Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(

Vierailija
19.07.2017 |

Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.

Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.

Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.

Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?

Kommentit (281)

Vierailija
81/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffaliput on yllättävän kalliita. Joskus, kun lapset haluaa leffaan ( esim. katsomaan Pirates of the Carribean leffaa jonka liput oli 15 eur/kpl) kerron että voidaan toki lähteä, jos maksavat omilla rahoillaan. Ja niin he tekevät jos oikein haluavat. Itse voin maksaa oman lippuni työnantajan myöntämällä kulttuurikortilla. Lapset kuitenkin saavat rahaa esim. synttäreillä, mummeilta, kummeilta jne, joten he voivat myös maksaa jotain ekstraa jos jotain oikeasti haluavat. Lisäksi lapset ovat itse säästäneet esim. tietokoneeseen ja koiran ostoon rahat, he tekivät töitä sekä vanhemmilleen, että sukulaisilleen. Näin opetetaan lapsille ettei raha kasva puussa!

Vierailija
82/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaan tyhmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi sinne tänne päivittäin on jo 200-300 per kk

Vierailija
84/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teilläkin ongelmat. 7000 euron tuloista voi helposti automaattisesti siirtää säästötilille tietyn osan, jättää vaikka 1500-2000 euroa menoihin.

Eihän hän sanonut, että on ongelmaa. Toi esiin vain lähinnä sen, että jos rahan antaa vain kulua, niin ei ole mitään ylärajaa, kuinka paljon sitä voi kulua. Tulojen noustessa kulutustottumukset muuttuvat helposti hulppeammiksi. Auto vaihtuu parempaan, ostetaan ehkä vene ja päristellään sillä ympäriinsä ja käydään saariravintoloissa syömässä. Kanaria vaihtuu Malediiveiksi, Rosson tilalle tulee Gaijin, muutetaan Mankkaalta Westendin rantaviivaan ja niin edelleen. Jos on joutunut elämään nuukasti pitkään, niin tulojen nousun myötä menot nousevat ihan silkasta helpotuksesta. Se on ihan inhimillistä. Sitten kun on aikansa ravintoloissa syönyt ja ulkomaita kierrellyt, voi huomata että vähemmälläkin pärjää ja taas löytyy joku kohtuus kuluttamiseen.

Kaikilla tulotasoilla on tärkeää tunnistaa ne asiat, jotka itselle tuottavat aidosti iloa. Kun lopettaa kaiken sellaisen kuluttamisen, mikä johtuu vain jostain näyttämisen tarpeesta ja keskittyy itselle tärkeisiin asioihin, rahaa säästyy rutkasti. Tai jos sitä meneekin, niin se menee johonkin sellaiseen mistä on itselle iloa. Se nuukailu ei tunnu pahalta silloin kun nuukailee vain niissä asioissa, jotka on itselle yhdentekeviä. Jos tykkää syödä halvalla ja matkustella, niin sitten panostaa siihen matkusteluun. Joku toinen taas nauttii hyvästä ruuasta yli kaiken ja jättää sitten ne matkat vähemmälle. Ja jos joku aidosti viihtyy siellä Kanarialla, niin ihan turha on tehdä kalliimpia reissuja päteäkseen kavereiden silmissä Facebookissa.

Vierailija
85/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen niin että siirrän jemmatilille tilipäivänä 300-600 euroa. Maksan kaikki laskut tilipäivänä pois, eräpäivät olen siirtänyt soittamalla laskuttajille. Ostan bussiliput. Jäljelle jäävä raha on kuukauden käyttöraha ja sen jaan neljällä. Yllärit hoidetaan sitten jemmatililtä. Siinä viikon käyttörahassa pitää pysyä ja karsia pois kaikki heräteostot.

Pidä kirjaa vaikka kännykässä mihin rahat valuu. Onhan noita muistikirjasovelluksia.

Eikä mun nettoni ole yhtään sen kummempi kuin sun Ap.

Vierailija
86/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun on tietyt tulot ja menot ja sitten tullaan tänne kysymään että mihinkähän kaikki rahat menee. Ei sitä kukaan täällä osaa sanoa. Pistä menot ylös kuukauden ajan ja sitten näet mustaa valkoisella mihin ne menee. Jos tarvit vain vertaistukea ja tsemppausta niin sano niin. En halua olla inhottava, tämä vaan on kysymys johon ainoastaan sinä voit vastata.

