Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(

Vierailija
19.07.2017 |

Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.

Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.

Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.

Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?

Kommentit (281)

Vierailija
41/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 3.5 pitänyt kirjaa tuloista ja menosta ja olen huomannut että aina rahaa menee enemmän mitä on etukäteen ajatellut. Raha menee hvituksiin, harrastuksiin, ystävien tapaamiseen, perheen,sukulaisten, lasten kaverien lahjoihin... Oma vinkkini on erilliset tilit. Laskutili ja säästötili ja käyttötili erikseen. Nosta käteisenä automaatista rahat, jotka varaat ruokaan kuukaudeksi. Nosta käteisenä rahat, jotka varaat huvituksiin. Kun käytät käteistä rahan kulutus on näkyvämpää.

Vierailija
42/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten noihin muutamiin leffakäynteihin ja satunnaisiin ei-pakollisiin menoihin voi mennä lähemmäs 600 e/kk.

😂 En voi lopettaa nauramista 😂

No kiva, jos naurattaa.

Tokihan tuosta 600 eurosta pitää kustantaa/säästää leffareissujen (kolmelta hengeltä helposti 40 e) ja mäkkärikäynnin (helposti 25 e) myös aivan kaikki muu kuin pakolliset kuukausimenot + ruoka, eli bensa, vaatteet ja kengät (joita niitä lapsilla kuluu kamalaa tahtia ja koko ajan on kausi vaihtumassa ja edelliset pieniä), satunnaiset bussi- ja junaliput, lääkkeet, polkupyörät, koulutarvikkeet, kodin sisustus ja kunnostus (jos jotain hajoaa + uuteen kotiin on ollut eron jälkeen pakko ostaa jotain), auton huolto ja katsastus (ei vielä ajankohtaista, mutta niihin pitää saada kuitenkin rahat säästettyä), urheiluvarusteet kuten harrastukseen liittyvät sekä satunnaiset sukset, monot ja luistimet, silmälasit, lasten kavereiden synttärilahjat, parturit, pesuaineet, alkoholi (juu, en ole absolutisti, mutta en kyllä suurkuluttaja myöskään enkä käy baareissa koskaan), puhelimet ja tietokone (ei näihinkään mene joka kuukausi tai edes vuosi rahaa, mutta kun nyt tässä rupesin listamaan, niin listaan senkin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten bensaan voi mennä yli satanen, jos autolla ajaa vain "todellisen tarpeen" eikä edes työmatkoja?? Se tekee vähintään noin 80litraa bensaa, jolla ajaa luokkaa 1600km. 1600km pakollisia (ei työ- tai koulumatkoja) joka kuukausi?!

Juu, meilläkään ei mene noin paljoa vaikka mies käy autolla töissä joka päivä eikä mitenkään säästellä auton käyttöä muutenkaan. Käytetään melkein joka päivä iltaisinkin.

Vierailija
44/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaskuissa pystyy säästämään helposti, monella tuntuu olevan 20-30e  lasku joka kuukausi.

MInulla on esim. Elisalta heidän halvin liittymä 8e/kk. En katso videoita kännykästä, joten ihan turha maksaa kalliista netistä siihen ja whatsapp toimii hyvin kuitenkin + satunnaiset netissä surffailut. Tekstiviesti- ja puhelupaketit ovat monelle turhia nykyään joten ne kannattaa karsia pois.

Vierailija
45/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten noihin muutamiin leffakäynteihin ja satunnaisiin ei-pakollisiin menoihin voi mennä lähemmäs 600 e/kk.

No kiva, jos naurattaa.

Tokihan tuosta 600 eurosta pitää kustantaa/säästää leffareissujen (kolmelta hengeltä helposti 40 e) ja mäkkärikäynnin (helposti 25 e) myös aivan kaikki muu kuin pakolliset kuukausimenot + ruoka, eli bensa, vaatteet ja kengät (joita niitä lapsilla kuluu kamalaa tahtia ja koko ajan on kausi vaihtumassa ja edelliset pieniä), satunnaiset bussi- ja junaliput, lääkkeet, polkupyörät, koulutarvikkeet, kodin sisustus ja kunnostus (jos jotain hajoaa + uuteen kotiin on ollut eron jälkeen pakko ostaa jotain), auton huolto ja katsastus (ei vielä ajankohtaista, mutta niihin pitää saada kuitenkin rahat säästettyä), urheiluvarusteet kuten harrastukseen liittyvät sekä satunnaiset sukset, monot ja luistimet, silmälasit, lasten kavereiden synttärilahjat, parturit, pesuaineet, alkoholi (juu, en ole absolutisti, mutta en kyllä suurkuluttaja myöskään enkä käy baareissa koskaan), puhelimet ja tietokone (ei näihinkään mene joka kuukausi tai edes vuosi rahaa, mutta kun nyt tässä rupesin listamaan, niin listaan senkin).

