Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(
Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.
Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.
Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.
Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?
Kommentit (281)
Kerro nyt ensin, että mitkä ovat tulosi ja menosi?
Teeppä excel. Laita siihen vuoden päivät, laita tulot ja menot ja se nätisti (kun laitat kaavat) laskee sinulle kuinka paljon sinulle jää käteen tai menet miinukselle ja pystyt vilkuilemaan rahojasi kuukausien päähän.
Juuh laita nyt ensialkuun tulot ja pakolliset menot. Vaikea uskoa ettei raha riitä jos "ei ikinä osteta mitään eikä käydä missään".
Mistä kukaan täällä voisi tietää minne sinä rahasi kylvät jos et itsekään sitä tiedä?!
Mnä jouduin myöntämään, etten voi ostaa edes Lidlin litran jäätelörasiaa hintaan 2,49 ja siihen keksejä ja mehua, tai karkkia. Pannukakkuun on siirryttävä, perustelen lapsille kylmillä ilmoilla. Olin tuhlannut 58 euroa rennosti kesäkuusta alkaen. Tämä selvisi, kun kävin kuitteja läpi kynä kädessä.
Perheellisen onkin vaikea säästää. Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.
Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti. Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.
Pieniä hankintoja moni tekee suruttomasti, koska ne ovat per ostos rahamäärältään pieniä. Mutta kokonaissumma ei enää olekaan ihan pieni.
Kannattaa tosiaan kokeilla kirjanpitoa.
Toinen aika helppo tapa pysyä menoissa aisoissa on tehdä niin, että ostaa vaikkapa kaiken päivittäistavaran VAIN käteisellä. Päätät, paljonko sinulla on kuussa varaa käyttää päivittäistavaroihin (siis ruoka, hygienia yms.) ja jaat sen viikkorahaksi, ja nostat sen käteisellä. Kun lompsassa on viikkobudjetti selvästi nähtävillä ja sen hupeneminen NÄKYY koko ajan, et sorru ihan yhtä helposti heräteostoksiin.
PS. et kerro lastesi ikää, mutta kahden teinin vanhempana sanon, että lasten menoihin uppoaa yllätävästi rahaa ja niin, että helposti on tunne, että "enhän minä mitään ole ostanut". Juu en, mutta maanantaina annoin kaksi kymppiä teinille lukion ostoihin, eilen 15 euroa toisen teinin leffalippuum ja viitosen toiselle kaverien kanssa mäkkäriin menoon....
1.) Kilpailuta vakuutukset.
2.) Kaikki lehtitilaukset pois jos niitä on
3.) Ruokakauppamenot järkeväksi, eli ei osteta limsoja, vichyjä ym. Ei yksittäispakattuja vanukkaita, jugurtteja vaan siirrytte litran pakkauksiin. Kaurapuuro aamiaiseksi, jos vain maistuu. Tarkistat aina kilohinnat etkä osta automaattisesti sitä samaa tuotetta mitä aina ennenkin. Kauppojen omilla merkeillä (Rainbow ym) säästää yleensä.
4. Jos syöt työpaikalla kalliin työpaikkalounaan (lounarin hintaisen) siirry eväisiin mahdollisuuksien mukaan.
5. Stoppaa KAIKKI ostot mitkä pystyt pariksi kuukaudeksi, ei siis lapsillekaan mitään mikä ei ole täysin pakko, saatko yhtään säästöön?
6. Onko perheessä bussiliput käytössä vai kuljetko autolla töihin? Jos lapsilla on bussiliput, laita kulkemaan kouluun fillarilla siihen asti kun säät kylmenevät
Vierailija kirjoitti:
Mistä kukaan täällä voisi tietää minne sinä rahasi kylvät jos et itsekään sitä tiedä?!
Erittäin hyvä kysymys! :D
Tulot kaikkineen nettona: 2800
Pakolliset kiinteät kuukausittaiset menot eli asuminen, auto (joo, on oikeasti pakollinen), yksi pieni lainanlyhennys, netti, puhelimet, vakuutukset, sähkö, lapsen ja oma liikuntaharrastus (yht. n. 100 e) : n. 1800
Eli tonni jäisi ruokaan ja muuhun. Olen pitänyt taulukko kuukausittaisista ruoka- ja muista menoista, ja ruokaan menee n. 400 e/kk.