Vierailija
87/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mnä jouduin myöntämään, etten voi ostaa edes Lidlin litran jäätelörasiaa hintaan 2,49 ja siihen keksejä ja mehua, tai karkkia. Pannukakkuun on siirryttävä, perustelen lapsille kylmillä ilmoilla. Olin tuhlannut 58 euroa rennosti kesäkuusta alkaen. Tämä selvisi, kun kävin kuitteja läpi kynä kädessä.

Siis tämä taikasana: kuitit!

Tulosta myös tiliotteesi paperille ja käy kynä kädessä ne läpi. Mitä turhia rahanmenoja löydät, ja paljonko niihin meni yhteensä rahaa?

"Ompele itse" ei enää nykyään merkitse säästöä, mutta huolehdi vaatteista korjaamalla ne.

Mitä ne yllättävät pakolliset oikein ovat? 

Miksi ne tiliotteet pitää tulostaa. Ei voi muuten käydä läpi?

Minusta merkintöjen tekeminen kynällä jollekin näytölle on vähän epäkäytännöllistä. Kyllä kai samalle näytölle voi laittaa rinnakkain näkyviin sekä huhti-, touko-, kesä- ja heinäkuun tiliotteet, mutta menee fontti aika pieneksi. Helpommin on vertailtavissa pöydälle paperiversiona levitettynä.

Mitä merkintöjä siihen näytölle pitäisi tehdä? Miksi ne pitää olla vierekkäin?

Tämä on vähä sama kuin tulostetaan sähköposteja. Menneen maailman tapoja

Pointti on mitä haluat niistä tiliotteista seurata ja mihin sen teet. Tuskinpa siihen tulostetulle tiliotteelle

Vierailija
88/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon kaikille asiallisille kommentoijille ja säästövinkkejä antaneille. Otan nuo ns. ylimääräiset menot nyt tarkkaan syyniin ja karsin niistä. Mahdollisesti myyn myös jossain vaiheessa asuntoni ja muutan halvempaan.

Onnittelut silti niille 2800 nettona kaiken kaikkiaantienaaville yksinhuoltajille, jotka todella pystyvät tuloistaan säästämään Kanarian-matkoja ja muutenkin jää 500 kuussa säästöön. Vai olisiko sittenkin niin että teillä on 5000 kuussa tienaava mies, joka ne matkat maksaa? Anteeksi ilkeily, olen vain niin väsynyt murehtimaan.

Vierailija
89/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen näitä jemmatilejä. Ja varsinkin tätä joka sietää käyttöön päivän budjetin verran joka päivä.

Meillä siirretään lasku ym tilille vaihtelevasti rahaa. Aina sen verran että kattaa laskut ja jää ylimääräistä

Sinne kertyy rahaa reilusti. Voidaan vaihtaa auto ja matkustella käteisellä. Ostaa mitä tahansa ja aina on tonneja rahaa

Sama käyttötilillä. Menee mitä menee. Aina pitää olla rahaa.

Ei me silti tuhlailla. Mutta raha ei polttele. Säilyy vaika on töillä käytettävissä. En halua miettiä onko rahaa

Vierailija
90/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda auto halvempaan esim. Yarikseen, joka vähävikainen ja vähänkuluttava. Omat ja lasten maksulliset harrastukset pois. Käy kerran viikossa kaupassa, jossa ostat listan mukaan yksinkertaista ja maittavaa ruokaa.

Pakastin ahkeraan käyttöön. Kaikki käyttöesineet ja vaatteet kirpputorilta. Kaikki spontaanit menot pois.

Vieraile usein vanhempien luona syömässä, kysy samalla, voisitko saada heidän tölkkinsä ja pullonsa mukaasi.

Jos lapset vain kykenevät, he voivat lupautua naapureille koiran/ lastenvahdeiksi tai nurmikkoa leikkaamaan. Lapset kesätöihin mahd. nuorina, että maksavat itse mopokortit ym.

Vierailija
91/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole miestä ja tienaan vain noin2200 per kk

No, lapset olen pinestä opettanut että kaikkea ei voi saada ja erottaa nyt hyvin mikä on tärkeää ja mikä turhaa. Ei

Mitään ylimääräistä jos ei ole selkeää tarvetta

Vierailija
92/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että asumme pääkaupunkiseudulla, joten asumismenojen osuus on iso.

