Ruuhkavuodet takana, mutta silti tuntuu ettei millekään ylimääräiselle ole aikaa
Lapset jo täysikäisiä ja enää yksi heistä asuu kotona.
Eli lapsiin ei aikani mene. Mutta kun käyn töissä, haluan pitää kunnostani huolta, syödä terveellisesti ja pitää kodin siistinä sekä nukkua hyvät yöunet... Niin mitään muuta ei viikolla sitten ehdikään.
Työt loppuu 16.00, kotona olen 16.30
Sitten ruoanlaitto, syöminen ja tiskit/jälkien korjaaminen, niin kello on 17.30.
Sen jälkeen muita kotitöitä (pyykit pesuun, imurointi, järjestelyä, mitä milloinkin, joka päivälle kuitenkin jotain) niin kas, kellohan on 18.30.
Sen jälkeen vaihdan urheilukamat ja menen lenkille/salille/uimaan, kun sieltä tulen ja olen käynyt suihkussa ja vaihtanut urheilukamat pois, niin kello on 19.30 - 20.00.
No sen jälkeen iltapala, iltapalasotkujen siivous pois, hammaspesu ja muut iltatoimet.. Ja kappas, kello onkin jo 21-21.30, siinä ehkä siis puolisen tuntia aikaa "hengähtää" kunnes pitää jo mennä nukkumaan.
Ehtiikö joku tekemään jotain muuta muka? Ja minkä osa-alueen kustannuksella..?
Kommentit (36)
Onko se pakko tehdä ruokaa joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kunnosta huolehtiminen on ainakin sitä "ylimääräistä", josta ruuhkavuosissa moni joutuu tinkimään. Samoin että joka päivä laittaisi alusta asti ruoan.
No nää varmasti kyllä totta.
Ja omalla kohdallanikin kyllä silloin kun lapset olivat pieniä, en tosiaankaan voinut harrastaa liikuntaa näin paljon...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo kunnosta huolehtiminen on ainakin sitä "ylimääräistä", josta ruuhkavuosissa moni joutuu tinkimään. Samoin että joka päivä laittaisi alusta asti ruoan.
Tai että joka päivä siivoaisi tai järjestelisi paikkoja tunnin verran... Itse myös koen, että tuo liikkuminen on jo omaa aikaa ja hengähtämistä. Toki jos senkin ottaa yhtenä suoritettavana asiana, niin kyllähän se voi tuntua raskaalta.
Tuntuu. Huoh. Onko se totta? Mitä voisit tehdä toisin?
Vierailija kirjoitti:
Priorisoi.
Niin mä oon tehnytkin. Priorisoin näihin (terveellinen ruoka, kunnosta huolehtiminen, siisti koti) mutta kunhan märisen, kun aika ei sitten mihinkään muuhun riitäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai että joka päivä siivoaisi tai järjestelisi paikkoja tunnin verran... Itse myös koen, että tuo liikkuminen on jo omaa aikaa ja hengähtämistä. Toki jos senkin ottaa yhtenä suoritettavana asiana, niin kyllähän se voi tuntua raskaalta.
Kuka hullu käyttää 7 tuntia viikossa siivomiseen?? Jotain on pielessä.
Heittäydy työttömäksi. Silloin sulla ei ole mitään muuta kuin aikaa, mutta ei sitten kyllä ole rahaakaan tehdä mitään, paitsi ilmaisia juttuja.
Eikö tuo kaikki ole juuri sitä ylimääräisen ajan puuhaa, josta selvityy ajan puutteessa tunnissa tai kahdessa? Tää ongelma on ihan omaa tuotosta.
Miten sä kerkiit tunnissa siirtymään uimahallille, uimaan siellä, ehkä saunomaan, pukemaan ja tulee takaisin kotiin? Siis 60 minuutissa. Kyllähän sä jo hyvin kerkeet. En tiiä miksi mut mulla on vahva tunne et tää on trolli. Eiks sun pitäis olla töissä? Paitsi jos kahvitauolla kertkeet selaa vauvapalstaa, juomaan 2 caffe lattea, käymään esimiehen kanssa kehityskeskustelun ja auttamaan Riitta-Maijaa sen suhdeongelmissa.