Tänään laskin tiliotteelta kaikki viimeisen kuukauden menot. Olemme käyneet kesäloman aikana kerran leffassa, pari kertaa pikaruokapaikassa syömässä, lapset on saaneet pari kymppiä karkki- ja jätskirahaa ym. Ja niin on taas talous kuralla. :(
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei auta muu kuin ottaa vihko ja kynä kauniiseen käteen ja oikeasti laskea mihin ne rahat menee ja sitten miettimään mistä voisi luopua.
Juuri näin. Ensinnäkin ihminen on siitä kumma otus, että lähtökohtaisesti arvioi kulutustaan alakanttiin. Ylöskirjaaminen kertoo todellisen tilanteen.
Jos aiot säästää, maksa aina palkkapäivänä pakollisten menojen jälkeen itsellesi. Aina. Jos säästät siten että toivot kuun lopussa jäävän jotain jäljelle, niin ei onnistu.
Karsi sitten kaikki menot jotka eivät tuo juuri lisäarvoa elämänlaatuusi, ja satsaa muutamaan valitsemaasi juttuun. Pieni- ja keskituloinen ei saa kaikkea mitä haluaa, mutta voi elää perin mukavasti priorisoimalla itselleen tärkeisiin juttuihin.
Mutta avaa toki kulurakennetta vähän, muuten tästä on vaikea sanoa mitään järkevää. Mutta on selvää että jossain mättää jos et ikinä mitään osta mutta rahaa ei silti ole.
Miksi kylmällä ilmalla ei voi pyöräillä? Ainoastaan paha sohjo tai jääurat estää pyöräilyn, ei lämpötila.
Ja ahdistavinta on se, että joka kuussa tuntuu sattuvan aina jotain yllättävää pakollista, joka vie pari sataa ylimääräistä, ja siihen ei olisi varaa mutta pakko maksaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Perheellisen onkin vaikea säästää. Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.
Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti. Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.
"Ompele itse"
Sopii kokeilla säästääkö sillä rahaa. Ostin just 9v tytölle juhlamekon kankaat. Maksoi 70€. Vetoketju löytyi vanhastaan. Sen voi tietenkin sitten myydä kirpparilla. Joku varmaankin maksaa satasen?
Valmiin olisi saanut netistä about parilla kympillä. Itse tekemällä saa kuitenkin laadukkaammasta kankaasta ja taatusti istuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ompele itse"
Sopii kokeilla säästääkö sillä rahaa. Ostin just 9v tytölle juhlamekon kankaat. Maksoi 70€. Vetoketju löytyi vanhastaan. Sen voi tietenkin sitten myydä kirpparilla. Joku varmaankin maksaa satasen?Valmiin olisi saanut netistä about parilla kympillä. Itse tekemällä saa kuitenkin laadukkaammasta kankaasta ja taatusti istuvan.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset kiinteät kuukausittaiset menot eli asuminen, auto (joo, on oikeasti pakollinen), yksi pieni lainanlyhennys, netti, puhelimet, vakuutukset, sähkö, lapsen ja oma liikuntaharrastus (yht. n. 100 e) : n. 1800
Eli tonni jäisi ruokaan ja muuhun. Olen pitänyt taulukko kuukausittaisista ruoka- ja muista menoista, ja ruokaan menee n. 400 e/kk.
Tänään laskin tiliotteelta kaikki viimeisen kuukauden menot. Olemme käyneet kesäloman aikana kerran leffassa, pari kertaa pikaruokapaikassa syömässä, lapset on saaneet pari kymppiä karkki- ja jätskirahaa ym. Ja niin on taas talous kuralla. :(
t. ap
Siis asumisen, auton, lainanmaksun, netin, puhelimien, vakuutusten, sähkön, harrastusten ja ruoan jälkeen sinulle jää vielä 600€, mutta mistään sitä ei löydy? Ohhoh.
Kiitos asiallisista kommenteista ja hyvistä vinkeistä :).
