Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rahat riitä, mitä teen väärin? :(

Vierailija
19.07.2017 |

Olen kahden lapsen (koululaisia) keskipalkkainen yh. Luulin, että pärjään ihan hyvin taloudellisesti, että pystyn hyvällä taloudenpidolla ja tarkkaan harkitsemalla selviytymään kaikista pakollisista menoista niin, että pikkuisen jäisi säästöönkin, mutta tiukkaa tekee ja tuntuu että elämme kuitenkin yli varojemme vaikka tuntuu että mitään ei koskaan osteta, missään ei käydä eikä mihinkään ole varaa.

Mihin ne rahat oikein katoaa? Tiedän, että asumme kalliisti, ja minun on varmaan pakko luopua omistusasunnosta liian isojen lainamenojen takia. Mutta en silti tajua, mihin ne rahat katoaa, kun laskelmieni (ja pankin laskelmien myös) minun pitäisi pystyä ihan mainiosti elämään näillä tuloilla ja menoilla.

Pelkään ihan kamalasti, että jonain päivänä rahat ovat oikeasti ihan loppu ja seuraavaan rahapäivään (palkka, lapsilisät, elatustuki) on vielä viikko.

Miten te muut ei-suurituloiset yh:t pärjäätte? Mistä tingitte, miten säästätte?

Kommentit (281)

Vierailija
61/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teille ihmisille ole kotona opetettu yhtään mitään?

Sen jälkeen kun töihin menee, joka ikisestä tilistä laitetaan automaattisena siirtona säästöön vähintään 10 % niistä nettotuloista. Aikuisella ihmisellä tulee olla säästössä heti realisoitavissa (ei siis osakkeissa vaan ihan rahana) vähintään kolmen kuukauden menoja vastaava summa: tämä siksi että voi vaikkapa yllättäen jäädä työttömäksi ja joutua odottamaan ansiosidonnaista tms. Mitä hyvänsä voi tapahtua ja usein tapahtuukin.  Säästöistä voi sitten maksaa ne hajonneet kodinkoneet, vakuutusmaksut sun muut harvoin tulevat isot erät. Homman toimiminen kuitenkin edellyttää sitä että säästöön pannaan riittävästi rahaa joka ikinen kuukausi.

Sitten se loppukuu pärjätään sillä, mitä on jäljellä. Tässä auttaa mm. se että ei ole ylimoitettua asuntoa tai autoa. Esim. ap selvästi pärjäisi aivan hyvin ilman autoa jos kerran sekä hän että lapset kulkevat työ/koulumatkat muuten. Harrastusten tai kaupassa käynnin takia ei kannata autoa pitää.

Hesellä tai leffassa käyntiä voi ajatella sitten kun rahaa on pantu säästöön ja kaikki muut pakolliset hoidettu. Ihmiset tuntuu nykyään ajattelevan että tuollaiset menot tai vaikkapa työpaikkalounas ovat jonkinlaisia ihmisoikeuksia. Eivät ole. Ne ovat täysin ylimääräistä luksusta. Yhden leffalipun hinnalla saa itselleen HBO Nordicin kuukaudeksi! Lapset ei kuole siihen jos ne ei pääse Heselle tai elokuviin. Ne voi mennä sitäpaitsi niihin viikkorahoillaan: jos joutuu leffalippua säästämään viikkorahoistaan oppii hyvin pian että leffassa ei kannata käydä.

Ja ne eväät voi ihan vaan ottaa töihin joka päivä, ei "silloin kun jotain sattuu olemaan". Miksei voi vaan päättää että joka päivä on ruokaa töihin otettavaksi? Kuppilalounaat on yleensä niin surkeita laadultaankin ettei niihin ole mitään järkeä hassata rahaa. Seuraavan kerran kun ap ei ole varannut itselleen eväitä töihin, hän on syömättä. Oppii ennakoimaan.