600€/kk tekee vuodessa 7200€. Olet kyllä todella höveli rahan kanssa jos tuollainen summa valuu sinulta sormien välistä ilman että tiedät minne se on mennyt.

Kerroit että nettotulosi vuodessa on 33600€, tuo 7200€ on siis 21,4% nettotuloistasi. Hukkaat siis yli viidenneksen nettotuloistasi? Kenelläkään ei ole varaa tuollaiseen, ei kenelläkään.

Vierailija
46/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos tutkisit sitä 1800 euron pottia. Onko lainan lyhennys millainen? Onko halvempi asuminen mahdollista (olettaen, että se on omistusasumista)? Miten sähkö, energia, vesi & jätekulut? Joskus näissäkin voi säästää - talvella ei tarvitse pärjätä shortseissa. Jos maksat jätemaksusi itse, kokeile tyhjennysvälin harventamista (viet kovat muovit ja kartongit itse kierrätyspisteisiin). Onko vakuutukset ja sähkö kilpailutettua? Miten puhelinliittymät voisi järkeistää? Mikä se "pieni laina" on?

Kannattaisiko etsiä itselle kumppani? Ei maksajaksi, mutta tiettyjen menojen puolittajaksi.

Vierailija
47/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten bensaan voi mennä yli satanen, jos autolla ajaa vain "todellisen tarpeen" eikä edes työmatkoja?? Se tekee vähintään noin 80litraa bensaa, jolla ajaa luokkaa 1600km. 1600km pakollisia (ei työ- tai koulumatkoja) joka kuukausi?!

Okei, bensan taisin arvioida reippaasti yläkanttiin. Tässä kuussa olen tankannut vain kerran kuun alussa (40 e) ja se riittää kyllä kuun loppuun. Tässä kuussa ei ole ollut lapsen harrastuskuskauksia eikä työmatka-ajoa. Mummolassa on käyty kerran.

Vierailija
48/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä kaiken pakollisen + ruoan jälkeen ylijäävästä menee vielä bensa (vaihtelee, yleensä 100-150 e/kk). Mutta lopun pitäisi jäädä säästöön enkä tajua mihin se kuluu :(.

Ja tällainen ei tietenkään ole pelkästään yksinhuoltajien ongelma, yhtä lailla kahden aikuisen taloudessa voi tehdä tiukkaa, jos menot on suuret ja lapsia enemmän. Ärsyttää ja ahdistaa, kun luulin olevani hyvä ja tarkka rahankäyttäjä, mutta en taida ollakaan, Enkä ymmärrä, miten muilla on samoilla tuloilla varaa matkustella ja vaikka mitä.

ap

Miten sulla voi mennä bensaan noin paljon jos kerran kuljet pyörällä töihin ja autolla harvoin? Meillä menee bensaan n. 200 €/kk mutta ajamme 60 km työmatkaa (suuntaansa) 5 pvä/vko. Auton käyttöä kannattaa ainakin vähän miettiä.

Vierailija
49/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ahdistavinta on se, että joka kuussa tuntuu sattuvan aina jotain yllättävää pakollista, joka vie pari sataa ylimääräistä, ja siihen ei olisi varaa mutta pakko maksaa.

ap

Ei. Nimenomaan ei ole yllättävää että joka ikinen kuukausi tulee joitain vakituisten kulujen päälle tulevia ns. pakollisia menoja. Nille varataan oma lohko budjetista. Hajonnut imuri, hammaslääkäri, silmälasit, synttärilahjat, tuulilasin korjaaminen, uudet kumisaappaat, pakollinen taksimatka. Mitä näitä nyt kullekin tulee.

Vierailija
50/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä kaiken pakollisen + ruoan jälkeen ylijäävästä menee vielä bensa (vaihtelee, yleensä 100-150 e/kk). Mutta lopun pitäisi jäädä säästöön enkä tajua mihin se kuluu :(.