Kuljen itse töihin fillarilla säiden salliessa (lyhyt työmatka). Lapsista toinen kävelee kouluun ja toinen menee joko bussilla tai fillarilla (syksyllä saa luvan mennä fillarilla, jos ei ihan räntää sada jatkuvasti). Eli bensakulut ei ole meillä suuren suuret, kun autoa käytetään vain todelliseen tarpeeseen.
Ruokakaupassa olen mielestäni oppinutkin säästämään aika hyvin, käyn Lidlissä pari kertaa viikossa ja ostan paljon kerralla, suunnittelen, hyödynnän tarjoukset, syömme hyvin vähän lihaa ja sekin lähinnä jauhelihaa yms. Herkkuja pyrin välttämään, mutta niistä voisi kyllä enemmänkin tinkiä.
Töissä syön eväitä aina kun jotain kotoa löytyy. Käyn työpaikkaruokalassa kolme-neljä kertaa kuussa.
En ole aikoihin ostanut itselleni vaatteita, lapsille ostan pääasiassa kirppikseltä, en tilaa lehtiä enkä käy kampaajalla. Poika käy kyllä parturissa noin kerran kahdessa kuukaudessa (en osaa itse leikata).
En tajua, miten noihin muutamiin leffakäynteihin ja satunnaisiin ei-pakollisiin menoihin voi mennä lähemmäs 600 e/kk.
Mun täytyy tunnustaa, että raha polttelee jos sitä on. Kuvittelen aina, että sitä on enemmän kuin onkaan...
Mutta oma strategiani, joka muodostui eron jälkeen: olen tosi hyvä tulemaan toimeen ilman rahaa. Tämä onnistuu vain niin, että lapsilisäpäivänä maksan pikkulaskut pois ja lapsille kuukausirahan.
Palkkapäivänä maksan vuokran (muut isommat menot) käyn kaupassa ja ostan kuiva-ainekaapin ja pakastimen täyteen, täydennän vessapaperivarastot ja muut hygieniatarvikkeet.
Eli ostan ostoskärryllisen kerran kuussa. Sen jälkeen päätän, että rahaa ei ole ja haen lähikaupasta kävellen (en kanna yhtään ylimääräistä) just sen, mitä tarvitsee.
Olen hyvässä asemassa, koska minulla on iso pakastin. Ja auto, jolla voin hakea leipomomyymälästä kuukauden satsin leipää. Lisäksi leivon itse.
Autoa tarvitsen myös työmatkoihin.
Tämän jälkeen siirrän "ylimääräisen" tilille jääneen säästötilille ja jätän viikon käyttörahan. Sillä eletään, kunnes on ihan pakko siirtää seuraava käyttöraha. Käyn pääni sisällä keskustelua siitä, että onko ihan pakko saada rahaa ja samalla yritän perustella, mitä kaikkea pieni perheeni tarvitsee.
Tämä on minun keinoni hallita kulutusta. Ja se toimii, olen saanut jopa vähän säästöön. Ja lapsille on varaa ostaa vaatteita, kovin moni äkkinäinen meno ei enää kaada koko palettia. Oli niitä aikoja, kun painelin lähimetsikköön itkemään jotain autoremonttia.
Lisäksi kerään kaikki kuitit ja katson jälkikäteen, mihin rahat ovat menneet. Paheeni on ollut kahvilakäynnit tyttären kanssa.
Jaan tunteesi. Meitä kaksi aikuista keskipalkkaisessa työssä ja neljä lasta. Tosi tiukkaa on koko ajan ja aina tuntuu tulevan yllättäviä menoja... :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Ei tämä oikein täsmää vieläkään. Jos kaikkien pakollisten menojen ja ruuan jälkeen jää 600e pistää aivan mihin lystää, niin sehän on jo 200e/naama. Ei nyt miljonäärin tulot, mutta saahan sillä nyt jokaiselle kalliimman puoleisen vaatteen, pari kahvilakäyntiä ja vaikka lintsin rannekkeen.
Tuossa esimerkkikuussa luettelemasi menot vievät leffaan 40e, pikaruokalaan 60e ja pari kymppiä karkkirahaa. Missä loput monta sataa? Etenkin jos tuntuu että talous on mennyt täysin kuralle.
Ei auta muu kuin ottaa vihko ja kynä kauniiseen käteen ja oikeasti laskea mihin ne rahat menee ja sitten miettimään mistä voisi luopua.