Lapsille ei muuten ole mikään pakko ostaa uusia vaatteita kuukausittain. Vaan kausittain. Tietysti jos jotain menee rikki tai jää auttamattoman pieneksi se on korvattava. Mutta noin yleensä lapsilla on aivan liikaa vaatteita. Lukekaa joskus vanhoja pukeutumisoppaita miten pienellä vaatevarastolla ihmisten oletettiin olevan comme il faut joka tilanteessa. Nykyään kun kaikki vaatteet on helposti pestäviä pitäisi pärjätä vähintäänkin yhtä pienellä määrällä ja olla siisti ja hyvin pukeutunut.

Vierailija
62/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, mihin rahat kuluvat, saa tosiaan selville pitämällä kirjaa rahankäytöstään. Mulla tuntu kans aikoinaan rahat vaan katoavan johonkin, kunnes pidin kirjaa kuluista. Yllättävän iso potti kertyy kaikesta pienestä: ostanpa tuon, kun eihön se maksa ku kympin...

Autosta vielä: auton pitäminen on oikeasti kallista! En tiedä, miksi sulla on "pakko" olla auto, mutta laskehan joku kerta, paljonko maksat siitä vuodessa? Autoverot, katsastus, vakuutus, bensat, renkaat yms kuluvat osat, huollot. Ei tarvii edes laskea arvonalenemaa, kun huomaa jo, että sillä hinnalla, mikä autoon kuluu, kulkee jo aika monta kertaa vaikka taksilla. Just tein tuon laskelman eräälle vanhalle sukulaiselle ja todettiin, että ne hänen kerran viikkoon tehtävät kauppareissut ja kerran kuussa ystävän luo kyläily kannatti ihan oikeasti tehdä taksilla. Kaiken lisäksi autosta myynnissä saatu summa kattoi sinänsä jo seuraavan viiden vuoden taksimatkat...

Mullakaan ei oo auton omistamisessa yhtään mitään rahallista järkeä, mut mielenterveys säilyy :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tuttu tunne näin kahden lapsen (11v ja 12v) yksinhuoltajana. Rahaa menee käsittämätön määrä kaikkeen "ylimääräiseen" mitä en ilmeisesti osaa budjetoida.

Tulot

1200e kuntoutustuki

500e palkka

300e lapsilisä

300e elatusmaksu

Yhteensä 2300e

Menot

Asuntolaina 600e

Muut asumiskulut 250-450e

Ruoka 250-300e kk

Harrastukset 100e

Eli melkein tonni pitäisi jäädä, ei vaan tunnu jäävän. Aina, siis ihan aina tulee jotain ylimääräistä.

Säästän koko ajan tulevia matkoja varten. Nostan esim 20e/vko käteistä ja laitan johonkin purkkiin tms. Jos se sama raha on tilillä, niin aina se menee jonnekin. Rahajemmasta en ota rahaa ikinä. Miesystävän kanssa saatiin juuri tällä taktiikalla maksettua meidän tulevan syksyn reissu ja lasten kanssa olemme menossa Pärnuun elokuussa, myös siihen säästi rahat tällä tavalla. Jos säästäisin tilille näin, niin se ei onnistuisi. Suosittelen samaa sinulle.

Vierailija
64/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kukaan täällä voisi tietää minne sinä rahasi kylvät jos et itsekään sitä tiedä?!

Erittäin hyvä kysymys! :D

Tulot kaikkineen nettona: 2800

Pakolliset kiinteät kuukausittaiset menot  eli asuminen, auto (joo, on oikeasti pakollinen), yksi pieni lainanlyhennys, netti, puhelimet, vakuutukset, sähkö, lapsen ja oma liikuntaharrastus (yht. n. 100 e) :  n. 1800

Eli tonni jäisi ruokaan ja muuhun. Olen pitänyt taulukko kuukausittaisista ruoka- ja muista menoista, ja ruokaan menee n. 400 e/kk.