Ja tällainen ei tietenkään ole pelkästään yksinhuoltajien ongelma, yhtä lailla kahden aikuisen taloudessa voi tehdä tiukkaa, jos menot on suuret ja lapsia enemmän. Ärsyttää ja ahdistaa, kun luulin olevani hyvä ja tarkka rahankäyttäjä, mutta en taida ollakaan, Enkä ymmärrä, miten muilla on samoilla tuloilla varaa matkustella ja vaikka mitä.

ap

Sinin pitää tehdä itsellesi vuoden budjetti, missä näkyy tulot ja menot. Voit alkuun tehdä kahden edellisen vuoden budjetin ja kuluseurannan takautuvasti, niin näet, mitä menoja ja kuinka paljon niitä on ollut. Martoilla on hyvä excelpohja, mutta onnistuu ihan vihkoonkin tehtynä. Käteisnostot pistät suoraan Vapaa-aika-kotaan, koska ethän enää muista, mitä niillä rahoilla olet tehnyt.

Sitten teet tämän vuoden budjetin ja kuluseurannan. Jatkossa kaikki kuitit pitää ottaa talteen ja muista menoista kirjoitat itsellesi muistilapun. Ihan mitättömiin juttuihin menee vuodessa paljon rahaa. Niistä ei ole mitään iloa eikä niitä muista jälkeenpäin.

Säästäminen kannattaa hoitaa niin, että heti tilipäivänä siirrät rahaa toiselle tilille. Tilejä voi olla useita, joista yksi on pahanpäivänvara, toinen matkatili, kolmas jotain muuta.

Itse olen tehnyt noin monen vuoden ajan. Tiedän tarkalleen, mihin rahaa menee ja olen sen ansiosta saanut menoja pienennettyä. Käytän rahaa vain välttämättömään ja sellaiseen, mistä minulle on iloa.

Vierailija
51/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa 7000€/kk tulot yhdessä nettona. Ja niin ne rahat vaan nopeasti tuntuu menevän, EIKÄ MEILLÄ OLE EDES LAPSIA !! Oon tajunnu, että mitä enempi saa rahaa, sitä enempi nousee menot (koska sitä rahaa alkaa käyttään kaikkeen turhaan, koska ajattelee että on millä mällätä, mutta lopultahan ne rahat loppuu kuitenkin!)

Joskus kun mulla oli vähän rahaa, niin sitä oli tosi tarkka rahankäytön kanssa. Nyt kun hyväpalkkaisessa työssä ja rahaa on kivasti niin menotkin yhtäkkiä kasvanu.

On kaikkea ulkona syömisiä usein, baareissa käyntiä usein, sitten tullu ostettua kaikkea heräteostoksia paljon. 

Nyt oon alkanu kattomaan tarkemmin rahan kulutusta ja heti huomaa että rahaa jää enempi kun ei ihan kaikkeen törsää.

Vierailija
52/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.) Kilpailuta vakuutukset.

2.) Kaikki lehtitilaukset pois jos niitä on

3.) Ruokakauppamenot järkeväksi, eli ei osteta limsoja, vichyjä ym. Ei yksittäispakattuja vanukkaita, jugurtteja vaan siirrytte litran pakkauksiin. Kaurapuuro aamiaiseksi, jos vain maistuu. Tarkistat aina kilohinnat etkä osta automaattisesti sitä samaa tuotetta mitä aina ennenkin. Kauppojen omilla merkeillä (Rainbow ym) säästää yleensä.

4. Jos syöt työpaikalla kalliin työpaikkalounaan (lounarin hintaisen) siirry eväisiin mahdollisuuksien mukaan.

5. Stoppaa KAIKKI ostot mitkä pystyt pariksi kuukaudeksi, ei siis lapsillekaan mitään mikä ei ole täysin pakko, saatko yhtään säästöön?

6. Onko perheessä bussiliput käytössä vai kuljetko autolla töihin? Jos lapsilla on bussiliput, laita kulkemaan kouluun fillarilla siihen asti kun säät kylmenevät

Usein muuten jogurttia tms menee enemmän kun ostaa suuremmissa pakkauksissa. Esim. jos normaalisti syöt 120-150 gramman jogurttipurkin ja siirryt litran purkkeihin ja syöt jogurttia 3 dl vetoisesta muumimukista. Sipsejä yksinäisenä ostan harvoin mutta ostan sen 40 gramman pakkauksen koska muuten tulee syötyä enemmän js ostan jättipussin.

Vierailija
53/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen kanssa 7000€/kk tulot yhdessä nettona. Ja niin ne rahat vaan nopeasti tuntuu menevän, EIKÄ MEILLÄ OLE EDES LAPSIA !! Oon tajunnu, että mitä enempi saa rahaa, sitä enempi nousee menot (koska sitä rahaa alkaa käyttään kaikkeen turhaan, koska ajattelee että on millä mällätä, mutta lopultahan ne rahat loppuu kuitenkin!)