Ei vaan, pahoittelut jos tää on sulta oikea rehellinen aloitus mutta tollainen tunne mulle tästä tuli :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu käyttää 7 tuntia viikossa siivomiseen?? Jotain on pielessä.
Meillä kaikilla omat kriteerimme.
Mutta kyllä kotitöihin menee kummasti aikaa, kun lasket kaikki pedin petaamisesta imurointiin, saunanpesusta pullojenpalauttamiseen, tiskikoneen tyhjäyksestä pöytätasojen pyyhkimiseen (monta kertaa päivässä tuo jälkimmäinen), lakananvaihdot, pyykinpesu ja viikkaaminen jne jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisoi.
Niin mä oon tehnytkin. Priorisoin näihin (terveellinen ruoka, kunnosta huolehtiminen, siisti koti) mutta kunhan märisen, kun aika ei sitten mihinkään muuhun riitäkään.
Ap
Niin mitä se muu oikein on, mitä haluaisit tehdä? Sinähän olet jo valintasi tehnyt, mihin aikasi käytät. Jos haluat tehdä jotain muuta, niin sitten teet sitä ja vähemmän noita, mitä nyt teet.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä kerkiit tunnissa siirtymään uimahallille, uimaan siellä, ehkä saunomaan, pukemaan ja tulee takaisin kotiin? Siis 60 minuutissa. Kyllähän sä jo hyvin kerkeet. En tiiä miksi mut mulla on vahva tunne et tää on trolli. Eiks sun pitäis olla töissä? Paitsi jos kahvitauolla kertkeet selaa vauvapalstaa, juomaan 2 caffe lattea, käymään esimiehen kanssa kehityskeskustelun ja auttamaan Riitta-Maijaa sen suhdeongelmissa.
Ei vaan, pahoittelut jos tää on sulta oikea rehellinen aloitus mutta tollainen tunne mulle tästä tuli :D
Uimahallireissuun menee 1,5 h, joka oli kyllä aloituksessa otettu huomioon (katopa kellonajat urheilulle uudelleen, oli 1 - 1,5 h). Uimahallille meiltä 5 min matka, enkä sauno siellä käydessäni. Käyn suihkussa, uin kilsan, uus suihku ja kotiin.
Ap
Niin ja ihan tosissani aloituksen tein.
Kuka ihme teillä sotkee niin paljon, että pitää joka päivä tunti siivota? Ei sitä saunaakaan nyt joka viikko pestä... ja oletko sinä teillä ainoa joka sitä tiskipöytää kiillottaa, mitä ne muut tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisoi.
Ap
Mitä muuta haluaisit siis tehdä?
Kuka sun kotia niin paljon sotkee, että sun tarvitsee joka päivä siivota tunnin verran?
Jos kodissa on muita siivoiuskykyisiä ihmisiä, niin kai hekin voi sitä tehdä.
Tee iso satsi ruokaa sunnuntaina ni maanantaina vaan lämmität sen ja urheilet vaikka koko illan ja pienet self caret siihen päälle. Ti sama juttu mut ehkä teet vaan vähän pienemmän lenkin ja siivoat muun ajan. Ke taas urheilu/hyvinvointi-iltapäivä, To joku helppo ruoka ja ehkä juoksevien asioiden hoitoa, perjantai ja sitten on koko vkloppu omaa aikaa ja ystävien tapaamista. Priorisoi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sun kotia niin paljon sotkee, että sun tarvitsee joka päivä siivota tunnin verran?
Jos kodissa on muita siivoiuskykyisiä ihmisiä, niin kai hekin voi sitä tehdä.
Sama koskee ruuan laittamista. Itse en tee ruokaa enkä siivoa joka päivä, sen ehtii hyvin tekemään joka toinen tai joka kolmaskin päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimahallireissuun menee 1,5 h, joka oli kyllä aloituksessa otettu huomioon (katopa kellonajat urheilulle uudelleen, oli 1 - 1,5 h). Uimahallille meiltä 5 min matka, enkä sauno siellä käydessäni. Käyn suihkussa, uin kilsan, uus suihku ja kotiin.
Ap
Niin ja ihan tosissani aloituksen tein.
Ok, kiitos tarkennuksesta :)