Tänään laskin tiliotteelta kaikki viimeisen kuukauden menot. Olemme käyneet kesäloman aikana kerran leffassa, pari kertaa pikaruokapaikassa syömässä, lapset on saaneet pari kymppiä karkki- ja jätskirahaa ym. Ja niin on taas talous kuralla. :(

t. ap

Jaa. Sinäkö pienituloinen? Olen kahden teinin yh, nettotulot 1900, vuoden lopussa loppuu myös toisen lapsilisä.

Siinä sulle pienituloisuutta, enkä edes ole köyhin.

Lapsillani on yhdet vaatekerrat, vanhin ei mennyt lukioon koska ei ole varaa. Minä syön pakastevihanneksia ja reissumiesleipää (0,49€), että kaikki on suhteellista..

Vierailija
65/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne exelit yksin riitä! Tärkeää on säästää joka ikinen kassakuitti ja esim. aina viikon tai kuukauden lopussa käydä kuitit läpi, koska sieltähän se selviää, mitä olet ostellut. Biojäteastia kannattaa myös katsoa tarkalla silmällä eli kuinka paljon ruokaa menee haaskiin. Jos menee paljon, niin ostat yksinkertaisesti liikaa. Osta vähemmän ja vertaa hintoja. Aina ei tarvitse ostaa kallista paistia tai sisäfileetä. Vihanneksia pitää toki syödä runsaasti, mutta kannattaa keskittyä kausituotteisiin. Säilö marjoja. Käy poimimassa suoraan tilalta mansikat ja vadelmat sekä viinimarjat, ellei ole omia puskia. Metsästä sitten mustikat, puolukat ym. sekä sienet. Monet sääsätöt näyttävät pieniltä, mutta kuten sanotaan, pienistä puroista kasvaa suuri virta.

Vierailija
66/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tuttu tunne näin kahden lapsen (11v ja 12v) yksinhuoltajana. Rahaa menee käsittämätön määrä kaikkeen "ylimääräiseen" mitä en ilmeisesti osaa budjetoida.

Tulot

1200e kuntoutustuki

500e palkka

300e lapsilisä

300e elatusmaksu

Yhteensä 2300e

Menot

Asuntolaina 600e

Ruoka 250-300e kk

Harrastukset 100e

Eli melkein tonni pitäisi jäädä, ei vaan tunnu jäävän. Aina, siis ihan aina tulee jotain ylimääräistä.

Säästän koko ajan tulevia matkoja varten. Nostan esim 20e/vko käteistä ja laitan johonkin purkkiin tms. Jos se sama raha on tilillä, niin aina se menee jonnekin. Rahajemmasta en ota rahaa ikinä. Miesystävän kanssa saatiin juuri tällä taktiikalla maksettua meidän tulevan syksyn reissu ja lasten kanssa olemme menossa Pärnuun elokuussa, myös siihen säästi rahat tällä tavalla. Jos säästäisin tilille näin, niin se ei onnistuisi. Suosittelen samaa sinulle.

Siis tietysti joka ikinen kuukausi ainakin lapsiperheessä tulee erilaisia, vaihtuvia, pakollisia menoja. Eivät ne ole varsinaisesti mitään ylimääräistä, vaan ihan normielämään kuuluvia kuluja. Ihan ensimmäinen askel on ymmärtää tämä ja varata sille oma budjettinsa. Se, ettei rahaa jää kuun lopussa tilille maagisia määriä ei vaadi perheelliseltä mitään pröystäilyä, ihan normaaliin elämään ne kuluvat erittäin helposti. Sen sijaan katsomalla tilannetta realistisesti ja paikkailemalla hyödyttömimpiä/vähiten tärkeitä rahareikiä sieltä täältä tonnista on varmasti mahdollisuus jäädä säästöön.

Onkohan näissä tapauksissa useimmiten kyseessä jonkinnäköinen talousharha. Eli odotukset ja mielikuvat eivät ihan kohtaa todellisuutta. Eli juuri se, että mielletään kuussa käteen jääväksi täysin ylimääräiseksi tuhat euroa puhtaana käteen, ja eletään sen mukaisesti. Sitten ihmetellään kun mitään ei jäänytkään käteen. Sen sijaan, että vaikka kuun alussa säästettäisiin kaksisataa toiselle tilille ja sitten pärjätään "vain" kahdeksalla sadalla kuukausi. Ja se raha riittää pitkään, niin kauan kuin on realistinen näkemys siitä että rahaa on nyt todella tämän verran.

Vierailija
67/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisen onkin vaikea säästää.  Osta lapsille vaatteet käytettynä tai ompele itse mikäli aikaa on.

Lasken itsekin menot joka kk, silti huomaan osa menee kankkulan kaivoon niin sanotusti.  Jos annat lapsille viikkorahaa, opeta heidät säästämään omiin tavoitteisiinsa.

"Ompele itse"

Sopii kokeilla säästääkö sillä rahaa. Ostin just 9v tytölle juhlamekon kankaat. Maksoi 70€. Vetoketju löytyi vanhastaan. Sen voi tietenkin sitten myydä kirpparilla. Joku varmaankin maksaa satasen?

Valmiin olisi saanut netistä about parilla kympillä. Itse tekemällä saa kuitenkin laadukkaammasta kankaasta ja taatusti istuvan.

Minusta on vähän outo (joskin usein nähty) logiikka, että itsetehty vaate on aina laadukas. Kangasta pakalla jos jotain on vaikea arvioida onko se hyvänä kestävää. Ja valmiskankaissa on tänä päivänä aivan samat ongelmat kuin valmisvaatteissakin, etenkin edullisemmassa päässä.

Ja etenkin lasten (juhla)vaatteille käyttöaika on niin lyhyt, että taloudellisesti en osaa pitää mielekkäänä kymmenien työtuntien upottamista sellaisen tekoon. (Harrastuksena kyllä ymmärrän tämän hyvinkin, mutten säästövinkkinä.) Kirpparilta löytyy uudenveroisia kolikoilla. No, tämä oli ohis.

On ainakin sopiva, paljon ommellut erottaa laadunkin.

Aikaa on tosin oltava, sepä se.

Samahan pätee ihan kaikkeen: autoja harrastava rassaa ja korjaa oman autonsa halvemmin mutta yhyä laadukkaasti kuin ammattilainen, tottunut remontoija korjaa kotonaan kaikkea yhtä hyvin kuin ammattilainen jne. Mutta tähän tarvitaan sitä harrastuneisuutta ja ymmärrystä. Ei nämä ole mitään yleispäteviä säästövinkkejä kaikille.

14 Jatkaa.

Itse ompelemalla ei nykyisin pahemmin säästä. Itse leipomalla on aika hankala säästää verrattuna Lidlin leipään. K-kaupan leivät kannattaa jättää kauppaan. Remontointi ja auton huolto kannattaa tehdä itse. Jos ei osaa niin kannattaa silti pitää auto ja talo kunnossa. Ei ole mitään rakettitiedettä jos jotkut miehetkin pystyvät..

Se millä säästä pidemmän päälle on:

Osta laadukkaat kodinkoneet ja aikuisten vaatteet. Kestävät pidempään.

Säästä hiukan rahaa ettei tarvitse ottaa kallista osamaksua. Pikavipit ovat ehdoton EI!

Meidän perheessä on pienehkö pörssiosakepotti. Keväisin tulee hiukan rahaa jolla remontoiminen, uusien osakkeiden osto tai mikä tahansa muu rahaa vaativa asia mahdollistuu. Näitä osinkorahoja ei ole vielä ikinä käytetty lomailuun tms.

Vierailija
68/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jaa. Sinäkö pienituloinen? Olen kahden teinin yh, nettotulot 1900, vuoden lopussa loppuu myös toisen lapsilisä.

Siinä sulle pienituloisuutta, enkä edes ole köyhin.

Lapsillani on yhdet vaatekerrat, vanhin ei mennyt lukioon koska ei ole varaa. Minä syön pakastevihanneksia ja reissumiesleipää (0,49€), että kaikki on suhteellista..[/quote]

No, en pidäkään itseäni pienituloisena, olen korkeasti koulutettu ja keskipalkkaisessa työssä. En ole hyväpalkkainen mutta en missään nimessä pienituloinenkaan mielestäni.

Olen varmaan liian suurimenoinen tuloihini nähden. Auto ja asunto on ne pahimmat. Moni on kommentoinut, että auto on minulla aivan turha, mutta se taitaa ollakin meillä ennemmin pitämässä minut järjissäni - jos joutuisin vielä kävelemään joka paikkaan ja kulkemaan julkisilla kauppaan, olisi tämän yh:n elämä entistä ankeampaa. En asu missään keskustassa.

Ja luulenpa, että tämä talousharhani johtuu niistä "epämääräisistä" menoista, jotka maksetaan siitä "ylimääräisestä" 600 eurosta. Jos rupeaisin seuraamaan niitä tosi tarkkaan, pystyisin varmaan nipistämään vielä. Ja varmaan se "ylimääräinen" osuus ei lopulta olekaan 600 vaan vaikkapa 450.

Olen saanut säästöön viimeisen vuoden aikana jonkun verran, mutta sitten on tapahtunut aina jotain, johon menee yllättäen 500-1000 euroa, jotka on pakko ottaa sieltä säästöistä. Ja sitten ei säästöjä enää ole, ennen kuin olen saanut säästettyä lisää.

Olen kyllä huomannut jo pitäessäni exceliä päivittäismenoista, että ne pienet 10-20 euron ostokset kasvavat yllättäen isoksi summaksi.  Varmaan olen vienyt lapsia leffaan ja mäkkäreihin senkin takia, että olen yrittänyt tarjota heille jotain kivaa aina välillä näin eromme jälkeen.

Voi kun olisinkin niin järkevä rahankäyttäjä kuin useimmat täällä tuntuvat olevan :(.

Vierailija
69/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahaa on vähän, on pakko olla järkevä. Ainakaan itse en saisi muuten mitään säästöön ja elämä olisi jatkuvaa jännittämistä, miten rahat riittää kuun loppuun. Huolia on muutenkin riittävästi ilman rahahuoliakin.

Vierailija
70/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mnä jouduin myöntämään, etten voi ostaa edes Lidlin litran jäätelörasiaa hintaan 2,49 ja siihen keksejä ja mehua, tai karkkia. Pannukakkuun on siirryttävä, perustelen lapsille kylmillä ilmoilla. Olin tuhlannut 58 euroa rennosti kesäkuusta alkaen. Tämä selvisi, kun kävin kuitteja läpi kynä kädessä.

Siis tämä taikasana: kuitit!

Tulosta myös tiliotteesi paperille ja käy kynä kädessä ne läpi. Mitä turhia rahanmenoja löydät, ja paljonko niihin meni yhteensä rahaa?

"Ompele itse" ei enää nykyään merkitse säästöä, mutta huolehdi vaatteista korjaamalla ne.

Mitä ne yllättävät pakolliset oikein ovat? 

Vierailija
71/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot

1200e kuntoutustuki

500e palkka

300e lapsilisä

300e elatusmaksu

Yhteensä 2300e

Menot

Asuntolaina 600e

Ruoka 250-300e kk

Harrastukset 100e

Miksi et vaan avaa toisen tilin, jolle ei ole maksukorttia? Et sitten nosta siltä rahaa mihinkään muuhun kuin hätätapauksessa tai esim. matkaa varten. Ainakin osuuspankeilla on sellaisia tavoitetilejä, joilta saa maksutta nostaa 4 kertaa vuodessa.

Mikä voi olla sellainen 1000 euron yllättävä meno lapsiperheessä? Jos menee eläinlääkärille, ei ole varaa pitää eläintä ja jos auton korjaukseen, ei ole varaa pitää niin kallista autoa.

Vierailija
72/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot

1200e kuntoutustuki

500e palkka

300e lapsilisä

300e elatusmaksu

Yhteensä 2300e

Menot

Asuntolaina 600e

Ruoka 250-300e kk

Harrastukset 100e

Kolme ihmistä syö alle kolmensadan. Minusta se on väärin!

Meillä 4 syö n. 800€ kk. Ei ruuasta kannata noin paljoa pihistää

Vierailija
73/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mnä jouduin myöntämään, etten voi ostaa edes Lidlin litran jäätelörasiaa hintaan 2,49 ja siihen keksejä ja mehua, tai karkkia. Pannukakkuun on siirryttävä, perustelen lapsille kylmillä ilmoilla. Olin tuhlannut 58 euroa rennosti kesäkuusta alkaen. Tämä selvisi, kun kävin kuitteja läpi kynä kädessä.

Tulosta myös tiliotteesi paperille ja käy kynä kädessä ne läpi. Mitä turhia rahanmenoja löydät, ja paljonko niihin meni yhteensä rahaa?

"Ompele itse" ei enää nykyään merkitse säästöä, mutta huolehdi vaatteista korjaamalla ne.

Miksi ne tiliotteet pitää tulostaa. Ei voi muuten käydä läpi?

Vierailija
74/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.) Kilpailuta vakuutukset.

2.) Kaikki lehtitilaukset pois jos niitä on

3.) Ruokakauppamenot järkeväksi, eli ei osteta limsoja, vichyjä ym. Ei yksittäispakattuja vanukkaita, jugurtteja vaan siirrytte litran pakkauksiin. Kaurapuuro aamiaiseksi, jos vain maistuu. Tarkistat aina kilohinnat etkä osta automaattisesti sitä samaa tuotetta mitä aina ennenkin. Kauppojen omilla merkeillä (Rainbow ym) säästää yleensä.

4. Jos syöt työpaikalla kalliin työpaikkalounaan (lounarin hintaisen) siirry eväisiin mahdollisuuksien mukaan.

5. Stoppaa KAIKKI ostot mitkä pystyt pariksi kuukaudeksi, ei siis lapsillekaan mitään mikä ei ole täysin pakko, saatko yhtään säästöön?

6. Onko perheessä bussiliput käytössä vai kuljetko autolla töihin? Jos lapsilla on bussiliput, laita kulkemaan kouluun fillarilla siihen asti kun säät kylmenevät

Usein muuten jogurttia tms menee enemmän kun ostaa suuremmissa pakkauksissa. Esim. jos normaalisti syöt 120-150 gramman jogurttipurkin ja siirryt litran purkkeihin ja syöt jogurttia 3 dl vetoisesta muumimukista. Sipsejä yksinäisenä ostan harvoin mutta ostan sen 40 gramman pakkauksen koska muuten tulee syötyä enemmän js ostan jättipussin.

Harvemmin se noin päin menee. Varsinkin lapsiperheissä voi jäädä jugurtti- ja viilipurkkien pohjalle hukkaan menevää, mutta isommasta purkista otettuna syödään pienempiä annoksia kuin mitä olisi se yksi pikari. 

Vierailija
75/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienellä perheesi elätät. 400 € kuukauden ruokalaskussa on todella pieni. 600 € muuhun elämiseen ei myöskään ole paljon. Sulla vaan ei ehkä ole ymmärrystä siitä, että mihin se raha kuluu. Vaate- ja jalkinekuluihin 50 € kuussa henkilöltä on sellainen matala normaali. Sun kannattaisi myös ihan budjetoida jotain terveysmenoihin joka kuukaudelle. Joka kuukausi niitä menoja ei toivottavasti ole, mutta kyllähän sitä joskus pitää lääkärissä ja hammaslääkärissä käydä, mahdollisesti uusia silmälasit joskus, ostaa lääkkeitä ja ainakin D-vitamiinia ravintolisänä. Omistusasujan pitäisi varautua myös uusimaan yksi kodinkone vuodessa, ja se pyykkikoneen hinta jaettuna kahdeltatoista pitäisi ottaa kuukauden talouslaskelmassa mukaan. Muuten voi mennä talous kuralle ensimmäisen yllärin iskiessä. Bensaan sulla voi mennä se 40 € kuukaudessa, mutta mites ne muut menot kuten huollot ja katsastukset? Ja joskus voisi tosiaan myös pikkusen humpsutella

Minusta sulla on liian suuret kiinteät kulut, 1800 € 2800 eurosta. Mistä ne kulut koostuvat, voisiko jostain vähentää?

Vierailija
76/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne tiliotteet pitää tulostaa. Ei voi muuten käydä läpi?

Minusta merkintöjen tekeminen kynällä jollekin näytölle on vähän epäkäytännöllistä. Kyllä kai samalle näytölle voi laittaa rinnakkain näkyviin sekä huhti-, touko-, kesä- ja heinäkuun tiliotteet, mutta menee fontti aika pieneksi. Helpommin on vertailtavissa pöydälle paperiversiona levitettynä.

Vierailija
77/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinlaskuissa pystyy säästämään helposti, monella tuntuu olevan 20-30e  lasku joka kuukausi.

MInulla on esim. Elisalta heidän halvin liittymä 8e/kk. En katso videoita kännykästä, joten ihan turha maksaa kalliista netistä siihen ja whatsapp toimii hyvin kuitenkin + satunnaiset netissä surffailut. Tekstiviesti- ja puhelupaketit ovat monelle turhia nykyään joten ne kannattaa karsia pois.

Minäkin olen ihan säälimättä ottanut pois sekä itseltäni että teiniltä turhat nopeudet kännykän nettisurffauksesta. Samaten otin tekstaripaketin pois, kun teini on siirtynyt Telegramin käyttäjäksi. Vain vanhukset lähettelee nykyisin tekstiviestejä. Ja kun meistä kumpikin on enimmäkseen wifin äärellä, niin miksi turhaan maksaa siitä, että voi satunnaisesti bussissa tai metrossa surffata vähän nopeammin? Nykyisin meidän kahden yhteinen puhelinlasku kuukaudessa on 12 euron luokkaa.

Vierailija
78/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kukaan täällä voisi tietää minne sinä rahasi kylvät jos et itsekään sitä tiedä?

Erittäin hyvä kysymys! :D

Tulot kaikkineen nettona: 2800

Pakolliset kiinteät kuukausittaiset menot  eli asuminen, auto (joo, on oikeasti pakollinen), yksi pieni lainanlyhennys, netti, puhelimet, vakuutukset, sähkö, lapsen ja oma liikuntaharrastus (yht. n. 100 e)

Autolla ajot minimiin, vain töihin

Netti pois, puhelimessa on

Harrastukset pois maksulliset

Eli tonni jäisi ruokaan ja muuhun. Olen pitänyt taulukko kuukausittaisista ruoka- ja muista menoista, ja ruokaan menee n. 400 e/

Unihditko vakuutukset ja kiinteistöverot yms

Tänään laskin tiliotteelta kaikki viimeisen kuukauden menot. Olemme käyneet kesäloman aikana kerran leffassa, pari kertaa pikaruokapaikassa syömässä, lapset on saaneet pari kymppiä karkki- ja jätskirahaa ym. Ja niin on taas talous kuralla. :(

Ei leffaan se on kallista

Ei usein pikaruokaa

Ei voi jaella rahaa lapsille

Mitä kuluja unohdit

Auts tuhluri

Vierailija
79/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturit

Vaatteet

Hygienia

Vakuutukset

Auton bensat

Korjaukset auto ja koti

Huonekalut

Pyykkays ja siivous

Matkailu

Huvitukset

Ruoka

Vierailija
80/281 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin että joka kk satanen säästöön tai kaksi. Lopuista kuukauden laskut. Sitten jää käyttoon viikoksi tietty summa jonka on riitettävä.