Joskus kun mulla oli vähän rahaa, niin sitä oli tosi tarkka rahankäytön kanssa. Nyt kun hyväpalkkaisessa työssä ja rahaa on kivasti niin menotkin yhtäkkiä kasvanu.

On kaikkea ulkona syömisiä usein, baareissa käyntiä usein, sitten tullu ostettua kaikkea heräteostoksia paljon. 

Nyt oon alkanu kattomaan tarkemmin rahan kulutusta ja heti huomaa että rahaa jää enempi kun ei ihan kaikkeen törsää.

On teilläkin ongelmat. 7000 euron tuloista voi helposti automaattisesti siirtää säästötilille tietyn osan, jättää vaikka 1500-2000 euroa menoihin.

Vierailija
54/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva, jos naurattaa.

Kyllä. Mutta 600e näihin kuussa on aika paljon rahaa. Niinkuin itsekin sanoit, ei näitä joka kuukausi osteta. Yhtä silloin ja toista tällöin. Joku sen sanoikin, mieti paljonko saat näitä ostettua kun kädessäsi on 7200e rahaa.

Ja tämä seuraava on nyt vähän richsplainingia, mutta menkööt: huolellinen taloudenpitäjä säästää joka kuukausi edes vähän. Pienistä tuloista sen muutaman kympin. Kun sitten jotain hajoaa, ei tarvitse lähteä kulutusluottojen kanssa hankkimaan halvinta mahdollista, vaan voi tehdä pitkäkestoisempia ja järkevämpiä valintoja. Tai vielä parempaa, hankintoja voi tehdä ennakoiden jolloin henkisestikin raastavia pakkorakoja tai talouden romahduksia pikkusyistä ei tapahdu.

Ihan vilpittömästi kannustan aloittamaan vaikka sillä että laitat joka kuukausi vaikka 30-50e säästöön ja koitat pärjätä lopuilla. Se onnistuu kyllä, tuo ei ole kuin yksi mäkkärireissun hinta. Vuoden päästä yksikään yllättävä meno ei kaada talouttasi eikä edes ahdista.

Vierailija
55/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva, jos naurattaa.

Ette osta mitään mutta mäkkärissä ja leffassa käydään jne. Hesessä voi kerätä bonuksia ja suurperheellä niitä kertyy helposti. Kupongeilla voi hyödyntää tarjouksia. Subissa päivän subi 3,90 ja voi kerätä pisteitä joilla saa ilmaisia subeja. En käy itse koskaan leffassa normaalihinnalla vaan hyödynnän opiskelija-alennuksen, plussakortilla pääsi joskus ennen leffaan, samoin s-ryhmällä leffatarjouksia. Lippuja kannatta ostaa tarjouksista (hullut päivät tms).

Vierailija
56/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisen onkin vaikea säästää.  Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.

Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti.  Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.

"Ompele itse"

Sopii kokeilla säästääkö sillä rahaa. Ostin just 9v tytölle juhlamekon kankaat. Maksoi 70€. Vetoketju löytyi vanhastaan. Sen voi tietenkin sitten myydä kirpparilla. Joku varmaankin maksaa satasen?

Valmiin olisi saanut netistä about parilla kympillä. Itse tekemällä saa kuitenkin laadukkaammasta kankaasta ja taatusti istuvan.

Minusta on vähän outo (joskin usein nähty) logiikka, että itsetehty vaate on aina laadukas. Kangasta pakalla jos jotain on vaikea arvioida onko se hyvänä kestävää. Ja valmiskankaissa on tänä päivänä aivan samat ongelmat kuin valmisvaatteissakin, etenkin edullisemmassa päässä.

Ja etenkin lasten (juhla)vaatteille käyttöaika on niin lyhyt, että taloudellisesti en osaa pitää mielekkäänä kymmenien työtuntien upottamista sellaisen tekoon. (Harrastuksena kyllä ymmärrän tämän hyvinkin, mutten säästövinkkinä.) Kirpparilta löytyy uudenveroisia kolikoilla. No, tämä oli ohis.

