Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(
Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.
Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.
Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.
Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?
Ap tässä hei, palasin lukemaan tätä vanhaa ketjuani :).
Puhelinliittymät on nyt kilpailutettu ja vaihdettu järkevämpiin. Ei niistä tosin mitään valtavaa säästöä synny. Pojan liittymä halpenee eniten.
Sille joka ihmetteli, miksi isä ei osallistu lasten elatukseen mutta maksaisi tytön harrastuksen: isä on siis hyvin pienituloinen ja on sillä perusteella toistaiseksi vapautettu elatusmaksuista. Hän kuitenkin minun laillani toivoisi, että myös tyttömme löytäisi mieleisen harrastuksen, ja on siksi valmis maksamaan siitä, koska minä jo maksan kaiken muun lasten kuluista. Kyllä hän ymmärtää, että tilanne on epäreilu. Ja minulle on aivan sama, maksaako hän tytön vai pojan kuluja, samasta pussista ne menee. Tyttö on tosiaan saanut kokeilla useampaa harrastusta, mutta on lopettanut kun ei ole tykännytkään.
Ja se keppihevostelu oli vain esimerkki, tarkoitin vain verrata harrastukseen/puuhailuun, joka ei maksa niin paljon kuin ohjattu liikuntaharrastus peleineen ja turnauksineen. Ja tiedän kyllä, että keppihevosia tehdään useinkin kierrätysmateriaaleista. Meillä ei harrasteta keppihevostelua, se oli vain esimerkki. En ajatellut, että askartelu tarkoittaa jotain hifistelyä.
Olen seurannut täälläkin ketjuja, joissa puhutaan ihmisten asumismenoista, tuloista ja niiden suhteesta. Kyllä mulla on todella paljon isommat asumiskulut tuloihini nähden kuin suurimmalla osalla :(. Halvempaan asuntoon vaihtaminen tarkoittaisi lapsille jälleen yhtä muutosta ja lisäksi koulun vaihtoa.
Harkitsen vakavasti autosta luopumista, vaikka se hankaloittaa meidän elämää aika paljon. Otin marttojen budjettilomakkeen käyttöön ja pahalta näyttää: en tule saamaan säästöön koskaan mitään näillä kuluilla. Asuminen ja auto syö kaiken :(.