Vierailija
93/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki halvempi asunto

Vierailija
94/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan turhat ostokset pariksi kuukaudeksi seis. Teet edullisempaa ruokaa, juokset tarjousten perässä ja suunnittelet.

Vierailija
95/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 6 x 25€ parturiin vuodessa? Kyllä kolme kertaa riittää.

Vierailija
96/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Sinäkö pienituloinen? Olen kahden teinin yh, nettotulot 1900, vuoden lopussa loppuu myös toisen lapsilisä.

Siinä sulle pienituloisuutta, enkä edes ole köyhin.

Lapsillani on yhdet vaatekerrat, vanhin ei mennyt lukioon koska ei ole varaa. Minä syön pakastevihanneksia ja reissumiesleipää (0,49€), että kaikki on suhteellista..

No, en pidäkään itseäni pienituloisena, olen korkeasti koulutettu ja keskipalkkaisessa työssä. En ole hyväpalkkainen mutta en missään nimessä pienituloinenkaan mielestäni.

Olen varmaan liian suurimenoinen tuloihini nähden. Auto ja asunto on ne pahimmat. Moni on kommentoinut, että auto on minulla aivan turha, mutta se taitaa ollakin meillä ennemmin pitämässä minut järjissäni - jos joutuisin vielä kävelemään joka paikkaan ja kulkemaan julkisilla kauppaan, olisi tämän yh:n elämä entistä ankeampaa. En asu missään keskustassa.

Ja luulenpa, että tämä talousharhani johtuu niistä "epämääräisistä" menoista, jotka maksetaan siitä "ylimääräisestä" 600 eurosta. Jos rupeaisin seuraamaan niitä tosi tarkkaan, pystyisin varmaan nipistämään vielä. Ja varmaan se "ylimääräinen" osuus ei lopulta olekaan 600 vaan vaikkapa 450.

Olen saanut säästöön viimeisen vuoden aikana jonkun verran, mutta sitten on tapahtunut aina jotain, johon menee yllättäen 500-1000 euroa, jotka on pakko ottaa sieltä säästöistä. Ja sitten ei säästöjä enää ole, ennen kuin olen saanut säästettyä lisää.

Olen kyllä huomannut jo pitäessäni exceliä päivittäismenoista, että ne pienet 10-20 euron ostokset kasvavat yllättäen isoksi summaksi.  Varmaan olen vienyt lapsia leffaan ja mäkkäreihin senkin takia, että olen yrittänyt tarjota heille jotain kivaa aina välillä näin eromme jälkeen.

Voi kun olisinkin niin järkevä rahankäyttäjä kuin useimmat täällä tuntuvat olevan :(.

Tottumista ja ajattelua se on vaatinut kaikilta. Ja on ihan mahdollista sinullekin, ei järkevä rahankäyttö ole mitenkään synnynnäinen ominaisuus vaan opittavissa oleva taito. Toimeen vaan.

Minä nojaan muutamaan asiaan:

-palkkapäivänä maksan (tai siirrän maksupalveluun, lainanhoitotilille rahaa jne) kiinteät menot

-palkkapäivänä siirtyy säästöön automaattisesti rahaa (tämä on tärkeää! loppukuusta ei varmasti ole mitä säästää, vrt se 7000/kk tienaava pari)

-budjetoin realistisesti(!) jäljelle jäävät rahat jolloin minulle on selvää paljonko voin käyttää turhuuksiin. jos vasta harjoittelisin, siirtäisin ehkä taloustilille tms ruoka+ei-sittenkään-niin-yllättävien-kulujen verran rahaa, josta sitten hoitaisin nämä. lopun voi huoletta törsätä vaikka posliininukkeihin ja euron juustoihin sillä a) laskut on maksettu, b) säästäminen on hoidettu ja c) ruokaan on rahaa.

Vierailija
97/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat eivät riitä koska palkasta otetaan päältä lellit, tellit puurot ja vellit.

Palkasta maksat verot, korot, horot ja kahvinporot.

Kaikki on niin perskeleen kallista koska hinnoissa on alvit, ei-alvit, sähkövero, vakuutusvero, bensavero, haittavero, hyötyvero, koiravero, venevero, moottoripyörävero, alkoholivero, sokerivero, tupakkavero, ruohonleikkurivero, kuulakärkikynävero ja toimistomaksu.

Naisen euro ei ole 80 senttiä. Se on 18 senttiä.