Vierailija
57/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä tuli pari hyvää neuvoa säästämiseen, kertaan ne vielä tarkennuksin, itse teen vähätuloisena näin:

1. Maksan palkkapäivänä pois pakolliset menot/laskut, tai varaan tulevia laskuja varten rahat enkä koske niihin enää.

2. Siirrän palkkapankin säästötilille summan, jossa olen ottanut huomioon menot vuoden tasolla, esim. sähkölasku tulee vain jonkun kerran vuodessa, siihen voi varautua säästämllä pienen summan joka kuukausi. Säästötilillä on myös pieni vararahasto odottamattomia kuluja varten. Talousneuvojien mukaan vähintään 1-2 kuukauden menoja vastaava säästö pitäisi aina olla nopeasti nostettavissa säästötilillä.(*

3. Loput palkkatilille jäävät rahat siirrän toiseen pankkiin säästötilille. Tämä on siis kuukauden päivittäisiin menoihin varattu summa. Samassa pankissa mulla on kortillinen käyttötili. Siirrän joka aamu käyttötilille päiväksi riittävän summan. Enempää en voi päivässä käyttää. Kun laskee aluksi kuukauden koko potista päivittäisen summan (esim. 375 e jaettuna 31 päivällä) tajuaa millä tasolla kulutus saa päivässä olla ettei rahat lopu ennen kuukauden loppua.

Hyvä tapa hallita rahan käyttöä on siis luoda jokin itselleen sopiva järjestelmä, jossa kuukauden tulot jaetaan joko päivälle tai viikolle. Seuraa omia kuluja päivätasolla jos haluat pitää budjetin tiukkana, mutta vähintään viikkotasolla. Idea on sitten tasapainottaa ylimeneviä kuluja viikon tai kahden sisällä. Eli jos maanantaina tuli törsättyä, hyvität sen säästämllä tiistaina . Tai jos tällä viikolla meni 50 e yli, nipistät sen seuraavan viikon menoista. Sillä tavalla rahaa riittää kuukauden loppuun.

*) Koska säästötileillä on nykyisin olematon korko, ei kannata kovin suuria summia tileillä lojutella vaan ehkä n. 1 kk summa ja sitten loput ovat sijoitettuna osakkeisiin, rahastoihin, vakuutuksiin yms. pitkäkestoisempaan ja tuottavaan rahansäilyttämiskeinoon. Näin myös minulla.

Vierailija
58/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisen onkin vaikea säästää.  Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.

Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti.  Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.

"Ompele itse"

Sopii kokeilla säästääkö sillä rahaa. Ostin just 9v tytölle juhlamekon kankaat. Maksoi 70€. Vetoketju löytyi vanhastaan. Sen voi tietenkin sitten myydä kirpparilla. Joku varmaankin maksaa satasen?

Valmiin olisi saanut netistä about parilla kympillä. Itse tekemällä saa kuitenkin laadukkaammasta kankaasta ja taatusti istuvan.

Minusta on vähän outo (joskin usein nähty) logiikka, että itsetehty vaate on aina laadukas. Kangasta pakalla jos jotain on vaikea arvioida onko se hyvänä kestävää. Ja valmiskankaissa on tänä päivänä aivan samat ongelmat kuin valmisvaatteissakin, etenkin edullisemmassa päässä.

Ja etenkin lasten (juhla)vaatteille käyttöaika on niin lyhyt, että taloudellisesti en osaa pitää mielekkäänä kymmenien työtuntien upottamista sellaisen tekoon. (Harrastuksena kyllä ymmärrän tämän hyvinkin, mutten säästövinkkinä.) Kirpparilta löytyy uudenveroisia kolikoilla. No, tämä oli ohis.

On ainakin sopiva, paljon ommellut erottaa laadunkin.

Aikaa on tosin oltava, sepä se.

Vierailija
59/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ompele itse"

On ainakin sopiva, paljon ommellut erottaa laadunkin.

Aikaa on tosin oltava, sepä se.

Samahan pätee ihan kaikkeen: autoja harrastava rassaa ja korjaa oman autonsa halvemmin mutta yhyä laadukkaasti kuin ammattilainen, tottunut remontoija korjaa kotonaan kaikkea yhtä hyvin kuin ammattilainen jne. Mutta tähän tarvitaan sitä harrastuneisuutta ja ymmärrystä. Ei nämä ole mitään yleispäteviä säästövinkkejä kaikille.

Vierailija
60/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "mäkköri ja leffaliput" vie 600€ (kärjistetysti) täytyy nuo jättää väliin. Niin me muut tehdään kun halutaan joskus myös etelään.

Minkä ikäisiä lapset on? Oletko varma ettei lompakostasi "katoa käteistä"?

Kuulostaa aika hurjalta tuo sinun laskelmasi. Suuri osa meistä todella saa tuosta summasta säästettyä kelvollisesti lomarahaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi