ja ottaisin sitten taas käyttöön kortisonivoiteet, nenäsuihkeet, astmalääkkeet jne.?
Mt-lääkkeet voisivat auttaa eniten.
Mt-lääkketkin saattavat sotkea suoliston kuntoa.
Ta-Daa 🌟
Olen moniallerginen.
Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!
Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.
Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.
Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.
Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.
Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.
Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.
Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.
Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.
Mitähän mielenterveysongelmia on näillä tyypeillä, jotka ovat sännänneet tänne ketjuun ivaamaan toisten allergioita tai suolisto-ongelmia. Ei se teidän ongelmanne sen hienompi ole, vaikka sijaitseekin päänupissa.
Minulla on 3-vuotias, joka on ollut vauvasta saakka vaikeasti allerginen maidolle, munalle, viljoille ja pähkinöille.
Arki on tosi kuormittavaa ja siksi olen niin iloinen siitä, miten monessa helsinkiläisessä ravintolassa ja kahvilassa me voidaan käydä. Voi olla, ettei siellä kahvilassa ole kuin yksi herkku, jota lapsi voi syödä, mutta on edes se.
Mutta me asutaankin helsingin keskustassa, jossa on vaihtoehtoja eikä me koskaan syödä missään prismoissa tai ketjuravintoloissa. Niissä paikoissa, joissa me käydään, henkilökunta on niin ammattitaitoista, että ne osaavat etsiä/tehdä meille tarjottavaa. Useimmissa paikoissa saan nähdä kirjallisesti, mitä ruoka sisältää.
Jos jostain pitää valittaa niin siitä, että joissakin linnanmäki-tyyppisissä lapsiperhepaikoissa ei voida pitää huolta siitä, että joka jätskikiskalla olisi edes se yksi soija/riisijäätelö maitoallergisille. Varsinkin kun maitoallergia on yleisin pienten lasten allergioista. (Eikä jätskiä voi edes ottaa kotoa mukaan.) Ja moni aikuinenkin syö mielellään soijajäätelöä. Ei ne myymättä jää.
Tässä keskustelussa esiintyy tietämättömyyttä allergioista ja kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan, mikä on valitettavaa. Lasten allergioita ei sentään yhtä yleisesti epäillä ja vähätellä kuin aikuisten.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenia välttävät muutkin kroonisesti sairaat kuin vain keliaakikot. Esimerkiksi monella IBS-potilaalla gluteeni aiheuttaa voimakkaan reaktion. Ei siis pidä olettaa että kun joku sanoo välttävänsä gluteenia hän tekee sen vain jonkin muotivillityksen vuoksi. Ehkäpä siis ei kannata alkaa väittää esmes Crohnin tautia sairastavalle, joka pahenemisvaiheessa saa oireita gluteenista, että hän on vain leikisti yliherkkä.
Muuten tämä ruoka-aineprovoilu voisi loppua. "Pysykää kotona allergioidenne kanssa", pliis, älkää nyt menkö noin helppoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen moniallerginen.
Olin muutama viikko sitten lomamatkalla Itä-Suomessa ja majoituimme S-ketjun hotelliin. Ilmoitin etukäteen ruoka-ongelmistani ravintolaan ja sain aivan loistavaa palvelua. Joka ateria jälkiruokia myöten tehtiin mulle erikseen ja ennen joka ateriaa käytiin tarkistamassa että mikä mulle käy ja mitä haluaisin. Jäi hyvä mieli!
Helsingissä menin viimeksi lauantaina ulos syömään ja sain myös sopivan annoksen ihan ilman ennakkovaroitusta.
Sen sijaan jos pitäisi kaupasta äkkiä hakea jotain evästä tai lounasta, se ei onnistu helposti. Tai käydä lounaalla ruokalassa tai lounasbuffet'ssa. Tällä hetkellä mulla on kaksi vakiopaikkaa, jossa käyn salaattibaarissa, josta voin valita sopivan annoksen. Muualta ei tahdo löytyä mitään.
Allerginen voi siis saada hyvääkin kohtelua mutta pitää ilmoittaa etukäteen tai mennä vähän fiinimpään ravintolaan. Edullista ja nopeaa evästä tai lounasta et tahdo saada mistään.
Ja todellakin joutuu aina maksamaan paljon ja/tai olemaan nälässä, koska kun annoksesta poistetaan jotain, et saa sen tilalle mitään saati alennusta.
Elämässä pitää siis aina suunnitella joka päivä huolella ja tarvittaessa hankkia omat eväät mukaan. Ongelmaksi tuleekin sitten kaikki spontaani ja muiden kanssa yhdessä tehtävä, onneksi mulla on ystäviä, joita ei häiritse ottaa huomioon mun sairautta.
Henkilö, joka syyllisti meitä suomalaisia allergikkoja, puhuu roskaa. Allergiat ovat lisääntyneet monessa maassa maailmalla ja ne otetaan kyllä huomioon. Olen itse USA:ssa matkustellessani ollut lentkokoneessa, jossa kiellettiin maapähkinan syönti, koska joku oli niin allerginen sille.
Lisäksi esim. EU:ssa pitäisi sääntöjen mukaan merkitä myös menuun allergeenit. Suomessa tätä sääntöä ei monet kuitenkaan noudata useinkaan, en tiedä miksi. Unicafe on tietysti poikkeus, heidän ruokalistoistaan voi katsoa mallia kuinka se pitäisi tehdä.
Eli jos EU:ssa tuollainen lainsäädäntö tehdään, ei se ole vain paria suomalaista varten jotka ovat kuvitelleet itse itselleen allergian. Se on EU:n asetus 1169/2011, jos haluat lisätietoja.
Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.
Kyseessä on poika joka huusi sutta. Koko vitun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Alkossa kesätöissä naurettiin ihmisten itse keksimilleen alkergioille. Miksi porukat valehtelee olevansa alkergisia? Ei se tee teistä yhtään erikoisempia. Vain surkeampia.
Miksi te edelleen luulette allergioita, suolisto- ja autoimmuunisairauksia kusetukseksi? Mitä se teitä liikuttaa, kuka keksii ja kuka kärsii oikeasti? Sitten tulette tänne nettikiusaamaan. Ihan sairasta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen moniallerginen.
Se aika monia allergikkoja ja heidän läheisiään ärsyttääkin, että joku horoskoopista diagnosoitu maitoviljapyttipannupersilja allergia, joka sillee tuntuu niinku tosi vakavalta, rinnastetaan vaikkapa pähkinä tai kala-allergiaan jossa ihminen voi saada anaflyktisen shokin pienen pienistä määristä. Jostain syystä nämä aidosti hengenvaarassa olevat eivät juuri ikinä vingu mutta oman itsediagnosoidut, vain fermentoitua soijapäärynäsosetta syövän kykenevät, eivät aina ehdi hengittämään kun pitää vinkua asiasta kaikille.
Sinusta siis ei ole mitään terveyden ja kuoleman välillä? Ei ole kivuliasta atopiaa, migreeeniä, astmaa, kipeästi kramppaavaa suolta, imeytymättömiä ravinteita jne. Syödä pitää, kun kerran ei kuole - tai siis ainakaan välittömästi, toki tuollainenkin lyhentää elinikää ja heikentää sen lyhyemmän elämän laatua.
Olen tottunut lomamatkoilla kokkaamaan itse. Varataan majoitus, jossa on keittiö tai sitten otetaan trangia mukaan.
Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.
Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.
Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.
Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen moniallerginen.
Sinusta siis ei ole mitään terveyden ja kuoleman välillä? Ei ole kivuliasta atopiaa, migreeeniä, astmaa, kipeästi kramppaavaa suolta, imeytymättömiä ravinteita jne. Syödä pitää, kun kerran ei kuole - tai siis ainakaan välittömästi, toki tuollainenkin lyhentää elinikää ja heikentää sen lyhyemmän elämän laatua.
Outo tulkinta. Enemmän ihmetyttää se että mitä pienempi vaiva sen isompi vinkuna.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä, että "ravintola on liiketoimintaa, ei sen tarvitsekaan ottaa huomioon asiakkaiden allergioita" on tietysti ihan älytön. Ravintolan bisnes ei ole myydä ruokaa vaan palvella asiakkaita.
Moni ravintola on huomannut, että esimerkiksi vegaaninen ruoka voi olla erittäinkin hyvää liiketoimintaa, kun nykyään niin moni asiakas haluaa sellaista.
Suosittelen kaikille allergisille Keliapuotia, jolla on myymälä Hakaniemen hallissa. Sieltä saa vaikka mitä. Keliapuoti myy monen sellaisen leipomon tuotteita, jotka ovat erikoistuneet gluteenittomiin tuotteisiin.
Mikä siis vahvistaa sen, että muukin kuin vehnäjauhon myyminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.
Perusta toki ravintola jossa palvellaan asiakkaita mutta ei myydä ruokaa ja se suunnataan mahdollisimman pienelle sekä sirpaloidulle niche-yleisölle. Olet varmasti miljonääri tuota pikaa.
Siis olet aikuinen etkä tiennyt että myöhään illalla pikkukioskista ei ehkä löydy useita gluteenittomia vaihtoehtoja? Ei luulisi tulevan yllätyksenä kenellekään jolla on erityisruokavalio. Omassa lähipiirissäni erituisruokavalioiset osaavat ottaa evästä mukaan tai käydä kauppojen aukioloaikoina ostamassa jotain itselleen sopivaa. Edelleen, ihmisillä on niin erilaisia allergioita että mahdotonta huomioida kaikki. Aikuisena sinulla on kuitenkin ihan itselläsi vastuu siitä että käyt ostamassa sinulle sopivaa ravintoa ajoissa.