Vierailija
98/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Sinäkö pienituloinen? Olen kahden teinin yh, nettotulot 1900, vuoden lopussa loppuu myös toisen lapsilisä.

Siinä sulle pienituloisuutta, enkä edes ole köyhin.

Lapsillani on yhdet vaatekerrat, vanhin ei mennyt lukioon koska ei ole varaa. Minä syön pakastevihanneksia ja reissumiesleipää (0,49€), että kaikki on suhteellista..

No, en pidäkään itseäni pienituloisena, olen korkeasti koulutettu ja keskipalkkaisessa työssä. En ole hyväpalkkainen mutta en missään nimessä pienituloinenkaan mielestäni.

Olen varmaan liian suurimenoinen tuloihini nähden. Auto ja asunto on ne pahimmat. Moni on kommentoinut, että auto on minulla aivan turha, mutta se taitaa ollakin meillä ennemmin pitämässä minut järjissäni - jos joutuisin vielä kävelemään joka paikkaan ja kulkemaan julkisilla kauppaan, olisi tämän yh:n elämä entistä ankeampaa. En asu missään keskustassa.

Ja luulenpa, että tämä talousharhani johtuu niistä "epämääräisistä" menoista, jotka maksetaan siitä "ylimääräisestä" 600 eurosta. Jos rupeaisin seuraamaan niitä tosi tarkkaan, pystyisin varmaan nipistämään vielä. Ja varmaan se "ylimääräinen" osuus ei lopulta olekaan 600 vaan vaikkapa 450.

Olen saanut säästöön viimeisen vuoden aikana jonkun verran, mutta sitten on tapahtunut aina jotain, johon menee yllättäen 500-1000 euroa, jotka on pakko ottaa sieltä säästöistä. Ja sitten ei säästöjä enää ole, ennen kuin olen saanut säästettyä lisää.

Olen kyllä huomannut jo pitäessäni exceliä päivittäismenoista, että ne pienet 10-20 euron ostokset kasvavat yllättäen isoksi summaksi.  Varmaan olen vienyt lapsia leffaan ja mäkkäreihin senkin takia, että olen yrittänyt tarjota heille jotain kivaa aina välillä näin eromme jälkeen.

Voi kun olisinkin niin järkevä rahankäyttäjä kuin useimmat täällä tuntuvat olevan :(.

Tottumista ja ajattelua se on vaatinut kaikilta. Ja on ihan mahdollista sinullekin, ei järkevä rahankäyttö ole mitenkään synnynnäinen ominaisuus vaan opittavissa oleva taito. Toimeen vaan.

Minä nojaan muutamaan asiaan:

-palkkapäivänä maksan (tai siirrän maksupalveluun, lainanhoitotilille rahaa jne) kiinteät menot

-palkkapäivänä siirtyy säästöön automaattisesti rahaa (tämä on tärkeää! loppukuusta ei varmasti ole mitä säästää, vrt se 7000/kk tienaava pari)

-budjetoin realistisesti(!) jäljelle jäävät rahat jolloin minulle on selvää paljonko voin käyttää turhuuksiin. jos vasta harjoittelisin, siirtäisin ehkä taloustilille tms ruoka+ei-sittenkään-niin-yllättävien-kulujen verran rahaa, josta sitten hoitaisin nämä. lopun voi huoletta törsätä vaikka posliininukkeihin ja euron juustoihin sillä a) laskut on maksettu, b) säästäminen on hoidettu ja c) ruokaan on rahaa.

Etkö luota eetet tuhlaa? Miksi ihmeessä et luota itseesi?

Minulle riittää lain ym tili. Se tässä vuoden laskut ja sinne kertyy säästöön. Ei tarvi maksaa laskuja tilipäivänä. Laskut on jaettu koko vuodelle

Käyttötililä raha ei myöskään polttele. Eikä tarvitse miettiä onko vai ei. Aina on.

Vierailija
99/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voi mennä jatkuvasti monta sataa yllättäin?

Vierailija
100/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa 3kk ilman ylimääräistä sokeria. Aamupalaksi se kaurapuuro.

Lastenkaan ei tee mieli mäkkäriin tai jätskiä, kun unohtuu se sokerin muistijälki.

Sokerin poisjättö koskee siis myös ketsuppia, maustettuja jugurtteja, kaakaota yms.

Itellä alkanu jäämään rahaa käteen, kun suunnittelee tarkasti ruuan juuri sellaiseksi, että se täyttää pitkäksi aikaa.